Ktm 950 sm

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag tog isär, gjorde rent, hittade inget uppenbart fel, satte ihop, ny vätska, nya belägg och lufta.
Nu finns bakbroms, det kanske var allt som behövdes, måste köra lite för att se om problemet återkommer.

Kul hoj är det i alla fall, hade en KTM 950 SuperEnduro med SM-hjul innan, men 950SM är roligare, bättre chassie för gatan och betydligt bättre frambroms, även fast jag hade 320mm skiva och värsta sortens 6-kolvsok och radialpump.

Jag vill ha vår NU!!
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Någon som bytt kopplings/frambroms handtag på 990?
Är riktigt sugen på ett par snyggare å lite kortare, men hittar inga vettiga:/
Har sett en 990 smr med oranga som var grymt fint. Hittar dock inga sådana att köpa!

Tips?
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Vet nån vart man kan köpa oljefilter billigt?
Finns det något ställe som säljer hela filtersatsen för jag har fortfarande garanti så jag måste ha alla filtren för att den skall gälla.
Har bara hittat endast oljefiltret som säljs men det är bättre än inget.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
HOJT

La en beställning på Rottweilfiltersatsen från Ktmtwins.com för 3-4min sedan. Hade ju kunnat spara lite frakt om jag läst här före.. Den gick inte välja till SM så jag valde SMR. Passar den inte så har du en i HVA att hämta :)

Vad hamnade den på efter tull o moms? Hittade nån på Ebay som via England säljer och då hamnar priset på knappa 1900:- och jämför mot DNA 4900:- känns det som man inte kan säga nej.. även om en DNA står högst på listan..
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Det är precis dom jag menade! Tack!:Bugar

Shit va dyra dom var dock..115 dollar stycket!

Ja det var sjukt! trodde alla gånger att det var för båda handtagen!

Vet nån vart man kan köpa oljefilter billigt?
Finns det något ställe som säljer hela filtersatsen för jag har fortfarande garanti så jag måste ha alla filtren för att den skall gälla.
Har bara hittat endast oljefiltret som säljs men det är bättre än inget.

Detta kitet du letar efter? http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1772.687115/ktm-oil-filter-kit-lc8
Finns säkert billigare utomlands om du inte har nån brådska, prova att söka på artikelnr.

Vad hamnade den på efter tull o moms? Hittade nån på Ebay som via England säljer och då hamnar priset på knappa 1900:- och jämför mot DNA 4900:- känns det som man inte kan säga nej.. även om en DNA står högst på listan..

Har svårt att tänka mig att DNA är värt 3000:- mer! Hur snyggt det än är :)
 

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Ja jensen det är d kittet ja behöver.
Det är kostar 280 hos johans mc i göteborg men de va ifall man kan hitta de utomlands men jag har sökt på ebay och där existerar inte ens de utan bara lösa oljefilter och där vill dom inte skicka utanför USA.
hittade på ktmtwins men där var det dyrt med frakten.
vet du vart man kan hitta lösa oljefilter billigt?
finns ju för 80kr på 24mx men om man köper ett gäng nån annan stans så man får ner priset mer.
hoppas du har något tips
 

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Oljefilter

Hej!
Har svårt att tänka mig att metallfiltren ska bytas, enligt manualen ska de rengöras med hjälp av en magnet och sedan sättas tillbaks vid service.
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Svårt att se kanske men ska det vara så här tight mellan kedjeskydd, kedja och däck.
Bridgestone Battleax 180/55-17

Hojen är ny för mig så kan det vara möjligt att förra ägaren blandade ihop spacers eller likande?
 

Bifogat

  • 950SM rear tire.jpg
    950SM rear tire.jpg
    232.8 KB · Visningar: 1,423

Mattson

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Styrsö
Hoj
KTM 990 SM 08, KTM 640 06 Såld
Enligt Johans MC så måste man byta alla 3 filtren som är med i satsen som Jensen länkade till för att garantin skall gälla. Kan vara ett sätt för dom att sälja mera filtersatser å tjäna extrapengar.
Men snart är garantin slut å då gör ja d själv å då byter man ju endast oljefiltret och gör rent dom andra 2.

Hej!
Har svårt att tänka mig att metallfiltren ska bytas, enligt manualen ska de rengöras med hjälp av en magnet och sedan sättas tillbaks vid service.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja jensen det är d kittet ja behöver.
Det är kostar 280 hos johans mc i göteborg men de va ifall man kan hitta de utomlands men jag har sökt på ebay och där existerar inte ens de utan bara lösa oljefilter och där vill dom inte skicka utanför USA.
hittade på ktmtwins men där var det dyrt med frakten.
vet du vart man kan hitta lösa oljefilter billigt?
finns ju för 80kr på 24mx men om man köper ett gäng nån annan stans så man får ner priset mer.
hoppas du har något tips

Oljefilter köper man KTM original PUNKT. De håller ett rimligt pris och du vet att porstorleken är anpassad för din motor. Annars får du sätta dig in i vilka filtertillverkare som är bra respektive kass och skall du köpa från en bra tillverkare så kostar det lika mycket som KTM original. Finns gott om kinafilter som duger för att filtrera saft men inte så mycket annat....

