kurvtekniks tips tack:)

Nu har jag gått igenom svar mm från början på denna tråden..
ifall att jag missat ngt..
men nej.min åsikt ligger kvar.
allt var guld o gröna skogar tills HOJBRUD utalade sig om hon ville med på nattsudd.

och mitt samvete är det inga fel på.

Edit: angående HOJBRUDS avsnäsande svar(vilket jag inte finner ngnstanns i denna tråd)så kanske detta är ngt som inträffat innan,med tanke på att du inleder ditt första svar på det sättet du gör?

Last edited:
Jisses.... Är ni folk på riktigt?? :va

Bingo du har kvalat in med startnummer 3 på nästa tjejgazz...

Jag vill bara ge en :tummenupp för SMC's Broms- och kurvkurs!

Det var där jag började för att lära känna min hoj och lära mig köra bättre och mer avslappnat. Där är dessutom inte risken för en massa djur som rusar upp på vägen och ingen mötande trafik :) .

Kanonbra instruktörer som ger en bra tips i lagom portioner att ta in efter ett pass för att användas i nästa pass. Och dessutom en bra chans att träffa nya trevliga människor som gillar hojar!

Robz skrev:
VAR ÄR CORBEN???
Jag är här kära du. =)

Det känns som den här tråden är full av missförstånd.

Jag förstår MBGirls reaktion, jag reagerade precis likadant på Hojbrudens attityd. Men man får väl se till sig själv. Hur var man själv som tonåring? Kan allt, vet allt osv.
Dock så kan man ju tycka att fröken Mercedes kunde vara lite mer pedagogisk i sitt upplägg kanske. Det är lite så man undrar om hon har piskan med när hon är körskolelärare :tungan Eller är det så att hon tagit efter mig?? *muahahaha* Den tanken roar... :D
Skämt o sido, jag förstår reaktionen.

Easy_Mike är ett enda stort missförstånd. Lägg ner spriten nu eller skaffa glasögon. Du sitter o är irriterad på MBGirl för att du inte förstår vad hon skriver. Det är faktiskt inte hennes fel...
O du, det finns dom som haft hojkort längre än 5 år som faktiskt inte behöver gå på körskola igen...

Clara har en skön inställning, smitta gärna av dig på Hojbruden lite. Lycka till med kortet o häng med på onsdagarna!

Hojbruden! Du har fått en del hugg o slag i den här tråden. Blir så ibland, speciellt när man uttrycker sig en aning klumpigt som du gör ibland. Försök att inte ta det personligt utan ta åt dig av tipsen som finns. Dom är sagda i all välmening trots allt och tänk på. Det tar låååååååång tid att bli en bra och erfaren MC-förare. Jag har haft hojkort i 10 år o jag är långt ifrån fullärd. Om man nu kan säga att man kan bli det...
Men du, allvarligt. Ge fan i Häckeberga på natten. Den tråden ligger på listan för dom dummaste trådarna i år...

O jag är här.... men jag får inte göra inlägg för jag har druckit sprit!

Dessutom håller jag med Corben (bara det säger väl en del..?)

Gillade verkligen SMC:s BKK! :tummenupp Tack Tuben och Cybercat m. fl.
När jag sen kan komplettera denna med körningen hos SSEmse så inser jag hur man ska göra och VAR man ska göra det. Att känna sig osäker på hojen och följa med på onsdagsgazz är bara dumt. Att köra fort i Häckeberga på natten är ännu dummare, där ska man bara köra fort på dan....

Att börja snacka om motstyrning med en som känner sig osäker i normaltempo är som att be en 5- åring måla Mona Lisa (inga andra jämförelser med 5- åringar).

Mitt tips är:
Kör själv eller med folk du känner väldigt väldigt väl och som respekterar din osäkerhet. Gör inga cirkuskonster. Ta det lungt och lita på dig själv. Fall inte för grupptrycket. DET är mesigt! Skit i onsdagsgazz och andra gruppkörningar så länge.

Till sist... prova en BKK... 1200 kr är en väl investerade pengar i ens liv.

