Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Var skall gränsen dras då? 100 hk är ju precis lika farligt som 180 om man ser på det rent krasst, skillnaderna i acceleration 0-200 är ju akademiska mer eller mindre.

Alldeles riktigt, därför förstår jag inte riktigt det ramaskri som blir från så många, jag tycker inte heller om ett ev förbud men en del av argumenten som framförts mot ett förbud är ju bara larviga.

Men om de nu i princip inte är nån skillnad mellan 100 och 180 hk varför då förbjuda mer än 100hk som du nu försvarar så?

Det jag hävdat är att det inte påverkar prestandan så mycket som folk gärna vill tro, däremot så är 180hk betydligt mer svårhanterat, lite för mycket gas och det går åt helvete, där är min gamla citron mer förlåtande då man nästan kan vrida fullt i vilken kurva som helst utan större fara.
Men det är klart man blir ju snabbare utanför korvmojen med 180hk.

Nu tänker jag inte argumentera om detta mer för då tror väl folk snart att jag står bakom förslaget:D
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det finns ett sktibra citat om detta med frihet att kunna välja vad man vill

"Those who would give up essential Liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin, 1755
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Jag tror inte det kommer att bli nån begränsning av effekten, just för att det saknas grunder för att effekten har något samband med antal olyckor. Folk dör ju på moppar också... :död Man skulle förebygga betydligt fler dödsolyckor om man förbjöd alkohol, men det kommer aldrig att hända eftersom staten tjänar pengar på det i form av skatt.

Även om det skulle införas en begränsning skulle hojtillverkarna bara stoppa i en strypning som ändå skulle ryka direkt (den måste ju bli enkel att få bort så hojarna kan gå fort på bana). Besiktningsgubben kommer inte att bänka, ingen polis kommer att bänka vid rutinkontroll, å inte kan man bänka en hoj som kraschat så försäkringsbolagen kommer inte ha en aning. Det blir praktiskt mycket svårt att bevisa att en hoj har mer än hundra hästar. Hela problematiken känner vi ju igen både från förr och för mellan/lätt mc.

Om det blir obligatorisk abs (vilket är mest sannolikt) kommer det antagligen bara att gälla hojar från och med en viss årsmodell då det skulle krävas rejäla ombyggnader av alla gamla spisar, vilket blir svårt att begära.

Om man behöver mer än hundra hästar? Självklart om man ska kunna åka bana med samma hoj som man åker väg med. Självklart också om man är adrenalinpundare som jag. :tuttar

Om man klarar av att hantera mer än hundra häst? Varje gång man trycker fullt å låter hojen varva ur har man ju uppenbarligen klarat det (förutom de gånger man går omkull såklart).

Nån jävla måtta får det vara med statens begränsningar av människans frihet!!!
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...Det jag hävdat är att det inte påverkar prestandan så mycket som folk gärna vill tro, däremot så är 180hk betydligt mer svårhanterat, lite för mycket gas och det går åt helvete, där är min gamla citron mer förlåtande då man nästan kan vrida fullt i vilken kurva som helst utan större fara...:D


Öhh, undrar endast om du har åkt lite av dom olika moderna hojer med lite Hk´s - t. ex touring hojen BMW K1300 GT, eller lite övriga av dessa gubb cykler, som med glädja monteras med packväskor..

Jag kan nog betro dig at dessa (är som dom flesta av +180 Hk sportklubbens modeller) väldigt snälla och trevliga cykler att åka - med olika elektroniska styrsystem och annat godis!

Juhu....
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Läste lite intressant statistik igår angående hästolyckor, inte sådana hästar som är i motorn utan sådana med 4 ben.
1232 st personer skadas så allvarligt varje år i Sverige att de får läggas in på sjukhus.
4 st omkommer i dessa olyckor.
Relativt liknande statistik som vi varje år får om oss "hemska" hojåkare

Med andra ord: ska de strypas hästar i hojjarna så ska det nog strypas på andra håll också...

Sluta leka Big Brother med befolkningen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Läste lite intressant statistik igår angående hästolyckor, inte sådana hästar som är i motorn utan sådana med 4 ben.
1232 st personer skadas så allvarligt varje år i Sverige att de får läggas in på sjukhus.
4 st omkommer i dessa olyckor.
Relativt liknande statistik som vi varje år får om oss "hemska" hojåkare

Med andra ord: ska de strypas hästar i hojjarna så ska det nog strypas på andra håll också...

Sluta leka Big Brother med befolkningen.

Du missade att ca 10.000 får uppsöka akutvård pga skador i ridsporten också...

Däremot är dödsfallen en tiondel mot vad vi har bland mc-åkarna.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Ang olyckor med MC ....

