Marc Marquez rehabilitering 2021

Jag har lite svårt att se hur den absoluta toppen inom RR skulle kunna vara annat än nonchalanta divor. För att ens hålla på med det i Sverige måste du ha vassa armbågar....

Vad är det MM gör som är så förkastligt? Sitter Pull&Bear-kepsn på svaj? Jag är uppriktigt nyfiken, shoot!
 
Jag har lite svårt att se hur den absoluta toppen inom RR skulle kunna vara annat än nonchalanta divor. För att ens hålla på med det i Sverige måste du ha vassa armbågar....

Vad är det MM gör som är så förkastligt? Sitter Pull&Bear-kepsn på svaj? Jag är uppriktigt nyfiken, shoot!
Behöver du mer bevis än hans beteende i Q1 de två senaste racen?

Att medvetet limma sig fast vid sina största konkurrenter för att dra nytta av deras tempo för att man själv inte har farten är riktigt osnyggt. Nu tänker du kanske att "ska det vara så farligt" men ta in i beräkningen de arbete som de andra lagt ner i testning av delar, däck mm. för att komma dit de är medans det största teamet med den största budgeten inte lyckats producera en vettig cykel under MM:s frånvaro. Ovanpå detta har du det faktum att MM minsann inte delat med sig till Pol hur hans inställningar är vilket i backspegeln kanske skulle varit smart.

Missförstå mig rätt då jag delar din uppfattning om att elitförarna garanterat är speciella individer och tvekar sällan att trycka till en konkurrent men som del av fabriksförarna och repsolteamet förväntas man kunna producera egna snabba varv.
 
Jag har lite svårt att se hur den absoluta toppen inom RR skulle kunna vara annat än nonchalanta divor. För att ens hålla på med det i Sverige måste du ha vassa armbågar....

Vad är det MM gör som är så förkastligt? Sitter Pull&Bear-kepsn på svaj? Jag är uppriktigt nyfiken, shoot!
Det är numera bedömning på HUR man hakar på någon inte ATT man hakar på någon.
Att cruisa runt på allmänhetens åkning och täppa till banan i väntan på lok är fint och OK.
(Om man inte frågar Quarten förra helgen då han vid flera tillfällen stoppades av sådana grupper. )
Men att sitta och vänta på hojen i pit lane, utan att vara en fara på banan, är fult.
Åsså att det är just MM förstås.
 
Det är numera bedömning på HUR man hakar på någon inte ATT man hakar på någon.
Att cruisa runt på allmänhetens åkning och täppa till banan i väntan på lok är fint och OK.
(Om man inte frågar Quarten förra helgen då han vid flera tillfällen stoppades av sådana grupper. )
Men att sitta och vänta på hojen i pit lane, utan att vara en fara på banan, är fult.
Åsså att det är just MM förstås.
Personligen tycker jag väl att söndagsåka på kval borde straffas med start från pitlane. Att ta rygg på nån är väl mer skämsmössa för toppförare.
 
Personligen tycker jag väl att söndagsåka på kval borde straffas med start från pitlane. Att ta rygg på nån är väl mer skämsmössa för toppförare.
Håller med.
Det är väl nån/några som straffats för "cruising"?
Men inte heller här känns RD särskilt konsekventa...
Jag är rätt säker på att Marc hellre skulle vara 100% frisk, på en bra hoj, och slippa ta rygg på någon. ?
Men nu är det inte så och han försöker göra det bästa av en dålig situation.
 
Håller med.
Det är väl nån/några som straffats för "cruising"?
Men inte heller här känns RD särskilt konsekventa...
Jag är rätt säker på att Marc hellre skulle vara 100% frisk, på en bra hoj, och slippa ta rygg på någon. ?
Men nu är det inte så och han försöker göra det bästa av en dålig situation.
I just mms fall so behöver han nog all hjälp han kan få.
 
I just mms fall so behöver han nog all hjälp han kan få.
Han saknar ju uppenbarligen sin spets, och hojen är besvärlig att hantera. Dessutom har han inte kunnat vara med på tester så han ligger efter.
Han behöver lära sig snabbt både att köra med sin nya fysik, nya däck och en hoj som inte är så medgörlig.
Lite för många variabler, så i hans fall tycker jag nog man kan se lite genom fingrarna med det.
Att de andra förarna tycker han ska ge fan i det är ju helt förståeligt. :hihi
 
Last edited:
Har inte helt fattat problemet tror jag? MM tar rygg på en snabbare förare? Eller tar sig förbi, och blockar tillräckligt för att den snabbare inte kan komma förbi?

Det är ju inte kön till korvkiosken, det är racing vi pratar här va?
 
