Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom japaner sällan brukar gissa så har de troligen mätt sig fram till det där.

En kompis hade en CBR600R som gått 10.000 mil. Kändes som ny. Helt jäkla fenomenal kvalitet.
Jag tror säkert att dom har nån tanke bakom detta, dock tycker jag att 4000 mil vore mer logiskt. Fast i sånt fall gör man en ventilkontroll i onödan på 80000 mil.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror säkert att dom har nån tanke bakom detta, dock tycker jag att 4000 mil vore mer logiskt. Fast i sånt fall gör man en ventilkontroll i onödan på 80000 mil.
Oftast är det liten service på 600 mil och stor service på 1200 mil. Där har du logiken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror säkert att dom har nån tanke bakom detta, dock tycker jag att 4000 mil vore mer logiskt. Fast i sånt fall gör man en ventilkontroll i onödan på 80000 mil.

Japan kör väl med kilometer, sedan översätts det till hyfsat jämna Miles för USA-marknaden.

Sedan är det som notrightrider säger att dåliga luftfilter kan innebära snabbt slitage och det bör man alltid ha i minnet om man inte enbart kör landsväg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Se där då var det ju väldigt logiskt.

Triumph Thruxton, Suzuki GSX750 och Kawasaki KLR650 verkar köra med jämna 500 eller 1000 mil. Värt att notera är att Trajan och KLR:en har ventilkontroll på 2000 mil medan GSX:en ska kollas var 500:e mil.

GSX:en har den befriande enkla gammeldags justeringen med justerskruv och låsmutter vilket gör att man slipper lossa kammarna. Thruxtonen och KLR:en har ju shimsade ventiler så där åker man på att lossa kammarna och får vara nojig och kolla, kolla, kolla och kolla om markeringarna stämmer på svänghjul och kammar.

Sen försiktigt, vrida runt två varv och sen nojar jag igen vrider två varv igen, igen och igen. Sen är det alltid lika nojigt att trycka på startknappen, jag gillar inte att rota runt bland kamaxlar i onödan men ser det som ett nödvändigt ont.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW Boxer har fram till 2009 krävt ventiljustering årligen eller 1000 mil, tur att det tar typ 20 min...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Se där då var det ju väldigt logiskt.

Triumph Thruxton, Suzuki GSX750 och Kawasaki KLR650 verkar köra med jämna 500 eller 1000 mil. Värt att notera är att Trajan och KLR:en har ventilkontroll på 2000 mil medan GSX:en ska kollas var 500:e mil.

GSX:en har den befriande enkla gammeldags justeringen med justerskruv och låsmutter vilket gör att man slipper lossa kammarna. Thruxtonen och KLR:en har ju shimsade ventiler så där åker man på att lossa kammarna och får vara nojig och kolla, kolla, kolla och kolla om markeringarna stämmer på svänghjul och kammar.

Sen försiktigt, vrida runt två varv och sen nojar jag igen vrider två varv igen, igen och igen. Sen är det alltid lika nojigt att trycka på startknappen, jag gillar inte att rota runt bland kamaxlar i onödan men ser det som ett nödvändigt ont.
Dubbelkollar du originalmarkeringarna med gradskiva och indikatorklocka behöver du inte noja. Lobecenter bör finnas angivet någonstans på nätet. Oavsett så får du en hum om timingen är rätt. Blir i regel väldigt "off" med bara en kugge fel

Jag har Biltemas indikatorklocka.
(Tog bort den lilla kulan och förlängde mätskaftet)
Gradskiva finns ju att skriva ut och limma på en aluminiumplåt om man är snål.

Pilligast är att installera indikatorklockan bra så att den inte påverkas utöver mätresultatet när kammarna snurrar och att den kommer så rakt som möjligt i linje med ventiltryckarna och inte glider runt.

Nästa steg för mig är att någon gång införskaffa ställbara kamdrev. Förstår fortfarande inte efter 20 års klåparmeck varför de är så löjligt dyra.
 

