kurvtekniks tips tack:)

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Senda jag krachade för nästan 5 veckor eller något har jag rädsla i kurvor..
Det har ju börjat bli bättre:)
Men jag vill gärna har fler tips.
Körskolan hjälpte mig väldigt mycket. Tack Mr K!

Men nästa körskole ggr är jag på väg till Skottland. JIPPY :).
För sent där e ju bara kurviga och fina vägar..:(

Behöver alla tips jag kan få..
Och ännu bättre någon kanske vill hjälpa mig och visa mig..

Vet att jag är en osäker förare igen.. vill få bort det så klart:)
Jobbar på det :tummenupp
Tack!!
 
hojbrud skrev:
Senda jag krachade för nästan 5 veckor eller något har jag rädsla i kurvor..
Det har ju börjat bli bättre:)
Men jag vill gärna har fler tips.
Körskolan hjälpte mig väldigt mycket. Tack Mr K!

Men nästa körskole ggr är jag på väg till Skottland. JIPPY :).
För sent där e ju bara kurviga och fina vägar..:(

Behöver alla tips jag kan få..
Och ännu bättre någon kanske vill hjälpa mig och visa mig..

Vet att jag är en osäker förare igen.. vill få bort det så klart:)
Jobbar på det :tummenupp
Tack!!

Jag är väldigt grön som förare själv, så du får ta mina tips för vad de är värda. Men det som jag har märkt har underlättat min kurvteknik är motstyrning och att använda kroppsvikten rätt.
I början hade jag ingen kontroll alls i svängarna utan svängde genom att luta mig helt enkelt. Det var vad de lärde ut på trafikskolan. Sedan fick jag häng på det här med motstyrning och märkte att jag fick mycket bättre kontroll och kunde lita på att jag kunde lägga ner cykeln.
Sedan upptäckte jag att jag, trots att cykeln lutade, höll överkroppen för upprätt. Försökte komma till rätta med det genom att tänka "bakåt, nedåt" med inneraxeln i kurvorna. Då blev hojen ytterligare lite kvickare i kurvorna.

Jag tyckte att det var bra som nybörjare att köra några varv i rondeller för att hitta balansen mellan hastiget och lutning. Snabbare och snabbare när man känner sig säker. Och oroa dig inte för att det blir för många varv, de andra trafikanterna bryr sig inte. Nackdelen är att man bara blir bra åt vänster förstås! :rolleyes:

Mina två cent.
 
Kurt skrev:
Jag är väldigt grön som förare själv, så du får ta mina tips för vad de är värda. Men det som jag har märkt har underlättat min kurvteknik är motstyrning och att använda kroppsvikten rätt.
I början hade jag ingen kontroll alls i svängarna utan svängde genom att luta mig helt enkelt. Det var vad de lärde ut på trafikskolan. Sedan fick jag häng på det här med motstyrning och märkte att jag fick mycket bättre kontroll och kunde lita på att jag kunde lägga ner cykeln.
Sedan upptäckte jag att jag, trots att cykeln lutade, höll överkroppen för upprätt. Försökte komma till rätta med det genom att tänka "bakåt, nedåt" med inneraxeln i kurvorna. Då blev hojen ytterligare lite kvickare i kurvorna.

Jag tyckte att det var bra som nybörjare att köra några varv i rondeller för att hitta balansen mellan hastiget och lutning. Snabbare och snabbare när man känner sig säker. Och oroa dig inte för att det blir för många varv, de andra trafikanterna bryr sig inte. Nackdelen är att man bara blir bra åt vänster förstås! :rolleyes:

Mina två cent.

:tummenupp
de är guld värda:)
jag ska faktiskt försöka köra i rundeller i motsatt riktning..
pga. bl.a att jag ska till skottland:)
tackar
 
inga bra specifika tips tyvärr........men ut o kör mkt och ligg gärna bakom någon rutinerad där du kan titta på spårvalet etc....

lycka till :tummenupp
 
Ut och öva motstyrning kanske till en början på en stor parkering (mässan). Motstyra är igentligen enda sättet att få hojen att börja svänga över 30km/h. Många är nog bara inte medvetna om det, genom att ut och testa och verkligen se vad som händer när man trycker till ordentligt på "fel" sida av styret så kommer man snart på hur man får igång en sväng.

När du kommer ut på vägen så påbörja inte svängen för tidigt. Fortsätt öva motstyrning och försök vänta så länge du törrs innan du klämmer till på styret. :tummenupp
(Själv tycker jag att man får tydligast effekt om man trycker till på innerhantaget).

Ligga och köra runt runt i en rondel kan väll knappast lära någon att få till kurvorna, möjligen kan man upptäcka att det inte är livsfarligt om hojen lutar lite. :)
 
Rogerr skrev:
Ut och öva motstyrning kanske till en början på en stor parkering (mässan). Motstyra är igentligen enda sättet att få hojen att börja svänga över 30km/h. Många är nog bara inte medvetna om det, genom att ut och testa och verkligen se vad som händer när man trycker till ordentligt på "fel" sida av styret så kommer man snart på hur man får igång en sväng.

