Ktm 950 sm

Jag är helt med på att detta inte är en racing cykel. Men hur mycket hjälper det att slänga på en vindruta för att köra i lite högre hastigheter? Tycker fan nästan det börjar bli jobbigt med vinddraget efter 90 någonstans. Inte världens snyggat dock, men ser ju inte så svårt ut att plocka av/på när man vill ha/inte ha den.

Några tips från er lite mer erfarna här?
 
Jag är helt med på att detta inte är en racing cykel. Men hur mycket hjälper det att slänga på en vindruta för att köra i lite högre hastigheter? Tycker fan nästan det börjar bli jobbigt med vinddraget efter 90 någonstans. Inte världens snyggat dock, men ser ju inte så svårt ut att plocka av/på när man vill ha/inte ha den.

Några tips från er lite mer erfarna här?

Jag har en till salu ;) Nä men du kan få låna den och se om det är något att ha. Kör du med öronproppar förresten? Jag kan störa mig rätt mycket på vindbruset i högre hastigheter när jag glömmer mina. Vad kör du med för någon hjälm?

Du kommer vänja dig efter ett tag hur som helst :)
 
Angående ditt påstående om gafflarna och höjning så låter det rimligt. Men tänk på om du "höjer" baken så blir egenskaperna helt annorlunda (antar att det är preloaden du skall ändra = annan rider sag). Varför vill du höja baken?

Sent svar.. hade missat din fråga, ang. att höja baken så följer jag bara rekommendationer från Niklasinorr :) Sen får jag se om dessa inställningar funkar för mig. Blir SMC kurs nu på Söndag, steg 1 på Knutstorp! :)

Vill optimera min fjädring för bana i första hand, sen kunna skruva lite på rattarna och skruvarna om det skulle bli för stötigt på gata. Men hellre stötigt och stabilt än bekvämt och svajjigt!
 
Har en 990 SMR -10:a
Vet ju att den är ryckig och så, men jag undrar ändå om man kan få den mindre ryckig. Hjälper det att köpa en pc5:a och mappa? eller är det helt kört att tämja vilddjuret?
tacksam för svar // Maxe
 
Har någon prövat och monterat en styrdämpare på 990?
Går det att köpa samma som till superduke då det inte finns i KTM shoppen till 990SM och går det att använda deras monteringsfästen uppe på styret eller måste man bygga eget?
 
Har någon prövat och monterat en styrdämpare på 990?
Går det att köpa samma som till superduke då det inte finns i KTM shoppen till 990SM och går det att använda deras monteringsfästen uppe på styret eller måste man bygga eget?

Tycker du att din 990 är nervös? Jag har tyvärr ingen erfarenhet av styrdämpare men en del 990 SM körning :)
Hade provat att ställa in "Sport" inställningarna på fjädringen, samt att släppa igenom gafflarna till 10 mm över gaffelkronan innan jag gjort något annat.

Har en 990 SMR -10:a
Vet ju att den är ryckig och så, men jag undrar ändå om man kan få den mindre ryckig. Hjälper det att köpa en pc5:a och mappa? eller är det helt kört att tämja vilddjuret?
tacksam för svar // Maxe

Provkörde min SMR 990 -11 helt original och blev förvånad över hur jämnt och fint den gick utan modifieringar, dömmer av bilderna i ditt garage att din är rätt standard din hoj med ? Isåf så skulle jag prova att ladda in 2011 års mappning med TuneECU och samtidigt stänga av o2 sensorerna. Någon i gbg som kan assistera med obd2-kabel och TuneECU erfarenhet? :)

Andra mods som kan göras är väl att byta till en annan gasrulle, en som gasar långsammare vid små öppningar så att säga. Tror detta finns bland powerparts. Jag hade drevat ner en kugg till 16 drev fram med om du inte gjort detta redan, blir lite mer "rätt" att köra i stan då. t.ex 3an känns inte för hög när man ligger kring 50 km/h.
 
Ja tycker den är väldigt lätt att få vobbel i framhjulet när man kör bana där det är lite ojämnheter.
Sport står redan dämparna på och det gjorde ju en enorm skillnad mot standard men skulle vilja ha den mer styvare.
Det är bara på bana jag märker det och inte i trafiken.
Gör det mycket att sänka gafflarna 10mm?
 
Jag skulle nog inte stänga av o2 givarna när man fortfarande har orginal ljuddämparna kvar med katalysatorn i. Om det är just i dom små öppningarna som du upplever problem så kan du byta gasrulle som Jensen sa, eller fila lite på orginal-gasrullen
 
Ja tycker den är väldigt lätt att få vobbel i framhjulet när man kör bana där det är lite ojämnheter.
Sport står redan dämparna på och det gjorde ju en enorm skillnad mot standard men skulle vilja ha den mer styvare.
Det är bara på bana jag märker det och inte i trafiken.
Gör det mycket att sänka gafflarna 10mm?

Att följa dom måtten är inte att rekommendera. Får du vobbel så är förmodligen returen alldeles för hård = vill räta upp sig för snabbt. Ställ upp returen 3-4 klick och testa.

Hade en fundering själv gällande insugstrumpeterna i luftburken. Testade att sätta in de korta från RC8 och dessa slutar i kant med luftfiltret medans orginaltrumpeterna är ett par cm ovanför. Jag vill tro att de längre/orginal trattarna vill skapa ett "sug" och därmed öka intaget av luft medans de korta inte skapar detta sug. Men samtidigt så blir det mer fritt luftsug med de korta...är kluven...någon som har en fundering? (gäller alltså främst med orginalluftfilter och ej rottweiler osv)
 
är det bara min 990 SMR som...hur skall jag förklara det...hugger till lite om man försöker ligga konstant på 3500 varv? Exempel om man långsamt ökar farten så verkar det precis som effektkurvan planar ut precis vid 3500 varv innan den kommer igen...Otroligt störande iaf...

