Max 100 BHP och obligatorisk ABS

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Biljämförelsen är rätt dålig.

En sporthoj är förhållandevis billig i inköp. Ägandekostnaderna är förhållandevis låga. Försäkringar kan vi lämna åt sidan. Utan att ha några siffror att luta mig åt tror jag att fusket är utbrett. Många kör helt enkelt utan försäkring. Det vill säga med en avställningsförsäkring aktiverad.

Superbilarna kostar några miljoner i inköp till skillnad från en sporthoj. Om inte det avskräcker gör underhålls och servicekostnaderna det. Inget kleti & pleti köper som söker kickar och kör ihjäl sig som flugor.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Biljämförelsen är rätt dålig.

Håller helt med.

Superbilarna kostar några miljoner i inköp till skillnad från en sporthoj. Om inte det avskräcker gör underhålls och servicekostnaderna det. Inget kleti & pleti köper som söker kickar och kör ihjäl sig som flugor.

Nja, finns många bilar under miljonen som går satan... men samtidigt så bevisar ju bilisterna att man inte behöver supersportprestanda för att kunna köra ihjäl sig... räcker med att bilen är från japan, har stora fälgar och ett stuprör till avgassystem. :gnissla

Innan alla påhopp kommer eller något argt från SteffoK så kan tilläggas att jag varit med i Honda Performance Club i måååånga år där just sådana bilar är i överflöd. :näsblod
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Frågan är om det bara blir strypningar i form av brickor, det kan ju hända att det blir snällare kammar, mindre komp och allt det där, så att det blir dyrt som fan att få ut full effekt.

Min kusin köpte nyligen en Yamaha FZ1 som visade sig vara importerad från Frankrike. För att återfå full effekt var handlaren som importerat hojen byta både CDI-boxen och insprutet. Nypriset på delarna var 17.000! Dock hittades delar på mc-skrot och byttes ut på handlarens bekostnad då han inte informerat om effektbegränsningen.

Om man skulle införa 100hk-gräns så tror jag att tillverkarna kommer göra om rätt mycket för att få körglada hojar med brett register istället för att lägga dit lite brickor...

ABS är jag dock positiv till, men det borde inte behöva lagstadgas om det då de flesta som kör idag borde vilja ha det. Har man inte testat ett modernt ABS-system så vet man nog inte riktigt vad man går miste om. Sen finns det alltid någon som kan bromsa effektivare utan ABS, men de är nog ganska få. Särskilt i en nödsituation!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nja, finns många bilar under miljonen som går satan...

Är man ung med färskt körkort kanske det räcker med vad som helst. Klen motor och hög vikt med ballongdäck är inget hinder. Man tänjer på gränserna med det man har. Först senare förstår man hur patetiskt det är.

Att jag tog upp supersportbilar var för att de togs upp som exempel tidigare i tråden. Finns givetvis snabba bilar som kostar mindre än dem. De ger inte samma kickar tillbaka som en sporthoj där man möter sina faror i stort sett oskyddad. Där ligger en stor del av lockelsen för många. I en bil känner sig föraren mycket mer skyddad. Dessutom är det svårare att tämja en motorcykel än en bil. För egen del tycker jag att båda fordonstyperna har sin tjusning på olika sätt.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om man skulle införa 100hk-gräns så tror jag att tillverkarna kommer göra om rätt mycket för att få körglada hojar med brett register istället för att lägga dit lite brickor...

Du menar att du tror att tillverkarna kommer att utveckla motorcyklar, med alla kostnader det medför, enbart utifrån reglering på den europeiska marknaden (förmodligen dessutom med lokala avvikelser) och bortse från resten av världen istället för att sätta på ett par brickor som kostar noll och ingenting?

Låt mig vara skeptisk.
 

