Marc Marquez rehabilitering 2021

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det här visar väl bara hur jävla mycket bättre han är än alla de andra som tog poäng av varann förra säsongen med resultatet att mästaren hade lägst poängsnitt ever...

MM är unik och det är bara att acceptera, som Karelin när det begav sig...

Han kör Hondan på ett sätt som ingen ens är i närheten av, de andra hondaförarna var ju knappt på pallen på en hel säsong förra året.

Jag gillar inte ens karlfaan men det är bara att inse, de andra får sikta in sig på andraplatsen så länge MM håller den här nivån.
Vad har du sett idag som inte jag har sett? Visst - helt ok för att ha varit borta så länge och allt det där men han hade alltså sjätte tid och att utifrån det säga att alla andra får sikta in sig på andra platsen låter ju konstigt. Nå tiden visar hur det går och jag hoppas så klart att du har fel

1618609676276.png
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
”Visst - helt ok för att ha varit borta så länge”

Detta måste väl ändå vara årets understatement
det är inte SM på Anderstorp vi snackar om här.

Att kliva in och köra som han gör efter det långa avbrottet är hur makalöst som helst, till och med om avbrottet inte hade varit pga skada.
Det är bara att konstatera att han är av ett annat virke än dom flesta, Doohan hör också till den kategorin.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tittar man på de andra som kör Honda så har cykeln framstått som fältets långsammaste. De har säkert haft en massa synpunkter på hur den ska sättas upp också och det har MM93 knappast hunnit justera efter sin smak ännu.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Understatement eller ej, min poäng var att "andra får sikta in sig på andraplatsen så länge MM håller den här nivån." håller jag inte med om men jag har ju haft fel förr
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det såg ju inte ut som att han är riktigt tipptopp inför att han gick ut inför sin enda stint i Q2, med uppenbart obehag i armen. Undrar hur detta kommer att gå över ett helt race, och hoppas verkligen att han inte bara köttar på om det inte funkar utan att han tar kroppens signaler på allvar.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag stack ut hakan lite...
Får väl se i morgon om jag får krypa till korset...
Han har sett mer mänsklig ut nu i kvalet.
Om armen kommer att besvära honom så är han nog inte en man för pallen än
Troligen kommer han ge allt han har ändå, vi får se vad det räcker till och får för konsekvenser.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Han är tämligen ärlig kring läget, som han själv säger, han har farten men inte fysiken än.
Skulle säga att allt inom topp sju får ses som en bragd idag.

I övrigt är det riktigt häftigt att det är så många som har en grym fart i år????
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inte bara armen som är en begränsning för Marc.
Hondan har ju ganska tydligt visat denna helg att den inte direkt är griddens snällaste... :3freak
Topp 10 vore en sensation och naturligtvis en stor boost personligen för pöjken. -:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter ha tränat hela kroppen stenhårt på gymmet (i MotoGP) fredag, lördag och söndag, hela kroppen alla tre dagarna.
Vad är då smartast på måndag: Köra ett till hela kroppen träningspass eller Vila ?
Tycker det ganska självklart att Vila är bästa valet. I varje fall för mig och tydligen också för MM. Fortfarande.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
…och inte bara kroppen utan även huvudet som inte är på topp. Verkar som han ändå har en del tvivel på sin förmåga än så länge.

 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag drev tidigt i tråden om hjärnspöken.

Tyvärr är våra sinnen konstruerade på det viset att gör något ont nog så undviker vi detta utan att tänka på att vi gör det.

Man har bevisat medesinskt att tillfoga tillräckligt stor smärta lagras informationen på något sätt till o med i generna dna/rna.

Vi djurförsök har man sett att avkomma till föräldrar som utsatts för stor smärta skyr samma sak utan att avkomman på något sätt blivit utsatt eller på något vis sett att föräldrarna blivit utsatta.

Dessa typer av hjärn spöken är högst troligt oerhört svåra att bråka med då hela denna prosessen helt o hållet sköts utanför våra sinnen som vi själva märker av. Det är ett otroligt gammalt överlevnad system i våra kroppar som våran reptil hjärn del som får mäniskor att reagera utan att tänka.

