Min nya CBR + amatör med värstingkamera

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Observera att det va första gången jag höll i sådan kamera, så jag är grymt nöjd! :)
Finns säkert mer fel än rätt, men kul var det! :D

Bifogat

• tony-bak.jpg
    tony-bak.jpg
    92.7 KB · Visningar: 1,001
  • _MG_5300-1.jpg
    _MG_5300-1.jpg
    237.3 KB · Visningar: 1,063
Har du "mekkat" bild nummer två för den är betydligt bättre, färger o så? :)
Så som du har fotat det så ser det nästan ut som en "modellhoj", lite ball effekt, sen om det var medvetet är ju en annan femma. :)

Det är mycke mer meckat med bild 1 än 2. Har tagit kort 2 med ganska höga kontraster (tror jag). Som sagt så va jag oskuld i morse, så detta är första gången. Logotypen är ju självklart ditlagd ;)

Första bilden är medvetet "dröm-gjord"... Men ångrar mig nog lite och vill ha tebax kontrasterna igen :)

Det är ju ingen fokus på någonting på bild 1. Blir lite som att se något genom en dimma, man vet inte vad man ska kolla på och det blir diffust..

Det är ju ingen fokus på någonting på bild 1. Blir lite som att se något genom en dimma, man vet inte vad man ska kolla på och det blir diffust..

Va som sagt lite tanken... en dröm-bild, allt är diffust och man kan inte ta på nåt... :) Inte min personliga favorit heller iof, haha..

Tycker bild 1 var cool för det ser ut att vara en liten modell-mc du har fotat på skrivbordet eller så. Men tvåan klart snyggare som bild.

Förklara gärna ev ljussättning samt andra inställningar! :)

Nr2 är min favorit.

Tycker bild 1 var cool för det ser ut att vara en liten modell-mc du har fotat på skrivbordet eller så. Men tvåan klart snyggare som bild.

precis det jag tänkte säga, den första bilden ser ut att vara en leksak :)

Kanske borde köpa en lite fetare kamera om tom någon som aldrig har använt en värstingmodell kan ta så justa bilder....

Förklara gärna ev ljussättning samt andra inställningar! :)

Nr2 är min favorit.

Haha, DÄR har vi problemet med amatören, jag har ingen aning om hur jag gjordejust exakt för den bilden. Belysningen är vanliga lysrör. Dock väldigt många på liten yta. har 15st på 100kvm, så de lyser bra!

Som en del säger. 1a bilden är inte så skarp den borde vara. 2:an ser bra ut. Snygg placering ( i gyllene snittet) av hojjen! Aningens för mycket gulstick. Vilken vitbalans körde du med? Inte det första man tänker på när man börjar fotta. Det tog ett tag innan jag kom på det där :)

Som en del säger. 1a bilden är inte så skarp den borde vara.

Och som jag svarar den del som säger så, är det medvetet gjort utan skärpa för att skapa en "dröm"-bild. Så den är bra då tydligen eftersom ni ser samma sak :)

Vitbalansen var mestadels i "lysrörs"-läget. ISO låg mellan 200-400.

På begäran, mer skärpa :)
Och två bonusbilder :)

Observera amatören!

Bifogat

• _MG_5336-v2.jpg
    _MG_5336-v2.jpg
    109.3 KB · Visningar: 168
  • _MG_5297.jpg
    _MG_5297.jpg
    124 KB · Visningar: 180
  • _MG_5351-optimerad.jpg
    _MG_5351-optimerad.jpg
    71.1 KB · Visningar: 194
Har du kört på autofokus eller ställt in själv? Verkar som sagt som det ligger lite off, även på dom här ovanför.

Autofokus, dock kommer jag inte ihåg vilken inställning jag hade på den. Inte "One Shot" och inte "Focus Servo", minns inte va de jag hade hette...

Det är en Canon EOS400 som gjort jobbet...

Tycker dom är bra för att vara första gången! Det finns några trådar ang foto på minhembio och liknande forum....

Autofocus suger...Finns ju ingen mening å köpa "fin"kamera å köra auto. Då funkar det lika bra med en compact. Testa lite med de manuella inställningarna istället så får du bra mycket mer schyssta kort, kameran är ju gjord för detta så... Kolla på nätet efter inställningar först bara:tummenupp

Det går ju inte att sminka en gris heller, haha...

Har för mig att jag kör med konternuerlig auto-focus. Blir bra i nästan alla lägen. Du hade kunnat köra med slutartids prioritering så hade bilderna troligtvis blivit ännu skarpare. Tips: köp stativ. Man kan ha mycket nytta och glädje utav det.

Jämför med min bild. Tagen på frihand, visserligen inte samma förhållanden men ser du skillnaden när det gäller skärpan?

edit: den blir ju så komprimerad och förminskad att det inte syns...

Bifogat

• PICT1025.jpg
    PICT1025.jpg
    241.5 KB · Visningar: 140
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back