Läste nånstans (nån MC tidining för ca 2 år sen har jag för mig) att utav de 60 som dog 2007 så skulle man eg kunna räkna bort 50 ty de

1) Körde med alkohol/droger i kroppen
2) Körde utan MC kort
3) Körde oförsäkrat
4) Körde utan lagstadgad skyddsutrustning (hjälm)
5) Körde stulen hoj

Notera att förtkörnings olyckor inte räknas bort

Så egentligen var det "bara" 10 MC olyckor som de flesta av oss här inne betecknar som "riktiga" och som man kan göra nått åt.
Alla andra går inte påverka genom hårdare lagstiftning då de som "råkar" ut för de olyckorna mer eller mindre skiter i redan existerande lagstifting och allt normalt vett.

Nu vågar jag inte säga om detta stämmer men skulle det göra det så är det tråkigt att de som står för största delen av dödsolyckorna på MC inte "drabbas" av hårdare regler då de redan skiter i dem.
De som drabbas är alla andra
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Läste lite intressant statistik igår angående hästolyckor, inte sådana hästar som är i motorn utan sådana med 4 ben.
1232 st personer skadas så allvarligt varje år i Sverige att de får läggas in på sjukhus.
4 st omkommer i dessa olyckor.
Relativt liknande statistik som vi varje år får om oss "hemska" hojåkare

Med andra ord: ska de strypas hästar i hojjarna så ska det nog strypas på andra håll också...

Sluta leka Big Brother med befolkningen.

Eller varför inte enbart tillåta ridning och hantering av mini ponnys :va
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Om du läst mina inlägg ordentligt så skulle du se att

1: Jag är inte för detta förslag, men jag har förståelse för det vilket är en helt annan sak.

2:Som jag nämnt så har min cykel inte mer än 100hk, vilket faktiskt räcker för att jag ska hålla jämna steg med betydligt starkare hojar och vara snabbare än moderna supersportbilar.

Om jag kan ta mig från 0-100km/h på 3,0s eller på 2,8s känns mest som en akademisk fråga ute i trafiken.



Vill du köra på bana så får du väl skaffa en banhoj, det dräller ju av olika race-bilar som aldrig skulle gå att få godkända för gatbruk men inte fan tycker någon att det är konstigt att deras bilar med överdrivna effekter inte får köras på vägen av vem som helst.

Har inte pluggat på så noga men tror noga att alla ZXR 750 har något mer än 100 hk, jag gissar på ca 107 hk.

Tror du själv att risken att du kör ihjäl dig ökar om du har 120 hk?

Jag förstår inte hur du kan ha förståelse för dessa typer av förslag, vi har dessutom provat det på åttiotalet (frivillig branschöverenskommen effektbgreänsning).

Anser du det ska vara lagstadgat så att farbror blå förutom att jaga oss för fortkörning ska jag oss för att vi äker med för mycket effekt?

Men vafan, då skulle jag ju få strypa min Merca 220D från -76 med fem hästar.

Ja det är oansvarigt hög effekt i dessa monster, jag är ganska äker på att de finns ett antal människor som dött i 220 D, för att inte tala om monster modellen 240 3,0 D har för mig att den vräker ur sig uppemot 90 hk hu jeda mig bevare oss väl och fräls oss från ondo
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Eftersom man alltid försöker få ut maximal hanterbar prestanda för sporthojar så kommer en 100hk gräns att innebära att resten av hojen anpass till det oxå...

Att staten försöker få ner kostnader för samhället för allt mc-relaterat är väl inte direkt en nyhet. Det händer överallt, inom all sorts trafik och infrastruktur, allt annat vore ju jävligt korkat faktiskt, sen är inte sättet dom gör det på alltid det mest genomtänkta.

Och den som påstår att han klarar av att hantera en modern sporthoj fullt ut...haha ja tjena... dream on...
Rossi & Co kanske och ett gäng till men det är nog på den nivån det ligger. En R1 eller Zx10r som jag själv har går nog inte ens att utnyttja fullt ut på gata men det betyder inte att jag tänker byta ner mig!! hehe
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Undrar hur många hojåkare som klarar att fullt ut hantera mer än kanske 75 hästar.

:klyschan

Väldigt många. Kanske 78% uppskattningsvis.
Eller ska vi redogöra för begreppet "hantera fullt ut"? Effekten spelar ju sällan in vid inbromsning, placering, traffikläsning, mm utan i stort sett endast under acceleration. Och rakt fram kan vilken kronblom som helst gasa ur en literhoj så då begränsar vi det ytterligare till gas ut ur kurvor och i synnerhet på våt asfalt. Där handlar det om förstånd till stor del och erfarenhet om man ska pressa upp ribban.
En människa som ger fullt oavsett hoj utan tanke på rådande omständigheter är inte så mycket att göra åt är jag rädd.

Eller innebär "hantera fullt ut" endast att kunna sätta den gällande rekordtiden på respektive hoj på Assen?

Och den som påstår att han klarar av att hantera en modern sporthoj fullt ut...haha ja tjena... dream on...
Rossi & Co kanske och ett gäng till men det är nog på den nivån det ligger. En R1 eller Zx10r som jag själv har går nog inte ens att utnyttja fullt ut på gata men det betyder inte att jag tänker byta ner mig!! hehe

Fast det där är ju en floskel utav rang. Klart jag inte kan klippa mölnviksrondellen i den hastigheten min hoj teoretiskt klarar. Det är nog rätt svårt på en cb750f med för att inte säga en flakmoppe.

