Måste ha bort skruv!!!

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Har ett litet problem, måste få bort den här rackarns skruven på nåt sätt...
Är så att den är minst sagt tilltuffsad efter ägaren innan eller nån annan
händig meckare. Med all kraft i världen och den absolut mest passande bits
jag hittar så rör den sig inte. Och spåren har väl avlidit för länge sen.
Vad göra?????? :brinnerup

Funderar på att på nåt vis fräsa ett nytt spår rakt över hela huvudet och försöka
dra med en vanlig mejsel på nåt vis men måste ha en bra liten fräs då. Eller?
Sen var jag inne på om man kunde använda kemisk metall. Dutta i lite i skruvens
krater och försöka göra den lite högre än resterande och sen såga en skåra i
det och skruva i det. Nån som vet om det håller eller om man sabbar det mesta?

Vore minst sagt tacksam om nån har nån vettig idé!!! :tummenupp

Skickar upp en bild på eländet...
Om det är till nån hjälp är det en FZR1000 -89:a.

Om det är till än mer hjälp är den vit. Det var nog det hela... :hihi
 

Bifogat

  • skruvliten12.jpg
    skruvliten12.jpg
    89.7 KB · Visningar: 259
Last edited:
skoteridioten skrev:
Borra ur, dra ur skruven med en liten "grispitt" och dra i en ny?

Borra rakt ner i kratern men en borr lite smalare än skruven?
Grispitt? Mer officiellt namn? :lol
Det sista lät bra i alla fall, dra i en ny! That's my way of doing things! :tummenupp
 
skoteridioten skrev:
Borra ur, dra ur skruven med en liten "grispitt" och dra i en ny?



Eller slå i en spårbits, som jag gjorde, gick perfa. :tummenupp


Du måste bara ha en hammare och ett bits som passar i kratern, kanske lite lite större, sen är det bara att banka, men inte för hårt, vill ju inte slå sönder nått.

Slå ner den en halv millimeter eller så, kanske 1 mm. :tummenupp
 
Borra bort huvudet, tag bort locket, tag bort skruvbiten med en polygrip. Har jag gjort minst 5 gånger på bromsvätskebehållare.
 
Solid snake skrev:
Eller slå i en spårbits, som jag gjorde, gick perfa. :tummenupp


Du måste bara ha en hammare och ett bits som passar i kratern, kanske lite lite större, sen är det bara att banka, men inte för hårt, vill ju inte slå sönder nått.

Slå ner den en halv millimeter eller så, kanske 1 mm. :tummenupp


Jag röstar för att du slår ner en torx, det har räddat mig några gånger.
 
Bullsnah skrev:
Jag röstar för att du slår ner en torx, det har räddat mig några gånger.


Jo det är sant, men alla har inte torx. :)

Torx är väldigt bra till kassa insexor. :)
 
Solid snake skrev:
Eller slå i en spårbits, som jag gjorde, gick perfa. :tummenupp

Slå ner den en halv millimeter eller så, kanske 1 mm. :tummenupp


Vanlig rak bits alltså? Inte stjärnbits med andra ord...
Nej man är ju inte allt för sugen att banka sönder fanskapet. :död
Sen är det alltså bara rent våld, ett smärre vansinne till humör och
vips så är skiten ur! Låter fint det!

Ska klura på saken och kolla på TopGear nu, tackar så mycket så ska jag testa
sen hur det går! :banana
 
Blomquist #14 skrev:
Vanlig rak bits alltså? Inte stjärnbits med andra ord...
Nej man är ju inte allt för sugen att banka sönder fanskapet. :död
Sen är det alltså bara rent våld, ett smärre vansinne till humör och
vips så är skiten ur! Låter fint det!

Ska klura på saken och kolla på TopGear nu, tackar så mycket så ska jag testa
sen hur det går! :banana


Du ska helst trycka svinhårt när du drar också, så den inte rundar mer.

Ja, vanlig rak bits. :tummenupp
 
Nu har jag lite att testa, är oerhört tacksam för snabba och vettiga svar!!!
Nu jävlar ska den ut!!! :yoparty :yoparty :yoparty

:Bugar :Bugar


(BTW, torx växer på träd här hemma... :tummenupp )
 
cRoC skrev:
Borra bort huvudet, tag bort locket, tag bort skruvbiten med en polygrip. Har jag gjort minst 5 gånger på bromsvätskebehållare.

Bra metod :tummenupp Har gjort det ett antal gånger med nerslipade styrändar etc. Funkar alltid :) Testa det om ingen av de andra metoderna håller.
 
Ofta kan man faktiskt skruva ut skruven med bara fingrarna, brukar bara vara huvudet som sitter som jävelen :)
 
69:an skrev:
...exakt, och byt förslagsvis till skruvar med insexskalle sedan.

Ska byta ut allihopa på båda sidor, planerat innan jag såg hur kass den var
så det är bara att få ur den och dona till det.
Hur som helst, nu är det dags!
"Wow, härligt, ända in i kaklet!" Nu ska den veck!!! :banana
 
Jag hade precis samma problem som du på en bromscylinder. Jag vred smått sönder skruvskallen när jag försökte. Sedan testade jag med en grej jag inte vet vad den heter, men när man slår på den så skruvar den ut så att säga.
Funkade perfa! Ta på lite gugga -som jag OCKSÅ glömt vad det heter, men som förstärker kraften när du skruvar, dutta i lite i skruvspåret. Låter som värsta skiten, men funkar konstigt nog jättebra. (fråga om detta järnhandeln)
annars får du borra ur och ta resterande med tång.
 
Voilá! :tummenupp

Gick ju som en dans på fyllan det där, alldeles kanon alltså!!! :banana
Tackar och bockar, behöver nån hjälp nån gång så skicka PM... :hihi
 
-PLM- skrev:
Jag hade precis samma problem som du på en bromscylinder. Jag vred smått sönder skruvskallen när jag försökte. Sedan testade jag med en grej jag inte vet vad den heter, men när man slår på den så skruvar den ut så att säga.
Funkade perfa! Ta på lite gugga -som jag OCKSÅ glömt vad det heter, men som förstärker kraften när du skruvar, dutta i lite i skruvspåret. Låter som värsta skiten, men funkar konstigt nog jättebra. (fråga om detta järnhandeln)
annars får du borra ur och ta resterande med tång.


Slagmejsel ;)
 
jag röstar på torx & våld!!!! spöa i en torx om är lite för stor....
funkar inte det, borra lite å ta en större torx & en större hammare...=)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top