Gummisnodd

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati / yz250f / Vespa
Sinnessjukt med att införa en regel på XX max antal hk i en mc. Då borde förbudet även införas på bilar som står för flest dödsfall i världen. Varför ska alltid mc komma i kläm? MC är ju egentligen en mkt bra lösning på trängsel och miljö problem. Skulle gissa på att de flesta politiker aldrig har suttit på en hoj och har därför en massa fördomar (som vi iofs hjälpt till att skapa) ABS kommer lösa sig självt, är det bättre kommer det sitta på varenda hoj i framtiden.
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Du menar att du tror att tillverkarna kommer att utveckla motorcyklar, med alla kostnader det medför, enbart utifrån reglering på den europeiska marknaden (förmodligen dessutom med lokala avvikelser) och bortse från resten av världen istället för att sätta på ett par brickor som kostar noll och ingenting?

Låt mig vara skeptisk.

Om Yamaha gjort en sådan anpassning enbart för den franska marknaden så tvivlar jag skarpt på att alla andra skulle strunta fullständigt i hur motorcyklarna går på hela den europeiska marknaden... Självklart så skulle det ändå bli något av en tävling mellan tillverkarna, den som skulle kunna utnyttja hundrahästarsgränsen på bästa sätt kommer också bli den som säljer mest. Det är vad jag tror iaf, men du får behålla din skepsism!
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Kan bara hålla med.. det är av precis såna här anledningar jag ser det som en självklarhet att som mc-åkare vara med i SMC..

Det är i såna här frågor intresse/lobbyorganisationer, som t ex SMC verkligen kan göra nytta för sina medlemmar.

Dessvärre så verkar en stor del av sporthojsmedlemmarna enbart vara ute efter att spara ett par tusenlappar i försäkring, och när den möjligheten försvann så var SMC bara skit..

Ja alla borde se det som ett absolut-måste vara med i SMC...
De för våran talan... för vem ska annars göra det? effektstinna sporthojsåkare som gnäller över höga premier...

håller er på 2 hjul, klota inte pga stilande wheelies mm, då kan man pröjsa hela kalaset själv.... krockar man när det inte e ens fel så är det legitimt att ifrågasätta saker & ting. visst jag gillar själv fart & fläkt, men man får juh köra med insidan av skallen oxå, eller åk på bana där man inte är ivägen för nån :)

lag eller inte om ABS och effektbegränsning, så kan det säkert debatteras i alla evighet. är man ung med lite erfarenhet borde man helt klart satsa på ABS och på ett mindre effektuttag tills man blivit varm i kläderna. 18-25 år abs + max 100hk halvförsäkringskostnad?
har du haft mc sedan 16 år = mer rutin än färskingar.
nu kommer alla skälla ihjäl sig på mig, men det tål att snackas om...

(det viktiga är inte vad du åker på, utan hur roligt du har med andra hojåkare)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om Yamaha gjort en sådan anpassning enbart för den franska marknaden så tvivlar jag skarpt på att alla andra skulle strunta fullständigt i hur motorcyklarna går på hela den europeiska marknaden... Självklart så skulle det ändå bli något av en tävling mellan tillverkarna, den som skulle kunna utnyttja hundrahästarsgränsen på bästa sätt kommer också bli den som säljer mest. Det är vad jag tror iaf, men du får behålla din skepsism!

Du menar alltså att Yamaha utvecklar (eller "gör om rätt mycket" för att använda dina ord) motorcyklar enkom för den franska marknaden? Lust att ge några exempel?

Att Yamaha har specialmodeller, med vilket vi alltså inte talar en normalt strypt hoj, för specifika marknader är nyheter för mig.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du menar alltså att Yamaha utvecklar (eller "gör om rätt mycket" för att använda dina ord) motorcyklar enkom för den franska marknaden? Lust att ge några exempel?

Att Yamaha har specialmodeller, med vilket vi alltså inte talar en normalt strypt hoj, för specifika marknader är nyheter för mig.

Det man troligtvis har har gjort är att lägga in en lätt modifierad programvara (mappning) i styrboxen som inte tillåter full tändningsförställning, spjällöppning och bränslemängd m.m. Dessa mappar finns på olika marknader för att klara effektbegränsningar, fartspärrar, avgaskrav och bullerkrav. T.e.x USA, Europa(EU) och Japan har olika krav på avgasrening.
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Du menar alltså att Yamaha utvecklar (eller "gör om rätt mycket" för att använda dina ord) motorcyklar enkom för den franska marknaden? Lust att ge några exempel?