P.S. Whiskey är gott. D.S.

bla bla...
Ändrar mig inte pga av påhopp..
Jag har min åsikt,må den vara fel.
Missförstånd? tja..inte omöjligt...

och jo...alla borde besöka en körskola vart 5:e år!!! :mattias

Fatta hur mycket som ändrats på 5 år!!
och då menar jag inte körning i allmänhet utan diverse regler och skyltar.
DET kan väl vem som helst intyga. :fakta

Edit: Jag dricker inte,finns andra som fixar det :7peta

CorbenDallas skrev:
Hojbruden! Du har fått en del hugg o slag i den här tråden. Blir så ibland, speciellt när man uttrycker sig en aning klumpigt som du gör ibland. Försök att inte ta det personligt utan ta åt dig av tipsen som finns. Dom är sagda i all välmening trots allt och tänk på. Det tar låååååååång tid att bli en bra och erfaren MC-förare. Jag har haft hojkort i 10 år o jag är långt ifrån fullärd. Om man nu kan säga att man kan bli det...
Men du, allvarligt. Ge fan i Häckeberga på natten. Den tråden ligger på listan för dom dummaste trådarna i år...

ojsan har jag lykats uttrycka mig klumpigt.. jaha.. inte min mening
ville bara ha tips om vad jag skulle tänka på..
och jag tar till mig allt.. har inte sagt något annat heller..
vet inte varför jag har blivit påhoppad på detta vis..

hehe häckeberga på natten e ni inte kloka..
kan ingen på sporthoj ta en skämt..
det e ju så jävla idiotiskt att köra där på natten.. hur mycket jävla djur som hellst.

CorbenDallas skrev:
Easy_Mike är ett enda stort missförstånd. Lägg ner spriten nu eller skaffa glasögon. Du sitter o är irriterad på MBGirl för att du inte förstår vad hon skriver. Det är faktiskt inte hennes fel...
O du, det finns dom som haft hojkort längre än 5 år som faktiskt inte behöver gå på körskola igen....

läs nu alla inlägg från början innan du kommer med påhopp...säg till om du märker ngn form av attityd från HOJBRUD..
btw..
Jag dricker inte...Jag HAR glasögon

O du, man BORDE hälsa på en körskola vart 5:e år.... :7peta
har inget med din eventuella körkunskap att göra utan endast i avrostnings och informations ärende.

tex...hur ofta blir man nästan prejad av en 50+ gubbe som tycker att man är ligist som kör om på högersidan på 50/70 vägar(2 filiga vägar givetvis).
undrar om det skulle kunna avhjälpas med ett besök till en närliggande körskola vart 5:e år?? :va

Easy_Mike skrev:
läs nu alla inlägg från början innan du kommer med påhopp...säg till om du märker ngn form av attityd från HOJBRUD..
Om du istället gör samma sak så ska du se att du kanske förstår ett o annat. Om herrn då också tittar runt lite så ser du att Hojbruden härjar i mer än den här tråden. Eller du ser bara den här tråden i Marieholm???
Dessutom var det inget påhopp, det var ett konstaterande. Ett konstaterande som du bekräftar ju mer du pratar/skriver...

Easy_Mike skrev:
btw..
Jag dricker inte...Jag HAR glasögon
You could have fooled me...

Easy_Mike skrev:
O du, man BORDE hälsa på en körskola vart 5:e år.... :7peta
har inget med din eventuella körkunskap att göra utan endast i avrostnings och informations ärende.
Jaha du. Nu har du ju snurrat till saker igen. Hur du kan få ihopa att en avrostning inte har med körkunskap att göra visar på rätt stor snurrighet från din sida. Om du ska argumentera med mig får du allt komma med nåt bättre...
Dessutom har SMC avrostningar VARJE år och du, spana in vägverkets hemsida, www.vv.se, där hittar du allt nytt. Svårare än så är det faktiskt inte. Men gå du gärna på körskola vart 5:e år. Men det har du inte själv gjort eller hur?

Easy_Mike skrev:
tex...hur ofta blir man nästan prejad av en 50+ gubbe som tycker att man är ligist som kör om på högersidan på 50/70 vägar(2 filiga vägar givetvis).
undrar om det skulle kunna avhjälpas med ett besök till en närliggande körskola vart 5:e år?? :va
Det har aldrig hänt mig. Men ni har kanske många gubbar o tvåfiliga vägar i Marieholm? :tungan

Easy_Mike skrev:
bla bla...
Ändrar mig inte pga av påhopp..
Jag har min åsikt,må den vara fel.
Missförstånd? tja..inte omöjligt...

och jo...alla borde besöka en körskola vart 5:e år!!! :mattias

Fatta hur mycket som ändrats på 5 år!!
och då menar jag inte körning i allmänhet utan diverse regler och skyltar.
DET kan väl vem som helst intyga. :fakta

Edit: Jag dricker inte,finns andra som fixar det :7peta
Försöker du tjata ihjäl oss nu också?
Du blir inte mer trovärdig för att du skriver nästan samma sak var 18:e minut... :tungan
Jag har fortfarande inte hoppat på dig, jag har konstaterat att du missförstår. Ja, du har din åsikt, men du verkar ha väldigt svårt för andras.

