På två hjul i Grekenland

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Nämen alltså, nu tycker jag det är alltför glest med smaskiga berättelser om resor på hoj. Det kan väl inte vara så att alla sitter hemma och väntar på bättre tider?
Jag har inte suttit hemma utan jag var faktiskt nyss ute och tog mig en svängom och kan ju försöka med ett bidrag.

För min lilla tur valde jag inte den snabbaste hoj jag kunde hitta, inte den fräsigaste, inte den med bästa väghållningen heller. Bekväm var den inte heller och hojvärldens största lastutrymme saknades även det.

Mitt val var nog motsatsen till allt ovanstående...

Någon som börjat gissa?
Rätt svar avslöjas lite senare, jag väljer att börja från början.

En lördag i början av juni tyckte jag från början var en bra idé, tills SJ & Banverket fick för sig att det skulle göras banarbeten precis då och Arlanda station var totalstängd hela dagen. Kul, men en omväg med tåg och lite buss gjorde att jag kom fram i god tid och mötte då nästa motgång.
Köerna på Arlanda har jag ju läst om men tidningar överdriver ju alltid. Trodde jag! Djädrar i min låda vilket kaos!
Jag var ju där så tidigt att jag var orolig för att bli alltför berusad för att komma ombord på planet av alla de svindyra flygplatsölen jag skulle hinna dricka, verkligheten var att jag stod i diverse köer och när jag väl kom airside köade jag endast en kort stund till toan innan jag gick till gate'n och kunde faktiskt sitta ner en liten stund innan det var dags att gå ombord. Och då var ändå flyget 40 minuter försenat...

Flyg och transferbuss är lika tråkigt som vanligt men när jag äntligen, långt efter midnatt, blivit avsläppt och promenerade genom byn mot hotellet hojtade en vän på mig och medans jag checkade beställde hon in en stor öl åt mig.
Parga, en liten grekisk stad som jag verkligen gillar levererar återigen och när Top Café stänger drar vi vidare till Captain's som istället stänger alltför sent...

På måndagen hämtar jag upp mitt färdmedel för den närmaste tiden.
Och nu är det dags att avslöja mitt val!
IMG_20220610_123346.jpg
En Kymco People 125 S
Årsmodell: Okänd men troligen av en respektabel ålder
Effekt: Förmodligen tvåsiffrig
Toppfart: 100+ km/h men utnyttjar man den för mycket känns det som det går ut över tillförlitligheten.
Utrymme för förare: Jag håller hyfsad längd och med väskan enligt bild så är utrymmet något begränsat
Vägegenskaper: med väskan enligt bild är vägegenskaperna intressanta och spännande
Med väskan längre bak för lite mer utrymme är vägegenskaperna något skrämmande

Jag ger mig genast ut på en shakedowntur för att ge den en möjlighet att gå sönder medans det är nära hem.
Börjar lätt med fina vägar för att kolla in den gröna sjön där man svänger av mot Parga, har du varit där då vet du vad jag menar.
IMG_20220606_110502.jpg

Fortsätter ner till kusten där google föreslår en väg som ser lockande ut.
map.JPG

Det ser ju inte ut att vara några konstigheter där, lätt att hitta också och inte tar det lång tid heller.
I verkligheten missade jag en av korsningarna efter som jag inte såg att det var en korsning... vände efter någon km och lyckades faktiskt hitta en väg.
Vi kan väl vara överens om att den kan behöva lite underhåll.
IMG_20220606_122847.jpg

Tillslut blev det något som kunde kallas väg och jag fortsatte upp till Ali Paschas fästning.
dji_export_1654512981544.jpg
Efter det tyckte jag att det fick räcka, Kymcon skulle säkert hålla och jag var sugen på öl så jag rullade tillbaka och inventerade byns lager av alkoholhaltiga drycker.
Oss emellan kan jag berätta att de har mer än tillräckligt!

Tyvärr inser jag nu att mina ambitioner att skapa ett enormt flöde av text har sinat och jag kortar därför ner berättandet om de kommande 9 övernattningarna till ett absolut minimum, slänger in några bilder, en länk till en Revile trackingvideo med absolut bedrövlig bakgrundsmusik och avslutar med några basala tips om du blir sugen på att göra något liknande.
Okej?

Så gott jag kunde valde jag småvägar, ju mindre desto bättre. hittade vägen till Perdikaki som var kul i början men alldeles bedrövligt studsig och hoppig på slutet. Har sällan blivit så glad att komma ut till asfalt igen. Blev faktiskt så glad att jag firade genom att svänga åt fel håll...
dji_export_1654674776100.jpg
IMG_20220608_110730.jpg
Kom senare ner på plattlandet igen och i en rondell räknade jag fel på avfarterna och hamnade på motorvägen...
Motorväg med en 125 cc Kymco som är lika pigg och rask som jag, det är själadödande det!

