KTM EXC-F

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Var har du hört det? Hur skulle det funka i praktiken menar du?
Det är helt vedertaget. Förädlad olja för sitt ändamål funkar bättre än icke sådan.

Vet att du kör delsyntet och säkert aldrig haft problem. Det betyder inte att delsyjtet är lika bra, även om skillnaderna i praktiken inte behöver vara jättestora.
 

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
Sverige
Hoj
Kåtte
Var har du hört det? Hur skulle det funka i praktiken menar du?
Det är inget jag hört utan vet. Helsyntetisk olja är bättre för t.ex. kallstarter (mindre slitage), bättre för motorns delar (mindre slitage), leder bort värme bättre (vilket är bra), har bättre högtemperaturstabilitet (vilket är bra) samt har bättre oxidationsstabilitet (motorn hålls renare från t.ex. syror och slam).

Men det är din hoj så du använder vad du vill.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Men det är din hoj så du använder vad du vill.
Tackar för förklaringen. Jag förstår. Då får jag väl köpa helsyntetisk olja nästa gång. Jag visste inte att det var sådan skillnad mellan dom, trodde att dom i princip hade samma egenskaper men att dom var framställda på skilda sätt.

Men när vill man då ha "delsyntet"? Varför säljer dom delsyntet? Vem köper det? Till min Royal Enfield rekommenderar manualen just "delsyntet 10W-50" olja. Menar dom att det 'duger' med den oljan, och att jag kan använda helsyntet också (kanske bör jag helst göra det)? Eller menar dom att jag *måste* använda delsyntet av någon anledning?

Kolla (men OBS att detta gäller min Royal.)RE olja.jpg
 
Last edited:

Kåtte

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2020
Ort
Sverige
Hoj
Kåtte
Tackar för förklaringen. Jag förstår. Då får jag väl köpa helsyntetisk olja nästa gång. Jag visste inte att det var sådan skillnad mellan dom, trodde att dom i princip hade samma egenskaper men att dom var framställda på skilda sätt.

Men när vill man då ha "delsyntet"? Varför säljer dom delsyntet? Vem köper det? Till min Royal Enfield rekommenderar manualen just "delsyntet 10W-50" olja. Menar dom att det 'duger' med den oljan, och att jag kan använda helsyntet också (kanske bör jag helst göra det)? Eller menar dom att jag *måste* använda delsyntet av någon anledning?

Kolla (men OBS att detta gäller min Royal.)View attachment 477052
Det är vad tillverkaren rekommenderar som ett minimum. Att använda bättre olja är bara ett plus. Att tillverkaren rekommenderar delsyntet är för att deras största marknad är Indien och att motorn har lite effekt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tänkte rengöra luftfiltret, kollade och kände lite grann på det. Fasen så klibbigt det är!? Vad är det för fett dom använder ?? Måste jag ha det nerfettat så där, kan jag inte bara använda lite motorolja?

Vad gör folk med smutsiga luftfilter? Och hur smutsigt är "smutsigt"? Mitt är lite skitigt på ytan, typ lite svart damm. Jag gissar att det inte är direkt tilltäppt ännu, men kan jag ha fel?

Grejen med luftfiltret är väl att det ska släppa igenom luft till motorn, och fånga upp partiklar och damm, och så länge luft kan passera obehindrat så behöver jag inte rengöra filtret. Eller hur? Det här är väl ingen panik?

IMG_7529.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle mitt luftfilter se ut så skulle jag byta/tvätta den...
Luftfilter olja är extra klibbigt för att just damm ska fastna.. Finns å köpa på dunk eller även i spray flaska..
Även luftfilter rengörings medel finns å köpa...
De finns å köpa hos mc firmor även 24mx å biltema..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.

Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.

Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Finns dom som tvättar sina luftfilter i diskmaskinen... Kanske inte de populäraste hos dom andra i familjen...

Jag har flera som tvättas samtidigt å då finns de alltid rena på hyllan..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.

Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Vanlig yes och jummet vatten funkar utmärkt att göra rent skumfilter med, har tvättat något 100 tal på det sättet.

Hand tvätt är att rekommendera då du kan klämma ur filtret så sand och dam spolas ut

Torka helt torrt. Slå filtret på en tidning innan innoljning och du kommer bli förvånad hur mycket bös o sand som hamnar på tidningen.

Ta en matsked filter olja i en påse o knåda en bra stund. Had du zippo påsar med nyinoljade filter så är det lite enklare att bara byta och tvätta när du har 4-5 skitiga filter.

Personligen bytte jag filter efter varje heat på 45 minuter så på en helg kunde det bli 8-10 filter byten.

Oljat skumfilter är bra men inte lika bra som filter kassetter som på landsväg hojar. Nu är ju inte en cross/enduro tänkt att gå mer än ca 200 Tim innan renovering så då duger oljat skumfilter.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Tackar JPT. Ska odrna lite nya filter och medel till dom. Skummgummigrejer är bra att ha i reserv, det känns som ömtåliga skumsaker.

Ska se om jag kan tvätta originalfiltret med nåt medel, tror jag har nånting från Biltema sen tidigare.
Köp Rock Oil Bio eller Twin Air Bio, de är ekologiskt nedbrytbara och spolas lätt av under kranen ihop med lite diskmedel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad kostar en sån renovering mellan tummen och pekfingret om man inte är händig och gör jobbet själv?
Beror på vad tillverkaren rekommenderar och vad ägaren anser vara viktigt.

Men som husa650, n som kastade ut vevstaken genom cylindrväggen och Blocket då är ju en renovering för säg 15k+ ganska billigt mot att skrota hela hojen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar boys för tipsen på hur man gör, och vad som händer om man INTE gör det ;)

Jag ordnar några nya filter på 24MX. Och handtvätt låter bra och enkelt. Hoppas jag kan tvätta filtret flera gånger utan att skummet faller isär. Vet att dessa skum-svamp saker inte håller för evigt.

Det där med "renovering", vad är det egentligen? Är det när man plockar isär hela motorn och sätter ihop den? Typ en "rebuild"? Behövs det verkligen om jag bara kör lite lätt amatör-enduro .. ibland?

Kanske kan jag göra det själv nån gång ändå, jag har bra erfarenhet med RC-bilar så jag är ganska teknisk, både mekaniskt och elektroniskt.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Det där med "renovering", vad är det egentligen? Är det när man plockar isär hela motorn och sätter ihop den? Typ en "rebuild"? Behövs det verkligen om jag bara kör lite lätt amatör-enduro .. ibland?
Enligt manualen så är det helrenovering var 70:e timme vid ”sportkörning”. Har dock fått höra att den lätt klarar det dubbla för oss amatörer. Jävla tur det… ?
C3B5FDA2-3CE6-4F97-B092-0BBA38B48F29.jpeg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det låter inte alltför komplicerat. Som mina RC-bilar bara lite större, kanske inte går att göra på skrivbordet, utan får väl göra en tillfällig verkstad på köksbordet, och hoppas att delarna inte är alltför dyra.

Sprängskiss på motor och en sammanställning av lagertyp kanske finns att tillgå av affären där jag köpte hojen?

... jag förstår så klart att extrem körning kräver sina intervall på service och byte av delar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det låter inte alltför komplicerat. Som mina RC-bilar bara lite större, kanske inte går att göra på skrivbordet, utan får väl göra en tillfällig verkstad på köksbordet, och hoppas att delarna inte är alltför dyra.

Sprängskiss på motor och en sammanställning av lagertyp kanske finns att tillgå av affären där jag köpte hojen?

... jag förstår så klart att extrem körning kräver sina intervall på service och byte av delar.
Hondas 1 cyl 250 ban motor var väll helrenovering inklusive byte av allt utom blocken o topp ämnet satt till 20 Tim. Tror fasen även vlådan skulle bytas innan 50 Tim.

Och att pressa isär veven på bordet vete fasen om du klarar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top