Metallica S&M

kan fixa den på DVD, alltså musikvideo

Underbar skiva :yoparty
Både symfoniorkestern och Metallica är verkligen i högform, helt underbar musik.

En av världshistoriens mest överskattade skivor. Michael Kamen måste varit full när han skrev orkesterarrangemangen....

Och själva idén att lägga orkesterpålägg på "Battery".... :rolleyes:

Vad är det du säger Chris?
Jäkla förrädare :fatta!
Lyssna på inledningen av 1:a skivan....ljuv musik för öronen.
Ok..så alla låtar är inte perfekta men so what...vill man ha fulländade låtar ska man väl bara köpa studioskivor, detta är ju trots allt inspelat live :va
Sen tycker jag att live spelningar är roligare för det låter aldrig 100 % likadant, det är en del av tjusningen.

mad_man_axel skrev:
Vad är det du säger Chris?
Jäkla förrädare :fatta!
Lyssna på inledningen av 1:a skivan....ljuv musik för öronen.
Ok..så alla låtar är inte perfekta men so what...vill man ha fulländade låtar ska man väl bara köpa studioskivor, detta är ju trots allt inspelat live :va
Sen tycker jag att live spelningar är roligare för det låter aldrig 100 % likadant, det är en del av tjusningen.

Förrädare? Jag är en av de som gillar "St Anger"......

Inledningen till första skivan är Ennio Morricone och inte Metallica.....

Det jag vänder mig mot på skivan är inte framförandet. Utan det är arrangemangen som ibland låter fullständigt malplacerade. Vem som helst kan skriva orkesterpålägg i rätt tonart, men istället för att låta som en enhet så är orkestern bara slängd ovanpå utan att någon har funderat på meningen med det. Sen är det så att låtarna skrevs och spelades in utan en orkester och då är det alltid svårt att få ihop något vettigt i efterhand. Därför ifrågasätter jag hela idén. Den enda låten jag kan komma på på rak arm där det verkligen blir bra är "The thing that should not be". "Battery" och "Master of puppets" låter bara horribelt illa.....

Sen att skivan fick oförtjänta mängder credit för att den var unik och "nyskapande" känns ju också lite sådär....1969 spelade Deep Purple in sin "Concerto för group and orchestra", det är 30 år tidigare.....och band som Rage,Uriah heep, Yes, Therion,Transsiberian orchestra och Rainbow hade gjort egna experiment med symfoniorkester och rock innan Metallica.

Nu släpper jag en bomb till....Kiss lyckades mycket bättre med sin Alive IV!

Chris Ash skrev:
En av världshistoriens mest överskattade skivor. Michael Kamen måste varit full när han skrev orkesterarrangemangen....
...

Så illa som det lirar ihop så skulle jag tro att hela jävla symfoni-orkestern är full också. Satan vad dåligt det låter.

Chris Ash skrev:
....

Nu släpper jag en bomb till....Kiss lyckades mycket bättre med sin Alive IV!

Hade Metallica löst samspelet med symfonikerna lika bra som Kiss så hade S&M kanske varit lika bra som moppemetalheadsen påstår att den är. Nu är det en skiva som aldrig mer kommer spelas i min stereo iaf...

KISS med orkester är en annan femma. De framför sina låtar tillsammans med den tillfälliga back-upen. Det misslyckas Metallica totalt med.

Last edited:
Chris Ash och Chrille: Stort medhåll (istället för Word).

Varför låter man en symfoniorkester spela med på i övrigt bra låtar utan att ha ens tillstymmelse till arrangemang. Inställningen verkar ha varit "nä men om vi skulle jamma på med mycket utav allt - hela tiden". När man skulle ha kunnat förstärkt, byggt om och faceterat musiken så oerhört. Istället låter det trist, träigt, ointressant och fel.

gladh

gladh skrev:
Chris Ash och Chrille: Stort medhåll (istället för Word).

Varför låter man en symfoniorkester spela med på i övrigt bra låtar utan att ha ens tillstymmelse till arrangemang. Inställningen verkar ha varit "nä men om vi skulle jamma på med mycket utav allt - hela tiden". När man skulle ha kunnat förstärkt, byggt om och faceterat musiken så oerhört. Istället låter det trist, träigt, ointressant och fel.

gladh

Ett av metallicas stora misstag tycker jag var att behålla danskjäveln på scen. När han bankar iväg som vanligt så känns hela iden rätt körd innan den ens fått chansen.

Som det blev nu så låter hela spektaklet som att Metallica gör en av sina vanliga bra spelningar och i bakgrunden sitter ett gäng halvtaskiga violinister och försöker spela med på gehör...

aaaaah, det var skönt att få det här ur mig.

Chrille skrev:
KISS med orkester är en annan femma. De framför sina låtar tillsammans med den tillfälliga back-upen. Det misslyckas Metallica totalt med.

Säger bara "Black Diamond", lyssna och lär Metallica. Den låten låter som om det var så den skrevs från början......"Love Gun", "God of thunder" och "Detroit rock city" är också riktigt proffsigt framförda.

Det enda som håller "S&M"-klass på Alive IV är Peter Criss miserabla "Beth"......

Chris Ash skrev:
....

Sen att skivan fick oförtjänta mängder credit för att den var unik och "nyskapande" känns ju också lite sådär......

Musikjournalister som kläcker sånt förtjänar bara en sak....Permanent yrkesförbud.

S&M är bra som fan :)

Den enda albumet jag äger som jag kan sätta på, lägga mig i soffan och verkligen lyssna på...

Metallicas S&M har en av hedersplatserna på hårddisken bredvid Drängarna och Nic & The Family :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra