Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Stort tack Tony. Frågan kvarstår dock, är den du mätt en kylare från en X eller R?

Mmmm tänkte att du ev hade din kvar även om den kanske var lite kvaddad så kanske man kunde mäta din & jämföra eller? Btw skall kolla det där med GPS tracksen tack så mkt!

Just ja fick möjlighet att prova en XT660R som gått mcbud tidigare m över 6000mil på mätaren. Måste säga även om kolven var bytt nån gång men är förbannad imponerad av XT, kändes bra i motorn & leka på bakhjulet var inga problem. Fick även prova hur det kändes med Fuel mod samt DNA filter både main & den på sidan samt MTC slip-on. Rörde på sig men visst men min kändes piggare på låg & mellan men annars funkade det bra men jag som tyckte min ryckte lite kände att den andra XT ryckte lite oftare men fortfarande den andra har fan gått 5000mil längre Damn what a Bike! Nä ska fortsätta med min XT istället för att börja tänka på annat!
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
På tal om mil så har min passerat 5400 mil nu :banana. 390 på mätaren när jag köpte den.
 

dkpj

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Ort
hemma
Hoj
Hornet 08, xt660r 04
Tack Tugge; Du kanske kan berätta om de "problem" du stötte på? Jag ogillar original kåpan på min xtr 04 riktigt mycket:smasha
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Tack Tugge; Du kanske kan berätta om de "problem" du stötte på? Jag ogillar original kåpan på min xtr 04 riktigt mycket:smasha

Inga jätteproblem egentligen, förutom att det var trångt som helvete :)
Man får med en extra "distans" eller vad man ska kalla det som man blir tvungen att använda, och den måste man försöka få utanför ramen som gamla lyktan och hastighetsmätaren sitter skruvade i..

Jag fick skruva fast nya lyktan i distanserna uppe och fästa med buntband nere, fanns inte en chans att komma åt att skruva.. :)
I övrigt så passade kablage rätt av..


Edit: Detta gäller då min 09, kanske skiljer på tidigare årsmodeller.. (?)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gnutten, var du ute och körde idag? Tyckte mig skymta ditt bygge i din bostadsort tidigare idag :)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gnutten, var du ute och körde idag? Tyckte mig skymta ditt bygge i din bostadsort tidigare idag :)

Nopp sov inte hemma igår & hojen är inte på min ort men skall ut idag & köra asfalt med damen. Ska du också ut? Dock hade jag den hemma i Mån & tis morgon när jag skulle till jobbet.

Börjar gilla hojen riktigt mkt förutom dessa förbannade ryckningar men annars så skjuter den på bra nu verkar som om något släppt i motorn då den har inga problem att passera 160 med origdrevningen 15/45 även om den inte gjorde det innan! :/

Dock börjar hasplåten skallra så måste sätta fast bättre för är så nojig då jag hör ett vinande ljud men ändå inte motorn låter nästan lika mkt som en KTM motor tycker jag + vet inte riktigt när dess vattenpump som är svag punkt brukar ge sig det skall ju finnas ett skvallerhål om packningen ger sig men hur vet man när det börjar skära ihop när hojen låter som f*n annars!
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nopp sov inte hemma igår & hojen är inte på min ort men skall ut idag & köra asfalt med damen. Ska du också ut? Dock hade jag den hemma i Mån & tis morgon när jag skulle till jobbet.

Börjar gilla hojen riktigt mkt förutom dessa förbannade ryckningar men annars så skjuter den på bra nu verkar som om något släppt i motorn då den har inga problem att passera 160 med origdrevningen 15/45 även om den inte gjorde det innan! :/

Dock börjar hasplåten skallra så måste sätta fast bättre för är så nojig då jag hör ett vinande ljud men ändå inte motorn låter nästan lika mkt som en KTM motor tycker jag + vet inte riktigt när dess vattenpump som är svag punkt brukar ge sig det skall ju finnas ett skvallerhål om packningen ger sig men hur vet man när det börjar skära ihop när hojen låter som f*n annars!

Ah, ok. Såg något vitt i ögonvrån på väg till Arlanda. Kan ha varit en X, men hade bara en ljuddämpare.

Inget åka idag, blev en snabbis på asfalt igår bara. Knix på måndag med ett par risiga Anakee 2. Lär bli spännande, tycker hojen känns lika smidig som en skottkärra i kurvorna.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Angående det där med toppfart, ett sorgligt kapitel på min hoj :gråta .
Har flera gånger de senaste dagarna toppat ut min hoj. Den vill inte gärna komma över 167 km/h. Kör nu med 15/46, så det är dessutom riktiga glädjesiffror, dvs betydligt långsammare i verkligheten...

