Man och maskin i symbios - Kraschen i Sviestad i sin helhet.

Tack som fan mannen!!! Jag e me... Asså.... ska jag sänka farten vänstern för att få den höjden.... Eller bryta ner mer med risk för att det blir samma skit som i högern??? Eller e min ingång galen ???

R2 skrev:
flera saker bidrar ju till en vurpa, men i detta fallet ser det helt klart ut som för mycket nerlägg pga felaktigt spår i esset.
Att spåret är fel är det inget snack om, dock så kan det i förlängningen bero på däcket, markfrigång mm..
Felet du gör i denna sektion av banan är att när du går ur vänstern så "siktar" du rakt mot högern och faller in tidigt.
Bättre är att hålla lite höjd i igången och långsammare och mer radiellt falla in mot inre apex.
Du vinner då ytterliggare en grej vilken är att du får en flackare utgång ur högern, detta eftersträvar men ju nästan alltid men extra mycket i denna sväng som blir "offCamber" på vägen ur, ett ypperligt ställe att sladda lite mer än planerat på... :gnissla
roller e blå
jag e röd

RoLLER skrev:
Tack som fan mannen!!! Jag e me... Asså.... ska jag sänka farten vänstern för att få den höjden.... Eller bryta ner mer med risk för att det blir samma skit som i högern??? Eller e min ingång galen ???
Häng av mer, flytta bak arslet i sadeln. Det ska kännas som GP-killarna ser ut.

Kolla sviestadrullen där jag kör om dig in i esset. Jag åker tre meter längre åt vänster mitt i esset än vad du gör. Jag gör en vidare sväng av högern, så jag tangerar innerkanten rätt sent och med näsan pekande mera rakt mot nästa knick, crossböjen. Du vill göra så vida svängar som möjligt för att kunna hålla farten uppe. Då lastar du inte upp fram- eller bakhjul för hårt, utan håller "balansen", liksom. Det ska inte kännas som att åka gunghäst.

RoLLER skrev:
Eller e min ingång galen ???

Ja. Du tog ingången i vänstern som om det bara var en vänster. D v s en typisk normalvänster med en raka efter. Grejen är att om man gör så, så hamnar man för tidigt in i högern. Apex i vänstern skall vara sen till väldigt sen. (Tror Mattias skrev t o m "efter vänstern") I utgången av vänstern, se till att behålla höjd för högern. D v s behåll possitionen åt vänster i banan innan du slår-om och in i Hulken/Roller.

I praktiken förlänger du bara S/M-rakan något så att ingången i vänstern blir väldigt sen. Prova att överdriva det ett par varv och ev minska sedan. Det blir lite ahaaa-upplevelse men sammtidigt helt naturligt och Hulk-högern kommer kännas fin som fan.

Mattias skrev:
Du vill göra så vida svängar som möjligt för att kunna hålla farten uppe. Då lastar du inte upp fram- eller bakhjul för hårt, utan håller "balansen", liksom.

Det där är ju skitbra. Det handlar ju om att ändra riktning på en kropp med massa. Acceleration med andra ord. Det är smartare att accelerera under en längre tid(långt spår) än under en kort(och för intensivt) tid. Man sprider ut "problemet" s a s.

Ska egentligen inte yttra mig om detta för jag kan nog mindre än en hel flock grävlingar om banåkning .... men jag tycker det ser ut som om du har en hel meter med asfalt höger om hojen innan du går in i vänstern, borde gå att tjäna lite radie där. Som herr Instruktör sa, "Det man lånar innan kurvan får man betala igen, med ränta".
Och så som alla andra sagt, apex i vänstern verkar vara lite mycket mitt i kurvan.

... men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar, utan byxor, i bögskogen ... :arsele :eek:

Alla giddrar om apex!? Så fula brudar jag har aldrig haft.... Mina ex. e drop dead beatiful!

RoLLER skrev:
Jo jag har känt att jag kommer fel i den kurvan.... Har jämt fått fotpinneskrap där på sistonde... Ska försöka implementera rådet i verkligheten den 16'e. Vad gick sönder på din hoj ?

Hey Roller! Är det nån bandag då eller allmän rr-träning?
Du verkar hänga en hel del där på Sviesta.

för att tjöta lite mer om detta ApEx då..
tidigare svar stämmer fint, dock så behöver du inte alls sänka farten i vänstern för att komma rätt i högern, fortsätt bara svänga vänster ett litet ögonblick till...
Att notera i vänstern är ju att man har ju lite kallare däck och bör vara extra "smooth" där.
Dvs: släppa bromsen i tid, inte gå djup genom svängen med "ett halvt finger" på bromsen, öppna gasen redan innan inre apex, dock bara det där ytterst lilla som behövs för att gaffeln ska jobba som bäst.

Att flytta sig ännu längre till höger innan vänstern är inte att rekommendera för att depå utfarten ligger där, inte korsa linjen :fatta!
Sen tjänar man faktiskt inte så värst mycket i just denna kurva på det, och det ser heltklart ut som placerar dig högt nog.

Ska vi gå igenom resten av varvet åxå..... :brinnerup
:hihi 0,55,1 :rofl men så har jag lagt ca 1000varv där....men tycker att den tiden suger ändå :huvet

EDIT: bilden, roller e röd, jag e blå...

Bifogat

• rollerspår.jpg
    rollerspår.jpg
    33.4 KB · Visningar: 149
Last edited:
Major Bif skrev:
Hey Roller! Är det nån bandag då eller allmän rr-träning?
Du verkar hänga en hel del där på Sviesta.

Bandag med licensgrupp fast med krav på orignaldämpare eller motsvarande.

