Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vet inte varför jag svara i tråden för jag blev nog ignorerad av TS redan i hennes första tråd om bromsarna men kanske någon annan blir lite klokare av följande.

Jag anar av vad jag läst att motorn dragits runt med ganska mycket kraft, gissningsvis med spärrskaftet.

Två varv på vevaxeln med stillastående kamaxel på en fyrcylindrig motor så har garanterat några ventiler krockat med kolv och blivit skrot. Lyfta av toppen, byta de ventiler som är krökta är väl ett hanterbart problem och om TS har tur det enda hon behöver göra.
Dock låter den här metalliska smällen som att kanske nåt värre brustit, det frågades om var kamkedjan var placerad? Det undrar jag också? Har den klumpat ihop sig runt vevaxeln och sedan sprängt sönder nåt på blocket?

Det är förstås möjligt att det är ventilerna som gjort att något brustit med en smäll. Jag kan förstås bara gissa men jag tror inte att ventilerna skapar en så kraftig smäll som TS beskriver. Ventilskaften är ganska sega och ibland är ventilerna bara krökta på rasade motorer. Vidare är det väldigt klen diameter på ventilskaften vilket också gör det osannolikt att det skulle låta särskilt högt med en brustet ventilskaft.

En ventiltallrik som pressar hål i toppen av en kolv? Kanske? Fast jag tror inte heller det skulle ge en smäll som stämmer på beskrivningen.
Jag såg inte att du skrivit tidigare, men bra input. Kedjan är placerad på högersidan, den är inte fullt synlig utan täcks delvis av blocket. Jag har dragit med en vanlig hylsnyckel, så abnormt mycket kraft har jag inte haft. Tänkte göra så som du skrev, samt mäta kamaxlarna och se så de är raka. Är de raka så byter jag bara eventuellt trasiga ventiler och försöker testa kompressionen tänker jag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om det är stor risk att jag har skadat några ventiler så skulle jag aldrig våga dra runt den motorn utan att öppna och kolla läget. Är något knas så kommer det bara bli värre för varje varv motorn går, det kommer aldrig att självläka eller gå att motionera bort.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag såg inte att du skrivit tidigare, men bra input. Kedjan är placerad på högersidan, den är inte fullt synlig utan täcks delvis av blocket. Jag har dragit med en vanlig hylsnyckel, så abnormt mycket kraft har jag inte haft. Tänkte göra så som du skrev, samt mäta kamaxlarna och se så de är raka. Är de raka så byter jag bara eventuellt trasiga ventiler och försöker testa kompressionen tänker jag.

Jag vet var kedjan är placerad rent tekniskt. Frågan var vad som eventuellt hände med kedjan när du drog runt motorn.
Kamaxlarna behöver du nog inte mäta, ventilskaften är alldeles för klena för att kröka en kamaxel.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag såg inte att du skrivit tidigare, men bra input. Kedjan är placerad på högersidan, den är inte fullt synlig utan täcks delvis av blocket. Jag har dragit med en vanlig hylsnyckel, så abnormt mycket kraft har jag inte haft. Tänkte göra så som du skrev, samt mäta kamaxlarna och se så de är raka. Är de raka så byter jag bara eventuellt trasiga ventiler och försöker testa kompressionen tänker jag.
55D59427-9069-4E99-9BEA-BD8D03AE7C0D.jpeg
En dålig bild men bilen/pilen pekar på en kamkedja som är upphängd i en ståltråd. Ett alternativ hade varit att stoppa en skruvmejsel eller liknande för att hindra att kamkedjan åker ner i motorn. Kan vara pilligt att få upp den. Eller busenkelt.
I vilket fall som helst så ska man inte dra runt motorn när kedjan hänger som på bilden.

