Ktm 950 sm

Okej då kanske jag inte behöver göra det iaf!
sitter 17-41 drevning, antar att detta är original och de flesta kör 16-41?

Ingen som hade nån bra länk eller förklaring om hur man kollar och eventuellt plockar bort sas&epc?
Länkarna på soe är från 2007 eller nått sånt och funkar inte längre.
 
Här är länken hur och varför man tar bort sas och epc, ganska basic!

http://www.ktm950.info/how/Orange Garage/Emissions Equipment/epc/sas_epc_removal.htm


Tack!
Jag lyckades dock hitta den efter att ha läst igenom hela tråden och svarat på mina egna frågor hehe :D
Har nu bytt till 16t drev iaf och de gjorde ju enorm skillnad, nu kopplas han upp på 3an utan några som helst problem och 4an går om man rycker och sliter lite. Skulle dock vilja ha mer bang for the buck så de blir till att göra lite moddningar som alla ni andra gjort.
 
Nån som vet om de går att köpa något ramskydd till en 990 smr? Känns som man kommer slita bort lacken med stövlarna rätt snart annars.
 
ÄR det stor skillnad på körupplevelsen mellan en 990sm och en 950sm?
Vill egentligen ha en BMW 1200gs men vill inte lägga dom pengarna just nu så en 950 sm ligger mer rätt så att säga.
 
Last edited:
ÄR det stor skillnad på körupplevelsen mellan en 990sm och en 950sm?
Vill egentligen ha en BMW 1200gs men vill inte lägga dom pengarna just nu så en 950 sm ligger mer rätt så att säga.

Chassiemässigt upplevde jag ingen större skillnad, visst små skillnader är det men ingen WOW som man kan få när man hoppar mellan en standarddhoj och en med justerat chassie och fjädring Däremot motorn skiljer sig mycket. 990 upplevs som att den går hårdare, hårdare vibrationer, mycket bättre gassvar och schvung, speciellt uppe på varv. Hoppar man tillbaka till 950:n så känns den mjuk och fin i motorn men lite trött...
 
Skall byta tändstift på min 950 sm hade jag tänkt.

Så frågan är hur jag på bästa sätt får bort tanken på hojen?
Antingen är jag blind för jag kan ej hitta några skruvar som håller tanken för tanken måste bort så jag kommer åt stiften.

Så lite hjälp skulle uppskattas hur jag bäst får bort tanken
 
Skall byta tändstift på min 950 sm hade jag tänkt.

Så frågan är hur jag på bästa sätt får bort tanken på hojen?
Antingen är jag blind för jag kan ej hitta några skruvar som håller tanken för tanken måste bort så jag kommer åt stiften.

Så lite hjälp skulle uppskattas hur jag bäst får bort tanken

Hoppas detta är till hjälp: bifogad bildTankRemoval950SM.jpg
 
Har folk köpt kit med sas plattor och lite täckskruvar& pluggar eller har ni tillverkat egna?
Känns dyrt att köpa några plattor och brickor för en massa guld om man kan göra eget. hur har alla ni andra gjort när ni ryckt sas&epc?

Någon som har mått på täck-brickan så man kan tillverka själv?
(vill ha klart allt innan jag rycker det som sitter)
 
Jag fick med ett par när jag köpte min öppnare luftburk, har tyvärr inga mått på dem. Tänk på att du måste sätta en resistor i SAS-motor kontakten eller använda TuneECU för att plocka bort felsignalen när du kopplar ur grejerna. Annars kommer FI lampan lysa. TuneECU är ju smidigt att stänga av EPC med dessutom, bara bocka ur en parameter.

Har folk köpt kit med sas plattor och lite täckskruvar& pluggar eller har ni tillverkat egna?
Känns dyrt att köpa några plattor och brickor för en massa guld om man kan göra eget. hur har alla ni andra gjort när ni ryckt sas&epc?

Någon som har mått på täck-brickan så man kan tillverka själv?
(vill ha klart allt innan jag rycker det som sitter)

Körde bana med SMC i Fredags, steg 2 på Anderstorp. Inte världens roligaste bana med SMR men lärorikt var det!

1206150450.jpg
 
Jag fick med ett par när jag köpte min öppnare luftburk, har tyvärr inga mått på dem. Tänk på att du måste sätta en resistor i SAS-motor kontakten eller använda TuneECU för att plocka bort felsignalen när du kopplar ur grejerna. Annars kommer FI lampan lysa. TuneECU är ju smidigt att stänga av EPC med dessutom, bara bocka ur en parameter.

Körde bana med SMC i Fredags, steg 2 på Anderstorp. Inte världens roligaste bana med SMR men lärorikt var det!

View attachment 363680

Hmm, men gäller inte detta enbart 990? (jag har ju 950)

Tjusig bild! Lär inte ha varit askul på långrakan med smr? :D En bana som anderstorp kanske är lönt att dreva upptill 17t igen?
 
hej! är i mc köpartag och har fastnat för två st. En xt660x som jag ev tänkt minska en kugg fram. 39000 kr årsm 07. (600 mil) Sen har jag tittat på en ktm 950sm -07 (1400 mil) med accrapipor. 64000 kr.

Kör inte så ofta men vill ha maximalt med skojj den korta tiden(sträckan) jag kör. Har testat xt660x mcn och där var sitthöjden inget problem, kan stå stadigt med ena foten. Är endast 165 cm lång.

För och nackdelar med ktm cykeln?

Vilken bör jag välja och varför?

Hoppas på svar.

Mvh Lars
 
Beror ju helt och hållet på vad du är ute efter, du jämför två helt olika hojar här. XT:n är en trött och tung offroadhoj medans SM:en är en sumo motard. Trots vissa likheter utseendemässigt så är det två olika raser.
Om du kliver på KTM:en efter att ha kört XT:n en stund så känns KTM:en som en stor muskel, men den är ju också större och känns lite klumpig i början, tills du fått upp känslan och vågar gasa lite, då blir den plötsligt jättesmidig:)
Sadelhöjden kan ju dock bli ett problem men det måste du prova. Det är ju inte bara sadelhöjden som betyder något, även bredden på sadeln avgör ju om du når ner eller inte.

hej! är i mc köpartag och har fastnat för två st. En xt660x som jag ev tänkt minska en kugg fram. 39000 kr årsm 07. (600 mil) Sen har jag tittat på en ktm 950sm -07 (1400 mil) med accrapipor. 64000 kr.

Kör inte så ofta men vill ha maximalt med skojj den korta tiden(sträckan) jag kör. Har testat xt660x mcn och där var sitthöjden inget problem, kan stå stadigt med ena foten. Är endast 165 cm lång.

För och nackdelar med ktm cykeln?

Vilken bör jag välja och varför?

Hoppas på svar.

Mvh Lars
 
När jag läser infon om hojjarna så är sitthöjden högre på xtn tror det ligger på plus en cm.

Med vänlig hälsning, Lars
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top