Nä, ALLA borde inte besöka en körskola vart 5:e år. Du kan göra det om du har så svårt att tillgodose dig informationen genom andra kanaler! Du missförstår kanske dom också??
Givetvis är det inte dumt att göra det och vissa skulle säkert behöva det. Men att säga att ALLA skulle behöva det är att dra alla över en kam hörredu...
Så nä, det kan inte alls vem som helst intyga!

Du har brillor o du har inte druckit. Rökat nåt konstigt? Slickat på grodor (Madickens favorit!!)? :)

hojbrud skrev:
ojsan har jag lykats uttrycka mig klumpigt.. jaha.. inte min mening
Det är lätt hänt. Testa knappen "Förhandsgranska inlägg", den är jättebra... :)

hojbrud skrev:
ville bara ha tips om vad jag skulle tänka på..
och jag tar till mig allt.. har inte sagt något annat heller..
Kanon, det finns massor med tips i tråden. :tummenupp
Njae, men du ger sken av att det här är nåt man lär sig på en eftermiddag...
Det retade nog upp en o annan tror jag.

hojbrud skrev:
vet inte varför jag har blivit påhoppad på detta vis..
Det beror nog till viss del vad du sagt i den andra tråden och att du ger sken av att tro att MC-körning är nåt man lär sig på en eftermiddag...

hojbrud skrev:
hehe häckeberga på natten e ni inte kloka..
kan ingen på sporthoj ta en skämt..
det e ju så jävla idiotiskt att köra där på natten.. hur mycket jävla djur som hellst.
Jodå, klart man kan ta ett skämt. Men var i ligger skämtet att du skulle med?
Där är ifs precis lika mkt djur på dan, men då ser både du o dom bättre.
Lycka till med körningen nu.

Maverick_ou812 skrev:
Att börja snacka om motstyrning med en som känner sig osäker i normaltempo är som att be en 5- åring måla Mona Lisa (inga andra jämförelser med 5- åringar).

Ok, att föra styret i den riktning man önskar höjen att gå funkade bra på trehjulingen (möjligen vissa hondor?). Men knappast på någon annan tvåhjuling över 30km/h.
Inte ens på min trampcyckel. Funkar i och för sig inte riktigt fullt ut alla gånger :3freak

Att komma underfull med att motstyra är ända sättet att få hojen att ändra riktning någorlunda snabbt är en sjuhelsikes genväg till att lyckas ta en kurva. Detta i stället för att försöka bända och bryta för att få hojen att luta innåt i kurvan.

CorbenDallas skrev:
Jag förstår MBGirls reaktion, jag reagerade precis likadant på Hojbrudens attityd. Men man får väl se till sig själv. Hur var man själv som tonåring? Kan allt, vet allt osv.
Dock så kan man ju tycka att fröken Mercedes kunde vara lite mer pedagogisk i sitt upplägg kanske. Det är lite så man undrar om hon har piskan med när hon är körskolelärare :tungan Eller är det så att hon tagit efter mig?? *muahahaha* Den tanken roar... :D
Skämt o sido, jag förstår reaktionen.

Svårt att vara pedagogisk när en person stänger av alla kanaler för mottaglighet av inlärning.
Haha hade du hört med mina gamla elever hade de skrattat gott och
försäkrat dig om att ingen piska är med i bilden för utlärning. :)
Men det är väldigt svårt att inte vara hård och säga sanningen rakt ut, utan
något inlindande för bekvämligheternas skull, när man ser att felen som personen
gör kan leda till en allvarlig olycka när som helst. Och allra helst när personen
inte alls lyssnar utan tror allt är frid och fröjd med sin egen körning.

Men du förstår mig...och jag uppfattar det som en hel del andra också gör det
när man fått respons. Det känns skönt att det finns folk som vågar säga ifrån
för att måhända rädda sina hojkompisar ifrån avåkningar igen.
För när det kommer till kritan så vill vi väl ändå inte stå och se på när någon
är på gränsen till att kanske göra sig illa...