Läser du inte de svar du fått?!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 479495
En dålig bild men bilen/pilen pekar på en kamkedja som är upphängd i en ståltråd. Ett alternativ hade varit att stoppa en skruvmejsel eller liknande för att hindra att kamkedjan åker ner i motorn. Kan vara pilligt att få upp den. Eller busenkelt.
I vilket fall som helst så ska man inte dra runt motorn när kedjan hänger som på bilden.

Läser du inte de svar du fått?!

Jag har läst allt, men du förstår nog inte frågan fullt ut.

Det framgår fortfarande inte som självklart om kedjan haft möjlighet att klumpa ihop sig runt vevaxeln men det här sista inlägget gör att jag bedömer det som väldigt hög sannolikhet att din kamkedja klumpat ihop sig mellan block och vevaxel och sedan sprängt någonting.

Ser du hur kamkedjan ligger runt vevaxeln? Troligen måste du ta lös svänghjulet för att se det och jag föreslår att du börjar med den saken så du får det utrett innan du lägger tid på att lossa toppen.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
View attachment 479495
En dålig bild men bilen/pilen pekar på en kamkedja som är upphängd i en ståltråd. Ett alternativ hade varit att stoppa en skruvmejsel eller liknande för att hindra att kamkedjan åker ner i motorn. Kan vara pilligt att få upp den. Eller busenkelt.
I vilket fall som helst så ska man inte dra runt motorn när kedjan hänger som på bilden.

Läser du inte de svar du fått?!
Försöker läsa alla svar jag får men sitter ofta i mobilen och då händer det att jag missar.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag har läst allt, men du förstår nog inte frågan fullt ut.

Det framgår fortfarande inte som självklart om kedjan haft möjlighet att klumpa ihop sig runt vevaxeln men det här sista inlägget gör att jag bedömer det som väldigt hög sannolikhet att din kamkedja klumpat ihop sig mellan block och vevaxel och sedan sprängt någonting.

Ser du hur kamkedjan ligger runt vevaxeln? Troligen måste du ta lös svänghjulet för att se det och jag föreslår att du börjar med den saken så du får det utrett innan du lägger tid på att lossa toppen.
Mellan block och vevaxel, vad är troligast att det sprängt sönder då? Visste inte att man kunde få sådana spänningar med lite handpåläggning. Ja man ser hela kedjan runt vevaxeln när man drar för hand, den klumpade sig ibland men jag brukade dra upp det när det hände. Är inte toppen enklare att montera isär än att komma åt svänghjulet? Tror jag bara är 10 bultar från att ha det avmonterat.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mellan block och vevaxel, vad är troligast att det sprängt sönder då? Visste inte att man kunde få sådana spänningar med lite handpåläggning. Ja man ser hela kedjan runt vevaxeln när man drar för hand, den klumpade sig ibland men jag brukade dra upp det när det hände. Är inte toppen enklare att montera isär än att komma åt svänghjulet? Tror jag bara är 10 bultar från att ha det avmonterat.
Ja tio skruvar som ska dras åt igen med en momentnyckel du inte har, ihop med en ny topplockspackning för 500 spänn. Försök följa råden du får, det mesta verkar vettigare
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mellan block och vevaxel, vad är troligast att det sprängt sönder då? Visste inte att man kunde få sådana spänningar med lite handpåläggning. Ja man ser hela kedjan runt vevaxeln när man drar för hand, den klumpade sig ibland men jag brukade dra upp det när det hände. Är inte toppen enklare att montera isär än att komma åt svänghjulet? Tror jag bara är 10 bultar från att ha det avmonterat.

Ok gör så då, ta lös toppen och laga allt i toppen utan att veta ifall du har skador på fler ställen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja tio skruvar som ska dras åt igen med en momentnyckel du inte har, ihop med en ny topplockspackning för 500 spänn. Försök följa råden du får, det mesta verkar vettigare

Ja, mycket vettigt förslag men du glömde byte av ett gäng ventiler med en ventilbåge hon heller knappast äger.
2, 4? Kanske 6 ventiler? Ska vi gissa på en tusing styck. Inte så farligt.