Svängde av vid nästa avfart och hittade en väg över berget. Den blev snart en smal usel grusväg med branta stup på sidan. Då och då hade det varit "små" jordskred som gjorde att halva vägen saknades eller eller blockerades av nerfallet grus och sten. Vägen var smal redan när den var hel, och jag vågade helt enkelt inte stanna och ta någon bild. Hade fullt upp med att komma ihåg att andas... Där och då tvivlade jag lite på vad jag gett mig in på. Blev lite bättre efter en stund och när jag hittade ett träd stannade för att fika. Kändes bättre, var glad över att jag inte skulle behöva åka samma väg tillbaka.

Fortsatte 3-4 kurvor och möttes av jordskredet MAXIMUS BRUTALIS GIGANTES! Fuck!
Klättrade omkring en stund på eländet och funderade över om det på något sätt skulle var möjligt att släpa Kymcon över skiten men insåg att den skulle glida mig ur händerna under den operationen, då skulle förmodligen sätta nytt fartrekord och sedan nytt bromsrekord när den tog mark i dalen nedanför. Det var så djädra djupt att jag inte vågade titta ner...
IMG_20220608_151228.jpg
Det var bara att bita ihop och vända tillbaka mot motorvägen igen. 2 timmar efter att jag lämnat den var jag tillbaka på samma plats.

Besökte Delphi, mysig by med fantastisk utsikt från restaurangerna, besökte ruinerna i Delphi, betalade 12 euro för att komma in och tröttnade efter 10 minuter, åkte vidare. hamnade vid Korintkanalen som var stängd för renovering och hade varit det sen förra vintern. Jag hade ju tänkt Få någon bild med stort kryssningsfartyg mellan de branta väggarna...
IMG_20220609_171534.jpg

Hamnade vid en liten på en magnifik klippö, Monemvasia. Häftig! Väl värd ett besök om man är i närheten. Eller faktiskt även om man har en bit dit.
Hittade ett rum med skaplig utsikt över klippan.
Monemvasia.jpg

Drog vidare på Peleponnosos, svängde vänster mot bergen vid Sparta och stannade i Mystras, Besökte den imponerande borgen ovanför byn. Måånga Låånga trappor vid den borgen. ½ liters vattenflaskan jag hade med mig räckte inte länge när solen stekte. På vägen ut från borgen upptäckte jag biljettkassan... Förstår inte riktigt hur jag tog mig förbi det arrangemanget utan att ens fatta att jag plankade in? Måste ha lidit av tillfälligt värmeslag precis då... Nu på väg ut bestämde jag mig att mitt samvete rymmer detta ofantliga brott så jag betalde inte heller på utvägen. Åkte ner till byn, satte mig på torget, drack öl, käkade mat, försökte föra en konversation med ett par tyska damer, drack lite mer öl och gick sedan och la mig.

Nu drabbades jag av begränsningen på 10 bilder per inlägg så ölbilden kommer snart i ett inlägg i närheten. Det inlägget kan eventuellt också innehålla mer än en ensam, numera urdrucken, öl...

Jag hyrde någon slags moppe/motorcykel (70/90cc? kändes slö för att vara 125cc) på Kos i början på 90 talet, men den ön är ju inte större än att man har sett hela på en dag känns det som.

På den tiden, på den ön hade man massor med mottrafikanter, det kändes som dom flesta var ute för att ta livet av så många turister som möjligt.
(Senare besök i andra delar av Grekland har visat att det är så Greker kör rent generellt)
Lite senare fick jag veta att dom flesta vägarna på ön är enkelriktade, jag har ingen aning om vilka, eller åt vilket håll man fick köra på dom, det funkade lika bra ändå.

Härligt!
Har hyrt ett antal gånger i Grekland. Både scootrar och allroad-hojar. Oftast härliga och ibland förfärliga vägar. Men kul som tusan är det!

Last edited:
Fortsättningen då.
IMG_20220611_155043.jpg

Den gick ner utan problem, men jag har nu fått problem. Insåg att jag på vägen till Mystras passerade ett skeppsvrak.
IMG_20220611_110006.jpg
Dimitrios som gick på grund här i början av 80-talet och nu börjar se lite slitet.
Historien (en av dem) säger att skeppet var på väg från sydafrika till Italien, hårt härjad av maskinella problem när det fick söka nödhamn i den närbelägna byn på grund av att Kaptenen blev akut sjuk och behövde sjukhusvård. Han avvek därefter från sjukhuset och syntes aldrig mer till varvid övriga besättning också försvann en natt. Skeppet låg sedan länge vid kaj, ingen ägare ville kännas vid henne och hon började få slagsida.
Eftersom ingen ville ta något ansvar blev hon liggande tills någon en natt! bogserade ut henne och ankrade upp henne på redden så hon skulle få få sjunka i fred. Men bara några dagar senare slet hon sig i en natt!storm och ytterligare några dagar senare fastnade hon här på stranden. Oklart om det var på natten dock. Hon eldades sedan upp; ja det som kunde brinna då, förmodligen för att dölja spåren av drogsmugglingen och sedan dess har hon legat här.
Vart lasten med drogerna tog vägen verkar ingen veta, inte heller hur sann denna historia är.

