KTM EXC-F

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag undrar om motorn inte bara är en beställningsgrej från Kina. Kanske KTM ritar och 'bygger' ihop en prototyp som sedan massproduceras i Asien?

Vet ni vilka motorer som KTM använt till sina 350cc hojar från t ex 2010 och till 2022 ?

I manualerna står det olika nämligen, samma motor, samma hoj, olika intervaller på oljebytena / servicen.

Varför jämför du din motor mot en från 2010?? De är flera generationer i mellan..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ursäkta. Behöver nog förtydliga. Jag undrade ifall KTM ritar och 'bygger' ihop en prototyp som sedan massproduceras i Asien?

Samt tog jag ett exempel ur luften där jag nyss fick bekräftat att motorerna ändrats från 2010. Men, tar vi exemplet hur motorn skiljer sig från 2020 till 2022, hur ser det då ut? Är det inte samma motor?

Manualerna har ganska olika syn på intervallen nämligen.

Jag ordnar lite skärmdumpar, vänta.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Ok, ser nu att mellersta manualen är för 350 SX och XC endast, dock är det väsentlig skillnad i beskrivningen mellan 2020 och 2022 manualerna för 350 EXCF. Beror det på olika motorer kanske?

Sevice-interv 2020-2022.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Att du inte åkte å köpte hojen på MÖR i Södertälje istället, de är klart närma för dig.
Oj, missade detta, ursäkta JPT. Letade efter tråden och ögnade igen från början och såg ditt inlägg nyss.

- Ja eller hur, MÖR ligger närmare helt klart, och jag hade gärna köpt en KTM hos Mankan, jag åker dit och handlar annat ibland dessa dagar. Varför det blev DinMC i Rotebro var för att jag råkade i princip snubbla över butiken på internet och såg deras gigantiska lager, och tänkte "fasen det är ju som i Amerika!?" - så jag åkte dit med Camilla som fick fota mig lite när jag botaniserade bland alla motorcyklar, provsatt nästan varje hoj och frågade en massa dumma frågor som säljaren tålmodigt försökte svara på. Jag var nog ganska jobbig.

SÅ jag vill sätta ett stort plus på säljaren där, Joakim tror jag han heter. Dom har en stor fin kaffemaskin som både jag och Camilla fick dricka hur mycket kaffe vi ville ur, och huset har två våningar, övervåningen med en massa kläder och utrustning, och sen alla hojarna på markplanet. Och han har två ryssar där som mekar med hojen innan man får köra hem med den. Jocke frågade vad jag ska använda KTMen till, jag sa "enduro och kross", då sa han "Du kan vinna SM när vi är klara med den".

Mankan är snäll och duktig, men butiken är så liten och trång och jag kan liksom inte riktigt vara mig själv där. Rotebro är helt annorlunda. Jag får komma dit när jag vill, vara där så länge jag orkar och dricka hur mycket kaffe jag vill, och prova alla hojar, säger Jocke. Jag känner mig extremt välkommen där.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sen har jag mekat lite med min KTM. Beställde en sk *kopplingsvikt* som ska ge hojen stabilare gång över grov terräng genom att göra svänghjulet tyngre. På ebay - "CNC Clutch Weight 9 Ounce", kolla på den!

09a.JPG

Tänkte att samtidigt som jag byter olja, nu efter .. 17 timmar blev det (men jag har knappt kört nån terrängträning nu i höst, mest bara på vägar och stigar) så passar jag på och öppnar motorn och kollar lite vad jag kan förstöra där inne ;)

I alla fall blev det gjort, och det var inte alls svårt. Jag kollade på youtube hur man lägger hojen på sidan på ett proffsigt sätt, man vill ha den liggande för att kopplingsgrejerna ska ligga kvar när man skruvar loss dom skruvarna.

Titta så fint den ligger ner.

01.JPG

Haha, men inte riktigt! Den ligger med vikten på kronan där, mot pallen. Så ska man tydligen stödja hojen.

03.JPG

Sen kan vi börja skruva. Det är fem skruvar för detta lock, men en skruv sitter under bromspedalen! Så vi måste lossa på den med.

05.JPG

Det räcker med att lossa justeringsbulten för bromsen, och sedan släpper fjädern. Då kan man komma åt att skruva loss skruven undertill och lägga locket åt sidan.

04.JPG

Den här runda grejen är kopplingen, den där vikten ska alltså placeras ytterst ovanpå denna. När alla skruvarna är loss måste man akta så att inte skivorna lallar runt för mycket (nu är dom lösa!), och försiktigt lägga vikten ovanpå och sänka ner skruvarna försiktigt och se till att dom lägger sig i sin gänga.

08.JPG

Sedan, på lockets insida så har man monterat någon slags stabiliserande anordning (helt onödig??) som nu behöver avlägsnas för att locket ska passa med den nya vikten inne i kopplingshuset.

06.JPG

Så skruvar vi igen locket i liknande ordning som man spänner ett trumskinn, typ dra åt skruven mittemot och inte den bredvid, för att locket ska stänga så jämnt möjligt mot den tunna packningen.

Så idag tänkte jag prova lite långsam körning och känna efter ifall jag märker nån skillnad från tidigare. Här är artikelnummret på denna 250g vikt för min KTM350.