Ska riktlinjen för att få äga och framföra ett fordon vara att kunna "hantera det fullt ut" så skulle 98% av alla fordon på marknaden konfiskeras.

Jag tycker ett 600 är trist att köra, jag vill att det vrider på när man gasar. Sen kanske jag inte knäskrapar på allmän väg i 220 för den delen men den gör det jag vill ha ut av den.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker ett 600 är trist att köra, jag vill att det vrider på när man gasar. Sen kanske jag inte knäskrapar på allmän väg i 220 för den delen men den gör det jag vill ha ut av den.

Vi skrev i princip samma sak samtidigt i två olika trådar!

Jag gillar också motorer med volym och bra bottendrag, så skulle det bli en 100hk regel skulle jag nog välja något större än en 600 ändå, även om det lätt går att kräma 100pållar ur en 600.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vi skrev i princip samma sak samtidigt i två olika trådar!

Jag gillar också motorer med volym och bra bottendrag, så skulle det bli en 100hk regel skulle jag nog välja något större än en 600 ändå, även om det lätt går att kräma 100pållar ur en 600.

Jo jag märkte det :).

Jo i så fall är det volymen som behövs så man får lite klipp hela vägen. Även om en literhoj har 170 kusar så är de inte där man oftast ligger vid gatkörning. Att tappa 30 hästar på toppen gör inte alls lika mycket som att tappa 15 vid 7000 varv.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
:klyschan


Fast det där är ju en floskel utav rang. Klart jag inte kan klippa mölnviksrondellen i den hastigheten min hoj teoretiskt klarar. Det är nog rätt svårt på en cb750f med för att inte säga en flakmoppe.

Ska riktlinjen för att få äga och framföra ett fordon vara att kunna "hantera det fullt ut" så skulle 98% av alla fordon på marknaden konfiskeras.

Jag tycker ett 600 är trist att köra, jag vill att det vrider på när man gasar. Sen kanske jag inte knäskrapar på allmän väg i 220 för den delen men den gör det jag vill ha ut av den.

Du vet precis som jag vad som kommer hända i April när alla ställer på bågarna... Jag precis som dom flesta härinne kommer ha minst en nära-döden-upplevelse när vi kör ringrostiga och kör över gränsen...

X antal mcförare kommer köra ihjäl sig i April, många av dom pga ringrost och grus i en fin kombination. Det är ju fakta och inget annat.

Visst kan det hända på en cb750 oxå men det är fler gasglada på sporthojar (läs unga).

Jag vill inte heller köra 600, där skiljer vi oss inte åt det minsta...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi skrev i princip samma sak samtidigt i två olika trådar!

Jag gillar också motorer med volym och bra bottendrag, så skulle det bli en 100hk regel skulle jag nog välja något större än en 600 ändå, även om det lätt går att kräma 100pållar ur en 600.

Kom att tänka på ett kul fall ang regelbegränsningar. I början på 1900-talet hade man en regel i en biltävlingsklass om maximalt borr samt cylinderantal. Det fanns dock ingen begränsning av slaglängd. Det urartade.....
Kulmen var FIAT S91. Sedan ändrades reglerna. Hade nog fett bottendrag iaf :D

6999775e77a54436afd9912944c5fb90.jpg
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du vet precis som jag vad som kommer hända i April när alla ställer på bågarna... Jag precis som dom flesta härinne kommer ha minst en nära-döden-upplevelse när vi kör ringrostiga och kör över gränsen...

X antal mcförare kommer köra ihjäl sig i April, många av dom pga ringrost och grus i en fin kombination. Det är ju fakta och inget annat.

Visst kan det hända på en cb750 oxå men det är fler gasglada på sporthojar (läs unga).

Jag vill inte heller köra 600, där skiljer vi oss inte åt det minsta...

Men det har inte så mycket med effekt att göra eller till hur många % av hojen kapacitet man har stöd för. Det kommer till stor del handla om taskiga spårval (där gruset ligger och man inte ska vara), samt bromsning på dito underlag. Visst kommer 4, kanske 5 gasa omkull men de kan ju inte få representera alla hojförare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kom att tänka på ett kul fall ang regel begränsningar. I början på 1900-talet hade man en regel om maximalt borr samt cylinderantal. Det fanns dock ingen begränsning av slaglängd. Det urartade.....
Kulmen var FIAT S91. Sedan ändrades reglerna. Hade nog fett bottendrag iaf :D

Jag kan tänka mig 8 moppekolvar som åker fram och tillbaka en meter i den maskinen :D

Var fan gräver du upp alla knäppa fakta?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle kunna nöja mig med en motard med 100hästar, ABS tycker jag är läskigt :näsblod
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top