När du kommer ut på vägen så påbörja inte svängen för tidigt. Fortsätt öva motstyrning och försök vänta så länge du törrs innan du klämmer till på styret. :tummenupp
(Själv tycker jag att man får tydligast effekt om man trycker till på innerhantaget).

Ligga och köra runt runt i en rondel kan väll knappast lära någon att få till kurvorna, möjligen kan man upptäcka att det inte är livsfarligt om hojen lutar lite. :)


:tummenupp tack!
känns lite som att jag kommer att ligga och öva motstyrningar hela helgen:)
 
Vet inte om det är uppskattat att höra något från mig men skriver iaf
vad jag tycker du ska öva på...sen om du tar det åt dig eller ej är upp till dig själv.

Låg bakom dig i kurvorna på onsdagen och såg att du har alldeles för kort
siktsträcka framåt. Du måste öva på att jobba ihop med din hoj och först
och främst titta långt fram - planera - anpassa farten i god tid - och inte
tappa kontrollen i kurvan och börja bromsa. Gör du det får du börja om i en
längre hastighet som du kan klara av.

Att vurpa är inget roligt men man måste komma över och arbeta med sin rädsla
på ett bra sätt och kan man inte komma över det så får man lägga kortet på
hyllan. Men är övertygad om att du klarar det! :tummenupp
 
Öva, öva och åter öva. Hitta en lämplig sträcka där du kan nöta för att hiitta flytet i körning.
Lägg dej sist i långsam grupp på ett Onsdagsgazz och öva på att köra utan att röra bromsen (i onödan dvs).
 
MBGIRL skrev:
Vet inte om det är uppskattat att höra något från mig men skriver iaf
vad jag tycker du ska öva på...sen om du tar det åt dig eller ej är upp till dig själv.

Låg bakom dig i kurvorna på onsdagen och såg att du har alldeles för kort
siktsträcka framåt. Du måste öva på att jobba ihop med din hoj och först
och främst titta långt fram - planera - anpassa farten i god tid - och inte
tappa kontrollen i kurvan och börja bromsa. Gör du det får du börja om i en
längre hastighet som du kan klara av.

Att vurpa är inget roligt men man måste komma över och arbeta med sin rädsla
på ett bra sätt och kan man inte komma över det så får man lägga kortet på
hyllan. Men är övertygad om att du klarar det! :tummenupp

jo tack :)
det är just det jag känne sj..
hur mycket jag än tittar långt fram så ser jag den jävla vägkanten i ögonvrån.. :(
men jag ska jobba på det.. och kortet lär inte lägga på hyllan hehe jag ger inte upp
ska ju köra ca 400 mil på kurviga vägar i skottland så där lär jag om inte annat komma över min rädsla:)
 
Tuben skrev:
ska bara våga göra det först:) :tummenupp

Vi e inga farliga killar bara coola :rolleyes:[/QUOTE]


haha just det..
:hihi
det blir ju en bra blandning:)
jag som faller for coola killar :tungan
ja jag ska.. men hinner inte innan semestern..
får se i slutet av sommaren..
 
hojbrud skrev:
ja jag vet:)
jag ska..
ska bara våga göra det först:) :tummenupp

Våga? Det är inte farligt alls. Kan man köra Onsdagsgazz kan man köra BKK!!!!
Man får göra bort sig o det är rätt plats att testa lite olika saker och få koll på hur hojen och du fungerar ihop.

Du kommer att få massor med tips som du kan öva på sen. Hade alla gått SMCs BKK hade det inte funnits någon "lista över rutinerade förare"...
 
hojbrud skrev:
jo tack :)
det är just det jag känne sj..
hur mycket jag än tittar långt fram så ser jag den jävla vägkanten i ögonvrån.. :(
men jag ska jobba på det.. och kortet lär inte lägga på hyllan hehe jag ger inte upp
ska ju köra ca 400 mil på kurviga vägar i skottland så där lär jag om inte annat komma över min rädsla:)

Som sagt tror jag mycket väl att du kommer komma över din rädsla :)
Tänk på att titta dit du ska och inte på någon "fara" för då kommer du
till faran istället för dit du ska. Men något som är väldigt viktigt för att
kunna gå frammåt istället för bakåt och vurpa igen är att analysera varför
man vurpade första gången och vad man gjorde fel. För vet man inte det
eller blundar för det så gör man samma misstag igen.

Tycker tempot i "tjejgruppen" är för snabbt för att du ska hinna öva upp
och fundera över hur du kör och göra det bättre. Blir onekligen en stressfaktor
som sabbar allt för dig när de andra får stanna och vänta osv.
Om du vill så kan vi köra i ett långsammare tempo på onsdag och ha en egen
grupp för dom som vill köra närmare laglig hastighet så du i lugn och ro kan
tänka på din körning utan att känna att du inte hinner med och sinkar ner andra.
(För så tänker nog alla när man är sist vare sig man vill eller inte...)