Att Yamaha har specialmodeller, med vilket vi alltså inte talar en normalt strypt hoj, för specifika marknader är nyheter för mig.

Jag tyckte att jag gav ett exempel på det i mitt första inlägg i tråden...
Tillverkarna gör redan idag anpassningar av insprut och tändsystem baserat på olika marknader kopplat till avgaskrav eller vilken bränslekvalitet som finns på aktuell marknad. Att de inte skulle orka lägga ner någon tid alls för att anpassa sina produkter till nya regelverk utan helt enkelt bara ta den enklaste vägen med några brickor tycker jag låter osannolikt. Visst kan det bli så kortsiktigt, om regelverket ändrats över natten, vilket inte är troligt. Marknaden i europa är ganska stor och jag har en känsla av att alla tillverkare vill ha en bit av kakan! Trots allt så driver konkurrensen utvecklingen framåt. Jämför en 600:a från idag med en 600:a från det ljuva 80-talet så är där en viss skillnad.

Vill bara förtydliga att jag inte är för en 100hk gräns...

Jag har heller aldrig sagt att Yamaha tillverkar specialmodeller, dock har de anpassat cyklarna för den franska marknaden på ett bättre sätt än att bara montera brickor på insuget.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad gäller begränsningar som görs så antar jag att det är precis som med bilarna i Japan, de är mjukvarubegränsade till 180km/h per standard... vissa kan man chippa om enkelt och andra inte.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag tyckte att jag gav ett exempel på det i mitt första inlägg i tråden...
Tillverkarna gör redan idag anpassningar av insprut och tändsystem baserat på olika marknader kopplat till avgaskrav eller vilken bränslekvalitet som finns på aktuell marknad. Att de inte skulle orka lägga ner någon tid alls för att anpassa sina produkter till nya regelverk utan helt enkelt bara ta den enklaste vägen med några brickor tycker jag låter osannolikt. Visst kan det bli så kortsiktigt, om regelverket ändrats över natten, vilket inte är troligt. Marknaden i europa är ganska stor och jag har en känsla av att alla tillverkare vill ha en bit av kakan! Trots allt så driver konkurrensen utvecklingen framåt. Jämför en 600:a från idag med en 600:a från det ljuva 80-talet så är där en viss skillnad.

Vill bara förtydliga att jag inte är för en 100hk gräns... Letar efter en Z1000 inför våren!

Inte fan orkar jag läsa igenom hela tråden för att hitta "ditt första inlägg". Om det som gjorts är, såsom CB_tobbe hävdar, att man lagt in en ny mappning i hojen är det, åtminstone inte i mina ögon, knappast att likställa med att "göra om rätt mycket".
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Inte fan orkar jag läsa igenom hela tråden för att hitta "ditt första inlägg". Om det som gjorts är, såsom CB_tobbe hävdar, att man lagt in en ny mappning i hojen är det, åtminstone inte i mina ögon, knappast att likställa med att "göra om rätt mycket".

Det var mitt första inlägg du kommenterade...

Struntsamma, nu lägger jag ner detta
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De som skulle må bäst av att ha en effektbegränsning på sin hoj är ändå de som kommer att plocka bort strypningen och köra precis som nu.. så en sån här lag blir tandlös.

Det enda jag kan se som kan få ner olyckorna är att använda sig av bonussystem på försäkringarna.

Billigare ju längre man kör utan att klota.. medans om man kraschar så borde försäkringen bli ännu dyrare än vad den redan är...

Det är så folk funkar, blir det dyrt så blir man försiktig..
Skulle det löna sig ekonomiskt att köra lite försiktigare och straffa sig ordentligt att krascha så skulle man förmodligen inte tänja på gränserna lika mkt..

Och de som aldrig lär sig kommer i slutänden inte ha råd att äga en hoj överhuvudtaget = problem solved.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
OT: På Sri Lanka får inte fattiga äga vapen. Är man fattig blir man mersugen på att råna banker osv.
''

Ändå mera OT: När jag var i Colombia var det förbjudet att skjutsa och polisen kunde öppna eld direkt om man gjorde det.

Anledning; det var så många maffiamord där man hade en "akterskytt" med automatvapen.

