Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ventiler i vinkel mot kolven och med kanske 4-5, 5mm ventilskaft böjer man ganska lätt med att vrida runt veven för hand. Har själv böjt titan ventiler med förvånansvärt lite kraft.

En VW golf diesel 1,5 med ventiler rakt ned mot platt kolv topp tål dock mycket stryk.
Ja, mest troligt har jag böjt ett par ventiler verkar det som att de flesta är ense om. Ska kolla efter sprickor och sådär med tror jag, men river inte hela motorn om det bara är ventiler som böjts. Kan passa på att göra rent dem med när jag ändå har isär det :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle göra en sak nu, ta det lugnt. Du ska bort två månader som det verkar och det är vinter, då kan du ju roa dig med att fundera på vad som är klokast att göra och och hur du ska gå vidare.

Utan att vara elak eller mena illa så säger jag detta av välvilja, det verkar som att du skruvat lite utanför kunskapsområdet med ventiljustering där kammarna ska lossas och den inte kollat ordentligt att allt var som det skulle innan du dragit runt motorn.

Lyssna nu på dom som är erfarna för att slippa ytterligare missöden.

Då jag lossar kammarna vilket jag gjort på några hojar är jag nojig som fan och dubbel, trippel, quad (eller vad det nu heter) kollat att allt är rätt enligt märkningarna och sen försiktigt dragit runt motorn.

Jag skulle försöka kolla upp kamkedjan så den inte gjort nåt mer, jag misstänker att trasslar man ihop kamkedjan på lämpligt sätt mot blocket kan den säkert agera som en kil och då kan man fort spräcka saker och ting med liten kraft.

Är ändå lite imponerad att du lyckats dra runt motorn utan kamkedjan på kammarna, kolla alka märkningar och dra runt motorn är ju det sista man gör innan må typ skruvar tillbaka ventilkåpan. Lycka till och ta det lugnt och fundera nu över situationen.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag skulle göra en sak nu, ta det lugnt. Du ska bort två månader som det verkar och det är vinter, då kan du ju roa dig med att fundera på vad som är klokast att göra och och hur du ska gå vidare.

Utan att vara elak eller mena illa så säger jag detta av välvilja, det verkar som att du skruvat lite utanför kunskapsområdet med ventiljustering där kammarna ska lossas och den inte kollat ordentligt att allt var som det skulle innan du dragit runt motorn.

Lyssna nu på dom som är erfarna för att slippa ytterligare missöden.

Då jag lossar kammarna vilket jag gjort på några hojar är jag nojig som fan och dubbel, trippel, quad (eller vad det nu heter) kollat att allt är rätt enligt märkningarna och sen försiktigt dragit runt motorn.

Jag skulle försöka kolla upp kamkedjan så den inte gjort nåt mer, jag misstänker att trasslar man ihop kamkedjan på lämpligt sätt mot blocket kan den säkert agera som en kil och då kan man fort spräcka saker och ting med liten kraft.

Är ändå lite imponerad att du lyckats dra runt motorn utan kamkedjan på kammarna, kolla alka märkningar och dra runt motorn är ju det sista man gör innan må typ skruvar tillbaka ventilkåpan. Lycka till och ta det lugnt och fundera nu över situationen.
Min dumdristighet imponerar de flesta. Jag har gott om tid att läsa mer i manualen i varje fall. Något man ska tänka på utöver att ta det piano och läsa instruktionerna noga innan man gräver djupare i denna mekaniska kolgruva? Dvs särskilt saker som berör topplocket i det här fallet. Man lär sig så mycket här :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min dumdristighet imponerar de flesta. Jag har gott om tid att läsa mer i manualen i varje fall. Något man ska tänka på utöver att ta det piano och läsa instruktionerna noga innan man gräver djupare i denna mekaniska kolgruva? Dvs särskilt saker som berör topplocket i det här fallet. Man lär sig så mycket här :)
Jag var ändå lite imponerad när jag läste att du som glad nybörjare kollade ventilspelet själv. Shit happens. Lycka till.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag var ändå lite imponerad när jag läste att du som glad nybörjare kollade ventilspelet själv. Shit happens. Lycka till.
Håller med, lite turbulent i kommentarerna ibland, men faktiskt trevligt att du hoppar på arbeten sådär naivt men framför allt uppfriskande.
Skall sanningen fram så har jag själv krökt ventiler i min ungdom bara för att jag i min hast inte dubbelkollade vad jag gjort… :notme
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag var ändå lite imponerad när jag läste att du som glad nybörjare kollade ventilspelet själv. Shit happens. Lycka till.
Joo men det stod i manualen att det skulle göras efter 4k km och det kostade flera tusen att göra det hos någon som kan det och efter att jag polerat grenröret så blev jag liksom lite sugen på att göra rent mer, och när jag ändå var och grävde så bara det råkade bli så att nästa grej låg för nära för att göras senare. Det är bara sådan jag är.

