Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, håller på med en ventiljustering men har lite problem med att få timing-kedjan korrekt. Så jag vikade (alltså framåt och bakåt, har dock hört att man inte ska vrida bakåt) lite på vevaxeln manuellt och så hörde jag ett metalliskt ljud, lät lite som ett rör som slogs mot backen. Nu när jag vrider vevaxeln så kommer jag inte förbi en viss punkt. Vad kan ha hänt? Hur körd är jag? :(

Kan tillägga att motorn låter lite som att växeln är i nu av någon anledning.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
PS.
Kom på nu i efterhand att timing-kedjan inte satt på kamaxeln när jag vred :'(

Antar att det blir till att riva motorn. Vad är det troligaste som gått sönder?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Sitter kamkedjan på nu? Om inte, kan du vrida på kamaxlarna?
Om du försöker snurra vevaxeln utan att kamkedjan är på så kommer ju en kolv förr eller senare att krocka med ventiler.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ett tips: rör inget utan ta hjälp av någon som VET.
En Yamma tjejhundra har ventilskaft som sugrör (inte Donken-size)

tråd flyttad.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du lossat kamkedjan för att det skulle bli lättare att vrida runt? Eller för att kunna justera? I så fall får inget vridas under tiden. Risken finns att du har bankat ihop en kolv och en ventil, och då har du en hel del jobb framför dig, och du ska inte vrida på något tills du har öppnat motorn och kollat status på allt i den.

Utom möjligen att rycka stiften och ta en rundstav i trä eller plast och kolla vilka kolvar som är uppe, och jämföra med hur ventilerna står, det kan ge en hint om hur illa det är.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Sitter kamkedjan på nu? Om inte, kan du vrida på kamaxlarna?
Om du försöker snurra vevaxeln utan att kamkedjan är på så kommer ju en kolv förr eller senare att krocka med ventiler.
Hehe, ja kom på det lite sent ?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
Jag har snurrat långsamt enligt mig, men det är ju relativt. Jag kommer nog vara tvungen att lossa det ändå i och med att jag inte kan snurra på den längre än jag gör. Med lite tur har ventiler gått, med lite oflyt så har axlar gått tänker jag. Är det något mer som kan gått fel?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Har du lossat kamkedjan för att det skulle bli lättare att vrida runt? Eller för att kunna justera? I så fall får inget vridas under tiden. Risken finns att du har bankat ihop en kolv och en ventil, och då har du en hel del jobb framför dig, och du ska inte vrida på något tills du har öppnat motorn och kollat status på allt i den.

Utom möjligen att rycka stiften och ta en rundstav i trä eller plast och kolla vilka kolvar som är uppe, och jämföra med hur ventilerna står, det kan ge en hint om hur illa det är.
Haha, ja jo jag har insett det. Kommer nog inte vara en del på den här hojen som jag inte tittat på snart. Å andra sidan så är det rätt kul att meka, synd bara att jag flyttar och inte hinner fixa det innan jag drar. Jag har garanterat brakat ihop en kolv och en ventil.

Jag lossade för att justera, sedan råkade jag dra lite långt och därefter drog jag två varv för att komma tillbaka till ursprungsläget... Är huvudet dumt får kroppen lida, hehe.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
Tog bort en kamaxel för att justera ventilerna, sedan slutade huvudet att tänka av någon anledning.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
PS.
Kom på nu i efterhand att timing-kedjan inte satt på kamaxeln när jag vred :'(

Antar att det blir till att riva motorn. Vad är det troligaste som gått sönder?
Har du inte kamkedjan på förstår jag inte hur kolvar och ventiler kan krocka för då är väl alla ventiler stängda och kan omöjligt öppna och krocka med kolvar , är ingen morgonmänniska men det ska inte gå
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du inte kamkedjan på förstår jag inte hur kolvar och ventiler kan krocka för då är väl alla ventiler stängda och kan omöjligt öppna och krocka med kolvar , är ingen morgonmänniska men det ska inte gå
Feltänk - kamaxeln är på plats, några nockar håller ventiler öppna, några ventiler är stängda/halvöppna. Så är det på en flercylindrig maskin - du kan aldrig hitta ett läge där samtliga ventiler är stängda (då måste kamaxlarna tas bort)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är lättare än man tror att råka snurra på veven och glömma att kammen sitter där.

Tror jag gjorde det sist med bara avgaskammen monterad, men bara löst och några grader.

Bättre med kompsänkt motor dock, större marginaler
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det är lättare än man tror att råka snurra på veven och glömma att kammen sitter där.

Tror jag gjorde det sist med bara avgaskammen monterad, men bara löst och några grader.

Bättre med kompsänkt motor dock, större marginaler
Ja, och nu snurrade jag medvetet två varv. Yikes! Kanske är billigast att köpa en fungerande begagnad motor och byta ut den... Såg att de gick på runt 5000. Jag kommer nog vara tvungen att mäta axlarna så inget krökt sig åtminstone, antar jag?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, och nu snurrade jag medvetet två varv. Yikes! Kanske är billigast att köpa en fungerande begagnad motor och byta ut den... Såg att de gick på runt 5000. Jag kommer nog vara tvungen att mäta axlarna så inget krökt sig åtminstone, antar jag?
Kostar de så lite så varför inte

Vad var det för hoj nu igen, fazer 600?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
Helt korrekt! Och det är därför det är riktigt dåligt att snurra på valfri axel om dom andra är i osynk eller står still.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur hade du kamkedjan när du drog runt motorn? Uppspänd eller bara över en skruvmejsel som låg på toppen?
Om kamkedjan lagt sig dubbelt nere vid vevaxeln så tar det stopp.

Jag skulle montera allt och kolla ventilspel som sportbike föreslog.

Om du mot förmodan krökt en ventil eller två så visar det sig väl med ett kompprov.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
Exakt. Men när man väl ska få dit kamkedjan kan man stöta på oplanerat strul och behöva vicka lite fram å tillbaka.

Men att rotera veven 2 varv utan att reagera när det maler och krasar kan jag inte rekommendera ?

Större marginaler som sagt om man kompsänkt motorn med t ex 2 mm spacer under cylindern som jag har, men desto värre att få dit kamkedjan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top