Jag har inte sett kvalen, men spontant tycker jag det är OK att knycka draghjälp när man själv åkt på några törnar och inte riktigt har farten för tillfället.
Har inte helt fattat problemet tror jag? MM tar rygg på en snabbare förare? Eller tar sig förbi, och blockar tillräckligt för att den snabbare inte kan komma förbi?

Det är ju inte kön till korvkiosken, det är racing vi pratar här va?
Menar du att det skulle vara OK att blocka förare under kvalet?
 
Folk är bara griniga för att MM körde åttor kring deras idol och retades för ett par år sedan, istället för att fokusera på racingen och låta gubben få en pallplats i lugn och ro. I övrigt har MM inte gjort speciellt mycket fel på banan som andra inte har gjort också. Detta utan att se genom fingrarna på hans vansinnestorpederande av förare under ett par race för något år sedan.
 
Att haka på en annan förare ute på banan är väl inte så konstigt beteende, men att sitta som ett frimärke när den föraren åker in genom depån och ut igen är mer psykning än något annat. Inte regelvidrigt, men knappast snyggt.
 
Jag har inte sett kvalen, men spontant tycker jag det är OK att knycka draghjälp när man själv åkt på några törnar och inte riktigt har farten för tillfället.

Menar du att det skulle vara OK att blocka förare under kvalet?
Om du blir "blockad" är du kanske inte snabb nog... Höj din hastighet lite så att spanjoren med bruten arm inte kan köra om och blocka.

Eller börja blocka själv om det nu ger dig fördelar. Racing is Racing.

Du har ett jobb, att komma in före alla andra med regelboken som lagbok. Att gnälla om gentlemanna-anda i protyp-Racing blir för mig en paradox. Kanske finns fler goa gubbar i de lägre serierna?
 
Om du blir "blockad" är du kanske inte snabb nog... Höj din hastighet lite så att spanjoren med bruten arm inte kan köra om och blocka.

Eller börja blocka själv om det nu ger dig fördelar. Racing is Racing.

Du har ett jobb, att komma in före alla andra med regelboken som lagbok. Att gnälla om gentlemanna-anda i protyp-Racing blir för mig en paradox. Kanske finns fler goa gubbar i de lägre serierna?
Det är väl snarare så att söndagsåka i racelinjen är farligt och därför bör beivras.
Att vara ta rygg är ju bara racing, och mest lite skämsmössa för den som inte är snabb nog att kvala på egen hand.
 
Om du blir "blockad" är du kanske inte snabb nog... Höj din hastighet lite så att spanjoren med bruten arm inte kan köra om och blocka.

Eller börja blocka själv om det nu ger dig fördelar. Racing is Racing.

Du har ett jobb, att komma in före alla andra med regelboken som lagbok. Att gnälla om gentlemanna-anda i protyp-Racing blir för mig en paradox. Kanske finns fler goa gubbar i de lägre serierna?
Har MM kört om och blockat?

Du har nog en ovanlig syn på kvalning. Det anses väldigt osportsligt att avsiktligt förstöra någons kvalvarv. Nu har jag dock svårt att tro att MM skulle ha gjort något sånt. Det kanske är något som görs i Rookie-serierna i så fall, vad vet jag. Jag vet inte vad du fick det ifrån.
 
Har MM kört om och blockat?

Du har nog en ovanlig syn på kvalning. Det anses väldigt osportsligt att avsiktligt förstöra någons kvalvarv. Nu har jag dock svårt att tro att MM skulle ha gjort något sånt. Det kanske är något som görs i Rookie-serierna i så fall, vad vet jag. Jag vet inte vad du fick det ifrån.
Jag har aldrig syftat på fulspel i Rookie-serier, jag syftade på att det kanske är lite lugnare förare.
 
Njaaaaaeeee. Kika du igenom allt från de sista 20 åren & se vad du hittar. Tagga mig om du hittar något värt att diskutera.
 
Njaaaaaeeee. Kika du igenom allt från de sista 20 åren & se vad du hittar. Tagga mig om du hittar något värt att diskutera.
Jag har kollat mååånga år och kan inte minnas någon sådan incident... Inte medvetet.. Klantarsel har det väl funnits..
 
Njaaaaaeeee. Kika du igenom allt från de sista 20 åren & se vad du hittar. Tagga mig om du hittar något värt att diskutera.
Det var väl du som påstod detta?
Eller missförstod jag?
Du menade att när det gäller racing på högsta nivå är det normalt att armbåga sig fram, och köra om och blocka förare på kval, eftersom att allt handlar om att vinna.

Så det är ju upp till dig att visa exempel. Om du inte hade något på fötterna har ju det här varit en icke-diskussion från början. Dvs, sånt du påstår händer förekommer inte.

Det var betydligt mer subtila exempel på osportsligt uppförande som diskuterades innan du kom in i diskussionen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top