Modifieringar XT660 X/R

Jag trodde det var o-ring som rekommenderades?
Jag vill ju gärna ha 15/46 och inte standard 15/45. Måste man inte ändra längden på kedjan om man använder mindre eller större drev? Eller justerar man det på kedjespännaren kanske?

O-ring, X eller annat är strunt samma i min värld. Drivpaket är förbrukningsvara :).
Hade tänkt mig 110-kedja på min 15/46 setup (vilket skulle fungera med kedjelängden). Dock så skickade dom en 112. Visade sig att det tom blev bättre än 110. Har bytt bakdämpare vilket höjt hojen något i baken, och därmed fått en brantare gaffelvinkel/nervösare hoj medd 110. 112-kedjan gav lite längre hjulbas och återställde sannolikt till ursprunglig gaffelvinkel.
 
O eller X-ring kan man få X ring för samma pengar så väljer ja det. Ståldrev går hårdare på kedjan m håller längre. Finns stealth drev med alu m tänderna i stål men kostar. Vad är det som gäller 1 tand i fram motsvara 2 eller som någon sade 3, 5 i bak?
 
Har lite slitna däck som är på väg till soptunnan. Eller bortskänkes om någon vill plocka upp dom i Årsta innan onsdag. Går väl att klämma ur några mil till, om man verkligen vill...

Mefo Stonmaster (bak)
MT21 (fram)
Åsså nå slags Metzler Tourance och Pierelli Scorpion Trail (tror jag...)

dack.jpg
 
Har lite slitna däck som är på väg till soptunnan. Eller bortskänkes om någon vill plocka upp dom i Årsta innan onsdag. Går väl att klämma ur några mil till, om man verkligen vill...

Mefo Stonmaster (bak)
MT21 (fram)
Åsså nå slags Metzler Tourance och Pierelli Scorpion Trail (tror jag...)

View attachment 388955

Hade bakdäcket sett något bättre ut hade jag tagit det =)
 
www.dackonline.se är nästa alternativ som jag brukar beställa av, leverans till dörren om man skriver AB efter sitt namn och om man bor i villa/radhus.

Bästa combon är TKC 80 fram och heidenau K60 Scout bak, tänk på att i storlek 130 bak har du delad slitbana och i 140-150 hel slitbana var de sistnämnda ger sämre grepp på gräs, sand etc men jar dubbel livslängd. Jag plockade ut 1800 mil bak men då var det också totalslut men utan att corden syntes.

Jag har funderat på att köra med 140 bak, har sett att du rekommenderat det tidigare.
Hur mycket sämre grepp blir det egentligen? Jag håller på att lära mig att köra på grus och än så länge är knappast någon högre fart och inga större offroad äventyr...
Men samtidigt vill jag ju ha ett däck som funkar bättre än original däcken som sitter på nu och ger bra fäste när jag väl är ute och kör på grus.
Trots allt blir det nog mest asfalt.
Är inte scout bra fram? Har läst att även andra rekommenderar tkc fram.
 
Jag har funderat på att köra med 140 bak, har sett att du rekommenderat det tidigare.
Hur mycket sämre grepp blir det egentligen? Jag håller på att lära mig att köra på grus och än så länge är knappast någon högre fart och inga större offroad äventyr...
Men samtidigt vill jag ju ha ett däck som funkar bättre än original däcken som sitter på nu och ger bra fäste när jag väl är ute och kör på grus.
Trots allt blir det nog mest asfalt.
Är inte scout bra fram? Har läst att även andra rekommenderar tkc fram.

När jag bytte krängde jag på mitas e09 Dakar 140/80, och jag upplevde det stabilare på grus än tkc80..
Kunde köra betydligt fortare och mycket bättre kontroll, släppte när jag ville, och hade bra fäste när jag släppte av på gasen..
Låter väl en del på asfalt och livslängden har jag ingen koll på än så länge, men ska du köra grus kan jag rekommendera det!
 
sedan är ju faktiskt den eviga frågan om HUR mycket man kör på grus, om man kör på grus ibland och mest asfalt?

50/50 däcken är just det mellantinget. Det finns bättre och sämre däck för asfalt och grus men som kombo håller 50/50 däcken hög klass och rejäl slitstyrka snarare i klass med asfaltsdäcken än med grusdäcken.

Kör man på ordinära grusvägar, skogsstigar etc så funkar K60 ypperligt var jag inte testat framdäck i 21", greppet sitter där det ska; -I kanterna var det behövs i kurvor på grus men det funkar absolut för vardagskörning med.
 
Någon som har praktisk erfarenhet av K60 jämfört med Anakee 2 på torr asfalt?
Anakee 2 kan man pressa rätt hårt på asfalt innan det släpper. Hur står sig K60 vid lite mer inspirerad körning på just asfalt?
 
Provar vi igen. Vad tycker ni färgen är på detta stift?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1374494699106.jpg
    uploadfromtaptalk1374494699106.jpg
    25.8 KB · Visningar: 106
Någon som har praktisk erfarenhet av K60 jämfört med Anakee 2 på torr asfalt?
Anakee 2 kan man pressa rätt hårt på asfalt innan det släpper. Hur står sig K60 vid lite mer inspirerad körning på just asfalt?

Jag har vid två tillfällen, på två olika hojar, kört Gröndal-knix i gott tempo på K60 fram och bak. Den ena gången på fuktig bana. Icke ett släpp!!! :yoparty
 
Jag kör just nu på Anakee2 förvisso på en tyngre hoj och de funkar kalas, kombon K60-TKC 80 tryckte jag stundtals hårt med XTn och där var aldrig några konstigheter. Kanske inget för bankörning men svängiga landsvägar har aldrig varit några som helst problem.
 
Sorry att säga men är till 99,99% säker att det enbart avser Kedjan, har själv den kedjan på min XT & hade även på min KTM690 lekandes i maroccosanden! :)

Vad tror ni om detta paket?
http://www.24mx.se/mc/p|5203/kedja-...x-2007/16204/drivpaket,-drev-och-kedjor/k275/

Det är ju en did-kedja och jt-ståldrev.. Billigt tycker jag det var iaf.. Tror ni det är någon kvalitet i dom grejorna?
Ska även se om det går att byta ut 45-drevet bak till ett 46-drev i så fall..
 
Sorry att säga men är till 99,99% säker att det enbart avser Kedjan, har själv den kedjan på min XT & hade även på min KTM690 lekandes i maroccosanden! :)

Nu förstod jag inte? Did-kedja och ståldrev från jt (stor tillverkare)? Ja vad tycker du om grejorna då, om du har dem själv? :)
 
Ni har som XT660 med de vanliga moddarna, dvs Powercommander, avgassystem samt mer öppen luftburk.
Ungefär hur mycket soppa drar era hojar?
 
Nu förstod jag inte? Did-kedja och ståldrev från jt (stor tillverkare)? Ja vad tycker du om grejorna då, om du har dem själv? :)

Förlåt, det jag menade är att för 699 får du enbart kedjan & inte dreven.. Ståldrev har jag inte nåt emot men tar hårdare på kedjan.
 
Ni har som XT660 med de vanliga moddarna, dvs Powercommander, avgassystem samt mer öppen luftburk.
Ungefär hur mycket soppa drar era hojar?

Men drar en hel del tycker jag. Lampan börjar lysa vid 18-20mil då vet ja att jag kan köra ca 8mil till. Bränner jag på oavsett grusväg eller asfalt så kan den ibland tändas vid 14-15mil :/
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top