Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller med.... :tummenupp
sen borde relatera till ålder oxå när det kommer till hojar med mycket effekt.... mycket effekt låg ålder = HÖG premie....
mycket effekt + mogen ålder reducerad premie / skadefria år

har ingen lust att pröjsa för "snorungar" :va som inte kan hålla sig på 2 hjul utan att "vi" andra som inget orsakar får glatt betala deras tilltag.:mad: :huvet

Huvudsaken är att man man själv kan påverka sin premie genom sin körstil.

I Sverige är vi alldeles för bra på att skylla på andra/skylla på nånting för att kunna ha en kollektiv försäkring som sporthojsförsäkringar ändå är.

Man är väldigt sällan själv ansvarig för en olycka, det är alltid "alla andra" som kör över sin förmåga och kraschar, det är alltid fel på däcken, grus på vägen, en bilist som gjorde nåt konstigt etc etc..

Det enda rätta är att man får betala mer om man kostar mer.. ser inget konstig i det..

Sen om folk tycker att det är värt att betala sjukt höga premier och att fortsätta att bomba och klota så är det upp till dem.

Huvudsaken är att inte jag drabbas.

Men för att återkoppla till ämnet.. en effektbegränsning kommer inte att påverka förarbeteende och riskmedvetenhet tyvärr.. 15-åringar på EU-moppe är inte trafiksäkra bara för att moppen har 4.5hk..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alkohol-åldersdiskrimineringen är väll bland det jag tycker sämst om... Legalisera allt i världen för personligt bruk.. låt individen bestämma över sitt eget liv..

Och när individen, hög som ett hus på någon då legaliserad drog, kör ihjäl en småbarnsfamilj i tron att han sitter i en radiobil på liseberg och att familjen är nästa "offer"?

Men visst, anarki är skitbra... I teorin, endast. En del förbud och restriktioner är bra, den här som nu föreslås är enbart löjlig.

Det är inte hästar eller hastighet det är fel på, det är individerna. Skärp körkortskraven och fokusera på att få bort fyllan, drogerna och den extrema åldern från vägarna så tror jag att det kommer göra bra mycket större skillnad i statistiken än vad några effektgränser någonsin kommer göra.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Och när individen, hög som ett hus på någon då legaliserad drog, kör ihjäl en småbarnsfamilj i tron att han sitter i en radiobil på liseberg och att familjen är nästa "offer"?

Men visst, anarki är skitbra... I teorin, endast. En del förbud och restriktioner är bra, den här som nu föreslås är enbart löjlig.

Det är inte hästar eller hastighet det är fel på, det är individerna. Skärp körkortskraven och fokusera på att få bort fyllan, drogerna och den extrema åldern från vägarna så tror jag att det kommer göra bra mycket större skillnad i statistiken än vad några effektgränser någonsin kommer göra.

Vad gäller den höga individen som dödar en småbarnsfamilj så händer det dessvärre även med förbud och restriktioner. Personer som använder droger kommer göra det oavsett om det är lagligt eller ej, på samma sätt som att folk som vill köra utan strypning kommer göra det oavsett om det är lagligt eller ej (om man ska ställa argumentet på sin spets). Frågan är om lagstiftning hjälper i dessa fall (jfr t.ex. Jeremy Clarksons senaste krönika: http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/jeremy_clarkson/article7052392.ece).

I övrigt instämmer jag helt i ditt resonemang.
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Huvudsaken är att man man själv kan påverka sin premie genom sin körstil.

I Sverige är vi alldeles för bra på att skylla på andra/skylla på nånting för att kunna ha en kollektiv försäkring som sporthojsförsäkringar ändå är.

Man är väldigt sällan själv ansvarig för en olycka, det är alltid "alla andra" som kör över sin förmåga och kraschar, det är alltid fel på däcken, grus på vägen, en bilist som gjorde nåt konstigt etc etc..

Det enda rätta är att man får betala mer om man kostar mer.. ser inget konstig i det..

Sen om folk tycker att det är värt att betala sjukt höga premier och att fortsätta att bomba och klota så är det upp till dem.

Huvudsaken är att inte jag drabbas.

Men för att återkoppla till ämnet.. en effektbegränsning kommer inte att påverka förarbeteende och riskmedvetenhet tyvärr.. 15-åringar på EU-moppe är inte trafiksäkra bara för att moppen har 4.5hk..


