Ktm 950 sm

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag läser infon om hojjarna så är sitthöjden högre på xtn tror det ligger på plus en cm.

Med vänlig hälsning, Lars

Mmmm, men fjädringen på KTM:en är ungefär en mil bättre, Yamahan sjunker som en Facebook aktie när man sätter sig på den...:)
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Stressad och lite ur form...
Bensinmätaren blinkar och jag stannar och tankar fort så innihelvete.
Jag skiter i att förklara mej mer, dagen är ändå kass...

Häller i diesel istället för bensin.
Hinner köra 400 meter, sen dör hojen mjukt och fint

Nu har jag tömt tanken och hällt i bensin, men det startar inte.

Jag har tagit bort tanken öppnat luftburken, sen tog all energi slut...
Hur gör man ?
Hade det varit en vanlig förgasare är det ju bara att ta bort och tömma den men det här känns lite mera avancerat, hur ska jag göra?
Jag vet inte ens hur jag kommer åt förgasarna!?!

Kan nån peppa/beskriva/rekommendera nåt!?!

Kanske lika bra att lämna in.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Stressad och lite ur form...
Bensinmätaren blinkar och jag stannar och tankar fort så innihelvete.
Jag skiter i att förklara mej mer, dagen är ändå kass...

Häller i diesel istället för bensin.
Hinner köra 400 meter, sen dör hojen mjukt och fint

Nu har jag tömt tanken och hällt i bensin, men det startar inte.

Jag har tagit bort tanken öppnat luftburken, sen tog all energi slut...
Hur gör man ?
Hade det varit en vanlig förgasare är det ju bara att ta bort och tömma den men det här känns lite mera avancerat, hur ska jag göra?
Jag vet inte ens hur jag kommer åt förgasarna!?!

Kan nån peppa/beskriva/rekommendera nåt!?!

Kanske lika bra att lämna in.

Lätt hänt det där, men ack så surt ändå:/

Vet inte hur mkt skada maskinen har hunnit ta? Hoppas den har klarat sig fint
Men testa att riv bort iallfall bensinslangen till inspurtet oxå, Ligger säkert en del soppa kvar där.
Slangen sitter med slangklämmor av typen "tryck-ihop-mig-dra-sedan-bort-mig".
Om det hade varit jag så hade jag lyft bort hela insprutet för att vara säker på att få bort allt.

http://www.cwgsy.net/private/rick/MH_Airbox_V1_6.pdf

På sidorna 15-16 får du iallfall en liten beskrivning av hur du tar bort insprutet om du ej gjort det tidigare.

Ta bort, sätt ihop. Testa igen och håll tummarna!
Förhoppningsvis slutar det med:tummenupp

Detta blev kankse lite för snabbt skrivit så någon får gärna fylla på med saker som jag har glömt som kan vara bra att tänka på:)

Kom precis på att jag tror det sitter små silar vid bensinkranarna på tanken, ta bort och gör rent dom med.

Lycka till!
// Jerker
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Funderar på en grej. När jag startar min 990 så lyser oljetryckslampan nån sekund eller två och de låter lite halvknackigt från motorn innan den fått upp oljetrycket. Är detta normalt eller?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Funderar på en grej. När jag startar min 990 så lyser oljetryckslampan nån sekund eller två och de låter lite halvknackigt från motorn innan den fått upp oljetrycket. Är detta normalt eller?

Jag har samma symtom med min. Undrar oxå samma sak. Men känns bra att det iallfall fanns någon mera:)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Stressad och lite ur form...
Bensinmätaren blinkar och jag stannar och tankar fort så innihelvete.
Jag skiter i att förklara mej mer, dagen är ändå kass...

Häller i diesel istället för bensin.
Hinner köra 400 meter, sen dör hojen mjukt och fint

Nu har jag tömt tanken och hällt i bensin, men det startar inte.

Jag har tagit bort tanken öppnat luftburken, sen tog all energi slut...
Hur gör man ?
Hade det varit en vanlig förgasare är det ju bara att ta bort och tömma den men det här känns lite mera avancerat, hur ska jag göra?
Jag vet inte ens hur jag kommer åt förgasarna!?!

Kan nån peppa/beskriva/rekommendera nåt!?!

Kanske lika bra att lämna in.

Ajaj surt värre! Höll på att göra det samma när jag precis köpt min 990SM.. var väl mest för att jag var så uppspelt och lyrisk över min nya hoj!