Barba skrev:
Ska egentligen inte yttra mig om detta för jag kan nog mindre än en hel flock grävlingar om banåkning .... men jag tycker det ser ut som om du har en hel meter med asfalt höger om hojen innan du går in i vänstern, borde gå att tjäna lite radie där. Som herr Instruktör sa, "Det man lånar innan kurvan får man betala igen, med ränta".
Och så som alla andra sagt, apex i vänstern verkar vara lite mycket mitt i kurvan.

... men som sagt, jag kanske är helt ute och cyklar, utan byxor, i bögskogen ... :arsele :eek:
törs du så törs jag :p
fick tipset att hålla mig till vänster om mittskarven innan man börjar svänga höger. Jag har bara kört en gång där, och var så exalterad att jag säkert hörde och tänkte och körde fel...

HW skrev:
Bandag med licensgrupp fast med krav på orignaldämpare eller motsvarande.
okidok.
tack för svaret!

Oki! Tack för dom utförliga svaren... Jag skall helt enkelt svänga vännster lite till så jag för lite mer höjd innan högern. Och inte kommer in för tight, om jag förstått det hela rätt. Jag ska nog försöka hänga mer oxå så jag slipper luta hojjen lika mycket. 55.1 e vansinnigt snabbt :D Jag har bara kört där 3 ggr och det e den enda banåkningen jag har gjort... Men det tar sig :)

R2 skrev:
för att tjöta lite mer om detta ApEx då..
tidigare svar stämmer fint, dock så behöver du inte alls sänka farten i vänstern för att komma rätt i högern, fortsätt bara svänga vänster ett litet ögonblick till...
Att notera i vänstern är ju att man har ju lite kallare däck och bör vara extra "smooth" där.
Dvs: släppa bromsen i tid, inte gå djup genom svängen med "ett halvt finger" på bromsen, öppna gasen redan innan inre apex, dock bara det där ytterst lilla som behövs för att gaffeln ska jobba som bäst.

Att flytta sig ännu längre till höger innan vänstern är inte att rekommendera för att depå utfarten ligger där, inte korsa linjen :fatta!
Sen tjänar man faktiskt inte så värst mycket i just denna kurva på det, och det ser heltklart ut som placerar dig högt nog.

Ska vi gå igenom resten av varvet åxå..... :brinnerup
:hihi 0,55,1 :rofl men så har jag lagt ca 1000varv där....men tycker att den tiden suger ändå :huvet

EDIT: bilden, roller e röd, jag e blå...

Oki... ska tänka på det här med arselet. Men torparn va väl rätt ok i den här filmen ? Känns som jag tog den bättre än vad jag gjorde sist..

Mattias skrev:
Häng av mer, flytta bak arslet i sadeln. Det ska kännas som GP-killarna ser ut.

Kolla sviestadrullen där jag kör om dig in i esset. Jag åker tre meter längre åt vänster mitt i esset än vad du gör. Jag gör en vidare sväng av högern, så jag tangerar innerkanten rätt sent och med näsan pekande mera rakt mot nästa knick, crossböjen. Du vill göra så vida svängar som möjligt för att kunna hålla farten uppe. Då lastar du inte upp fram- eller bakhjul för hårt, utan håller "balansen", liksom. Det ska inte kännas som att åka gunghäst.

Du kan svänga in senare i torparn också. Och åka fortare generellt! :D

Jag varken kan eller har provat själv MEN.....

När vi var i Sviestad på Superbikeracet så körde en viss Christer Minin, tror jag han heter, grymt snabbt genom den högerböj där du bet i gräset.

Han bromsade konsekvent TIDIGARE än de andra i vänsterböjen innan för att komma till ett bättre spår i senare högerböj.

Det såg ut som att det han förlorade på att bromsa tidigare innan vänstern tog han igen med råge ut ur högern och hela vägen genom den svaga vänstern fram till högern innan långrakan.

Behöver jag säga att han vann både Superbike och 600 loppet :)
Om jag inte missminner mej satte han nytt varvrekord också :tummenupp

Så jag tror de som skrivit tidigare om att ta det lugnare i 1 vänster för att få ett bättre spår i högern.......Men vad fan vet jag :tungan

Ps Jag vill ha ditt Kontonummer RoLLER!!!! Ds

ja vassego du, inga probs,,
skulle gärna föråka där, älskar sviesta, men har ju ingen egen hoj i år.
Ser tyvärr ut som om det behövs nånn som visar vettiga spår,, hmm..

Ja du har tolkat det hela rätt ja, fast du e gamlast... :yoparty
RoLLER skrev:
Oki! Tack för dom utförliga svaren... Jag skall helt enkelt svänga vännster lite till så jag för lite mer höjd innan högern. Och inte kommer in för tight, om jag förstått det hela rätt. Jag ska nog försöka hänga mer oxå så jag slipper luta hojjen lika mycket. 55.1 e vansinnigt snabbt :D Jag har bara kört där 3 ggr och det e den enda banåkningen jag har gjort... Men det tar sig :)

R1 wannabe skrev:
Det såg ut som att det han förlorade på att bromsa tidigare innan vänstern tog han igen med råge ut ur högern och hela vägen genom den svaga vänstern fram till högern innan långrakan.

Jag kan definitivt inte heller själv men är bildad teoretiskt :tummenupp och det är generellt alltid rätt att satsa på sista kurvan innan rakan i en kombination. Gör vad du måste för att få en bra utgång på rakan. I det här fallet offrar man alltså vänstern något för att få till en bra höger.

RoLLER skrev:
Oki... ska tänka på det här med arselet. Men torparn va väl rätt ok i den här filmen ? Känns som jag tog den bättre än vad jag gjorde sist..

Jag vill se bilder på rettan efter kraschen... ;)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard