Motherofgod
Sporthojsnörd
- Gick med
- 12 Aug 2022
- Hoj
- 2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag såg inte att du skrivit tidigare, men bra input. Kedjan är placerad på högersidan, den är inte fullt synlig utan täcks delvis av blocket. Jag har dragit med en vanlig hylsnyckel, så abnormt mycket kraft har jag inte haft. Tänkte göra så som du skrev, samt mäta kamaxlarna och se så de är raka. Är de raka så byter jag bara eventuellt trasiga ventiler och försöker testa kompressionen tänker jag.Vet inte varför jag svara i tråden för jag blev nog ignorerad av TS redan i hennes första tråd om bromsarna men kanske någon annan blir lite klokare av följande.
Jag anar av vad jag läst att motorn dragits runt med ganska mycket kraft, gissningsvis med spärrskaftet.
Två varv på vevaxeln med stillastående kamaxel på en fyrcylindrig motor så har garanterat några ventiler krockat med kolv och blivit skrot. Lyfta av toppen, byta de ventiler som är krökta är väl ett hanterbart problem och om TS har tur det enda hon behöver göra.
Dock låter den här metalliska smällen som att kanske nåt värre brustit, det frågades om var kamkedjan var placerad? Det undrar jag också? Har den klumpat ihop sig runt vevaxeln och sedan sprängt sönder nåt på blocket?
Det är förstås möjligt att det är ventilerna som gjort att något brustit med en smäll. Jag kan förstås bara gissa men jag tror inte att ventilerna skapar en så kraftig smäll som TS beskriver. Ventilskaften är ganska sega och ibland är ventilerna bara krökta på rasade motorer. Vidare är det väldigt klen diameter på ventilskaften vilket också gör det osannolikt att det skulle låta särskilt högt med en brustet ventilskaft.
En ventiltallrik som pressar hål i toppen av en kolv? Kanske? Fast jag tror inte heller det skulle ge en smäll som stämmer på beskrivningen.