Motard eller offroad till vardagsbruk?

Det är ju rätt täta serviceintervaller på sådana maskiner, så är du intresserad av att mecka blir det säkert bra. Inte så hipp att skjutsa på, de flesta är dessutom bara reggade för en person.

Edit: Det finns ju såna där mellanklumpar också, som Transalp tex. De glömde jag helt bort. Kanske mer en sådan du menade?

Last edited:
en xt 660 som vardags hoj är rätt problem fri men väger därefter och har inte så mycke krut i motorn
sen finns de väl BMW som är rätt ok hojar med vet inte service på dom men billiga att försäkra
vill du ha en mer bushoj så är de väl först husaberg 5h service interval men du får maskin därefter och den är skoj att köra från sec 1
sen KTM har lite längre mellan service intervallerna helt ok med krut i motorn
köra 2 pers ok om de är en tjej på 50 kg så gör de nog ingen större skillnad ska du ge lift till polarn på 90kg bör du nog har nån större motard typ ktm 990 eller liknande

Min DRZ 400 SM funkar kanoners till vardagsbruk, serviceintervall på 600mil eller liknande och funkar att skjutsa mindre personer på.
Är det lite rejälare personer som ska åka bakpå ofta så bör en kraftigare fjäder bak inköpas. :rolleyes:

Hur långt avser du att köra?

KTM LC4 går 2-4k mil mellan motorrenovering och ung 200mil mellan oljebyten.

XT660 och dyl går längre men mindre effekt och högre vikt.

BMW funduro/Aprilia Pegaso går lååångt men är inget du tar ut på gokartbanan för motardåka.

Yamaha tenere/ Honda Africa Twin/ BMW GS Stora lok som är löjligt driftsäkra

Ska du pendla så välj en större maskin.
En vanlig offroad/motard typ xr-dr.... suger apa att åka motorväg med.

Bmw är löjligt sköna att köra, dock grymt klen motor på 650:n men duger gott att pendla och skjutsa med.

XT660:n har 1000 mil på oljan och 2000 på ventilerna. Bara att gasa på. Tycker den funkar hyggligt att skjutsa kortare sträckor på, om det inte är en för stor klump där bak.

Det beror väl på hur långt man ska transportera sig, vilken modell man snackar om och hur pass mycket fakir man är.

Transalp och V-Strom 650 med flera har god komfort, fungerar bra att skjutsa med och med god vilja kan man klämma in 100mil på en dag.

DR650, XT660 och liknande blir ett steg neråt i komfort. Jag kör inte gärna mer än 50mil på en dag med min DR650SE (och allra helst inte mer än 10-15mil i sträck). Men å andra sidan är en DR650SE lite lättare än en V-Strom 650 och betydligt mycket mera busvänlig på grusvägar och liknande.

Kollar man sedan på rejsigare modeller från Husaberg med flera så är väl inte de kanske riktigt optimala att ligga och nöta landsväg med. Varken med tanke på komfort eller serviceintervaller.

Motard till vardags

Det beror väl lite på vad du menar med vardags.
Jag har kört ett par 25 mils resor med min i sommar utan problem, hållar men sig bara under 100Km/h så är inte vibrationerna något att bry sig om heller.
Enda som är negativt är ju tankrymden men man får planera lite bara.
/Per

Hur långt avser du att köra?

KTM LC4 går 2-4k mil mellan motorrenovering och ung 200mil mellan oljebyten.

XT660 och dyl går längre men mindre effekt och högre vikt.

BMW funduro/Aprilia Pegaso går lååångt men är inget du tar ut på gokartbanan för motardåka.

Yamaha tenere/ Honda Africa Twin/ BMW GS Stora lok som är löjligt driftsäkra

Vet inte hur många mil det skulle bli, men då tiden inte räcker till i dagsläget så är det en xt eller liknande jag funderar på, men det lutar nog mer åt en sporthojfrån runt 00 om inte försäkringen är oskäligt dyr på en sådan.

Var och kikade lite på en mille från 01 i går och det var riktigt trevlig.

Vet inte hur många mil det skulle bli, men då tiden inte räcker till i dagsläget så är det en xt eller liknande jag funderar på, men det lutar nog mer åt en sporthojfrån runt 00 om inte försäkringen är oskäligt dyr på en sådan.

Var och kikade lite på en mille från 01 i går och det var riktigt trevlig.

Jag är uppfödd på racebanan och klarade inte att gå tillbaka till att köra sporthoj på gata. De blev bara halvtrötta tunga och sen sög det med bilister och andra älgar...

Därför gjorde jag en helomvändning och började åka offroad på gata. Visst effekten är ett skämt och chassit flexar så man blir sjösjuk men de gav en funfactor redan i lagom hälsovådliga farter. Och när man sen tar de ut på grusväg blir det bara bättre, snygga ställ tills styrstoppen går i är fantastiskt kul och säkrare/billigare än motsvarande kick på asfalt....

Mille blir garanterat dyrare än offroad men en XT660 är ett utmärkt val....

Det är nog ingen slump att de flesta åretruntrullande budmotorcyklar samt armehojar ofta baseras på 4T lågkompade japsoffroadhojar. Jag hade då inte släpat ut en motard i snöslask och salt :näsblod
Det vore som att låta ett fullblod jobba i skogen.

Last edited:
Köp en XR600 vettja. Som en vis man sa på jobbet... "en XR600 borde stå i varje hojåkares garage". :)

Edit: med både originalhjul OCH motardhjul till så klart...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back