Tack, jag får energi av den typen av uppmuntran. Ser fram emot att fortsätta i februari.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Håller med, lite turbulent i kommentarerna ibland, men faktiskt trevligt att du hoppar på arbeten sådär naivt men framför allt uppfriskande.
Skall sanningen fram så har jag själv krökt ventiler i min ungdom bara för att jag i min hast inte dubbelkollade vad jag gjort… :notme

Somliga får en ungdoms erfarenheter sent i livet :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Joo men det stod i manualen att det skulle göras efter 4k km och det kostade flera tusen att göra det hos någon som kan det och efter att jag polerat grenröret så blev jag liksom lite sugen på att göra rent mer, och när jag ändå var och grävde så bara det råkade bli så att nästa grej låg för nära för att göras senare. Det är bara sådan jag är.

Tack, jag får energi av den typen av uppmuntran. Ser fram emot att fortsätta i februari.
Det låter som en klen radfyra om du måste kolla ventilspelet efter 4000 km/400 mil, och den kan ju inte ha gått hårt om den har gått 23 mil om året.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det låter som en klen radfyra om du måste kolla ventilspelet efter 4000 km/400 mil, och den kan ju inte ha gått hårt om den har gått 23 mil om året.
Ja, precis.
Jag undrar om du verkligen har läst rätt?
Min R6:a har 4k MIL i manualen för ventilkontroll.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
4.2k mil brukar det vara för många Yamaha men det är kanske bara 5-ventilarna som hade det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
4.200 mil för XTZ 750 med 5 ventilskonfiguration - men det är ett jädra önsketänkande.

Jag har kollat spel på flera sådana + 660 med 5-ventilstopp och dom kan ligga läbbigt nära nollspel på halva den sträckan.

Det hänger på hur man sköter luftfiltret skulle jag vilja säga.
Slarv där straffar sig som rejält minskat spel - alltså egentligen nedmalda säten och tätytor på ventiltallrikar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
4.2k mil brukar det vara för många Yamaha men det är kanske bara 5-ventilarna som hade det?
Nej, du har nog helt rätt.
Så är det på R6:an, 26.600 miles, vilket är 4200 mil.
Dock har jag aldrig behövt justera de konstruktioner där kamaxeln påverar ventilen direkt via en tryckare.
Jo, en gång, men det visade sig vara lönlöst, eftersom kamaxeln hade något fel med härdningen, så det gick åt pipan ändå.
Men då är jag inte så paranoid över 0,05mm hit eller dit.
Kollar bara, noterar, och sedan ser jag om det har förändrats vid nästa kontroll.
Gäller även en av bilarna (Volvo 940), som har gått med en ventil utanför spec sedan jag köpte den, och då hade den gått 4000mil.
40.000 mil senare så funkar det i alla fall.
If i works - dont fix it! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, du har nog helt rätt.
Så är det på R6:an, 26.600 miles, vilket är 4200 mil.
Dock har jag aldrig behövt justera de konstruktioner där kamaxeln påverar ventilen direkt via en tryckare.
Jo, en gång, men det visade sig vara lönlöst, eftersom kamaxeln hade något fel med härdningen, så det gick åt pipan ändå.
Men då är jag inte så paranoid över 0,05mm hit eller dit.
Kollar bara, noterar, och sedan ser jag om det har förändrats vid nästa kontroll.
Gäller även en av bilarna (Volvo 940), som har gått med en ventil utanför spec sedan jag köpte den, och då hade den gått 4000mil.
40.000 mil senare så funkar det i alla fall.
If i works - dont fix it! :)

