Marc Marquez rehabilitering 2021

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Är ju såklart supersvårt att säga men det var någon som citerade en onämnd ortoped tidigare i någon tråd som menade att skadan kunde varit läkt på typ sex veckor om han vilat/rehabiliterat ordentligt. Rossi var ju tillbaka efter fem veckor efter en dubbel benfraktur, som jämföresle, och då var han ju ändå betydligt äldre än vad Marquez är nu.
Nu 32 veckor med bästa möjliga sjukvård och rehabilitering. Jag tror han har sabbat armen för gott. Kommer kunna leva ett i stort sett problemfritt civilt liv, men inte köra MotoGP.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Ja, nu är det faktiskt så att man börjar bli orolig, det lär ju knappast ske några mirakel på ett par veckor till. Får verkligen hoppas oron är obefogad och att han kommer tillbaks i stor stil inom kort...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MM har fått grönt ljus av läkarna!
Screenshot_20210410-110143_MotoGP.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Minns att han har fått grönt ljus redan en vecka efter kraschen när armen bröts. Eller minns jag fel ?
Jag hoppas det går bra men kan tänka mig att nästa gång MM räddar ett framhjulssläpp går armen av på nytt. #

(Som jämförelse: En granne körde snöscooter hemma i Karesuando under Höstlovet 2020. Scootern gick genom isen 30 Oktober och hon fastnade med med vänster fot mellan scootern och iskanten samtidigt som kroppen fortsatte framåt i en roterande rörelse. Spiralbrott på vänster lårben. Som skruvades ihop med titanplatta.
Hon går fortfarande med kryckor, 5 månader senare och ska inte belasta benet med mer än 50 %.
Träffade henne idag 15 april och fick då klart att det var under höstlovet, 30 Oktober 2020, inte Jullovet 2020 som jag missuppfattat och att läkningen inte gått bra utan det verkar bli dags för ny operation.)

# Ett år efter en vän bröt armen kastar han upp en ryggsäck på ryggen och bryter armen på nytt.
Kan ha en viss betydelse att 50 kg ryggsäck inte var några problem att bära för honom vid havsnivå.

Hittade
https://the-race.com/motogp/marc-ma...-motogp-crash-escalated-into-painful-debacle/
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Någon som vet om Marc varit på Portimao innan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Någon som vet om Marc varit på Portimao innan?
I varje fall inte sedan han började köra MotoGP. Banan godkändes av FIM 2008.
Men 2008, 2009 och 2010 kördes Portugals GP på Estoril Circuit.
Och sedan var det slut med Portugals GP vad jag kunnat snabbt se hos MotoGP (kan slarvat) till 2020 då det blev Portimao / Algarve_International_Circuit.
Eftersom M Marquez började i MotoGP "cirkusen" på en 125 cc 2008 så finns inget som talar för att han kört på Portimao / Algarve_International_Circuit.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det är väl inte samma bana som kör idag (då kör de på BWIN GRANDE PREMIO DE PORTUGAL)!

Estoril_track.jpg
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Känns svårt att veta hur han kommer prestera i början.

Först så har vi funderingen hur mkt benbrottet satt sig mentalt även om jag är helt övertygad om att han kommer över det i sinom tid.

För det andra så sätter han sig på en hoj som inte haft den bäste föraren tillgänglig för input på de senaste 9 månaderna. Det går inte att jämföra med hans premiär där han fick hoppa på en sylvass maskin utvecklad av Pedrosa jämfört med en där Kryckan, brorsan, Nakagami och Pol kockat.

För det tredje så är banan "ny" för honom och ingen annan i fältet i GP sammanhang(Rookies från Moto2 har ju kört just Moto2 där).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns svårt att veta hur han kommer prestera i början.

Först så har vi funderingen hur mkt benbrottet satt sig mentalt även om jag är helt övertygad om att han kommer över det i sinom tid.

För det andra så sätter han sig på en hoj som inte haft den bäste föraren tillgänglig för input på de senaste 9 månaderna. Det går inte att jämföra med hans premiär där han fick hoppa på en sylvass maskin utvecklad av Pedrosa jämfört med en där Kryckan, brorsan, Nakagami och Pol kockat.