Varför bry sig om att undersöka ifall nåt annat är trasigt före man slänger ut de pengarna och den arbetstiden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kan man verkligen "dra" sönder ventiler o d med handkraft? Det låter orimligt om inte Ts är byggd som Magnus Samuelsson eller använder speciella verktyg? Antingen ställa in kamaxel och vevaxel enligt värden/markeringar, sätt dit kamkedjan och dra runt och se vad som händer, eller plocka isär allt och se om det finns några krökta ventiler ed. Kröka en kamaxel eller kolvstakar med handkraft är det inte många som gör.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Finns det inte längre krav på att man har någon aning om vad man pratar om innan man ger råd här i Teknik och Mekhörnan?
Tyvärr har det blivit ganska urvattnat, fler med mig har slutat ge råd då det ofta visat sig att den som gapat högst alltid har rätt.
Jag hjälper mer än gärna till men då vill jag helst att vederbörande lyssnar.

"Hon" förresten. är inte TS av hankön?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns en massa goda råd i tråden, men grundläggande är (och det säger jag inte för att vara Bror Duktig) att man har hyfsad koll på vad man gör - en bra början är Youtube och Haynes manualer.
Sedan kanske man måste fundera på om hemmameckandet är värt besväret, man måste/bör ha en bra plats att stå o jobba på - gärna där man kan lämna verktyg o delar utspritt på plats medan man fikar/äter/kollar youtube.
Sedan är det som Chronic nämnt - det finns ett behov av verktyg, och det är ganska mycket som krävs om man skall rota i motorns innersta delar. Inget man köper på sig på ett bräde precis, verktygssats bygger man upp genom åren. Det är som med jakt o fiske - det blir aldrig en massa "billigt kött/fisk" på bordet, vinsten har man redan grävt ner i alla prylar man köpt för att kunna jaga/fiska/meka - det är en hobby att göra allt detta - hobbies kostar pengar. Som också nämnts ovan - skall man meka hemma så skall man ha minst två hojar så att man inte stressar och därmed orsakar skador. En hoj skall alltid vara körbar.

Men - det är kul att läsa dina trådar, du bryter ju inte ihop vid första motgången, det är också en nödvändig förutsättning. Gissa om jag har mekat bort mig genom åren, men jag började med tvåtaktsmoped så lärpengarna var inte så våldsamma. Så fortsätt på inslagen väg, men som snickaren säger - "mät två gånger och såga en gång" - det gäller samma för hojmekning.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tyvärr har det blivit ganska urvattnat, fler med mig har slutat ge råd då det ofta visat sig att den som gapat högst alltid har rätt.
Jag hjälper mer än gärna till men då vill jag helst att vederbörande lyssnar.

"Hon" förresten. är inte TS av hankön?

Mother ofGod antyder väl annorlunda?

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kan man verkligen "dra" sönder ventiler o d med handkraft? Det låter orimligt om inte Ts är byggd som Magnus Samuelsson eller använder speciella verktyg? Antingen ställa in kamaxel och vevaxel enligt värden/markeringar, sätt dit kamkedjan och dra runt och se vad som händer, eller plocka isär allt och se om det finns några krökta ventiler ed. Kröka en kamaxel eller kolvstakar med handkraft är det inte många som gör.
Du Har såååååååå fel??
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok, men jag sa ju det från början. Jag är bara en glad hobbymek och har ingen aning om toleranser, hållfasthet och annat avgörande. Dumpar bara lite idéer om hur jag skulle göra i motsvarande situation.
Ventiler i vinkel mot kolven och med kanske 4-5, 5mm ventilskaft böjer man ganska lätt med att vrida runt veven för hand. Har själv böjt titan ventiler med förvånansvärt lite kraft.

En VW golf diesel 1,5 med ventiler rakt ned mot platt kolv topp tål dock mycket stryk.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top