Vill minnas att det är 40.000 km även på snöskotrarna… Där har övriga något att lära sig av.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nej, du har nog helt rätt.
Så är det på R6:an, 26.600 miles, vilket är 4200 mil.
Dock har jag aldrig behövt justera de konstruktioner där kamaxeln påverar ventilen direkt via en tryckare.
Jo, en gång, men det visade sig vara lönlöst, eftersom kamaxeln hade något fel med härdningen, så det gick åt pipan ändå.
Men då är jag inte så paranoid över 0,05mm hit eller dit.
Kollar bara, noterar, och sedan ser jag om det har förändrats vid nästa kontroll.
Gäller även en av bilarna (Volvo 940), som har gått med en ventil utanför spec sedan jag köpte den, och då hade den gått 4000mil.
40.000 mil senare så funkar det i alla fall.
If i works - dont fix it! :)
B230 är bra grejor. Min har gått drygt 30k och där är inte så mkt som ett missljud : )
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vill minnas att det är 40.000 km även på snöskotrarna… Där har övriga något att lära sig av.

Helt rätt, moderna vätskekylda Yamaha gathojar och snöskotrar verkar ha 40.000 km (eller närmast avrundade miles) intervall mellan "kontroll av ventilspel". Även R1'or oavsett fem ventiler, fyra ventiler eller krossplejn.

Luftkylda bestar som XJR'en har "bara" 20.000 kilometer.

Detta är som sagt "kontroll av ventilspel" och de fåtal som kommer upp i dessa kilometer finner väldigt mycket oftare att man inte behöver göra något alls, än att åtgärd faktiskt är nödvändig...
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det låter som en klen radfyra om du måste kolla ventilspelet efter 4000 km/400 mil, och den kan ju inte ha gått hårt om den har gått 23 mil om året.
Hahaha saknas vist en nolla. ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så är det på R6:an, 26.600 miles, vilket är 4200 mil

Jag funderar mest på hur Yamahas ingenjörer kom fram till just 26600 Miles eller 4200 mil? Jämna och bra siffror men nån baktanke hade som säkert.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Helt rätt, moderna vätskekylda Yamaha gathojar och snöskotrar verkar ha 40.000 km (eller närmast avrundade miles) intervall mellan "kontroll av ventilspel". Även R1'or oavsett fem ventiler, fyra ventiler eller krossplejn.

Luftkylda bestar som XJR'en har "bara" 20.000 kilometer.

Detta är som sagt "kontroll av ventilspel" och de fåtal som kommer upp i dessa kilometer finner väldigt mycket oftare att man inte behöver göra något alls, än att åtgärd faktiskt är nödvändig...


Som sagt, inte enig med dig på det sista.

Sköts service och kör man i snö så, visst.

Men man har servat mer än en hoj där det slarvats (alltid regelbundet servad = olja bytt ibland) och där ventilspelet varit tight låångt innan första rekommenderade koll.

XTZ 750 har två stycken ganska små och dyra luftfilter som alltför ofta är bortplockade - antingen båda för "effekt" ihop med slip-on eller bara ett för att hojen ens skall orka gå när det andra är igensatt.

Vad jag vill ha sagt är att man inte skall lita på Yamahas tämligen generösa startsträcka fram till första kontroll av ventilspel när man köper en begagnad hoj.

Det räcker med att bara en av de tidigare 13 ägarna varit en idiot och de efterföljande latmaskar eller bara normalt ointresserade för att man skall riskera att köra på sig dyra renoveringskostnader, trots att det är flera tusen mil kvar till ens första kontroll.

5 ventiler per cylinder. Mycket att brotscha, små marginaler att arbeta med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag funderar mest på hur Yamahas ingenjörer kom fram till just 26600 Miles eller 4200 mil? Jämna och bra siffror men nån baktanke hade som säkert.

Eftersom japaner sällan brukar gissa så har de troligen mätt sig fram till det där.

En kompis hade en CBR600R som gått 10.000 mil. Kändes som ny. Helt jäkla fenomenal kvalitet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top