Ktm 950 sm

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
För några veckor sen lämnade jag in den på enklare service. Olja + filter. Då fyllde de på med motul 5100 10w 40. Tycker den låter mer i motorn nu än med oljan som var i då. Den startar lätt men händer ibland att den går i neutral när man vxl till 2:an.

Nu har den rullat strax över 1500 mil. Ska försöka få in den på stora servicen i sep.

Klart den roligaste mc'n jag ägt . Underbar att köra. :crash
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Tack för den guiden.
Polarn körde på KTM:s bandag på gelleråsen för 3 år sen med sin superduke med acra utan insats och motoholiganboxen och de gick fint men dom kan ju vara petigare på andra banor.
Gör man lika dant på 990 SM?
Är insugstrattarna vinklade och med samma avstånd på supeduke som på supermoto?
Nån som har bilder på sin 990 SM när dom gjort detta?

Ja exakt det beror väl lite på hur petiga dom är. Det är i stort sett samma ingrepp på Superduke och SM, eventuellt lite annorlunda tills du kommer ner till luftboxen - men sedan är det samma. Japp, avstånd och vinkel av trattarna är samma.

Jag tror Jensen har/hade Motoboxen på både sin SMR och SM (stalker-varning): http://www.youtube.com/watch?v=MXVag-iwq5I
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Ni som har satt på motoholiganbox på era 990 SM, har ni lust å berätta om det var krångligt å vilka elkomponenter ni fick ändra på om ni så gjorde detta?
Mappade ni den med tuneecu eller lämnade ni in den på bänkning?
Är det bara att slänga dit orginalburken om man t.ex kör bandag och dom klagar på för hög ljudnivå så man kan fortsätta dagen eller är det kört?
tacksam för svar

Jag har MH-boxen och det var inte direkt krångligt att montera, använde mig av .pdf'en Freddelito länkade tidigare, hade nog gått utan med för den delen. Inget mer än SAS som behöver plockas bort vad det gäller el-komponenter, när den är urkopplad får du ju antingen sätta en resistor i kontakten eller stänga av "SAI" i TuneECU. Tycker även att du ska plocka bort övre spjällen i insuget (secondary butterflies) när du monterar MH-boxen.


Jag har kört en hel del bandagar med luftburken monterad och har endast haft problem en endaste gång och då hade även mina polare som kör sporthoj med slip-on och db-killer i problem.. Tror snarare att det var problem med mätningen om jag ska vara ärlig.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
NU har jag beställt motorolja till min ktm 950 supermoto. Tänkte testa Q8 SBK racing motorolja SEA 10W-50. Är det ngn som har testat den? Jag har bara hunnit med runt 50 mil sen köpet av sumon. Har aldrig haft så roligt med en mc. Den är underbar att köra. Har testat att köra på slangen. Har lyckats få upp den på ettan och tvåan, inte ngn längre sträcka men den lättar iallafall tills fegheten tittar in.

Ska lämna in den på 1500 mil service i sep och då ska jag ev be dem att byta till ett mindre drev fram, är det värt pengarna?

Med vänlig hälsning, Lars

Jag kör med Q8 SBK racing ,funkar klockrent :tummenupp.
Bytt drev till 1 kugg mindre fram Men det gör du själv å spar en slant.
 
Last edited:

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
Tips på vart man får tag i drev och hur byter man det? På min är sas borta och sen har jag accra slipon. Körde ett tag utan db killer, låter fint men blir jobbigt i längden. Nu har jag testat ett par mil med db killer. Blev nästan tyst, vilken skillnad. Vad kör ni? Med eller utan db killer? Är det 17 kugg fram orginal på min 950 sm -07? Är det 16 jag ska byta till? Vilka är fördelarna. Det är en härlig mc, lär mig nya saker varje gång. Känns mindre klumpig nu än i början. På torsdag ska den in på 1500 mil service.

/Lars
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Tips på vart man får tag i drev och hur byter man det? På min är sas borta och sen har jag accra slipon. Körde ett tag utan db killer, låter fint men blir jobbigt i längden. Nu har jag testat ett par mil med db killer. Blev nästan tyst, vilken skillnad. Vad kör ni? Med eller utan db killer? Är det 17 kugg fram orginal på min 950 sm -07? Är det 16 jag ska byta till? Vilka är fördelarna. Det är en härlig mc, lär mig nya saker varje gång. Känns mindre klumpig nu än i början. På torsdag ska den in på 1500 mil service.

/Lars

Inga problem att byta drevet, ta bort kedjeskyddet vik ut brickan skruva loss bulten och ta ur drevet pilla in det nya och sätt ihop allt igen.
det var 17 original på 950:isarna.
16 tyckte jag blev kalas då man kunde börja använda 6:an i laglig motorvägsfart.
sen blir den lite busigare att köra som ett stor plus.
 

Lars1982

Medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Östersund
Hoj
2007, KTM 950 Supermoto R
Är det ngt speciellt drev du använt? Har för mig att det finns dämpat och odämpat.

Med vänlig hälsning, Lars
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Hde liknande prblem med min förra sommaren.. jag har ju iof en 950 med "gasare" felet på min var att min luft burk var öppnad ("slidar" i sidan) jag satte igen dom och hojen gick perfekt igen.. ska nämnas att det var väldigt varmt när den gick så som du bekriver att din gjorde, vilket säkert gjorde att den fick i sig massa varm otäck luft.

Fick senare höras att 950 i alla fall var lite känslig och att den kunde få sk "tuppjuck".. men jag har ju "gasare" och det är ju trotts allt lite skillnad mot insprutning:mad:
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
ja har sätt att en del sätter dit RC8 insugstrattar.
vad har det för funktion?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
ja har sätt att en del sätter dit RC8 insugstrattar.
vad har det för funktion?

Kan inte svara på vad det gör för skillnad för tillfället.
Men kolla kevxtx tråd mods and effects på ktmsmt.com
Där står allt om det och lite till. Han moddar en smr men effekterna borde bli samma
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
ja har sätt att en del sätter dit RC8 insugstrattar.
vad har det för funktion?

Enkelt sagt brukar man säga att kortare trattar ger mer effekt (mer vrid vid högre varv) medans längre trattar ger mer vrid vid lägre varv. Men i verkligheten kommer det in många andra faktorer som resonansfrekvenser och ovanstående stämmer inte alltid. Är du intresserad av att läsa om hur det fungerar gör du en google sökning på "Velocity Stack".

RC8 trattarna visar en effektökning över hela bandet enligt vissa källor på andra forum (ktmsmt, superduke). Jag har kört med det ett tag, vågar dock inte säga hur stor skillnad det gör då jag gjorde många andra modifikationer samtidigt.

IMAG0150.jpg
IMAG0151.jpg
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
ja har sätt att en del sätter dit RC8 insugstrattar.
vad har det för funktion?

Även jag kör med dessa trattar, men precis som Freddelito gjorde jag en del andra moddar samtidigt.
Men trattarna är billiga så det kostar inte många kronar att köpa dom och testa:)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Även jag kör med dessa trattar, men precis som Freddelito gjorde jag en del andra moddar samtidigt.
Men trattarna är billiga så det kostar inte många kronar att köpa dom och testa:)

Var köper man dem ifall man är sugen på att testa?

Ska väl tilläggas att man ska mappa om hojjen i samband med detta, annars så gör det väl ingen skillnad om jag förstått rätt.
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Tack för svaret.
Är det någon här som bor mellan göteborg och ring knutstorp som vill samåka till körningen 31:e augusti?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top