Men har du lossat slangarna och dränerat ur båda soppakranarna? (finns ju en på var sida).
Det jag hade gjort efter är att fylla tanken med några liter bensin och sedan lossa luckorna på luftburken, tror man kommer åt iaf den ena utan att lossa tanken? Sedan lossa soppaslangen som går direkt upp i insprutet. Rätt bra tryck i den så ha lite papper runt om när du lossar.

Detta är inget jag provat men borde man inte kunna slå på tändningen lite snabbt så soppa-pumpen går igång när man har slangen i en flaska eller liknande.. ?

Sen kanske det skulle hjälpa med lite startgas så motorn hoppar igång lite och förbränner dieseln..? Detta är också bara sånt som jag behövt använda på äldre bilar och förgasar-hojar, vet inte om en sån här modern maskin kan ta skada på något sätt?

Hoppas det löser sig!

Funderar på en grej. När jag startar min 990 så lyser oljetryckslampan nån sekund eller två och de låter lite halvknackigt från motorn innan den fått upp oljetrycket. Är detta normalt eller?

Precis samma på min nuvarande hoj och förra 990SM. Skulle gissa på att det har med torrsumpen å göra, behövs nån sekund innan det börjat pumpa runt olja ordentligt.

Jag gjorde ett oljebyte på min förra 990 och då tömmer man ju ur motorn helt och fyller bara upp sumpen med ny olja. Det var inte alls spännande att starta upp motorn och höra det där knackande ljudet bara blev värre å värre tills det försvann efter några sekunder.. Kan säga att jag var inte långt ifrån att slå av tändningen! :näsblod
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Tack för er hjälp!

Tömde tanken.
Tömde slangarna.
Lyfte ur spridaren, gjorde rent.
Fyllde på med bensin.

Den startade SÅ FINT, inga problem, inte ens en misständning... :banana:tummenupp:tummenupp



Lätt hänt det där, men ack så surt ändå:/

Vet inte hur mkt skada maskinen har hunnit ta? Hoppas den har klarat sig fint
Men testa att riv bort iallfall bensinslangen till inspurtet oxå, Ligger säkert en del soppa kvar där.
Slangen sitter med slangklämmor av typen "tryck-ihop-mig-dra-sedan-bort-mig".
Om det hade varit jag så hade jag lyft bort hela insprutet för att vara säker på att få bort allt.

http://www.cwgsy.net/private/rick/MH_Airbox_V1_6.pdf

På sidorna 15-16 får du iallfall en liten beskrivning av hur du tar bort insprutet om du ej gjort det tidigare.

Ta bort, sätt ihop. Testa igen och håll tummarna!
Förhoppningsvis slutar det med:tummenupp

Detta blev kankse lite för snabbt skrivit så någon får gärna fylla på med saker som jag har glömt som kan vara bra att tänka på:)

Kom precis på att jag tror det sitter små silar vid bensinkranarna på tanken, ta bort och gör rent dom med.

Lycka till!
// Jerker

Ajaj surt värre! Höll på att göra det samma när jag precis köpt min 990SM.. var väl mest för att jag var så uppspelt och lyrisk över min nya hoj!

Men har du lossat slangarna och dränerat ur båda soppakranarna? (finns ju en på var sida).
Det jag hade gjort efter är att fylla tanken med några liter bensin och sedan lossa luckorna på luftburken, tror man kommer åt iaf den ena utan att lossa tanken? Sedan lossa soppaslangen som går direkt upp i insprutet. Rätt bra tryck i den så ha lite papper runt om när du lossar.

Detta är inget jag provat men borde man inte kunna slå på tändningen lite snabbt så soppa-pumpen går igång när man har slangen i en flaska eller liknande.. ?

Sen kanske det skulle hjälpa med lite startgas så motorn hoppar igång lite och förbränner dieseln..? Detta är också bara sånt som jag behövt använda på äldre bilar och förgasar-hojar, vet inte om en sån här modern maskin kan ta skada på något sätt?

Hoppas det löser sig!



Precis samma på min nuvarande hoj och förra 990SM. Skulle gissa på att det har med torrsumpen å göra, behövs nån sekund innan det börjat pumpa runt olja ordentligt.

