KTM EXC-F

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om han väljer att följa kolumnen ”Every 45 hours” så slipper han att kolla ventilerna och kopplingen. Det är bara de stackare som väljer kolumn ”Every 30 hours” som åker på det arbetet!
Jag vet vilken kolumn jag skulle välja iallafall :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Om han väljer att följa kolumnen ”Every 45 hours” så slipper han att kolla ventilerna och kopplingen. Det är bara de stackare som väljer kolumn ”Every 30 hours” som åker på det arbetet!
Bra Larsson. Du verkar i alla fall ha förstått att kolumnerna eventuellt är beskrivna individuellt i huvudtexten. Du orkar inte ta en kopp kaffe och klura lite på min fråga om "every" och "after" då? För att jag blir ju inte klokare annars ;)

Tackar Niklas för tipsen. Jag kör inte så hårt, eller ofta, så det får bli i vår nångång.

Och tackar Presidenten. Det var en lustig bild. Lugnt boys. Man ska ha kul. Nu ska jag ut och testa kopplingsvikten lite.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra Larsson. Du verkar i alla fall ha förstått att kolumnerna eventuellt är beskrivna individuellt i huvudtexten. Du orkar inte ta en kopp kaffe och klura lite på min fråga om "every" och "after" då? För att jag blir ju inte klokare annars ;)

Tackar Niklas för tipsen. Jag kör inte så hårt, eller ofta, så det får bli i vår nångång.

Och tackar Presidenten. Det var en lustig bild.

Jag tror du borde komma till mig och titta på rasade 4t-motorer.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
[..] klura lite på min fråga om "every" och "after" då? För att jag blir ju inte klokare annars ;)
Det man eventuellt kan fundera över för att komma till rätta med tolkningen av intervallerna är att ifall man gör nåt var 15:e timme så kommer det även att ske var 30:e och var 45:e timme. Om det hjälper dig vet jag inte.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Dom skriver "every", det betyder "varje". Så "Every 45 operating hours" måste ju betyda "Varje 45e timme".

Notera att om dom menade "Var 15e timme" hade det dom skrivit "Every 15 hours", och ingen mer.

Hur lyckas du tolka bytesintervallen som enbart 15 timmar ur den tabellen? Ursäkta frågans klang.

Dålig översättning är nog orsaken då.... Många gånger är de översättare som har ingen koll på de tekniska just för de dom översätter..
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Du får sällan vettiga svar på forum då nästan alla är experter och älskar att hugga på allt för att känna sig lite bättre. Såg precis en snubbe som kört typ 150 timmar med sin 500 utan att göra mer än att byta olja lite då och då och det gick ju bra. Helt säker på att du måste göra helt sjuka grejer med din hoj för att det ska bli några skador över huvud taget.
Kör tills det ryker och byt kolven.
Jag har sett bilar komma in på verkstäder där de ALDRIG bytt olja. Det är bara trögflytande koks kvar. De funkar ändå! Fick skrapa ur skiten ur toppen och oljetråg med tesked. I med ny olja och hej och hå iväg.

Hursomhelst.... Kopplingsvikten var ju intressant. Aldrig ens tänkt på sånt. Det man gjorde förr i tiden var ju att svarva ner svänghjulet på de gamla Volvobilarna för att få dom att varva som rallybilar. Men då blev det ju fler kärringstopp.

Lägga hojen ner är ju ett klassiskt sätt att fixa koppling. Hemvärnet gör så. Och alla bushmekaniker jag sprungit på gör också så. Ner med hojen i sanden/gruset/djungeln, slit ut lamellerna, i med nya skruva ihop och kör!

Men du måste ha en depåpall med nåt coolt märke på och endast använda verktyg som ollats av Chris Birch och gör du något utan en flatbrim keps kan du ju dra åt helvete.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har monterat en liknande vikt på kopplingen. Blir inte någon gigantisk skillnad möjligen att man inte får tjuvstopp när kommer in i tvära böjar när det är riktig "bökenduro"
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sen har jag mekat lite med min KTM. Beställde en sk *kopplingsvikt* som ska ge hojen stabilare gång över grov terräng genom att göra svänghjulet tyngre. På ebay - "CNC Clutch Weight 9 Ounce", kolla på den!

View attachment 478186

Tänkte att samtidigt som jag byter olja, nu efter .. 17 timmar blev det (men jag har knappt kört nån terrängträning nu i höst, mest bara på vägar och stigar) så passar jag på och öppnar motorn och kollar lite vad jag kan förstöra där inne ;)

I alla fall blev det gjort, och det var inte alls svårt. Jag kollade på youtube hur man lägger hojen på sidan på ett proffsigt sätt, man vill ha den liggande för att kopplingsgrejerna ska ligga kvar när man skruvar loss dom skruvarna.

Titta så fint den ligger ner.

View attachment 478187

Haha, men inte riktigt! Den ligger med vikten på kronan där, mot pallen. Så ska man tydligen stödja hojen.

View attachment 478189

Sen kan vi börja skruva. Det är fem skruvar för detta lock, men en skruv sitter under bromspedalen! Så vi måste lossa på den med.

View attachment 478191

Det räcker med att lossa justeringsbulten för bromsen, och sedan släpper fjädern. Då kan man komma åt att skruva loss skruven undertill och lägga locket åt sidan.

View attachment 478190

Den här runda grejen är kopplingen, den där vikten ska alltså placeras ytterst ovanpå denna. När alla skruvarna är loss måste man akta så att inte skivorna lallar runt för mycket (nu är dom lösa!), och försiktigt lägga vikten ovanpå och sänka ner skruvarna försiktigt och se till att dom lägger sig i sin gänga.