Bifogat

  • 20221128_142949.jpg
    20221128_142949.jpg
    1.3 MB · Visningar: 30
  • 20221128_145155.jpg
    20221128_145155.jpg
    1.4 MB · Visningar: 30
  • 20221128_142943.jpg
    20221128_142943.jpg
    973 KB · Visningar: 26
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dubbelkollar du originalmarkeringarna med gradskiva och indikatorklocka behöver du inte noja. Lobecenter bör finnas angivet någonstans på nätet. Oavsett så får du en hum om timingen är rätt. Blir i regel väldigt "off" med bara en kugge fel

Jag har Biltemas indikatorklocka.
(Tog bort den lilla kulan och förlängde mätskaftet)
Gradskiva finns ju att skriva ut och limma på en aluminiumplåt om man är snål.

Pilligast är att installera indikatorklockan bra så att den inte påverkas utöver mätresultatet när kammarna snurrar och att den kommer så rakt som möjligt i linje med ventiltryckarna och inte glider runt.

Nästa steg för mig är att någon gång införskaffa ställbara kamdrev. Förstår fortfarande inte efter 20 års klåparmeck varför de är så löjligt dyra.

I mitt fall lär nog det där bli aktuellt på nästa Honda projekt då kompen ska sänkas.

Ska beställa förlängare till mätklockorna, hade även varit bra att ha att ha vid tändjustering på Everestjäveln. Ser att det finns att köpa förlängare på eBay och Amazon.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nu är jag tillbaks och har lyckats montera loss cylinderhuvudet, men jag kan inte se om det är något som är krökt. Måste jag montera isär hela huvudet och inspektera varje ventil för sig?

Bifogar lite bilder
 

Bifogat

  • PXL_20230202_135954081.jpg
    PXL_20230202_135954081.jpg
    3.5 MB · Visningar: 34
  • PXL_20230202_135944815.jpg
    PXL_20230202_135944815.jpg
    4.3 MB · Visningar: 35
  • PXL_20230202_135939102.jpg
    PXL_20230202_135939102.jpg
    4.3 MB · Visningar: 32
  • PXL_20230202_135857892.jpg
    PXL_20230202_135857892.jpg
    3.7 MB · Visningar: 35

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nu är jag tillbaks och har lyckats montera loss cylinderhuvudet, men jag kan inte se om det är något som är krökt. Måste jag montera isär hela huvudet och inspektera varje ventil för sig?

Bifogar lite bilder
Ja, det måste du tyvärr göra.
Ventilskaften är typ lika styva som en blyertspenna. Så när de är stängde och ventilfjädern trycker ner den i ventilsätet så ser den rak ut. Man behöver ta ur den och rulla den i ett V-Block.
Utmärkt tillfälle att sätta i nya ventiltätningar.

Innan du tvättar av kolvtopparna, kolla noga om du ser något avtryck från ventilerna i sotet.
Man kan kanske se att sotet är lite tillplattat och lite blankare.

Förövrigt ser det helt normalt. Lite sotigt, men normalt för en gammal hoj
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, det måste du tyvärr göra.
Ventilskaften är typ lika styva som en blyertspenna. Så när de är stängde och ventilfjädern trycker ner den i ventilsätet så ser den rak ut. Man behöver ta ur den och rulla den i ett V-Block.
Utmärkt tillfälle att sätta i nya ventiltätningar.

Innan du tvättar av kolvtopparna, kolla noga om du ser något avtryck från ventilerna i sotet.
Man kan kanske se att sotet är lite tillplattat och lite blankare.

Förövrigt ser det helt normalt. Lite sotigt, men normalt för en gammal hoj
Vet inte vad ett vblock är, kan man tillverka ett?

Attans jag torkade redan lite men ska kolla noggrant om jag ser något märke. Jag kunde inte se något på ventilerna men ska gå ned och kolla mer sedan. Tack så mycket!
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, det måste du tyvärr göra.
Ventilskaften är typ lika styva som en blyertspenna. Så när de är stängde och ventilfjädern trycker ner den i ventilsätet så ser den rak ut. Man behöver ta ur den och rulla den i ett V-Block.
Utmärkt tillfälle att sätta i nya ventiltätningar.