TILL HOJBRUDEN:
Jag har inget emot dig och önskar dig verkligen lycka till med din körning.
Om jag varit hård och du blivit sårad ber jag om ursäkt men det har bara
varit för ditt eget bästa att försöka få dig att vakna upp och se de verkliga problemen.
Inte något annat...som sagt har inget emot dig. Hoppas du kan förstå mig.
Vill dig och alla andra väl och att ingen ska köra av vägen utan kunna njuta
av att vara ute och köra på sköna mc-vägar i det fina vädret.

Rogerr skrev:
Ok, att föra styret i den riktning man önskar höjen att gå funkade bra på trehjulingen (möjligen vissa hondor?). Men knappast på någon annan tvåhjuling över 30km/h.
Inte ens på min trampcyckel. Funkar i och för sig inte riktigt fullt ut alla gånger :3freak

Att komma underfull med att motstyra är ända sättet att få hojen att ändra riktning någorlunda snabbt är en sjuhelsikes genväg till att lyckas ta en kurva. Detta i stället för att försöka bända och bryta för att få hojen att luta innåt i kurvan.
Du har helt rätt Rogerr :tummenupp , det var inte själva motstyrningen som var grejen.
Jag själv hörde så mycket snack om motstyrning men fattade egentligen inte exakt vad det var förrän vi gjorde en övning med SMC på BKK.
Att köra hoj UTAN motstyrning går inte, det är helt omöjligt och något vi alla gör vare sig vi vet om det eller inte.
Att däremot använda motstyrningen aktivt för att kunna ta kurvorna bättre är en sak man måste öva på och det är inte helt lätt.

Menade inte att kritisera dig, jag vet att du är en otroligt kompetent hojförare som jag har stor respekt för.

Ville bara ha sagt att hojbrud kanske först och främst skulle börja träna på grundläggande saker såsom blickens placering samt hennes och hojens placeringen på vägen, i normalfart och i tryggt sällskap innan hon börjar fundera på det här med aktiv motstyrning. Ok?

P.S. Har vaknat nu och ser att Corben är tillbaka i sitt esse! "Flerqouotsprincipen" måste den mannen ha uppfunnit för tekniken är fulländad! Dessutom är dom personliga :7peta :7peta nu uppe i normal Corbennivå, skönt att se... har varit lite orolig för grabben... :hihi D.S.

CorbenDallas skrev:
Du har brillor o du har inte druckit. Rökat nåt konstigt? Slickat på grodor (Madickens favorit!!)?
P.S.2. Paddor.... inte grodor... paddor :tummenupp D.S.2.

Last edited:
MBGIRL skrev:
Haha hade du hört med mina gamla elever hade de skrattat gott och
försäkrat dig om att ingen piska är med i bilden för utlärning. :)

Nu har du raserat corbens aldra gosigaste drömmar :arsele:whip
I bland kan det faktiskt vara värt att linda in sanningen lite :fatta!

Lite tips då, gasa inte på rakorna, hitta ett tempo som gör att du kan gå in i kurvorna utan att behöva bromsa dig in, håll inte hårt i styret, slappna av och njut av färden, se till att ha rätt växel i innan du går in i kurvan, många glömmer bort att växla ner innan kurvan och då får man varken motorbroms eller drag ur kurvan.

Kör inte tillsammans med folk som hetsar upp tempot, kör med dom som håller likvärdigt tempo.

Rogerr skrev:
Sant Rogerr, men jag håller nog med Madicken här (tro mig, det tar emot!! :D ). Testa att köra lite aktiv motstyrning samtidigt som du har blicken klistrad 5 meter framför framhjulet. DET är spännande, tro mig... :)

Maverick_ou812 skrev:
Menade inte att kritisera dig, jag vet att du är en otroligt kompetent hojförare som jag har stor respekt för.

Kul att någon ser det så :) Det där med kompetent är nog inte alla som håller med om :va Men visst jag kör som en gud :D

Maverick_ou812 skrev:
Ville bara ha sagt att hojbrud kanske först och främst skulle börja träna på grundläggande saker såsom blickens placering samt hennes och hojens placeringen på vägen, i normalfart och i tryggt sällskap innan hon börjar fundera på det här med aktiv motstyrning. Ok?

Vad jag menade (och som ett almänt tipps) är att om man väl kan innse vad det är man gör vid en lyckad kurvtagning har man kommit långt. Om man sedan behöver vara så aktivt motstyrande eller ej det vet jag inte. Vad som är viktigt är att man är medveten om det och inte försöker att styra med då det kräver en hel del kraft att då få omkull hojen.

Nu lyckades jag med göra flera "quote'ar" som också funkar. Så nu gör jag även innlägg som en gud :) :banana

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...