Matlådor - Ett samhällsekonomiskt problem?

Markus skrev:
Framför allt talang skulle jag säga.
Nope. För att bli mästerkock ja men för att laga god vardagsmat behövs inget mer än lite engagemang.

McB skrev:
Jodå. Alla kommuner i hela Sverige får bidrag av andra kommuner. Alla kommuner ger också bidrag till andra kommuner. Enbart 13 kommuner i hela Sverige har ett underskott, dvs. de betalar mer än vad de får in. Karlstad och omgivande kommuner ingår inte i dessa tretton, vilket innebär att de får lite "glesbygdsstöd" trots allt.

Källa: SVT Faktum 2005-11-24. Ungefär 17 minuter in i programmet.
I stand corrected.

Gustav O skrev:
Nope. För att bli mästerkock ja men för att laga god vardagsmat behövs inget mer än lite engagemang.

Beror väl på hur höga eller låga krav man har på sin vardagsmat? ;)

Gustav O skrev:

Precis. Med lite vilja och intresse kommer man väldigt långt.

Ett litet tips till alla er oinspirerade wannabewretmans. Konsultera Arla-köket (eller liknande siter) när ni behöver inspiration. Gott om lättlagade, billiga och nyttiga rätter att välja bland.

Ett recept jag själv uppfann av en slump för en herrans massa år sedan är fortfarande en favorit, och det brukar gå hem i alla sällskap. Enkelt och förhållandevis billigt är det också. Perfekt för matlådan!

Man behöver till 4 personer:

6 kycklingfiléer
1 burk salsa av valfritt märke och kryddstyrka
2 dl creme fraiche (light om du vill vara nyttig, vanlig om du vill ha mer smak såsen)

Skär kycklingen i bitar och stek tills det är genomstekt. Häll på salsan och creme fraichen, rör om och låt koka upp. Låt det sjuda på svag värme i 2-3 minuter. Servera med någon rolig pasta, t.ex. fullkorns-penne, och en fräsch grönsallad vid sidan om.

Kycklingen går att byta ut mot köttfärs om man vill variera sig lite.

Några mycket goda recept från Arla:

http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=15888
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14481
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=15327
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=18213
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=14868

Ja, jag gillar kyckling. Vaddå?! :4skrika

t-rex skrev:
I en wokpanna då? Wok är en bra grej, eftersom man kan dynga ner i princip vad som helst!

Nej då det funkar i vanlig stekpanna (inte på 6:an) ta 5:an istället kör du med kyckling eller räkor så ta lite citron och honung i det sista så blir det mumma.

Tips 2:

Köp frysta tigerräkor hos Feskarbröderna i Nordstan,kör dom i micron ca 2 min,skala bort sista stjärtskalbiten och dunka ner i pannan just innan det är klart.

McB skrev:
Precis. Med lite vilja och intresse kommer man väldigt långt.
Jag tycker Jamie Oliver är sjukt inspirerande, Nakna Kocken för de som inte vet, eftersom han visar att det inte är så svårt utan roligt och jävligt givande.

Eftersom de flesta behöver äta mer fisk kommer mitt eget recept på en smarrig fisksoppa. Busenkelt.
4 personer.
1 block fryst torsk (ca 400 gram)
2 frysta laxfileer.
1 burk krossad tomat.(ca 500 g)
ca 8 Fasta potatisar, mer om du gillar potatis.
1 morot
1 palsternacka
1 gul/röd lök
1 fänkål
2 grönsaksbuljongtärningar
Bladpersilja
Vitlök om man gillar det.

Tina fisken över dagen/natten - i en stor bunke och i kallt vatten - ej i mikro!
Skala rotfrukterna och tärna dem - potatisen i störst bitar och moroten i minst.
Klyv fänkålen, skär bort roten och strimla. Det gröna går bra att äta men ta bort det som ser risigt ut.
Skala och hacka löken.

Olivolja i en stor kastrull. Svetta ur löken en minut och sedan i med alla grönsakerna på en gång. Rör runt och bryn lätt.
Häll på tomatkrosset, en dryg liter vatten, bägge buljongtärningarna, salta, peppra och låt sjuda, inte stormkoka.

Dela fisken i stora portionsbitar, inte hela fileer.

När det är ca tre-fem minuter kvar innan potatisen är färdig så lägger ni i fisken.

Hacka persilja, rikligt och ha över.
Avnjutes med en kall öl, vatten om man bantar, och knäckebröd.

Last edited:
Gustav O skrev:
Jag tycker Jamie Oliver är sjukt inspirerande, Nakna Kocken för de som inte vet, eftersom han visar att det inte är så svårt utan roligt och jävligt givande.

Instämmer. Engelsmän i gemen har en skön attityd till matlagning.

Gustav O skrev:
Eftersom de flesta behöver äta mer fisk kommer mitt eget recept på en smarrig fisksoppa. Busenkelt.

Låter mycket gott, den får jag ta och prova någon gång. :tummenupp

Fisk är för övrigt mycket lättlagat till skillnad mot vad många tror. Folieinbakta laxfiléer är svårt att misslyckas med.

McB skrev:
Låter mycket gott, den får jag ta och prova någon gång. :tummenupp

Fisk är för övrigt mycket lättlagat till skillnad mot vad många tror. Folieinbakta laxfiléer är svårt att misslyckas med.
Fisk är mycket lättlagat som sagt men precis som med all matlagning är bra råvaror A och O.
Folieinbakt fiskfilé med purjolök, hackad tomat, dill, salt och peppar är ju mumma.

Gustav O skrev:
Fisk är mycket lättlagat som sagt men precis som med all matlagning är bra råvaror A och O.

Det är därför jag är evinnerligt glad över att ha både Feskekôrka och två otroligt fina saluhallar i min nya residensstad. Färsk fisk klarar jag mig inte utan, uppvuxen i ett fiskeläge som man är.

Enda problemet med fisk är att det inte är tjänligt som människoföda.

McB skrev:
...

Problemet med fisk är ju att om man ger sig på att steka den (vilket ihop med röka den samt grilla den över öppen eld är det enda rätta sättet att tillaga fisk, tro mig, jag är född 200m från havet) så luktar det just fisk nån dag i köket sedan.

Men en färsk makril så får det väl vara värt det...

t-rex skrev:
Problemet med fisk är ju att om man ger sig på att steka den (vilket ihop med röka den samt grilla den över öppen eld är det enda rätta sättet att tillaga fisk, tro mig, jag är född 200m från havet) så luktar det just fisk nån dag i köket sedan.

Äh, snickesnack. Jag har aldrig känt av någon lukt efter att ha stekt fisk, varken hemma eller hos mor och far.

Och jag håller med dig ang. stekning, grillning och rökning, men vill tillägga att även ungskokt fisk är utmärkt. Tro mig, jag är född mindre än 100 meter från havet. ;)

t-rex skrev:

Om skiten är ordentligt panerad och hårt stekt, torsk är att föredra, kan jag göra ett undantag. Problemet är ju att man envisas med att servera skiten rå i olika former.

fy fan

valmers skrev:
Om skiten är ordentligt panerad och hårt stekt, torsk är att föredra, kan jag göra ett undantag. Problemet är ju att man envisas med att servera skiten rå i olika former.

fy fan

Äter man på statsfinansierade soppkök så kan man inte kräva så mycket, lille vän.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT