KTM EXC-F

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som slö amatör kan man köra enduro länge innan du behöver riva motorn.
När man kör i skogen så är det inte mycket varv på motorn.
Skillnad om du kör den som motard och ligger långa sträckor på högt varv
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
pressa isär veven på bordet vete fasen om du klarar
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad sägs om den där DRZ400 från Suzuki?

.. kollar youtube. Jag vill ha den tror jag.

Har någon här provat den? Var tycker ni?

Dom är skottsäkra nästan...
S modellen är landsvägs reggad å slöare än E modellen som bara är enduro reggad..
Hade för många år sen en CCM 404... Samma motor som DRZ 400 E... Trevlig maskin.. För mig att de är 600 mil mellan olje bytena å de är typ 2 liter olja till motorn... Inte som på Exc 350 me olje byte varje 15 timme å strax över litern i motorn..
En DRZ 400 är som en storebror me bättre kvalité än din Kawa KLX 230..
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
Jag valde att byta min 350 4T mot en 300 TPI tvåtakt, skitroligt och väldigt mycket mindre service... :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
Man pressar isär veven o byter vevstaken på 4T

Går vevstaken ryker rästen av motorn oftast cyl topp o blocken.

En vevstaken kostar 1000 spänn o ett byte ca 1000 till

En rasad motor 20k om man har Bonn tur.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Spelar det någon roll om unkeltom kanske inte utnyttjar mer än 20-30% av 350,n.

En 300 2T är ju ett under av smidig motor karaktär mot en vass 350 4T
Som nybörjarhoj håller jag 350 som lämpligare än 300 blåryk.Låter man bli att varva ordentligt finns inget snällare så länge man inte byter till 250f.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar grabbar. Jag känner trygghet i era kommentarer, jag tror jag är lite fåfäng bara. Jag pratade med KGK (nån slags "grupp" här i sverige) och ett par återförsäljare av Suzuki, vi hade trevligt och allt, men faktum verkar vara att en 2023 förgasarhoj inte har en chans att komma till vårt 'milövänliga' land här i norr. Så istället åt jag en stor wok, tog en pipa på balkongen, och stack ut i höstvärmen med min KTM för några timmars kärleksfullt utbyte. Den är min och jag är dens, och tillsammans ritade vi nya linjer på slingerbulten, puttrade genom högt gräs på vildvuxen äng, via bommar, förbi tankade hoj-poliser och ängsliga (riktiga) hästar omkring Runsten i det lantliga salladslandet här på södertörn och mitt egna lilla paradis.

Jag har beställt nya plast-kit till min KTM. Ja, den ska förvandlas till en .. vetifan, men det blev ett helvitt enduro plast-kit och ett blå/grönt MX-kit från GreenlandMX. Jag har en liten grej för mig på jobbet, varje gång vi kör förbi en blå-grön bil frågar jag "Vad är det för färg?" - min kollega är sedermera härdad mot den frågan och muttrar bara "hammarby". Jag syftar på *teal*, eller en slags mörkare turkos färg. Den finns, och jag ska ha den! Hade inte haft något emot gul dock, som just en Suzuki. Men det kanske jag får övertala någon kines att fixa åt mig senare. Hur som helst kommer hösten att bli konstigt korkad, och med mina nya färger ska jag dreva om den till 14-48 igen, och med planerade Anakee Wild blir det asfaltsfest för mig i höst. Jag och min KTM tänker bekanta oss lite bättre utanför banan. Motocross och enduro får vi återkomma till i sommar igen. Hoppas kanske även hinna provköra Botkyrka MK's bana innan dom stänger ner den och bygger bostäder där.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som nybörjarhoj håller jag 350 som lämpligare än 300 blåryk.Låter man bli att varva ordentligt finns inget snällare så länge man inte byter till 250f.
Nu har jag inte kört 350,n men 300,n går ju att puttra runt på tomgång över stubbar o stenar, helt linjär effekt kurva utan någon direkt 2T betende, mer som ett ånglok
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
350 har ketchup effekt, gillar bättre 500 som är linjär i sin effekt.. 300 har lite ketchup oxå men klart vass när man varvar till..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Alltså dessa plast-kit är som att köpa nya skor, eller handskar. Det livar upp hojen och ger den nytt utseende. Jag köpte ju svarta plastpaneler för att göra den lite mer som min KLX230. Men precis som frugan köper nya skor köper jag nya plaster. Inget nödvändigt, men fasen så kul!

Jag har inget emot att ha flera olika färger på plast till min KTM i min 'garderob' ;)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alltså dessa plast-kit är som att köpa nya skor, eller handskar. Det livar upp hojen och ger den nytt utseende. Jag köpte ju svarta plastpaneler för att göra den lite mer som min KLX230. Men precis som frugan köper nya skor köper jag nya plaster. Inget nödvändigt, men fasen så kul!

Jag har inget emot att ha flera olika färger på plast till min KTM i min 'garderob' ;)
Lite gammalt urval av en del gamla plastic. .
 

Bifogat

  • 20200618_171656.jpg
    20200618_171656.jpg
    2 MB · Visningar: 12
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top