Larm eller fet kedja?

Vilket alternativ?

• Antal röstningar
    0

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Är nu två dagar från att hämta första hojjen o man vill ju gärna inte bli av med den till nån odräglig tjuv

Ska man lägga mellan 2-3000 på en ordentlig kedja så den går att låsa fast den på de få ställen detta tillåts eller ska man lägga pengarna på ett larm?

Någon som har tips. Kanske tips om vilket larm som är lämpligast för en Monster 800 '03

Min känsla är att vill de ha grejerna tar de grejerna... :( tyvärr... men man kan ju alltid göra det lite svårare för dem... :hihi

Larm OCH fet kedja!
Det har iaf jag använt de gånger hojen stått ute över natten.

Teinvall skrev:
Är nu två dagar från att hämta första hojjen o man vill ju gärna inte bli av med den till nån odräglig tjuv

Ska man lägga mellan 2-3000 på en ordentlig kedja så den går att låsa fast den på de få ställen detta tillåts eller ska man lägga pengarna på ett larm?

Någon som har tips. Kanske tips om vilket larm som är lämpligast för en Monster 800 '03

Larmat garage :tummenupp :yoparty ja skulle inte kunna sova om natten i oron om att nån klåfingrad :cdevil skulle vara i farten eller att nån avundsjuk som tippar eller vandaliserar hojen...

Larm ger reducerad eller eliminerad självrisk hos försäkringsbolagen om larmet är godkänt.

Själv har jag Spyball som räddat hojen åtminstone en gång. Spyball larmet har ju rörelsedetektor ställbar i flera lägen. Jag gör så här:
När jag ställer hojen i garaget så drar jag även över ett dammskydd som sitter ganska tight runt däcken.

Med larmet i känsligaste läget så går det inte att få av "täcket" utan att larmet tjuter, vilket torde innebära att tjuven blir något överraskad och att man ev. skrämmer iväg dem.

Jag använder ju iochförsig också en klass 6 kedja för att försvåra att någon kan ta den med sig. Till saken hör att jag har hojen i flerbilsgarage. Hade jag eget garage räckte det nog med skivbromslås. Ute på gatan skulle jag ha skivbromslås, kedja och larm.

Har gammal cykel som jag parkerar på bakgården där jag bor.
Använder bara skivbromslås.

Vad kostar ett såntdära spyball larm?

Ett GSM larm som ringer upp + rejäla lkedjelås

Teinvall skrev:

Om det är larm eller kedja som gäller så röstar jag på kedja.

Hur många tror du skulle hinna ingripa om två snubbar slänger in (en förvisso tjutande) hoj i en skåpbil? Det lär ju inte ta många sekunder om hojen inte är fastlåst.

Det tar helt enkelt längre tid att kapa en kedja för att sedan slänga in hojen i en skåpbil.

Fast kedja och larm är bäst.

Teddan skrev:
Om det är larm eller kedja som gäller så röstar jag på kedja.

Hur många tror du skulle hinna ingripa om två snubbar slänger in (en förvisso tjutande) hoj i en skåpbil? Det lär ju inte ta många sekunder om hojen inte är fastlåst.

Det tar helt enkelt längre tid att kapa en kedja för att sedan slänga in hojen i en skåpbil.

Fast kedja och larm är bäst.

Njaa..inget av alternativen är speciellt bra försig.
Larm hör man varje dag, och knappt någon bryr sig.
Kedjan går som smör om dom har en riktig vinkelkap med bensinmotor.

Har dom en skåpbil så behöver dom inte ens kapa kedjan (om du inte satt fast den i något)...

Kör en kombo istället. Skivlås, kedja runt en stolpe och larm! :banana

Rosell skrev:
Min känsla är att vill de ha grejerna tar de grejerna... :( tyvärr... men man kan ju alltid göra det lite svårare för dem... :hihi

Ja för att få behålla grejorna så ska man nog gjuta in hela hojjen i ett 10 tons betongblock men de finns ju gränser.

Min tanke är att försöka skydda mig mot dom som ska pilla på grejorna provsittare o annat hemskt.

Är de svårt att montera ett larm själv?

Grov fet kedja är mitt tips. Ordentligt förankrad i marken.
Ska inom kort borra ner öglor i mitt garaget golv så man kan låsa fast ordentligt när man lämnar sin bäbis. Larm till garaget har jag liggandes men inte inkopplat. Låser alltid med skivbromslås, styrlås och så är det dubbla lås på porten, känner mej ändå inte nog säker.

Fasiken ska man aldrig kunna lita på människan? Problemet är ju inte låsen utan alla jäkla puckon som inte vet hur man beter sig. I en perfekt värld skulle man kunna lämna hojen med nyckeln i. Nu måste man iställer trippel gardera sig och ändå känna osäkerhet för att utveckla det hela till quattro gardering. Hjälper det? Slutar det där? Nä tjuven blir bara bättre och bättre och det slutar med att man får ta till vapen och andra hemska saker.

Larm och kedja hindrar bara snorungar-knarkar-joyride-folket. (Tyvärr hindrade inte det personen som FÖRSÖKTE stjäla sambons kedjelåsförsedda hoj att förstöra både tändningslås och bromsskiva. Kedjan hade de inte rört.)

Kedja i kombination med spårsändare skulle jag rekommendera.

InCase har spårsändare med larmcentral och söktjänst som rycker ut och tar reda på prylarna. Som lök på laxen händer det att tjyvrackarna åker dit då de ibland kan tas på bar gärning :-)

www.incase.nu

/Stefan

Godkänt lås är väl ett krav för att få ut på försäkringen, så det skulle jag satsa på. Sen så kan man ju komplettera med larm, det larmet kostar brukar ju betala sig vid stöld pga självrisksredusering om man har larm. Skulle hojen få stå kvar så är ju det den största vinsten iof.

Vilket lås tar man inte med en portabel skärbränna på 3kg?

edit; Larm och ett litet skivbromslås :tummenupp

Last edited:
amullo skrev:
Jag använder ju iochförsig också en klass 6 kedja för att försvåra att någon kan ta den med sig. QUOTE]

Och vad låser du fast den i som inte går att kapa ? Även med mycket bra lås så har man oftast inget bra att låsa fast den i!

Ser ut som att de kvittar hur många lås jag köper de finns alltid något sätt för tjuvarna att ta sig runt de.

Är det någon som vet om IF har lägre premie om mna har larm, eller kanske lägre självrisk?

Kawwa skrev:
Och vad låser du fast den i som inte går att kapa ? Även med mycket bra lås så har man oftast inget bra att låsa fast den i!

En lyktstolpe kanske? Lagoom med strom i for att avskracka och dessutom svar att falla obemarkt pa en allman plats.

Teinvall skrev:
Ja för att få behålla grejorna så ska man nog gjuta in hela hojjen i ett 10 tons betongblock men de finns ju gränser.

Min tanke är att försöka skydda mig mot dom som ska pilla på grejorna provsittare o annat hemskt.

Är de svårt att montera ett larm själv?

Det borde vara lagligt att skjuta provsittare :kulspruta och klåfingriga as.
Ska skaffa en uppblåsbar Navy-SEAL som vaktar hojen. :tungan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...