Jag gjorde ett oljebyte på min förra 990 och då tömmer man ju ur motorn helt och fyller bara upp sumpen med ny olja. Det var inte alls spännande att starta upp motorn och höra det där knackande ljudet bara blev värre å värre tills det försvann efter några sekunder.. Kan säga att jag var inte långt ifrån att slå av tändningen! :näsblod
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Hej på er!
Blev lycklig ägare till en 990 sm -10 i mars, hittade senare det här forumet som jag följt och läst en tid.
Igår lekte jag lite med TuneECU och laddade mappen för 2011 års mod med Acrapovic slipon. Innan nedladdningen gör programmet någon form av test på mappen, fick upp ett medelande att den allvarligt kan skada motorn, är det något programmet alltid gör eller ska man bry sig. En fråga till, stängde även av O2-givarna i mappen och gjorde nedladdningen till ECUn utan att först spara, hänger förändringen med i alla fall.:confused:
 

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
Nybliven ägare av en ktm 950sm. 2007:a som rullat 1400 mil, nyskick. Accra slipon :) är rätt kort, 165 cm och trodde det skulle bli ett problem pga höjden men det gick fint. Hade en honda fmx 650 innan och den känns som en moppe i jämförelse. Kan bara beskriva körkänslan med ett ord WOW. Mungiporna hamnade uppe vid hårfästet.

Med vänlig hälsning, Lars
 

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2010
Ort
Värnamo
Hoj
Ingen...
Hej, köpte en 05as 950 i veckan men har lite funderingar/problem.

Den bluddrar/tvekar om jag på ettan tvärt sliter upp den på bakhjulet och ska lattja.
Verkar gå bättre om man håller jämn gas men just vid lite tvärare gasregleringar på bakhjulet går den inte som den ska. Alt när man är lite högre upp, har inte hunnit kolla så mycket mer efter symptomen.

Vad tror ni det kan vara?

Hade en 07:a tidigare och hade aldrig detta problem då.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Grattis till ett bra val av hoj! :tummenupp

Det är något programmet varnar om, man kan ju ändra en hel del med TuneECU och givetvis kan fel parametrar skada motorn. Men om du bara laddat ner Akra mappen och stängt av o2-givarna är detta inget du behöver oroa dig över :) Ja ändringarna görs även om du inte sparat ner mappningen innan du laddar in den.

Du gjorde en 15 min TPS-reset efter du laddat in med va?

Hej på er!
Blev lycklig ägare till en 990 sm -10 i mars, hittade senare det här forumet som jag följt och läst en tid.
Igår lekte jag lite med TuneECU och laddade mappen för 2011 års mod med Acrapovic slipon. Innan nedladdningen gör programmet någon form av test på mappen, fick upp ett medelande att den allvarligt kan skada motorn, är det något programmet alltid gör eller ska man bry sig. En fråga till, stängde även av O2-givarna i mappen och gjorde nedladdningen till ECUn utan att först spara, hänger förändringen med i alla fall.:confused:
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hej, köpte en 05as 950 i veckan men har lite funderingar/problem.

Den bluddrar/tvekar om jag på ettan tvärt sliter upp den på bakhjulet och ska lattja.
Verkar gå bättre om man håller jämn gas men just vid lite tvärare gasregleringar på bakhjulet går den inte som den ska. Alt när man är lite högre upp, har inte hunnit kolla så mycket mer efter symptomen.

Vad tror ni det kan vara?

Hade en 07:a tidigare och hade aldrig detta problem då.

Ring Ragnar på Funbike. Han fixade det på min 950. Finns ett kitt till förgasarna som förhindrar att dom flödar vid hög och lång körning på backhjulet.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Varje KTM jag ägt har dragit olja.
3-6dl/100mil är helt normalt enligt KTM. Vilket jag tycker är på tok för höga toleranser.
Många jag talat med som kör hojar med 990 motorn är fundersamma över att hojen drar mycket olja.

Skulle vilja ha en förklaring från KTM varför deras stora twinar har problem med hög oljeförbrukning
 
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej

Jag har en liten fråga. Är det någon som har testat att kränga på ett 190 brett bakdäck på originalfälgen? Får det plats eller tar det i?

Tack på förhand
Simon
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Ja, jag gjorde TPS-resetten och den med gashandtaget. (Den som låg i sedan tidigare var till 08-09, såg ingen skillnad på dem) Har tidigare modifierat gashandtaget enl tidigare inlägg och bytt till 16t fram, men får lov att säga att O2-givarna är det som gjort mest vad gäller ryckigheten, nu går det att smyga fram oavsett hastighet och varvtal.:)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top