Ktm 950 sm

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Om en hoj har gått i runda slängar 150 av 200 mil med andra pipor på (leo-vince) utan ommappning, hur har det påverkat hojen..? Någon fara på nått sätt eller inte optimalt men fungerar helt ok? Hur viktigt är det för hojen att mappa om efter man har bytt? Hojen ifråga är en 990 SMR -10.

//Wicknertz
 
Last edited:

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Vet inte om jag börjar inbilla mig saker, men min 990 SMR tycks börja rassla mer nuförtiden. Metalliskt rassel som hörs tydligast vid tomgång och följer varvtalet vid långsamma förändringar men inte snabba (om jag "blippar" gasen). Vid högre varvtal hör jag inte rasslet, men det kan nog vara så att avgasljudet överröstar det. Den har ju alltid låtit lite men jag tror att det har ökat nu.. någon annan som upplevt detta?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Man blir ju lite nojjig när man skummar lite i denna tråden. De som skriver att det kanske börjar gå åt helvete och frågar om råd får inga svar.. :va

Ska man ha en eller inte?
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Nån som vet vilken TPS volt dom har. Vid kall,avstäng,motor alt varm? Detta kan man se i TEST delen av Tuneecu.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jaså står det i instruktionsboken? Vet du exact vad du har Freddilito?
När man laddar in en ny mapp med Tuneecu är det viktigt att man har samma TPS volt som den som har tagit fram denna mapp. Dom flesta mäter vid tomgång när motorn nått arbertstemperatur. Detta diskuteras flitigt i KTMSMT forumet med den duktiga kev...
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Jag har inte hängt med på smt på ett tag och kev vågar jag inte ifrågasätta.

Men om du mäter vid tomgång och motorn på så får du ju bara fram den lägre gränsen. Enligt boken ska man kolla den lägre gränsen (helt stängd) och sakta öka till den övre gränsen (full gas). Mellan dessa två ska spänningen öka jämnt mellan de två ändlägena jag skrev tidigare. Detta kan bli spännande* att göra med motorn igång :)

EDIT: Men om du har rätt lägre gräns så bör även den övre gränsen vara ok, jag tror den övre gränsen är till för att kontrollera att sensorn fungerar korrekt (inte att den är positionerad korrekt). Om man kollar i tillägget för 2011- manualen står dock den nedre gränsen som 0.56 ... 0.64 V.
 
Last edited:

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
På väg till jobbet idag så ballade hojen ur totalt. Efter en 40 mils repa i helgen så kände jag tendenser två gånger till att hojen ville dö när jag pressade den lite mer. Ungefär som att man slår av på gasen i en halv sekund och sen slår på igen.
Detta försökte jag inbilla mig berodde på dålig batch soppa (trots att jag tankat v-power...) Men idag så gick det från att rycka 2-3 gånger i 0.5 sekunder, till att dö i 2-3 sekunder till senare att dö helt. När jag stod vid p-fickan vid vägkanten och startade hojen igen så gick den igång utan problem, dock så dog den igen efter 10 meter.
Jag provade då att hålla den på konstant varv (stillatående) och då fluktuerade mätaren lite smått mellan 4-5k varv. Jag provade sen att dra den upp till varvstoppet, men den visade då inga tendenser till att dö.
Därefter beslutade jag mig för att prova köra hem den igen, vilket gick med nöd och näppe. Höll jag mig på ~4 000 varv så rullade den på fint, men när jag accelererade så dog den i lite längre intervaller.
FI lampan ger inga synliga felkoder, men skulle detta ändå kunna vara soppapumpen? Jag får förhoppningsvis min ECU kabel i dagarna, om nu posten inte bestämt sig för att jag har flyttat igen, så då borde jag kunna läsa ut eventuella felkoder (även dolda). Dock hade det ju varit önskvärt att redan nu ha en aning om vad det kan vara.
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Om en hoj har gått i runda slängar 150 av 200 mil med andra pipor på (leo-vince) utan ommappning, hur har det påverkat hojen..? Någon fara på nått sätt eller inte optimalt men fungerar helt ok? Hur viktigt är det för hojen att mappa om efter man har bytt? Hojen ifråga är en 990 SMR -10.

//Wicknertz

Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.

Du är ute och cyklar :) Den går lite för magert men det är inga problem med slip-on. Man får en effektkurva som åker som en berg- och dalbana men med mappning så jämnas kurvan ut och hojen går bättre, bättre gassvar, mindre ryckighet osv...
Om man sätter på helsystem och öppnare luftfilter så bör den mappas, då kan den gå lite för magert för att det skall vara nyttigt...
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Du är ute och cyklar :) Den går lite för magert men det är inga problem med slip-on. Man får en effektkurva som åker som en berg- och dalbana men med mappning så jämnas kurvan ut och hojen går bättre, bättre gassvar, mindre ryckighet osv...
Om man sätter på helsystem och öppnare luftfilter så bör den mappas, då kan den gå lite för magert för att det skall vara nyttigt...

Men se, då fick ju han som ställde frågan äntligen ett svar och jag lärde mig något nytt = dubbeltoppen!
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
W
Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.

Tackar om än att det var lite sent, jag var idag iväg och kikade på hojen ifråga, dock utan nån direkt oro :) men slutade med att jag handlade en annan cykel.. En ktm sm-r 990 -11 med acra, crash kit & tailtidy! Bara några mil körda idag men oj, busfaktorn är ju löjligt hög samt den är faktiskt snäll om man bara tillåter den ;)

//Wicknertz
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Man blir ju lite nojjig när man skummar lite i denna tråden. De som skriver att det kanske börjar gå åt helvete och frågar om råd får inga svar.. :va

Ska man ha en eller inte?

Klart du ska ha en löjligt kul hoj! :) känns som att den kan vara en riktigt komplett hoj..!

//wicknertz
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
W

Tackar om än att det var lite sent, jag var idag iväg och kikade på hojen ifråga, dock utan nån direkt oro :) men slutade med att jag handlade en annan cykel.. En ktm sm-r 990 -11 med acra, crash kit & tailtidy! Bara några mil körda idag men oj, busfaktorn är ju löjligt hög samt den är faktiskt snäll om man bara tillåter
//Wicknertz

Grattis!!!

Men tänk på att man inte åker 990SMR MAN KÖR:)
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Är det några av de tidigaste årsmodellerna på 950in man ska undvika? Några barnsjukdomar som är vanliga på 06-07:eek:rna?

Hade tänkt skaffa en 950 och ekonomin tillåter någon endast 06/07, är de något att ha?

Skummade igenom tråden lite snabbt och läste något om problem med förgasarna på vissa. Hur vet man om det är åtgärdat?

I övrigt hur är hållbarheten på en LC8:a? En av anledningarna till att jag vill gå upp från LC4:an är ju att den är så jävla känslig, redan fått renovera min totalt en gång och det får räcka....
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top