You got a point.... individ anpassa försäkringar...
Kostar man inget = låg premie
Kostar man mera = betala mera
helt rätt.... i rest my case....:Bugar
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad gäller den höga individen som dödar en småbarnsfamilj så händer det dessvärre även med förbud och restriktioner. Personer som använder droger kommer göra det oavsett om det är lagligt eller ej, på samma sätt som att folk som vill köra utan strypning kommer göra det oavsett om det är lagligt eller ej (om man ska ställa argumentet på sin spets). Frågan är om lagstiftning hjälper i dessa fall (jfr t.ex. Jeremy Clarksons senaste krönika: http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/jeremy_clarkson/article7052392.ece).

I övrigt instämmer jag helt i ditt resonemang.

Jag tror nog att en legalisering innebär fler droganvändare och därmed fler personer som kör drogade, vilket kommer innebära fler offer. Jag är väl medveten om att problemet finns redan nu, vad jag menade var att jag tror att det kommer öka (jämfört med att plötsligt uppkomma så att säga).

Ville bara förtydliga.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Den bästa lösningen på allting... FÖRBUD... varför inte förbjuda allting när vi ändå håller på... eller varför inte spränga hela jorden i bitar med en stor atombomb? För statistiskt sett så finns det ju inga problem som man måste förbjuda om alla människor är döda... eller?
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Den bästa lösningen på allting... FÖRBUD... varför inte förbjuda allting när vi ändå håller på... eller varför inte spränga hela jorden i bitar med en stor atombomb? För statistiskt sett så finns det ju inga problem som man måste förbjuda om alla människor är döda... eller?

Nu håller du sandlådenivå på argumenten, lagar, regler och förbud måste finnas för att samhället ska fungera.
Eller tycker du att man ska få göra precis som man vill?, vill man ha en sporthoj är det bara att klubba ner första bästa som åker förbi?
Pedofili?
Våldtäkt?

I princip allt man gör får efterverkningar som drabbar andra människor på ett eller annat sätt,

Det här förslaget är inget annat än en motreaktion på bakhjulsåkande fartfantomer som orsakat sig själva eller andra skador.

Jag är själv ingen förespråkare för effektbegränsning men att så många vägrar inse vad det handlar om ger mig bara en större förståelse för förslaget.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Nu håller du sandlådenivå på argumenten, lagar, regler och förbud måste finnas för att samhället ska fungera.
Eller tycker du att man ska få göra precis som man vill?, vill man ha en sporthoj är det bara att klubba ner första bästa som åker förbi?
Pedofili?
Våldtäkt?

I princip allt man gör får efterverkningar som drabbar andra människor på ett eller annat sätt,

Det här förslaget är inget annat än en motreaktion på bakhjulsåkande fartfantomer som orsakat sig själva eller andra skador.

Jag är själv ingen förespråkare för effektbegränsning men att så många vägrar inse vad det handlar om ger mig bara en större förståelse för förslaget.



Handlar det om vad som drabbar andra så är de ju konstigt att man tillverkar och säljer alkohol, vapen, bilar, tändstickor, hundar, knivar, brännbollsträn, cigaretter osv osv osv.... Är förbud och begränsningar lösningen på allt?.. Eller kan de vara så att så länge staten tjänar pengar så skiter man i människor?
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..Skulle gissa på att de flesta politiker aldrig har suttit på en hoj och har därför en massa fördomar (som vi iofs hjälpt till att skapa) ABS kommer lösa sig självt, är det bättre kommer det sitta på varenda hoj i framtiden.

Hmmm - info only; SMC brukar ha en "Kväll på MC" årligen vart politiker åkar hoj själv, eller skjussas. Senast var Trafikuttskottes medlem på Tuvängen - vart dom även fick åka - Bana ;)

FEMA gör samma sak - tror det var förre året vart jag hadde nöjet att åka HD runt i Brussels med en trevlig EU parlamentariker sittande bak.

Under våren har SMC ett gång svenska beslutsfattare från olika myndigheter på två dagars aktiv MC utbildning. Om det hinnas med bjussas Vägverkets Direktion igen på MC åkning... (för man tyckte det var jättekul förre gången!)