Det var en tappning av röda tråden so heter duga det.
Jag lämnade Mystras och hamnade direkt på de underbaraste hojvägar man kan tänka sig.
IMG_20220612_100539.jpg
dji_export_1655051167596.jpg
Sedan passerade jag utkanten av Kalamata fortsatte ner till Koroni, klättrade upp till en halvtrist borgruin, satt på balkongen med fötterna i havet och kolla på F1, gick de 20 metrarna till hamnpromenaden och lyckades till slut välja ut ett ställe som fick servera min middag och på vägen hem fastnade jag på ett litet torgcafe där lokalborna försökte lära mig grekiska samtidigt som dom bjöd på öl, ouzo och något annat. Det var kul då men inte riktigt lika kul dagen efter...
När jag kände mig körbar igen åkte jag upp till Patra där det finns en stor och hyffsat berömd bro.
IMG_20220613_173321.jpg
Eftersom det är så dyrt att åka över den går det färjor hela tiden också. Jag slog dock på stort och körde över bron, tänkte att det kan ju inte kosta hundratals euro att köra över och min chansning gick hem. 2 eur fick jag betala. Precis som en stor öl på Johnnys bar i Parga om nu någon undrar!

Efter bron for jag upp till Lefkas där jag tillbringade 2 nätter i Vassiliki, skön liten by med massor av sportuthyrning och hundratals vindsurfare på eftermiddagen. Jag trivdes trots att jag varken är sportig eller surfare. Fantastisk god mat också, käkade på Fat Boy Burger och det är ganska uppenbart var namnet kommer från... Förövrigt kan jag meddela att de hamburgarna är värda en rejäl omväg faktiskt!

På hemvägen passerade jag Former radar station of Lefkadas, nu är jag kanske lite tveksam på att det varit just en radarstation, gissar nogmer på radiolänk och signalspaning. Men vad vet jag och spila roll då. Häftigt ställe hursomhelst. Väl värd ett besök , gärna på förmiddagen då jag tror det är störst chans att få vara ensam där-
dji_export_1655364454858.jpg
dji_export_1655364485255.jpg
IMG_20220616_103658.jpg

IMG_20220616_103813.jpg

Typ så, skithäftigt ställe!
Sedan åkte jag hem till Parga igen.
Skulle gena lite när jag kommit tillbaka till fastlandet men vägskyltarna var övertejpade med röd tejp. Äh det är ju bara för att de vill styra trafiken till den stora vägen istället så jag fortsatte. Straxt kom det stora, jättestora skylta full med grekisk text men eftersom dom var gula eller vita tänkte jag att jag missar nog inget viktigt...
Ännu lite senare var vägen blockerad av betongblock men ett av dem var draget lite åt sidan. Slarvigt tyckte jag, om de ändå ska öppna blocken kan dom väl göra det ordentligt.

Sedan började byggtrafiken! Det var lastbilar, grävmaskiner, dumprar och folk överallt.
Fasen vad märkligt att dom inte stängt av vägen tänkte jag när en grävmaskin slätade till ett dike över vägen så att jag skulle kunna komma förbi...

Till slut kom jag till slutet av arbetsområdet och först då gick det upp för mig!

Och nu tog det stopp igen!
Men okej då, det blir som en cliffhanger då
Ses snart igen hoppas jag!

Bifogat

• IMG_20220616_100807.jpg
    IMG_20220616_100807.jpg
    1.7 MB · Visningar: 10
Skulle gena lite när jag kommit tillbaka till fastlandet men vägskyltarna var övertejpade med röd tejp. Äh det är ju bara för att de vill styra trafiken till den stora vägen istället så jag fortsatte. Straxt kom det stora, jättestora skylta full med grekisk text men eftersom dom var gula eller vita tänkte jag att jag missar nog inget viktigt...
Ännu lite senare var vägen blockerad av betongblock men ett av dem var draget lite åt sidan. Slarvigt tyckte jag, om de ändå ska öppna blocken kan dom väl göra det ordentligt.

Sedan började byggtrafiken! Det var lastbilar, grävmaskiner, dumprar och folk överallt.
Fasen vad märkligt att dom inte stängt av vägen tänkte jag när en grävmaskin slätade till ett dike över vägen så att jag skulle kunna komma förbi...

Till slut kom jag till slutet av arbetsområdet och först då gick det upp för mig!
Roadblock.jpg
Vägen ÄR avstängd. På Riktigt!
Lite avancerad offroadkörning löste dock problemet och om jag inte visste det sen förut så är grekiska buskar TAGGIGA och med blodet rinnande längs benen kunde jag köra hem.

Ett par dar i Parga för att landa mentalt innan flyget gick åter till ett småkallt, mulet Sverige.

Slänger med några avslutningsbilder som jag glömde peta in i texten
IMG_20220608_135635.jpg
Plåtjesus.jpg
Porto Katsiki.jpg
IMG_20220607_174346.jpg
IMG_20220609_184553.jpg

Antennerna är toposfärscatter antenner som ingick i NATO's ACE HIGH kommunikations system mellan olika länder, las ner någon gång på 80 talet

1551799427-stcmap.jpg

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...