09c.JPG

Servicen jag gjorde efter 17 timmar blev med nytt oljefilter och Motuls delsyntet 10-50 igen. Jag har så mycket av den oljan så att jag kör den tills den är slut. Ingen mening hälla i dyr helsyntet nu, jag tänker inte pressa motorn så värst över vinter hur som helst. Mest köra väg när det är torrt och soligt. Hojen är ändå väg-drevad nu med 14/48, men jag har ett 12T framdrev som jag är väldigt nyfiken på att prova senare. Då blir det 12/48 vilket borde motsvara ca 14/55 (om man räknar en framtand blir 3,5 baktand) dvs nästan som original fast värre. Måste nog släppa kopplingen väldigt försiktigt sen i ettan så hojen inte reser sig på bakhjulet direkt ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Sedan har jag fortfarande inte blivit klokare på hur KTM anser intervallen att schemaläggas. T ex oljan och filtret, notera att efter första timmen ska olja+filter bytas (inkörning). Sedan efter 15 timmar, .. efter 30 timmar, ... efter 45 timmar.

Vi har alltså information som kan tolkas på två sätt;

1) efter inkörningen ska oljan bytas efter timme 15, sedan efter timme 30, och sedan efter timme 45, (samt i fall man kör hårt med hojen "motorsport" så var 10e timme). Det skulle i praktiken betyda var 15e timme, om man inte kör enduro eller cross.

2) efter inkörningen ska oljan bytas antingen efter 15 timmar, eller efter 30 timmar, eller efter 45 timmar, jag ska välja godtyckligt då och beroende på hur jag kört? För hur avgör jag det, kollar jag oljans skick genom det runda lilla kontrollfönstret? Eller med en oljesticka?

Vore ju toppen om jag fick 45 timmar på mig, då blir det en Kiruna-Skåne tripp med stopp för fika i Kalmar på hemvägen.

Är det inte lite vagt formulerat om vi jämför med andra hojars intervaller?
Oljeintervall KTM350excf.jpg

Jag kanske får ta en tripp till Jocke i Rotebro istället och dricka lite kaffe. Han jobbar ju med KTM så han borde väl vara informerad.

En snubbe på Youtube kollar oljan i sin KTM exc 500 här, efter 39 timmar:


Han menar att man inte behöver byta riktigt så ofta som manualen säger. Jag är så klart medveten om att KTM vill skydda sig själva med att dra till med lite tajtare intervall.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur lyckas du tolka bytesintervallen på oljan som något annat än 15 timmar i den där tabellen?
Dom skriver "every", det betyder "varje". Så "Every 45 operating hours" måste ju betyda "Varje 45e timme".

Notera att om dom menade "Var 15e timme" hade det dom skrivit "Every 15 hours", och ingen mer.

Hur lyckas du tolka bytesintervallen som enbart 15 timmar ur den tabellen? Ursäkta frågans klang.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Var 15:e timme ska du byta olja enligt boken. Jag byter på rekommendation från försäljaren var 10:e. Dessutom följer jag det som står och använder en helsyntetisk olja (98 kr/litern).

Men öka du på timmarna till det dubbla, minst, och välj gärna en delsyntet- eller ännu hellre en mineralolja. Det blir nog skitbra till slut ?

Jag tycker redan nu synd om den där hojens nästa ägare…
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för feedback boys. Jag förstår, och det är bra att vara försiktig.

Men Busaberg,
I tabellen rekommenderar KTM en rad kontroller/åtgärder efter 15 (gång)timmar,30 timmar,45 timmar osv och oljebyte är en av åtgärderna som står med varje gång.
.. men det står inte "After 15 hours" dvs det finns inget "after", utan "Every". Kolla i tabellen igen och notera att första servicen skall göras "After 1 hours", alltså *efter 1 timme*, därefter är det "Every ... " i tre val, Varje "15", "30" och "45" timmar. Inte "efter". Titta lite närmare på det är du snäll och berätta hur du alternativt skulle kunna tolka det.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tolkar man "every 15 operating hour" som var 45:e timme så blir det ju så.
Tackar Bus, ok, men varför har dom inte skrivit "After", utan "Every" då? Och hur tolkar jag "Every 45 hours"? Samt " Every 30 hours"?

(Jag kan inte tolka 15 som 45 heller. Det blir alldeles för lustigt.)

Dom vet uppenbarligen vad "Every" innebär då dom ju nämner "Every 10 hours when used for motorsport" (således vet dom skillnaden mellan Every och After). Så jag har nu fyra alternativ som inte går att misstolka, förutsatt att dom kan korrekt engelska. Varje 10e timme (när hojen körs hårt), eller var 15e timme, eller var 30 timme, alternativt var 45e timme. Det är fyra val. Är det inte?

Vad som gnager mig är *när* jag tillämpar vilket alternativ.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för er feedback boys. Jag försäkrar att jag inte trollar. Ni verkar inte ha riktigt läst på KTMs tabell bara. Lätt missat när infon står som den gör.

Då säger vi att man byter olja var 15e timme, så nöjer vi oss med det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tackar för er feedback boys. Jag försäkrar att jag inte trollar. Ni verkar inte ha riktigt läst på KTMs tabell bara. Lätt missat när infon står som den gör.

Då säger vi att man byter olja var 15e timme, så nöjer vi oss med det.
Glöm inte att kolla ventilerna också, det är viktigt, speciellt i början. Kopplingen är också bra att kolla till enligt intervallet.
Sen är det bra att renovera fjädringen då och då, i både gaffeln och stötdämparen förvandlas oljan till en grå gegga som förutom att den har dålig funktion även förstör innanmätet så småningom.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Glöm inte att kolla ventilerna också, det är viktigt, speciellt i början. Kopplingen är också bra att kolla till enligt intervallet.
Sen är det bra att renovera fjädringen då och då, i både gaffeln och stötdämparen förvandlas oljan till en grå gegga som förutom att den har dålig funktion även förstör innanmätet så småningom.
Om han väljer att följa kolumnen ”Every 45 hours” så slipper han att kolla ventilerna och kopplingen. Det är bara de stackare som väljer kolumn ”Every 30 hours” som åker på det arbetet!
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top