Modifieringar XT660 X/R

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tack manneman!
En annan sak;
Min hoj var ganska rensad på plast när jag köpte den.. Fick med allt i kartong dock. Jag har satt på plastkåpan som sitter på framgaffeln igen, då jag tycker det ser schystare ut med den samt att den säkert skyddar gaffeln lite mot skit som annars gärna åker ner.. Har fått fast kåpan på alla ställen förutom ett där jag inte vet hur den ska fästas..
Hur ser det ut på era hojar enligt bilden nedan? Hos mig är det ju ingenting på baksidan som en skruv kan fästas i, men kanske ska till något?

View attachment 388814

På de två skruvar på gaffelbenet ska det skruvas fast en liten vinkel som du kan fästa gaffelbensskyddet i på högersidan, på vänstersidan ska det sitta en med med den skillnaden att bromsslangen ska fästas där med.
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
På de två skruvar på gaffelbenet ska det skruvas fast en liten vinkel som du kan fästa gaffelbensskyddet i på högersidan, på vänstersidan ska det sitta en med med den skillnaden att bromsslangen ska fästas där med.

Tack för infon! Får rota lite i lådan jag fick med och se om vinklarna ligger där.. Du känner inte till var man kan köpa nya annars?

EDIT: manneman, du har inte möjlighet att lägga upp en bild eller två på hur det ska se ut? :)
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Måste bara än en gång få tacka för all info som ni delar med er av på detta forum, helt suveränt.... :tummenupp
Köpte styrhöjare på biltema igår, vilken skillnad! Nu känns det betydligt bättre att stå upp och köra.
Snart dags för däckbyte, funderar på Heidenhau K60 scout alt tkc 80.
Om någon hittar/vet om bra priser någonstans så säg till, kanske bättre priser till hösten? Kan nog klara mig sommaren ut.
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Ser ju bra ut! :) Jag har också rensad bakdel. Jag saknar dock skyltbelysning på min, vilket jag kanske bör sätta dit.. Har du lust att ta någon mer bild hur du monterat och dragit kablarna för skyltbelysningen?
Jag ska ordna fram fler bilder har lite problem att ladda upp från min tele
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Mer bilder tack. Gärna så man ser montering mm.

Har du mätt avstånd mellan blinkers? Ser aningen tight ut.

Åter kommer med fler bilder. Jag har mätt avståndet centrum till centrum på blinkersglasen. Har för mig att de är minst 18 cm avstånd bak som gäller, någon som kan verifiera detta?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
E-bay är det givna stället för drivpaket. Gav 850 kr för mitt senaste. Och då var det ink. D.I.D - kedja.
 

rfroffe

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
ljungby
Hoj
grussprättare
Måste bara än en gång få tacka för all info som ni delar med er av på detta forum, helt suveränt.... :tummenupp
Köpte styrhöjare på biltema igår, vilken skillnad! Nu känns det betydligt bättre att stå upp och köra.
Snart dags för däckbyte, funderar på Heidenhau K60 scout alt tkc 80.
Om någon hittar/vet om bra priser någonstans så säg till, kanske bättre priser till hösten? Kan nog klara mig sommaren ut.

Mynetmoto.com har K60 scout för 680 pix. Dock tillkommer frakt på 25euro men då kan du beställa upp till
3 däck. Tyvärr så verkar de inte ha nån ordning alls på sina saldon. Beställt 3 maxxis C-6006 för andra gången
. Första gången skickade jag ett mail efter en vecka för att få ett kollinr , då returnerade de pengarna utan vidare förklaring! WTF tänkte jag o beställde igen för en vecka sen men nu vågar jag inte maila till dem igen.
Funkar det inte denna gången så skiter jag i mynetmoto. Lycka till.
Med vänlig hälsning R
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Lelles har bra pris på drivpaket, och där kan du fritt välja storlek på både fram- och bakdrev utan extra kostnad.