Hoppas markques får ordning på sinnena men i det tempot dom har räcker en tiondels sekund avaktan/tvekan per varv för att gå från King till rätt medioker.

Inte för att påstå att någon i MotoGP är medioker den sämsta i MotoGP är till 99,99% bättre än oss andra annars hade vi haft den platsen.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag drev tidigt i tråden om hjärnspöken.

Tyvärr är våra sinnen konstruerade på det viset att gör något ont nog så undviker vi detta utan att tänka på att vi gör det.

Man har bevisat medesinskt att tillfoga tillräckligt stor smärta lagras informationen på något sätt till o med i generna dna/rna.

Vi djurförsök har man sett att avkomma till föräldrar som utsatts för stor smärta skyr samma sak utan att avkomman på något sätt blivit utsatt eller på något vis sett att föräldrarna blivit utsatta.

Dessa typer av hjärn spöken är högst troligt oerhört svåra att bråka med då hela denna prosessen helt o hållet sköts utanför våra sinnen som vi själva märker av. Det är ett otroligt gammalt överlevnad system i våra kroppar som våran reptil hjärn del som får mäniskor att reagera utan att tänka.

Hoppas markques får ordning på sinnena men i det tempot dom har räcker en tiondels sekund avaktan/tvekan per varv för att gå från King till rätt medioker.

Inte för att påstå att någon i MotoGP är medioker den sämsta i MotoGP är till 99,99% bättre än oss andra annars hade vi haft den platsen.
Ja, evolutionen har nog försett oss med en del "hjärnspöken" som är bra för rasens överlevnad, men inte så bra om man vill vinna VM i moto GP.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vartefter kroppen svarar kommer hjärnspöken försvinna gissar jag.
Samma med framgångarna.
Som att toppa FP3 i ett blött Le Mans tex. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant stycke en bit ner i denna artikeln:

’“In the gym we see that some of my arm muscles are nearly 80%, but some are 50%, so it depends on what movements I am making. The shoulder is where I’m struggling more, especially the back of the shoulder. That’s where we are working the most, trying to improve.

“Two winters ago I had an operation on the right shoulder, which isn’t 100% recovered from the operation, because there was some damage to some nerves in the shoulder. All these things made rehabilitation more difficult.’


 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var ju illa, men förståeligt, att gamla oläkta skador påverkar läkning av den nya skadan.
Det var ju någon som sa om Marc att "he bounces good".
Även om det var sant så kan man nog också säga att "he bounces to often".
För många försök att köra det där lilla extra över gränsen har haft sin kostnad. :(
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Bara jag om tror att Marquez storhetstid är över?

Nu verkar det vara problem med axeln igen?

Att inte köra MotoGP hoj regelbundet på över ett år sätter nog sina spår. Tror nog man tappar känslan lite och det går ju förbannat fort. Att han var nära att kanske inte kunna använda sin arm fullt ut resten av livet får nog även Marc att fundera lite. Han är 28 år gammal, har flera hundra miljoner på kontot, och har åtta titlar i bagaget.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MM kan inte jämföras med Doohan på något plan förutom att båda är/var överjävligt bra på att köra hoj. I övrigt är MM ett obegåvat, osportsligt kräkmedel.
Nja...
Att det finns olika åsikter om Marc som person är tveklöst.
Men hur kan han vara både "överjävligt bra på att köra hoj" och "obegåvad"? :va
Där har nog din aversion övertrumfat ditt ordval. ;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
MM kan inte jämföras med Doohan på något plan förutom att båda är/var överjävligt bra på att köra hoj. I övrigt är MM ett obegåvat, osportsligt kräkmedel.
Lugn och fin nu....
Jag håller helt med om att MM inte kan jämföras med Doohan som mäste vara en av de galnaste tävlingsmänniskor världen skådat. Inte nog med att han på slutet växlade med högerfoten pga sin trasiga vänsterfot utan också riskerade amputation om han skadat samma fot igen. Hade samma gällt för MM är jag tveksam på att han skulle fortsätta och det var därför Stoner slutade. Det finns väl inte en förare på griden som inte har gamla skador som de väljer att ignorera för att få köra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top