Att ut och köra mycket som många skrivit tycker inte jag är själva nyckel-
grejen för att bli bättre. Det beror på HUR man kör och VAD man övar på
samt att man TÄNKER efter på vad det är man gör och gör förbättringar.
Att ut och köra kan så gott vem som helst...

Bara tips. Tänk på att du måste ju faktiskt känna dig säker redan innan resan
till Skottland på ditt hojkörande för att vara i ett annat land där man inte vet
vägarna kan skapa vissa problem.
 
MBGIRL skrev:
Om du vill så kan vi köra i ett långsammare tempo på onsdag och ha en egen
grupp för dom som vill köra närmare laglig hastighet så du i lugn och ro kan
tänka på din körning utan att känna att du inte hinner med och sinkar ner andra.
(För så tänker nog alla när man är sist vare sig man vill eller inte...)

Jag tycker i alla fall att det vore toppen, för jag tänkte försöka få med flickevännen ut! Hon behöver en sansad introduktion där hon inte känner att tempot drivs upp över hennes förmåga. Så blir det en liten grupp med utbildningssyfte så åker förhoppningsvis tjejen med, och jag åker med som sällskap!
 
MBGIRL skrev:
Som sagt tror jag mycket väl att du kommer komma över din rädsla :)
Tänk på att titta dit du ska och inte på någon "fara" för då kommer du
till faran istället för dit du ska. Men något som är väldigt viktigt för att
kunna gå frammåt istället för bakåt och vurpa igen är att analysera varför
man vurpade första gången och vad man gjorde fel. För vet man inte det
eller blundar för det så gör man samma misstag igen.

Tycker tempot i "tjejgruppen" är för snabbt för att du ska hinna öva upp
och fundera över hur du kör och göra det bättre. Blir onekligen en stressfaktor
som sabbar allt för dig när de andra får stanna och vänta osv.
Om du vill så kan vi köra i ett långsammare tempo på onsdag och ha en egen
grupp för dom som vill köra närmare laglig hastighet så du i lugn och ro kan
tänka på din körning utan att känna att du inte hinner med och sinkar ner andra.
(För så tänker nog alla när man är sist vare sig man vill eller inte...)

Att ut och köra mycket som många skrivit tycker inte jag är själva nyckel-
grejen för att bli bättre. Det beror på HUR man kör och VAD man övar på
samt att man TÄNKER efter på vad det är man gör och gör förbättringar.
Att ut och köra kan så gott vem som helst...

Bara tips. Tänk på att du måste ju faktiskt känna dig säker redan innan resan
till Skottland på ditt hojkörande för att vara i ett annat land där man inte vet
vägarna kan skapa vissa problem.

jo då.. jag har redan börjat bli säker igen.. eller ja någorlunda..
så jag ska jobba på det i helgen..
vi får se om jag hinner till gazzet på onsdag.. och hur säker jag känner mig.. tack
 
Kurt skrev:
...där hon inte känner att tempot drivs upp över hennes förmåga.
Alla kör i sin egen takt och sitt eget tempo. Det är grundtanken. Blir du/ni stressad av att luckan framför blir för stor eller att folk får vänta vid korsningar så har du/ni en mental bit att jobba på också.

VÅGA KÖR I ERT EGET TEMPO!! :tummenupp

En uppmaning till alla nya som känner sig som sniglar.
 
hojbrud skrev:
jo då.. jag har redan börjat bli säker igen.. eller ja någorlunda..
så jag ska jobba på det i helgen..
vi får se om jag hinner till gazzet på onsdag.. och hur säker jag känner mig.. tack

Du får ursäkta mig men du har faktiskt inte fattat ett dugg!
Om du tror att du blir bra över en natt eller en helg så har du fel.

Sen att skriva i tråden "Nattsudd i Häckeberga" och säga att du är med på
den körningen är helt befängt!! Lär dig köra på dagen först!

Ta in på körskola igen är mitt tips!

Kommer inte köra på onsdag med någon grupp.
Vet att du inte lyssnar...det visar du mer än väl på ditt sätt att bete dig.
Nu ska jag försöka hålla tyst fast det irriterar mig som fan att du inte tar din
körning på allvar. Lycka till och hoppas du inte vurpar en gång till....
 
MBGIRL skrev:
........Tänk på att titta dit du ska och inte på någon "fara" för då kommer du
till faran istället för dit du ska.........

Jag ..."host"....testade denna varianten efter gazzet...
helt onödigt....
tack till Maffan btw,för hjälp med div puttning :D

efter min krasch -98 som berodde på taskig timing och dålig rutin mm..
SÅ har jag alltid rädslan kvar långt bak i skallen.den kommer fram när jag är ofokuserad på vad jag håller på med...

MEN det blir ju bättre och bättre givetvis...
som tidigare sagts:
planering,framförhållning,tempo...(ditt tempo alltså).

lycka till..
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top