Hmm, skulle du kunna länka till något vettigt paket? Jag hittar inte var man kan byta drev till något annat än standardkuggen? Vad ska man välja för kedja? Var ju en hel djungel.. Finns ju kedjor som var asbilliga och kedjor som kostade en halv förmögenhet? Var bör man lägga sig? Vad för typ? Vad är det för skillnad på dom? Har inte läst på så mycket om drivpaket än, så har tyvärr ingen bra koll än .. :p
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Mynetmoto.com har K60 scout för 680 pix. Dock tillkommer frakt på 25euro men då kan du beställa upp till
3 däck. Tyvärr så verkar de inte ha nån ordning alls på sina saldon. Beställt 3 maxxis C-6006 för andra gången
. Första gången skickade jag ett mail efter en vecka för att få ett kollinr , då returnerade de pengarna utan vidare förklaring! WTF tänkte jag o beställde igen för en vecka sen men nu vågar jag inte maila till dem igen.
Funkar det inte denna gången så skiter jag i mynetmoto. Lycka till.
Med vänlig hälsning R

Trist :( har beställt av dem två gånger nu, och däcken har varit leverade efter 3-4 dagar vid dörren...
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Tack för infon! Får rota lite i lådan jag fick med och se om vinklarna ligger där.. Du känner inte till var man kan köpa nya annars?

EDIT: manneman, du har inte möjlighet att lägga upp en bild eller två på hur det ska se ut? :)

Tyvärr inte, jag bytte in min XT för 2 veckor sedan.
I manualen 4-52 sidan 202 ser du hur vinklarna ska sitta.

http://www.xt660-club.hu/Media/Yamaha XT660_2004 Service Manual.pdf

Nya köper du hos din Yamahaåterförsöljare.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Måste bara än en gång få tacka för all info som ni delar med er av på detta forum, helt suveränt.... :tummenupp
Köpte styrhöjare på biltema igår, vilken skillnad! Nu känns det betydligt bättre att stå upp och köra.
Snart dags för däckbyte, funderar på Heidenhau K60 scout alt tkc 80.
Om någon hittar/vet om bra priser någonstans så säg till, kanske bättre priser till hösten? Kan nog klara mig sommaren ut.

www.dackonline.se är nästa alternativ som jag brukar beställa av, leverans till dörren om man skriver AB efter sitt namn och om man bor i villa/radhus.

Bästa combon är TKC 80 fram och heidenau K60 Scout bak, tänk på att i storlek 130 bak har du delad slitbana och i 140-150 hel slitbana var de sistnämnda ger sämre grepp på gräs, sand etc men jar dubbel livslängd. Jag plockade ut 1800 mil bak men då var det också totalslut men utan att corden syntes.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Hmm, skulle du kunna länka till något vettigt paket? Jag hittar inte var man kan byta drev till något annat än standardkuggen? Vad ska man välja för kedja? Var ju en hel djungel.. Finns ju kedjor som var asbilliga och kedjor som kostade en halv förmögenhet? Var bör man lägga sig? Vad för typ? Vad är det för skillnad på dom? Har inte läst på så mycket om drivpaket än, så har tyvärr ingen bra koll än .. :p

Köp original ifrån Yamaha, för mig skiljde det 800 mil på originalpaketet och Regina från off the road.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har kört med både RK, D.I.D, Regina samt originalkedja. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad. Fast jag byter ofta, vill inte fila ner drivpaketen för mycket...
 
Last edited:

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N

http://www.lellesmcdelar.se/drivpaket-8/komplett_drivpaket_med_o-ringskedja-6042
Och som synes i texten där då: "Vill du beställa en annan storlek på något drev, skriv då detta vid utcheckningen!

Kanon, tack för länken o infon! :)

Undrar om det skiljer något i ljudnivå på detta och ett original från yamaha? Likaså livslängden.. 1095:- låter ju grymt billigt för ett drivpaket.

Tack manneman för länken i manualen! Varför har du sålt din hoj förresten?

Grymt bra hjälp på detta forum! :)

En annan sak:
Läste längre bak i denna tråd att någon testat både en xt660r och sedan en xt660x och upplevde en xt660r som betydligt rappare.. Är det så? Är r:en rappare än x:en? Jag trodde det var tvärtom, dels eftersom x:en har mindre hjul än r:en vilken borde innebära fördel för x?
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Varför har du sålt din hoj förresten?

Behövde större hoj som är bekvämare både för mig ensam och med frugan bakpå som funkar på grus såväl som långa dagar på vägen. Jag skumpar 2000 mil om året på hoj och kör året runt.
Blev en Varadero.

image.jpg
 

fh

Medlem
Gick med
27 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
2011, Kawazaki ER6N
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top