Max 100 BHP och obligatorisk ABS

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Behovet av 150-200hk blir väl som störst i fartområdet 180-280 km/h. Hastigheter som bara är tillåtna på autobahn samt RR-banor.



Precis. och om jag vill köra min hoj på RR-Banor eller på autobahn och (försöka) använda alla hästkrafter så ska jag inte få ha de valet själv för de har EU bestämt åt mig...... Människan måste fan få tänka lite själv utan att pappa staten gör de åt en..
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Om du har förståelse för detta idiot förslag tycker jag att DU ska tända eld på din egen hoj eller göra nåt annat konstruktivt för att minska antalet hojar med mer än 100hk

Om du läst mina inlägg ordentligt så skulle du se att

1: Jag är inte för detta förslag, men jag har förståelse för det vilket är en helt annan sak.

2:Som jag nämnt så har min cykel inte mer än 100hk, vilket faktiskt räcker för att jag ska hålla jämna steg med betydligt starkare hojar och vara snabbare än moderna supersportbilar.

Om jag kan ta mig från 0-100km/h på 3,0s eller på 2,8s känns mest som en akademisk fråga ute i trafiken.

Precis. och om jag vill köra min hoj på RR-Banor eller på autobahn och (försöka) använda alla hästkrafter så ska jag inte få ha de valet själv för de har EU bestämt åt mig...... Människan måste fan få tänka lite själv utan att pappa staten gör de åt en..

Vill du köra på bana så får du väl skaffa en banhoj, det dräller ju av olika race-bilar som aldrig skulle gå att få godkända för gatbruk men inte fan tycker någon att det är konstigt att deras bilar med överdrivna effekter inte får köras på vägen av vem som helst.
 
Last edited:

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Det var en allvarlig travolycka nyligen, dags att begränsa hästarna till tre ben och ABS.

låt hästarna vara i hagen... ifred...(havremoppar)

"piska" kan man göra på döda ting, även om en hoj är högst levande, fritt upp till tolkning....:tummenupp
 
Last edited:

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Finns som jag ser det ingen anledning till att ha en gatuhoj på +100hk. Så låt oss säga att man begränsar gatu hojen till 100hk, men att du på bana får ha hur mycket du vill. Vikten är det inte mycket att prata om för oss på MC... jaja GW etc, men vem vill åka det då? Men bilar så tycker jag att det ska vara begränsing där oxå, samt på vikt på bilar i B klassen. Låt oss säga 175hk och 2000kg. Ingen NORMALT levande person som int måste hävda sig behöver mer än så. Självklart de finns de som behöver större, men de personerna har oftast C kort oxå då.
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Det enda jag kan se som kan få ner olyckorna är att använda sig av bonussystem på försäkringarna.

Billigare ju längre man kör utan att klota.. medans om man kraschar så borde försäkringen bli ännu dyrare än vad den redan är...

klart vettig ide! :tummenupp

Det var en allvarlig travolycka nyligen, dags att begränsa hästarna till tre ben och ABS.

*lol*:yoparty
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Finns som jag ser det ingen anledning till att ha en gatuhoj på +100hk. Så låt oss säga att man begränsar gatu hojen till 100hk, men att du på bana får ha hur mycket du vill. Vikten är det inte mycket att prata om för oss på MC... jaja GW etc, men vem vill åka det då? Men bilar så tycker jag att det ska vara begränsing där oxå, samt på vikt på bilar i B klassen. Låt oss säga 175hk och 2000kg. Ingen NORMALT levande person som int måste hävda sig behöver mer än så. Självklart de finns de som behöver större, men de personerna har oftast C kort oxå då.

Men jösses. :rolleyes:

Det finns ingen som BEHÖVER rosor i trädgården. Det finns ingen som BEHÖVER champagne i kylen. Det finns ingen som BEHÖVER en välhängd entrécôte.

Men hur jävla roligt är livet om allt baseras på vad en i dina ögon "normalt levande person" behöver? Det finns mycket i min omgivning som jag inte behöver för att överleva, men det är också mycket av det som gör livet värt att leva. Om någon utifrån generella mänskliga behov ska dra riktlinjer för hur jag ska leva mitt liv så närmar vi oss en totalitär stat. Det handlar inte om att hävda sig, det handlar om att få göra egna val. Om jag vill ha en gatuhoj med 4000 hästar så ska ingen säga att jag inte får ha det. Om jag däremot kör för fort med den så kan storebror komma och påpeka att, nej, det får jag inte. Men man kan hugga ihjäl någon med en smörkniv också.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Ingen NORMALT levande person som int måste hävda sig behöver mer än så.
Om vi börjar om med det resonemanget litet mer från grunden så tror jag man kan vara överens om att en motorcykel inte behöver mer än kanske 30 hk och en bil runt 80 hk för att uträtta transportarbetet upp till gällande maxhastighet med litet marginal för motvind och uppförsbackar. Vad är det då som gör att du kan tänka dig att sträcka dig ända upp till 100 respektive 175 hk? Väger du in någon form av underhållnings- eller komfortfaktor? :rolleyes:
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vill du köra på bana så får du väl skaffa en banhoj, det dräller ju av olika race-bilar som aldrig skulle gå att få godkända för gatbruk men inte fan tycker någon att det är konstigt att deras bilar med överdrivna effekter inte får köras på vägen av vem som helst.




