Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

Den metalliska smällen var inte bara kedjan som damp ner, och sen korvade sig tills det tog stopp, eller var den helt av?
 
En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
 
En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
På min hoj måste man det.
 
Exakt. Men när man väl ska få dit kamkedjan kan man stöta på oplanerat strul och behöva vicka lite fram å tillbaka.

Men att rotera veven 2 varv utan att reagera när det maler och krasar kan jag inte rekommendera ?

Större marginaler som sagt om man kompsänkt motorn med t ex 2 mm spacer under cylindern som jag har, men desto värre att få dit kamkedjan.
Jag hade mina brusreducerande hörlurar på :'(
 
En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
Samma är det för somliga motorcyklar, Suzuki gs exemplevis. Men om man saknar verktyget kan det såklart vara frestande att lossa kammarna!
 
En annan fråga - måste man lossa kamaxlarna för att justera ventilerna?
Jag gör inte det själv, därav frågan.
Har bara gjort det på bilar, och där har man ett speciellt verktyg för att pressa ner tryckaren, och plocka upp det schims som ska bytas.
Men på motorcyklarna har jag bara mätt spelet, aldrig justerat, förutom dom som har vipparmar naturligvis.
Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammar :giggle:
 
Jag hade mina brusreducerande hörlurar på :'(
Det var ingen pik, hehe. Shit happens

Tyst miljö är att föredra, iaf i just detta momentet

Jag tappade ner en m6-mutter i vevhuset när cylindern var av. Det var muttern till startmotorns pluskabel som jag bara hade gängat på lätt som ramlade ner. Hörde både ljudet och konstaterade att muttern saknades. Blev asförbannad. Letade med en magnet utan framgång men slutade med att jag fick ta bort oljetråget och där låg den.

Det störande är att jag äntligen hade fått oljetråget 100% tätt med ny OEM packning så nu sitter det med begagnad packning igen. Vill inte ha silikon där.

Nu har jag dock en ny packning liggandes på hyllan igen som ska dit någon gång.
 
Last edited:
Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammar :giggle:
Zzr 1100 har bra konstruktion också. Inga kammar behöver tas bort. På Hayabusa så måste de bort.
 
Det var ingen pik, hehe. Shit happens

Tyst miljö är att föredra, iaf i just detta momentet

Jag tappade ner en m6-mutter i vevhuset när cylindern var av. Det var muttern till startmotorns pluskabel som jag bara hade gängat på lätt som ramlade ner. Hörde både ljudet och konstaterade att muttern saknades. Blev asförbannad. Letade med en magnet utan framgång men slutade med att jag fick ta bort oljetråget och där låg den.

Det störande är att jag äntligen hade fått oljetråget 100% tätt med ny OEM packning så nu sitter det med begagnad packning igen. Vill inte ha silikon där.

Nu har jag dock en ny packning liggandes på hyllan igen som ska dit någon gång.

Ja, det är dyra lärdomar jag anskaffat mig. Men det är också lite kul. Det enda frustrerande är att jag flyttar om 3 dagar men lämnar hojen här och kommer inte tillbaka på två månader.
 
Det finns lite olika konstruktioner. På min VFR är ventiltryckaren som uppochner vänd kopp med schimset mellan ventil och ventiltryckare, det finns inte utrymme för att plocka bort ventiltryckaren utan att lyfta på kammen. Då är det smidigt med kugghjulsdrivna kammar :giggle:
Ok, tack för infon, kan vara bra att ha med sig inför framtida utmaningar..
 
*klipp*

Tyst miljö är att föredra, iaf i just detta momentet

Jag tappade ner en m6-mutter i vevhuset när cylindern var av. Det var muttern till startmotorns pluskabel som jag bara hade gängat på lätt som ramlade ner. Hörde både ljudet och konstaterade att muttern saknades. Blev asförbannad. Letade med en magnet utan framgång men slutade med att jag fick ta bort oljetråget och där låg den.
*klipp*
 
Vågar man aldrig prova någonting som man inte är helt säker på......då tycker jag att livet blir lite tråkigt.
Friskt kopplat - hälften brunnet (brukar vi säga i elnätsbranschen).
Ja, jag håller med. Jag tror att jag kontrollerar ventilerna och kamaxlarna, är kamaxlarna inom spec så gräver jag nog inte djupare i det även om några ventiler gått.
 
Off topic. Vissa verkar bara meka o aldrig köra hoj, hur kul är det? Jag har 2 hojar så när jag fixar med den ena ser jag till att den andra är i körbart bruk . F-n att stå utan hoj som funkar är ju helt värdelöst.
Det är halva nöjet skulle jag nog säga, åtminstone för mig. Men du har ett mycket starkt argument för att ha två hojar. Jag kommer iofs förmodligen att köpa en ny hoj där jag flyttar. Drar utomlands nämligen.
 
Vet inte varför jag svara i tråden för jag blev nog ignorerad av TS redan i hennes första tråd om bromsarna men kanske någon annan blir lite klokare av följande.

Jag anar av vad jag läst att motorn dragits runt med ganska mycket kraft, gissningsvis med spärrskaftet.

Två varv på vevaxeln med stillastående kamaxel på en fyrcylindrig motor så har garanterat några ventiler krockat med kolv och blivit skrot. Lyfta av toppen, byta de ventiler som är krökta är väl ett hanterbart problem och om TS har tur det enda hon behöver göra.
Dock låter den här metalliska smällen som att kanske nåt värre brustit, det frågades om var kamkedjan var placerad? Det undrar jag också? Har den klumpat ihop sig runt vevaxeln och sedan sprängt sönder nåt på blocket?

Det är förstås möjligt att det är ventilerna som gjort att något brustit med en smäll. Jag kan förstås bara gissa men jag tror inte att ventilerna skapar en så kraftig smäll som TS beskriver. Ventilskaften är ganska sega och ibland är ventilerna bara krökta på rasade motorer. Vidare är det väldigt klen diameter på ventilskaften vilket också gör det osannolikt att det skulle låta särskilt högt med en brustet ventilskaft.

En ventiltallrik som pressar hål i toppen av en kolv? Kanske? Fast jag tror inte heller det skulle ge en smäll som stämmer på beskrivningen.
 
Back
Top