Billigare ju längre man kör utan att klota.. medans om man kraschar så borde försäkringen bli ännu dyrare än vad den redan är...

Det är så folk funkar, blir det dyrt så blir man försiktig..
Skulle det löna sig ekonomiskt att köra lite försiktigare och straffa sig ordentligt att krascha så skulle man förmodligen inte tänja på gränserna lika mkt..

Busenkelt så funkar det ju om man bara har trafikfösäkring.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
De som skulle må bäst av att ha en effektbegränsning på sin hoj är ändå de som kommer att plocka bort strypningen och köra precis som nu.. så en sån här lag blir tandlös.

Det enda jag kan se som kan få ner olyckorna är att använda sig av bonussystem på försäkringarna.

Billigare ju längre man kör utan att klota.. medans om man kraschar så borde försäkringen bli ännu dyrare än vad den redan är...

Det är så folk funkar, blir det dyrt så blir man försiktig..
Skulle det löna sig ekonomiskt att köra lite försiktigare och straffa sig ordentligt att krascha så skulle man förmodligen inte tänja på gränserna lika mkt..

Och de som aldrig lär sig kommer i slutänden inte ha råd att äga en hoj överhuvudtaget = problem solved.

De som är beredda att ta de största riskerna är också de som har den lägsta insikten om de risker de tar. De skiter i vilket och det finns inte i deras värld att nåt kan gå fel. De kommer med andra ord krascha oavsett vad den ekonomiska konsekvensen blir. tyvärr
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De som är beredda att ta de största riskerna är också de som har den lägsta insikten om de risker de tar. De skiter i vilket och det finns inte i deras värld att nåt kan gå fel. De kommer med andra ord krascha oavsett vad den ekonomiska konsekvensen blir. tyvärr

Absolut, det är därför även trafikförsäkringen borde skjuta i höjden för de personerna..

Har du totalkvaddat 10 sporthojar på en säsong så borde trafikförsäkringen för den 11:e kosta 200.000/år så har den personen förmodligen inte råd att ha en sån hoj igen.

(obs. bara ett exempel)

alla kan råka ut för en olycka, det är bara lite tröttsamt att betala för de som alltid råkar ut för dem och dessutom inte förstår varför..
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Så kan vi tänka lite längre än bara två siffror mot varandra... för en supersporthoj och en supersportbil presterar idag ganska likvärdigt... men då påstår du att det ändå saknas dryga 1000hk i bilen?
Snyggt tänkt. :huvet

Ja, för hojen har mer effekt än vad som faktiskt går att utnyttja, plocka bort 70hk från hojen och den kommer fortfarande att ha likvärdig prestanda med supersportbilen.

Ferrari enzo som användes som exempel gör 0-100km/h på 3,8sek, min gamla ZXR750 som med dagens mått väger som en stridsvagn och med just 100hk gör 0-100km/h på 3,0sek (eller gjorde när den var ny i alla fall).
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
De som skulle må bäst av att ha en effektbegränsning på sin hoj är ändå de som kommer att plocka bort strypningen och köra precis som nu.. så en sån här lag blir tandlös.

Det enda jag kan se som kan få ner olyckorna är att använda sig av bonussystem på försäkringarna.

Billigare ju längre man kör utan att klota.. medans om man kraschar så borde försäkringen bli ännu dyrare än vad den redan är...

Det är så folk funkar, blir det dyrt så blir man försiktig..
Skulle det löna sig ekonomiskt att köra lite försiktigare och straffa sig ordentligt att krascha så skulle man förmodligen inte tänja på gränserna lika mkt..

Och de som aldrig lär sig kommer i slutänden inte ha råd att äga en hoj överhuvudtaget = problem solved.

Håller med.... :tummenupp
sen borde relatera till ålder oxå när det kommer till hojar med mycket effekt.... mycket effekt låg ålder = HÖG premie....
mycket effekt + mogen ålder reducerad premie / skadefria år

har ingen lust att pröjsa för "snorungar" :va som inte kan hålla sig på 2 hjul utan att "vi" andra som inget orsakar får glatt betala deras tilltag.:mad: :huvet
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top