Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Jag kan tänka mig 8 moppekolvar som åker fram och tillbaka en meter i den maskinen :D

Var fan gräver du upp alla knäppa fakta?

Jag läste om bla den bilen i en bok för några år sedan. Kom ihåg den plötsligt och hittade en bild på nätet.
 
Men det har inte så mycket med effekt att göra eller till hur många % av hojen kapacitet man har stöd för. Det kommer till stor del handla om taskiga spårval (där gruset ligger och man inte ska vara), samt bromsning på dito underlag. Visst kommer 4, kanske 5 gasa omkull men de kan ju inte få representera alla hojförare.

Om skadorna hade gått ner istället för upp så hade dom ju aldrig lagt fram ett 100hk förslag, det är vi väl ändå överens om?

Och det som syns i statistiken kommer alltid vara unga förare på sporthojar...
 
Säg nu att det bara fanns 100hk hojar att tillgå. Då är jag övertygad om att det hade varit lika många olyckor som nu.. Det finns alltid en mindre väg att köra på :fakta
 
Om skadorna hade gått ner istället för upp så hade dom ju aldrig lagt fram ett 100hk förslag, det är vi väl ändå överens om?

Och det som syns i statistiken kommer alltid vara unga förare på sporthojar...

Det skadorna/dödsfallen går ju ner?

Och finns inget stöd för att hästarna har något med saken att göra förutom klassningen.
 
Det skadorna/dödsfallen går ju ner?

Och finns inget stöd för att hästarna har något med saken att göra förutom klassningen.


Finns det inget stöd?
Okej....du har aldrig testat skillnaden mellan moppe-125-250-600-1000cc eller?
Klart som fan att hästkrafterna inte är den stora anledningen till att folk skadar sig i trafiken men att det är en faktor är väl svårt att komma ifrån.
 
:klyschan

Väldigt många. Kanske 78% uppskattningsvis.
Eller ska vi redogöra för begreppet "hantera fullt ut"? Effekten spelar ju sällan in vid inbromsning, placering, traffikläsning, mm utan i stort sett endast under acceleration. Och rakt fram kan vilken kronblom som helst gasa ur en literhoj så då begränsar vi det ytterligare till gas ut ur kurvor och i synnerhet på våt asfalt. Där handlar det om förstånd till stor del och erfarenhet om man ska pressa upp ribban.
En människa som ger fullt oavsett hoj utan tanke på rådande omständigheter är inte så mycket att göra åt är jag rädd.

Eller innebär "hantera fullt ut" endast att kunna sätta den gällande rekordtiden på respektive hoj på Assen?

Ja, jag argumenterade inte för lägre effekt. Jag har själv tänkt öka antalet hästar från 120 till 193. Inte för att det kommer göra mig snabbare på bandagar, utan för att det är kul.
 
Finns det inget stöd?
Okej....du har aldrig testat skillnaden mellan moppe-125-250-600-1000cc eller?
Klart som fan att hästkrafterna inte är den stora anledningen till att folk skadar sig i trafiken men att det är en faktor är väl svårt att komma ifrån.

Du missade att jag skrev klass va?

Höll på att köra ihjäl mig ett tiotal ggr när jag puttrade 25hästars GSX 400 E , totalt livsfarligt i omkörningar.
 
Jag läste om bla den bilen i en bok för några år sedan. Kom ihåg den plötsligt och hittade en bild på nätet.

Kan ju inte vara alltför högvarvig:D, skulle vilja se den veven.

Vad det gäller 100hk så är det nog inte allt för troligt att en sådan lag skulle klubbas, och skulle det mot förmodan klubbas så blir den ju ganska tandlös för alla lär ju plocka strypningen.

Som någon sa, skillnaden blir ju marginel eller snarare obefintlig vad det gäller skador 100 alt 150hk, ABS ser jag inte som ett problem snarare tvärtom, då man inte vill ha ABS funktion så är det ju bara att koppla ifrån.

En satsning på attitydförändring bland oss hojåkare ger nog mer.
 
Kom att tänka på ett kul fall ang regelbegränsningar. I början på 1900-talet hade man en regel om maximalt borr samt cylinderantal. Det fanns dock ingen begränsning av slaglängd. Det urartade.....
Kulmen var FIAT S91. Sedan ändrades reglerna. Hade nog fett bottendrag iaf :D

6999775e77a54436afd9912944c5fb90.jpg

:D Hur såg veven ut? Som handtaget på en isborr?
 
En lösning på det här korkade lagförslaget kan ju vara att alla på sporthoj.com skaffar en 98 hästars hoj och sen kör ihjäl sig då kanske förslaget ändras till MINST 100 hk sedan.. :tuttar
 
ska antalet döda minskas i trafiken så måste vägarna göras säkrare och attityden förändras.. Sen tror jag nog att en effektbegränsning inte skulle öka antalet iaf.. Men visst är det trist.. 150hkr hade kännts mer lagom.

/JPS
 
Kom att tänka på ett kul fall ang regelbegränsningar. I början på 1900-talet hade man en regel i en biltävlingsklass om maximalt borr samt cylinderantal. Det fanns dock ingen begränsning av slaglängd. Det urartade.....
Kulmen var FIAT S91. Sedan ändrades reglerna. Hade nog fett bottendrag iaf :D

6999775e77a54436afd9912944c5fb90.jpg

Jag tycker mig minnas att jag hört att det var "vetenskapligt bevisat" att det inte gick att bygga motorer som varvade mer än 3600 varv/minuten (eller om det var 2800?'') vilket gav enorma, lågvarviga motorer i tävlingsbilar. Mummigt att få höra en räser i 200+ på dubblad tomgång!
 
De innebär att man kanske ska köpa upp ett 20-tal hojar med hög effek och spara ett par år. sen kan man tjäna en hacka efter införandet av maxeffekten på 100 hk..:tungan

Tänkte lite mer åt puch o Riejuhållet med det där med IQ test! Tänk dig i körkortsaffären. Tjolahej ! tänkte ta körkort för mc, en såndär skoj som man sitter helt oskyddad på i en skinnpåse o som gör 310 blås!
 
:D Hur såg veven ut? Som handtaget på en isborr?

Typ :D

Jag tycker mig minnas att jag hört att det var "vetenskapligt bevisat" att det inte gick att bygga motorer som varvade mer än 3600 varv/minuten (eller om det var 2800?'') vilket gav enorma, lågvarviga motorer i tävlingsbilar. Mummigt att få höra en räser i 200+ på dubblad tomgång!


Nej enligt min bok var orsaken till denna design den sk Ostende-formeln från 1908.
Vagnvikt minst 1100 kg utan kylvatten, verktyg och reservdäck.
Fyrcylindrig motor med max cylinderdiameter på 155 mm, medan motorer av andra cylinderantal skulle ha motsvarande kolvyta.
Fri slaglängd.

1913 var man tvingad att ändra reglerna pga av de sjukt långslagiga jättemotorerna som blivit resultatet av Ostende. Då kom den sk Vikt och bränsleformeln.
 
Back
Top