Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, håller på med en ventiljustering men har lite problem med att få timing-kedjan korrekt. Så jag vikade (alltså framåt och bakåt, har dock hört att man inte ska vrida bakåt) lite på vevaxeln manuellt och så hörde jag ett metalliskt ljud, lät lite som ett rör som slogs mot backen. Nu när jag vrider vevaxeln så kommer jag inte förbi en viss punkt. Vad kan ha hänt? Hur körd är jag? :(

Kan tillägga att motorn låter lite som att växeln är i nu av någon anledning.
 
PS.
Kom på nu i efterhand att timing-kedjan inte satt på kamaxeln när jag vred :'(

Antar att det blir till att riva motorn. Vad är det troligaste som gått sönder?
 
Sitter kamkedjan på nu? Om inte, kan du vrida på kamaxlarna?
Om du försöker snurra vevaxeln utan att kamkedjan är på så kommer ju en kolv förr eller senare att krocka med ventiler.
 
Ett tips: rör inget utan ta hjälp av någon som VET.
En Yamma tjejhundra har ventilskaft som sugrör (inte Donken-size)

tråd flyttad.
 
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
 
Har du lossat kamkedjan för att det skulle bli lättare att vrida runt? Eller för att kunna justera? I så fall får inget vridas under tiden. Risken finns att du har bankat ihop en kolv och en ventil, och då har du en hel del jobb framför dig, och du ska inte vrida på något tills du har öppnat motorn och kollat status på allt i den.

Utom möjligen att rycka stiften och ta en rundstav i trä eller plast och kolla vilka kolvar som är uppe, och jämföra med hur ventilerna står, det kan ge en hint om hur illa det är.
 
Sitter kamkedjan på nu? Om inte, kan du vrida på kamaxlarna?
Om du försöker snurra vevaxeln utan att kamkedjan är på så kommer ju en kolv förr eller senare att krocka med ventiler.
Hehe, ja kom på det lite sent ?
 
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
Jag har snurrat långsamt enligt mig, men det är ju relativt. Jag kommer nog vara tvungen att lossa det ändå i och med att jag inte kan snurra på den längre än jag gör. Med lite tur har ventiler gått, med lite oflyt så har axlar gått tänker jag. Är det något mer som kan gått fel?
 
Har du lossat kamkedjan för att det skulle bli lättare att vrida runt? Eller för att kunna justera? I så fall får inget vridas under tiden. Risken finns att du har bankat ihop en kolv och en ventil, och då har du en hel del jobb framför dig, och du ska inte vrida på något tills du har öppnat motorn och kollat status på allt i den.

Utom möjligen att rycka stiften och ta en rundstav i trä eller plast och kolla vilka kolvar som är uppe, och jämföra med hur ventilerna står, det kan ge en hint om hur illa det är.
Haha, ja jo jag har insett det. Kommer nog inte vara en del på den här hojen som jag inte tittat på snart. Å andra sidan så är det rätt kul att meka, synd bara att jag flyttar och inte hinner fixa det innan jag drar. Jag har garanterat brakat ihop en kolv och en ventil.

Jag lossade för att justera, sedan råkade jag dra lite långt och därefter drog jag två varv för att komma tillbaka till ursprungsläget... Är huvudet dumt får kroppen lida, hehe.
 
Vet du inte själv hur du ska få till det så är det nog svårt för dig att få hjälp i text via en forumtråd.
Försök få tag på någon som kan det för att fixa och utreda problemet.
Snurrade du bara försiktigt och sakta för hand så har du nog klarat dig, men orden "metallisk smäll" låter som att du snurrat runt rätt fort och det är allt annat än bra.
Det första jag skulle göra är att fixa så att kammen går rätt och kolla komp på avgas och insug för att se om det är tätt, diffar det så har du nog krökt ventiler och då måste toppen plockas lös för vidare utredning.

Varför tog du ens bort kedjan för att justera ventilerna till att börja med?
Tog bort en kamaxel för att justera ventilerna, sedan slutade huvudet att tänka av någon anledning.
 
PS.
Kom på nu i efterhand att timing-kedjan inte satt på kamaxeln när jag vred :'(

Antar att det blir till att riva motorn. Vad är det troligaste som gått sönder?
Har du inte kamkedjan på förstår jag inte hur kolvar och ventiler kan krocka för då är väl alla ventiler stängda och kan omöjligt öppna och krocka med kolvar , är ingen morgonmänniska men det ska inte gå
 
Har du inte kamkedjan på förstår jag inte hur kolvar och ventiler kan krocka för då är väl alla ventiler stängda och kan omöjligt öppna och krocka med kolvar , är ingen morgonmänniska men det ska inte gå
Feltänk - kamaxeln är på plats, några nockar håller ventiler öppna, några ventiler är stängda/halvöppna. Så är det på en flercylindrig maskin - du kan aldrig hitta ett läge där samtliga ventiler är stängda (då måste kamaxlarna tas bort)
 
Det är lättare än man tror att råka snurra på veven och glömma att kammen sitter där.

Tror jag gjorde det sist med bara avgaskammen monterad, men bara löst och några grader.

Bättre med kompsänkt motor dock, större marginaler
 
Det är lättare än man tror att råka snurra på veven och glömma att kammen sitter där.

Tror jag gjorde det sist med bara avgaskammen monterad, men bara löst och några grader.

Bättre med kompsänkt motor dock, större marginaler
Ja, och nu snurrade jag medvetet två varv. Yikes! Kanske är billigast att köpa en fungerande begagnad motor och byta ut den... Såg att de gick på runt 5000. Jag kommer nog vara tvungen att mäta axlarna så inget krökt sig åtminstone, antar jag?
 
Ja, och nu snurrade jag medvetet två varv. Yikes! Kanske är billigast att köpa en fungerande begagnad motor och byta ut den... Såg att de gick på runt 5000. Jag kommer nog vara tvungen att mäta axlarna så inget krökt sig åtminstone, antar jag?
Kostar de så lite så varför inte

Vad var det för hoj nu igen, fazer 600?
 
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
 
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
Helt korrekt! Och det är därför det är riktigt dåligt att snurra på valfri axel om dom andra är i osynk eller står still.
 
Hur hade du kamkedjan när du drog runt motorn? Uppspänd eller bara över en skruvmejsel som låg på toppen?
Om kamkedjan lagt sig dubbelt nere vid vevaxeln så tar det stopp.

Jag skulle montera allt och kolla ventilspel som sportbike föreslog.

Om du mot förmodan krökt en ventil eller två så visar det sig väl med ett kompprov.
 
Jag har aldrig haft isär en motor, men det måste väl finnas en grundinställning för detta? En markering på svänghjul och kamaxel så att de står rätt i förhållande till varandra vid monteringen. Vänligen bortse från detta inlägg om det är alltför okunnigt...
Exakt. Men när man väl ska få dit kamkedjan kan man stöta på oplanerat strul och behöva vicka lite fram å tillbaka.

Men att rotera veven 2 varv utan att reagera när det maler och krasar kan jag inte rekommendera ?

Större marginaler som sagt om man kompsänkt motorn med t ex 2 mm spacer under cylindern som jag har, men desto värre att få dit kamkedjan.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top