View attachment 478192

Sedan, på lockets insida så har man monterat någon slags stabiliserande anordning (helt onödig??) som nu behöver avlägsnas för att locket ska passa med den nya vikten inne i kopplingshuset.

View attachment 478193

Så skruvar vi igen locket i liknande ordning som man spänner ett trumskinn, typ dra åt skruven mittemot och inte den bredvid, för att locket ska stänga så jämnt möjligt mot den tunna packningen.

Så idag tänkte jag prova lite långsam körning och känna efter ifall jag märker nån skillnad från tidigare. Här är artikelnummret på denna 250g vikt för min KTM350.

View attachment 478194

Servicen jag gjorde efter 17 timmar blev med nytt oljefilter och Motuls delsyntet 10-50 igen. Jag har så mycket av den oljan så att jag kör den tills den är slut. Ingen mening hälla i dyr helsyntet nu, jag tänker inte pressa motorn så värst över vinter hur som helst. Mest köra väg när det är torrt och soligt. Hojen är ändå väg-drevad nu med 14/48, men jag har ett 12T framdrev som jag är väldigt nyfiken på att prova senare. Då blir det 12/48 vilket borde motsvara ca 14/55 (om man räknar en framtand blir 3,5 baktand) dvs nästan som original fast värre. Måste nog släppa kopplingen väldigt försiktigt sen i ettan så hojen inte reser sig på bakhjulet direkt ;)

Jag hade inte montera en sån på min hoj då...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
20221030_142657.jpg
Även tvättning är effektivast att lägga hojen på sida...

Använder samma metod när jag byter gummina i kopplings korgen som ska bytas var 30 timme..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tackar för feedback boys. Jag förstår, och det är bra att vara försiktig.

Men Busaberg,

.. men det står inte "After 15 hours" dvs det finns inget "after", utan "Every". Kolla i tabellen igen och notera att första servicen skall göras "After 1 hours", alltså *efter 1 timme*, därefter är det "Every ... " i tre val, Varje "15", "30" och "45" timmar. Inte "efter". Titta lite närmare på det är du snäll och berätta hur du alternativt skulle kunna tolka det.
Det är ju fruktansvärt dåligt uttryckt, även om man förstår vad de menar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju fruktansvärt dåligt uttryckt, även om man förstår vad de menar.
Håller med men om man läser det igen så är det inte så svårt.

Varje 15 e timme är det oljebyte, dvs timme 15-30-45-60 osv
Varje 30 e timme är det allt som står i den kolumnen, inkl oljebyte. dvs timme 30-60-90 osv
Varje 45 e timme är det allt som står i den kolumnen, inkl oljebyte så klart. Dvs timme 45-90-135 osv.

När timmätaren står på 15 byter du olja, när den står på 30 gör du allt som står i 30 kolumnen och samma vid 45. Sen vid 60 gör du det som står i 30h kolumnen, vid 90h gör du det som står i 45h kolumnen...glasklart! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sen vid 60 gör du det som står i 30h

Blev det inte ett litet fel ? 60h är väl lika som 15h service? 90h är väl 45h service eller tänker jag fel?

Är det inte ganska vedertaget att i service sammanhang säga tex "every 15 h" eller "var 15 timma"? Eller är det bara så att jag är så dålig på språk att jag inte reflekterat över ordvalet?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
experter och älskar att hugga på allt för att känna sig lite bättre
? .. ja, men låter man dom hugga några minuter så har dom huggt färdigt, sen börjar dom att tänka. Två koppar kaffe senare är det roligare att knäcka en hård nöt än att hugga efter farbror Tomas. Jag har jobbat som vicevärd i flera år tidigare så jag har utvecklat bra 'huggskydd' ;)

Hur som helst uppskattar jag era ansträngningar folks. Skönt att klura lite på saker som inte bara har med landets framtid att göra, va?

Dålig översättning är nog orsaken då

Jag tänkte också på ifall det kunde vara nåt med översättningen. Det står ju exakt likadant i manualerna för Gasgas och Huskvarna av motsvarande årsmodeller har jag noterat, så är dom väl också samma fabrik, och säkert samma kines som översatt eländet.

Jag har inga problem att byta olja var 15 timme, det är inte det att jag är lat (fast jag är egentligen skitlat). Bara nyfiken på vad manualen exakt menade.

Var inte oroliga över hur jag tar hand om min KTM, jag gör som manualen säger med möjligtvis mindre genvägar som Motuls del-syntetolja (det var en bra deal), men fortfarande inom specs för det hojen kräver. Vet att några av oss har svåra fobier kring del-syntet istället för hel-syntet. I alla fall så borde motorn inte 'rasa ihop', som Twostrokes bekants hojar. Det vore intressant att veta hur dom kördes / var körda, innan dom rasade, samt hur dom rasade. Vag information skapar dom värsta ryktena.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Så till den där kopplingsvikten nu..
monterat en liknande vikt på kopplingen. Blir inte någon gigantisk skillnad
Precis. Var ute i det vackra höstvädret igår på min lediga fredag, körde väl mest 70-vägar men även lite grusväg med ojämnheter i som jag gärna skulle vilja jämföra med colorados underbart steniga öknar, .. aningens romantiserat då. Hur som helst gjorde jag vad jag kunde för att provocera fram eventuella skillnader, men med min ännu begränsade tid på denna hoj kan jag dessvärre inte rapportera någonting överhuvudtaget.

.. jag fick i alla fall öppna motorn och lufta den lite ;)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top