Innan du tvättar av kolvtopparna, kolla noga om du ser något avtryck från ventilerna i sotet.
Man kan kanske se att sotet är lite tillplattat och lite blankare.

Förövrigt ser det helt normalt. Lite sotigt, men normalt för en gammal hoj
Vet du om man kan återanvända originalpackningen till cylinderhuvudet? Är ju svindyrt att köpa nytt
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Okej, så de är one time use I princip?
Om man inte är lite sådär äventyrlig så, ja, engångsanvändning.

Det finns visserligen packningar/tätningar som kan återanvändas t.ex en del av koppar där man kan glödga dem och återanvända, förutsatt att de inte har deformerats.
Men för att återanvända en hyfsat vanlig toppackning måste man nog vara utan alternativ.

Men det finns säkert de som av en eller annan anledning kanske tycker annorlunda.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet inte vad ett vblock är, kan man tillverka ett?

Attans jag torkade redan lite men ska kolla noggrant om jag ser något märke. Jag kunde inte se något på ventilerna men ska gå ned och kolla mer sedan. Tack så mycket!
Du ser nog ganska mycket med att bara ta en stållinjal att lägga på längden mot ventilskaftet. Visar inte den något så har de formodligen inte haft kontakt med kolven. Och skulle de vara skeva så märks det om du ska putsa in dem mot ventilsätet, går inte att få täta

Är det shim-under-bucket-style på ventiltryckarna, så kom ihåg att skydda loppen med en plastremsa om du använder den konventionella ventilkompressorn/ventilverktyget
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Om man inte är lite sådär äventyrlig så, ja, engångsanvändning.

Det finns visserligen packningar/tätningar som kan återanvändas t.ex en del av koppar där man kan glödga dem och återanvända, förutsatt att de inte har deformerats.
Men för att återanvända en hyfsat vanlig toppackning måste man nog vara utan alternativ.

Men det finns säkert de som av en eller annan anledning kanske tycker annorlunda.
Tror mina hette cometic typ. Metall var dom av. Vad jag minns gick dom att använda mer än en gång
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du ser nog ganska mycket med att bara ta en stållinjal att lägga på längden mot ventilskaftet. Visar inte den något så har de formodligen inte haft kontakt med kolven. Och skulle de vara skeva så märks det om du ska putsa in dem mot ventilsätet, går inte att få täta

Är det shim-under-bucket-style på ventiltryckarna, så kom ihåg att skydda loppen med en plastremsa om du använder den konventionella ventilkompressorn/ventilverktyget
Loppen? Det är en shim under en metallisk cylinder med botten så jag tror det är det du menar.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tror mina hette cometic typ. Metall var dom av. Vad jag minns gick dom att använda mer än en gång
Mina är metall som är täckt av något ämne. Som att någon dränkt dem i silikon.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Loppen? Det är en shim under en metallisk cylinder med botten så jag tror det är det du menar.
Yes. Shim-under-bucket. Risken att repa loppen med fjäderverktyget som cylindern löper i är oftast inte så stor men klipp till en remsa halvhård genomskinlig typ 0,5mm tjock plast som du formar till en cylinder och sätter ner för att skydda väggarna i toppen

Återanvänd för %€!@@ ingen topplockspackning i en vätskekyld motor! Snällt menat.

Har man inte råd med packningen ska man inte ge sig på motorn från början
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Storleken du kan behöva på plastremsan kan jag tänka mig vara runt 3×8cm. Jag använde typ sån plast som typ biltema förpackar sina verktyg i när du plockar dem på hyllan. (Om de nu har en förpackning)

Kom ihåg att inte blanda delar hux flux. Köp Biltemas 1L blixtlåspåsar och lägg varje ventiluppsättning med fjädrar och "keepers" i en egen påse som du märker upp

Jag märkte mina i färdriktningen:
Avgas 1 2 3 4 5 6 7 8
Insug 1 2 3 4 5 6.7 8
och hade alla delar till toppen i en verktygslåda av plast, kammar, kamkedja, spännare osv osv
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top