För det tredje så är banan "ny" för honom och ingen annan i fältet i GP sammanhang(Rookies från Moto2 har ju kört just Moto2 där).
MMs bästa år var 2019 tycker jag.
På 19 starter var han 1a 12ggr och 2a 6 ggr. 2014 18 starter 1a 13ggr, 2a 1 gång.
Pedrosa's sista år i Moto GP var 2018.
Så på nått sätt klarade sig MM utan Dani 2019. Om jag fattat det rätt. Eller ?
Såg att MM klarat det medicinska testet, verkar kört lite armhävningar av en bild jag såg.
Men medicinska testet klarade MM ju också den 23 / 24 Juli i Jerez 2020 om jag fattat det rätt.
Kruxet är att det verkar vara hårdare belastning på armarna i MM's MotoGP framfart med Hondan än vad som behövs för att klarar armhävningar....
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
MMs bästa år var 2019 tycker jag.
På 19 starter var han 1a 12ggr och 2a 6 ggr. 2014 18 starter 1a 13ggr, 2a 1 gång.
Pedrosa's sista år i Moto GP var 2018.
Så på nått sätt klarade sig MM utan Dani 2019. Om jag fattat det rätt. Eller ?
Såg att MM klarat det medicinska testet, verkar kört lite armhävningar av en bild jag såg.
Men medicinska testet klarade MM ju också den 23 / 24 Juli i Jerez 2020 om jag fattat det rätt.
Kruxet är att det verkar vara hårdare belastning på armarna i MM's MotoGP framfart med Hondan än vad som behövs för att klarar armhävningar....
Den hojen han åkte på 2019 var ju utvecklad av honom själv och DP under under 2018 medans den 2020 var bara från honom....
Det jag menade var att ingen av dom som körde den förra året var en topp 5 förare med mkt erfarenhet utan satelliter och en rookie vilka knappast är kända för vara bra på att utvärdera material mm. MM kommer garanterat vara en kandidat till titeln i år men frågan är om han klarar av att utmana redan till helgen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tyckte det såg ut som att han siktade på ytterligare en stunds rehab med sedvanlig körning på gränsen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyckte det såg ut som att han siktade på ytterligare en stunds rehab med sedvanlig körning på gränsen.
Jo det gick onekligen fort on the edge.

Men det betyder ju att antingen så är han oberörd av skadan mentalt och har inga hjärnspöken.

Eller så är han piskad av honda att visa framfötterna för vidare styrning. Alla team vårdar inte sina kungar som yamaha har gjort med Rossi.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo det gick onekligen fort on the edge.

Men det betyder ju att antingen så är han oberörd av skadan mentalt och har inga hjärnspöken.

Eller så är han piskad av honda att visa framfötterna för vidare styrning. Alla team vårdar inte sina kungar som yamaha har gjort med Rossi.
Tror den enda som piskar Marc att prestera hårdare är han själv. Finns garanterat ingen som har större vinnarskalle än honom i motogp just nu.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jo det gick onekligen fort on the edge.

Men det betyder ju att antingen så är han oberörd av skadan mentalt och har inga hjärnspöken.

Eller så är han piskad av honda att visa framfötterna för vidare styrning. Alla team vårdar inte sina kungar som yamaha har gjort med Rossi.
Marc har kontrakt fram till slutet av 2024.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det här visar väl bara hur jävla mycket bättre han är än alla de andra som tog poäng av varann förra säsongen med resultatet att mästaren hade lägst poängsnitt ever...

MM är unik och det är bara att acceptera, som Karelin när det begav sig...

Han kör Hondan på ett sätt som ingen ens är i närheten av, de andra hondaförarna var ju knappt på pallen på en hel säsong förra året.

Jag gillar inte ens karlfaan men det är bara att inse, de andra får sikta in sig på andraplatsen så länge MM håller den här nivån.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja, inget snack om att det hittills varit klart över förväntan.
Men detta är dag ett.
Armen skall klara dag två också och inte minst ett helt race dag tre.
Men "so far so good" . :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top