Någon som kan tipsa om vart jag shoppar billiga slipons också? Är inte sugen att lägga de 7500:- + mappning för att få ett goare ljud...Har sett något på ebay Leo pipor till rimligt pris...Vad tror ni? hoppas man bara får två pipor för priset så man inte öppnar paketet och så ligger det bara en där...
 
är det bara min 990 SMR som...hur skall jag förklara det...hugger till lite om man försöker ligga konstant på 3500 varv? Exempel om man långsamt ökar farten så verkar det precis som effektkurvan planar ut precis vid 3500 varv innan den kommer igen...Otroligt störande iaf...

Någon som kan tipsa om vart jag shoppar billiga slipons också? Är inte sugen att lägga de 7500:- + mappning för att få ett goare ljud...Har sett något på ebay Leo pipor till rimligt pris...Vad tror ni? hoppas man bara får två pipor för priset så man inte öppnar paketet och så ligger det bara en där...

1. Inget jag märkt tyvärr
2. Köpte mina Leo Vince One från ebay för 5000kr inkl frakt. Att köpa/låna kabel för att byta mapp själv är inte dyrt.
 
är det bara min 990 SMR som...hur skall jag förklara det...hugger till lite om man försöker ligga konstant på 3500 varv? Exempel om man långsamt ökar farten så verkar det precis som effektkurvan planar ut precis vid 3500 varv innan den kommer igen...Otroligt störande iaf...

Det låter precis som problem med återkopplingen från O2-givarna. Finns vad jag vet inget sätt att lösa detta på, förutom att koppla bort O2-givarna och låta det gå i "open-loop" istället. Då kommer inte bränsle/luft blandningen kompenseras för pga O2-halten.
 
Jag fick hjälp att ställa in mina stötdämpare ifrån orginal till sport på KTM dagen förra året av KTM mekanikerna och dom borde ju veta vad dom gör?
Vad händer om jag sänker gaffelkronan 1cm?
 
Hojen blir mer snabbstyrd...

Om de ställde in sportläget som anges i handboken så blir inte resultatet så där värst lyckat tycker jag. Hojen blir struttig och lite studsig, går att göra mycket bättre...

Jag fick hjälp att ställa in mina stötdämpare ifrån orginal till sport på KTM dagen förra året av KTM mekanikerna och dom borde ju veta vad dom gör?
Vad händer om jag sänker gaffelkronan 1cm?
 
Hojen blir mer snabbstyrd...

Om de ställde in sportläget som anges i handboken så blir inte resultatet så där värst lyckat tycker jag. Hojen blir struttig och lite studsig, går att göra mycket bättre...
Beror ju lite på din körstil och din vikt. Självklart passar det inte alla utan är ett "standardläge". Jag har själv satt min 690 i "sportläge" och det funkar för mig på bana.
 
Beror ju lite på din körstil och din vikt. Självklart passar det inte alla utan är ett "standardläge". Jag har själv satt min 690 i "sportläge" och det funkar för mig på bana.

Ja men nu snackar vi 990 SM (och även SMR) som jag har både lång och gedigen erfarenhet av när det gäller fjädring. 690 kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte testat men varken 990 SM och SMR blir speciellt bra i det så kallade "sportläget".
Det blir annorlunda ja, det funkar ja, men det går att göra sååå mycket bättre om man justerar in hojen som det skall vara. Sportläget är ju givetvis en kompromiss, precis som standardläget och i mina ögon precis lika dåligt.
Får jag gissa så skulle nog din 690 kunna göras bra mycket bättre också med lite justering :)
 
Jag väger 74kg så har du några tips på vad jag kan göra för att få den mer stabil och hårdare utan att det blir farligt?
Det gjorde stor skillnad ifrån standard - sport men går det å göra lika mycket till så skulle de bli grymt.
Om ja får plats på årets KTM dag så kanske jag kan få hjälp där av mekanikerna om hur ja ska göra eller så kanske det finns någon vänlig kunnig skäl där som kan visa.
 
Jag väger 74kg så har du några tips på vad jag kan göra för att få den mer stabil och hårdare utan att det blir farligt?
Det gjorde stor skillnad ifrån standard - sport men går det å göra lika mycket till så skulle de bli grymt.
Om ja får plats på årets KTM dag så kanske jag kan få hjälp där av mekanikerna om hur ja ska göra eller så kanske det finns någon vänlig kunnig skäl där som kan visa.

Jag gjorde en tråd på det engelska KTM-forumet som du kan läsa. Många bra inlägg från kunniga människor. Se bara till att du skriver ner de inställningar du har så att du alltid kan gå tillbaka om det känns konstigt. Sedan är det bara att skruva på, var inte rädd för det, det är bara roligt...:tummenupp

http://www.ktmforum.co.uk/supermoto/37978-990-smr-09-suspension.html
 
Har precis köpt mig en KTM 950 smr -2007, den har endast rullat 850mil och är så original den bara kan bli. Nu undrar jag om man behöver göra nått? Är den strypt på något sätt, har läst nått elektronisk stypning och allt vad de är
Har den några andra konstiga grejjer man bör rycka bort? Här ska wheelas till tusen.
Ägaren innan pekade på en sladd ovanpå motorn och sa att jag måste rycka bort den och stoppa i en annan (som hängde löst brevid) inför första besiktningen som är nu i sommar? Jag antar att det är nått avgaskravtjaffs eller så ?
Drevning?
Tacksam för tips, aldrig ägt en ktm förrut och än mindre e3n sån här typ av hoj, heeelt nytt för mig
Jag kan iaf säga efter 6mil trotts regn .. herregud vilken rolig hoj! :banana
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top