Det går utmärkt att skippa att byta metallsilarna varje gång utan bara blåsa rent de med tryckluft och en magnet.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Svårt att se kanske men ska det vara så här tight mellan kedjeskydd, kedja och däck.
Bridgestone Battleax 180/55-17

Hojen är ny för mig så kan det vara möjligt att förra ägaren blandade ihop spacers eller likande?

Så här ser min ut (har även kört 190 däck).
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    198.6 KB · Visningar: 146

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Har nyservad brum-brum. 750-mila var det dags för och gick på ca 2700 kr. Helt ok, men nästa år gör jag det själv.

När den ändå var inne på verkstaden, fick de byta bromsskivorna fram som båda hade slagit sig. Drygt 7000 gick det kalaset på, men det goa var att försäkringen tog allt utom 2 kkr i självrisk. Tyvärr måste jag tycka att det är ganska klen kvalitet att detta kunde hända, har inte gjort något dumt själv som kan ha orsakat skevheten. Som tur är verkar inte detta vara något vanligt problem, så det är la bara jag som köpte måndagsexemplaret. :what:
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Svårt att se kanske men ska det vara så här tight mellan kedjeskydd, kedja och däck.
Bridgestone Battleax 180/55-17

Hojen är ny för mig så kan det vara möjligt att förra ägaren blandade ihop spacers eller likande?

Jag krängde på ett 190/50 sportsmart får någon månad sedan. Det var ca 3mm kvar till kedjeskyddet och jag trodde det skulle börja slipa ner i första kurva. Har kört 50mil utan ett märke i kedjeskyddet.

Installerade mitt luftfilter från KTMtwins (rottweil "CPR") i veckan och i dag var Jensen förbi och vi kollade mappning osv. Såg att akramappen var inlagd sedan föregående ägare så vi stängde av sas och o2.

provkörde och.. Jäklar vilken skillnad!!!! Hoppas på uppehåll i regnandet när jag vaknar så det inte spinner hela tiden :yoparty

Edit:
IMG_0808.jpgIMG_0809.jpgIMG_0812.jpg = porr
 
Last edited:

Tippex

Ny medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Hedemora
Hoj
2010 KTM 990 SM
Börjar bli sugen på ett litet vinterprojekt, kollat runt lite på nätet, skillnaden på Motohooligan och Rottweiler är bara ca: 300:-. Får känslan att Motohooligan är ett bättre filter (K&N), verkar mer hållbart. Någon med erfarenhet av filtren som kan tycka till lite?
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Börjar bli sugen på ett litet vinterprojekt, kollat runt lite på nätet, skillnaden på Motohooligan och Rottweiler är bara ca: 300:-. Får känslan att Motohooligan är ett bättre filter (K&N), verkar mer hållbart. Någon med erfarenhet av filtren som kan tycka till lite?

Prisskillnaden är ju bara om du av nån anledning slipper tullen! Jag räknade och funderade länge. DNA låg bra till länge men sen kom jag till mina rätta sinnes bruk, fick ju så mycke mera andra pryttlar för samma peng. Jag plockade mitt rottweiler från en åf i England. Gick snabbt och smidigt & kan definitivt rekommendera att ta där ifrån. England är ju moms/tull vänligt skall ju tilläggas. Tror det hamnade på 22xxish..

Utförande så javisst det är ju synbar skillnad och jag var skeptiskt till en början men efter ha plöjt många trådar i ämnet anser jag att man inte gör nån märkbar försämring så länge du inte har tummen helt i handen o kan serva filtret någon gång mera än ex MH.. Själva filtret i sig och hållbarhet är nog inget du behöver fundera på. Jag tycker det har levt upp och glänst lite i produkten i sig själv även om det är bara enkel plast o filter sammansättning..

mina tankar iaf! =)
 

Cheebieman

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ktm 950 sm -06
Hej!

Har nyligen införskaffat ett stycke Ktm 950 sm -06 och vågar, efter 150 mil, påstå att jag är mycket nöjd med hojen (under 170 km/h).

Killen jag köpte den av har dock lyckats få originalavgassystemet stulet (sitter ett akra helsystem på nu) varför jag å hans vägnar undrar om det finns någon vänlig själ på detta forum som har ett sådant till övers?

Skicka gärna PM om du har ett avgassystem att sälja.

Tack på förhand
/Andreas
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Jag har en komfortsadel: http://www.mcweb.se/sadel-komfort-990-sm-smt-smr-p-6792-c-1185.aspx
Som ligger i garaget och mest ligger, ytterst lite använd och i mycket bra skick.
Om någon är sugen får ni gärna dra ett PM.
Byter gärna mot något roligt till KTM 990 SM. Typ, oranga lock,drev, belly kåpa, snyggare backspeglar eller kolfiberdetaljer.
Annars är det bud som gäller.
//Jerker
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Och igår åkte mitt Rottweiler system på och lite annat plockades bort i samma veva.. Jösses, hojen blev riktigt härlig och efter en kort men kall tur satt leendet som en smäck resten av kvällen. Man förstår ju nu varför alla rekomenderar denna modden... :yoparty
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top