Vilket innebär att jag blir tvungen att skaffa en hoj till om jag fortfarande vill ha möjligheten att köra på vanliga vägar med..
Så länge man kör med huvudet på vanlig väg så spelar effekten ingen roll.. Återigen kan du ju fortfarande köra ihjäl dig med 100 hk också. De är ju personen som sitter på som kör och inte hojen själv och de är där man ska jaga problemen..
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Vilket innebär att jag blir tvungen att skaffa en hoj till om jag fortfarande vill ha möjligheten att köra på vanliga vägar med..
Så länge man kör med huvudet på vanlig väg så spelar effekten ingen roll.. Återigen kan du ju fortfarande köra ihjäl dig med 100 hk också. De är ju personen som sitter på som kör och inte hojen själv och de är där man ska jaga problemen..

Ja, och jag vill kunna ta race-bilen med 1160hk, slicks och lustgas på en tur på vägen, men se det får jag inte så jag måste ha fler bilar.

I övrigt har du helt rätt i att det är personen bakom styret som är det farliga, det räcker ju bevisligen med en moped för att köra ihjäl sig.

Mitt argument handlar egentligen om man överhuvudtaget verkligen kan använda 180hk i en hoj på gatan.
Jag är fullt övertygad om att en modern hoj med 100hk skulle köra jämnt med en 180hk i de flesta förkommande fall så länge det inte handlar om ren vansinneskörning, siffrorna bevisar ju att 0-100 tiderna är samma för betydligt effektsvagare hojar, 100-200 går kanske något långsammare men då faller argumentet att man har glädje av det på gatan, för börjar man jaga tiondelar på 100-200 tider då är det tävling det handlar om.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Ja, och jag vill kunna ta race-bilen med 1160hk, slicks och lustgas på en tur på vägen, men se det får jag inte så jag måste ha fler bilar.

I övrigt har du helt rätt i att det är personen bakom styret som är det farliga, det räcker ju bevisligen med en moped för att köra ihjäl sig.

Mitt argument handlar egentligen om man överhuvudtaget verkligen kan använda 180hk i en hoj på gatan.
Jag är fullt övertygad om att en modern hoj med 100hk skulle köra jämnt med en 180hk i de flesta förkommande fall så länge det inte handlar om ren vansinneskörning, siffrorna bevisar ju att 0-100 tiderna är samma för betydligt effektsvagare hojar, 100-200 går kanske något långsammare men då faller argumentet att man har glädje av det på gatan, för börjar man jaga tiondelar på 100-200 tider då är det tävling det handlar om.

Vad är en vanlig onsdags körning om inte ren tävling då? :va
För handlar det om liv och död så fort jag sätter mig på hojen och då behöver jag mina 180+ hästar!!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, och jag vill kunna ta race-bilen med 1160hk, slicks och lustgas på en tur på vägen, men se det får jag inte så jag måste ha fler bilar.

I övrigt har du helt rätt i att det är personen bakom styret som är det farliga, det räcker ju bevisligen med en moped för att köra ihjäl sig.

Mitt argument handlar egentligen om man överhuvudtaget verkligen kan använda 180hk i en hoj på gatan.
Jag är fullt övertygad om att en modern hoj med 100hk skulle köra jämnt med en 180hk i de flesta förkommande fall så länge det inte handlar om ren vansinneskörning, siffrorna bevisar ju att 0-100 tiderna är samma för betydligt effektsvagare hojar, 100-200 går kanske något långsammare men då faller argumentet att man har glädje av det på gatan, för börjar man jaga tiondelar på 100-200 tider då är det tävling det handlar om.

Var skall gränsen dras då? 100 hk är ju precis lika farligt som 180 om man ser på det rent krasst, skillnaderna i acceleration 0-200 är ju akademiska mer eller mindre.

Jag upplevde mig själv som mer riskbenägen på min gamla 640SM med vad, 50 pållar, än på min 1098:a...motardstuket vaggar in en i en falsk säkerhet.

Fel lirare som inte vet hur man håller sig på vägen, lär köra ihjäl sig med en 125:a med.

Jag ogillar att oinsatta tomtar skall peta i saker, och förbudsivrare alltid lyckas hitta nya saker att berättiga sin egen existens med.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Ja, och jag vill kunna ta race-bilen med 1160hk, slicks och lustgas på en tur på vägen, men se det får jag inte så jag måste ha fler bilar.

I övrigt har du helt rätt i att det är personen bakom styret som är det farliga, det räcker ju bevisligen med en moped för att köra ihjäl sig.

Mitt argument handlar egentligen om man överhuvudtaget verkligen kan använda 180hk i en hoj på gatan.
Jag är fullt övertygad om att en modern hoj med 100hk skulle köra jämnt med en 180hk i de flesta förkommande fall så länge det inte handlar om ren vansinneskörning, siffrorna bevisar ju att 0-100 tiderna är samma för betydligt effektsvagare hojar, 100-200 går kanske något långsammare men då faller argumentet att man har glädje av det på gatan, för börjar man jaga tiondelar på 100-200 tider då är det tävling det handlar om.



Men om de nu i princip inte är nån skillnad mellan 100 och 180 hk varför då förbjuda mer än 100hk som du nu försvarar så? eller folk kör bara ihjäl sig eller skadar sig i farter uppåt 200 och inga i lägre farter? eller kanske ingen kör ihjäl sig i "vansinneskörningar" med 100 hk som mest.. ÅTERIGEN de är personen bakom styret man får ändra på och de gör man INTE med mer förbud.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Blir det krav på't, så får den det, skulle det vara valfritt skulle jag shoppa med. Det är betydligt mer bus än ER6. ;)

ER6 är en bra nybörjarhoj, inget ont i det, men det finns roligare, "effektklena" hojar. :)

Håller med, fullständigt. Eftersom jag är nybörjare tycker jag att ER-6:an räcker gott och fint, på gata. Som det är nu ligger jag sällan långt efter mer effektstarka hojar. I vissa fall tar jag dem också. Gäller även på bana.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top