EDIT: Den lider dock inte av dom ack så vanliga lågfartsryckningarna.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ah, ok. Såg något vitt i ögonvrån på väg till Arlanda. Kan ha varit en X, men hade bara en ljuddämpare.

Inget åka idag, blev en snabbis på asfalt igår bara. Knix på måndag med ett par risiga Anakee 2. Lär bli spännande, tycker hojen känns lika smidig som en skottkärra i kurvorna.

Aha men nja men hade inte hojen med till jobbet idag men jobbar i Uppsala så det blir E4 varje dag mån-fre.
Min kan vara lite orolig tanke på den är betydligt högre men på grus är det inga problem. Dock gillar jag inte hjulbasen när jag har 18" hjulet m grusdäck så hamnar hjulet väldigt långt bak + längre kedja så orkar inte ändra när jag kör 17" så det blir bara flytta över drevhållaren. Letar m ljus & lykta efter en XTX alu sving till min! Ok knix vart då & vilken tid?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Angående det där med toppfart, ett sorgligt kapitel på min hoj :gråta .
Har flera gånger de senaste dagarna toppat ut min hoj. Den vill inte gärna komma över 167 km/h. Kör nu med 15/46, så det är dessutom riktiga glädjesiffror, dvs betydligt långsammare i verkligheten...

EDIT: Den lider dock inte av dom ack så vanliga lågfartsryckningarna.

Inget att vara ledsen för då XT är inget fartmonster & ville inte heller ligga i de farterna en längre stund. Om man kör hårt med min & sen ska försöka köra normalt så blir den orolig & börjar rycka till men f*n vad det är. Är det någon som gjort rent insprutet som är vanligt problem på KTM690?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Aha men nja men hade inte hojen med till jobbet idag men jobbar i Uppsala så det blir E4 varje dag mån-fre.
Min kan vara lite orolig tanke på den är betydligt högre men på grus är det inga problem. Dock gillar jag inte hjulbasen när jag har 18" hjulet m grusdäck så hamnar hjulet väldigt långt bak + längre kedja så orkar inte ändra när jag kör 17" så det blir bara flytta över drevhållaren. Letar m ljus & lykta efter en XTX alu sving till min! Ok knix vart då & vilken tid?

Rörken Uppsala. Varje måndag kl 18.
 

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Angående det där med toppfart, ett sorgligt kapitel på min hoj :gråta .
Har flera gånger de senaste dagarna toppat ut min hoj. Den vill inte gärna komma över 167 km/h. Kör nu med 15/46, så det är dessutom riktiga glädjesiffror, dvs betydligt långsammare i verkligheten...

EDIT: Den lider dock inte av dom ack så vanliga lågfartsryckningarna.

Testade min (neddrevad fram) toppfart med gps, har problem med att komma upp i 120km/h och när jag ska dra på det sista så börjar det "bluddra"...?

Hastighetsmätaren visar nästan 20% fel jämfört med gps. :va
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Testade min (neddrevad fram) toppfart med gps, har problem med att komma upp i 120km/h och när jag ska dra på det sista så börjar det "bluddra"...?

Hastighetsmätaren visar nästan 20% fel jämfört med gps. :va

Japp den mäter tydligen vid drevet så byter man fram så blir det knas
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du tittat på stiftet?


Btw var ute & åkte idag mot Ekerö & till lagunen. Den är förbannat stadig på slangen må ja säga men måste se till att bromsa mer för att hålla jämn fart lätt att dras till att öka farten men den är så framtung så man hålla kvar ha ha ha. :)

Körde även flickvännens 625sxc m motardhjul & längtar inte tillbaka till gamla LC4 motorn ont i baken å inte lika bra botten men annars är det bra klipp i den men så är den lättare också. Trodde inte att XT skulle bli så här rolig att slanga med ungefär som en del säger om XR650 som också har fint vrid men mkt lättare. Har inte pengar att bänka men den måste banne mig mappas igen kan irritera mig något enormt när man ligger t.ex jämn fart ca 50-90km/h så rycker den men säg att du gasar lungt & växlar så är det inga problem samt när du t.ex ligger i 90-110 :/
 
Last edited:

Peter1967

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2012
Ort
Falkenberg
Hoj
XT660R -05
Har du tittat på stiftet?

Har laborerat en hel del med CO inställningen, när jag köpte hojen så var stiftet sotigt så jag testade att sänka värdet men tyckte att den gick lite sämre efter det. Sen dess har jag testat lite fram och tillbaka, är nog tillbaka ungefär där jag började...
Har köpt ett nytt iridiumstift som jag ska sätta på för att se om det gör ngn skillnad. Efter det blir det enklare att kolla hur stiftet ser ut, vad tror ni om det??
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top