Jag tror mig att kunne konstatera att "man" är ganska fokuserade på att det är "piloterna" som är utmaningen - inte antal Hk!
"Man" är ganska insatta i teknologin här till lands, och vett om att med max. 100 Hk - går det utmärkt att ta fram MCs med sanslös acceleration - och då problemet fortfarande inte löst.
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
men hallå eller? organdonatorer.. makes sense? precis det är sporthojjåkarna som är största dödsiffran bland mc åkare. De sätter inte sådana gränser o lägger till ABS bromsar av en slump!!

De kommer förmodligen inte ha dessa regler gällande på racebanorna..
det är ju där superbikes hör hemma egentligen.



vadå? tror du inte att jag står för vad jag skriver?

Men det blir ju ingen skillnad, folk kommer att köra ihjäl sig med 100 hästar också om det blir högsta effekt. Det går att pressa dom ute på vägen och flyga åt helvete. Det är mer hästar än man behöver det med. Hajjar du inte det? Så det spelar ingen roll förns vi är nere på 10 hästar moppe möjligen... men folk kommer att skada sig även då dock kanske inte med lika många dödsfall som utgång.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dödstalen var betydligt högre under 70-80 talen och då fanns
knappast några hojar med +100hkr.
Samt att antalet hojar i trafik var mycket mindre då.
Nä det är inställningen som avgör om du håller dig på hjulen:tummenupp
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Dödstalen var betydligt högre under 70-80 talen och då fanns
knappast några hojar med +100hkr.
Samt att antalet hojar i trafik var mycket mindre då.
Nä det är inställningen som avgör om du håller dig på hjulen:tummenupp
Det fanns både hojar med +100hk såväl som effektbegränsning. Tror det var importörerna som enades om den effektbegränsning som var på 100hk i början på 80-talet, och som levde med till 86-87 någonstans...
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Handlar det om vad som drabbar andra så är de ju konstigt att man tillverkar och säljer alkohol, vapen, bilar, tändstickor, hundar, knivar, brännbollsträn, cigaretter osv osv osv.... Är förbud och begränsningar lösningen på allt?.. Eller kan de vara så att så länge staten tjänar pengar så skiter man i människor?

Som jag sa i tidigare inlägg, det handlar bara om ekonomi, staten skiter faktiskt fullständigt i om du vill skada dig själv bara du kan göra det utan att det kostar samhället några pengar.
Förövrigt så skulle varken alkohol eller tobaksvaror bli tillåtna om de dök upp idag, det finns betydligt mildare droger med färre biverkningar som är narkotikaklassade men det vore politiskt självmord att försöka förbjuda något som är så djupt rotat.
Knivförbud har vi ju redan och det har faktiskt gett positiv effekt, att däremot totalförbjuda knivar skulle naturligtvis få konstiga effekter då det är ett verktyg som inte finns några alternativ till.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Jag utgår ifrån att du baserar detta på stor erfarenhet av olika hojtyper och ett antal mil i sadeln?:D

Haha :) Nej, men läser vad andra med 20 års erfarenhet säger o skriver i rescensionerna, tester, revyer som på t.ex. MCN.com m.m =)
Även vad självaste mc-läraren säger, det måste du väl ändå tycka verka rimligt som fightat på streetsen länge? :)
 

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I ett hus
Hoj
Lånar
Får nog plocka fram Keneth and the Knutters skivorna igen. de skrev ju en del bra låtar senast detta var på tapetern
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nu håller du sandlådenivå på argumenten, lagar, regler och förbud måste finnas för att samhället ska fungera.
Eller tycker du att man ska få göra precis som man vill?, vill man ha en sporthoj är det bara att klubba ner första bästa som åker förbi?
Pedofili?
Våldtäkt?

I princip allt man gör får efterverkningar som drabbar andra människor på ett eller annat sätt,

Det här förslaget är inget annat än en motreaktion på bakhjulsåkande fartfantomer som orsakat sig själva eller andra skador.

Jag är själv ingen förespråkare för effektbegränsning men att så många vägrar inse vad det handlar om ger mig bara en större förståelse för förslaget.

Om du har förståelse för detta idiot förslag tycker jag att DU ska tända eld på din egen hoj eller göra nåt annat konstruktivt för att minska antalet hojar med mer än 100hk
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Behovet av 150-200hk blir väl som störst i fartområdet 180-280 km/h. Hastigheter som bara är tillåtna på autobahn samt RR-banor.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Allt handlar bara om pengar i dagens läge! Money rolls the world......

Det sjukt så smutsiga vi mäniskor har blibit....
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top