Ktm 950 sm

Om en hoj har gått i runda slängar 150 av 200 mil med andra pipor på (leo-vince) utan ommappning, hur har det påverkat hojen..? Någon fara på nått sätt eller inte optimalt men fungerar helt ok? Hur viktigt är det för hojen att mappa om efter man har bytt? Hojen ifråga är en 990 SMR -10.

//Wicknertz
 
Last edited:
Vet inte om jag börjar inbilla mig saker, men min 990 SMR tycks börja rassla mer nuförtiden. Metalliskt rassel som hörs tydligast vid tomgång och följer varvtalet vid långsamma förändringar men inte snabba (om jag "blippar" gasen). Vid högre varvtal hör jag inte rasslet, men det kan nog vara så att avgasljudet överröstar det. Den har ju alltid låtit lite men jag tror att det har ökat nu.. någon annan som upplevt detta?
 
Man blir ju lite nojjig när man skummar lite i denna tråden. De som skriver att det kanske börjar gå åt helvete och frågar om råd får inga svar.. :va

Ska man ha en eller inte?
 
Jaså står det i instruktionsboken? Vet du exact vad du har Freddilito?
När man laddar in en ny mapp med Tuneecu är det viktigt att man har samma TPS volt som den som har tagit fram denna mapp. Dom flesta mäter vid tomgång när motorn nått arbertstemperatur. Detta diskuteras flitigt i KTMSMT forumet med den duktiga kev...
 
Jag har inte hängt med på smt på ett tag och kev vågar jag inte ifrågasätta.

Men om du mäter vid tomgång och motorn på så får du ju bara fram den lägre gränsen. Enligt boken ska man kolla den lägre gränsen (helt stängd) och sakta öka till den övre gränsen (full gas). Mellan dessa två ska spänningen öka jämnt mellan de två ändlägena jag skrev tidigare. Detta kan bli spännande* att göra med motorn igång :)

EDIT: Men om du har rätt lägre gräns så bör även den övre gränsen vara ok, jag tror den övre gränsen är till för att kontrollera att sensorn fungerar korrekt (inte att den är positionerad korrekt). Om man kollar i tillägget för 2011- manualen står dock den nedre gränsen som 0.56 ... 0.64 V.
 
Last edited:
På väg till jobbet idag så ballade hojen ur totalt. Efter en 40 mils repa i helgen så kände jag tendenser två gånger till att hojen ville dö när jag pressade den lite mer. Ungefär som att man slår av på gasen i en halv sekund och sen slår på igen.
Detta försökte jag inbilla mig berodde på dålig batch soppa (trots att jag tankat v-power...) Men idag så gick det från att rycka 2-3 gånger i 0.5 sekunder, till att dö i 2-3 sekunder till senare att dö helt. När jag stod vid p-fickan vid vägkanten och startade hojen igen så gick den igång utan problem, dock så dog den igen efter 10 meter.
Jag provade då att hålla den på konstant varv (stillatående) och då fluktuerade mätaren lite smått mellan 4-5k varv. Jag provade sen att dra den upp till varvstoppet, men den visade då inga tendenser till att dö.
Därefter beslutade jag mig för att prova köra hem den igen, vilket gick med nöd och näppe. Höll jag mig på ~4 000 varv så rullade den på fint, men när jag accelererade så dog den i lite längre intervaller.
FI lampan ger inga synliga felkoder, men skulle detta ändå kunna vara soppapumpen? Jag får förhoppningsvis min ECU kabel i dagarna, om nu posten inte bestämt sig för att jag har flyttat igen, så då borde jag kunna läsa ut eventuella felkoder (även dolda). Dock hade det ju varit önskvärt att redan nu ha en aning om vad det kan vara.
 
Last edited:
Om en hoj har gått i runda slängar 150 av 200 mil med andra pipor på (leo-vince) utan ommappning, hur har det påverkat hojen..? Någon fara på nått sätt eller inte optimalt men fungerar helt ok? Hur viktigt är det för hojen att mappa om efter man har bytt? Hojen ifråga är en 990 SMR -10.

//Wicknertz

Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.
 
Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.

Du är ute och cyklar :) Den går lite för magert men det är inga problem med slip-on. Man får en effektkurva som åker som en berg- och dalbana men med mappning så jämnas kurvan ut och hojen går bättre, bättre gassvar, mindre ryckighet osv...
Om man sätter på helsystem och öppnare luftfilter så bör den mappas, då kan den gå lite för magert för att det skall vara nyttigt...
 
Du är ute och cyklar :) Den går lite för magert men det är inga problem med slip-on. Man får en effektkurva som åker som en berg- och dalbana men med mappning så jämnas kurvan ut och hojen går bättre, bättre gassvar, mindre ryckighet osv...
Om man sätter på helsystem och öppnare luftfilter så bör den mappas, då kan den gå lite för magert för att det skall vara nyttigt...

Men se, då fick ju han som ställde frågan äntligen ett svar och jag lärde mig något nytt = dubbeltoppen!
 
W
Ingen som svarat dig verkar det som.

Nu är jag ingen expert, men kan inte tänka mig att hojen tagit skada. Det enda som hänt är att den fått fel blandning, förmodligen för fet, vilket inte gör något.

Rätta mig gärna någon annan om jag är ute och cyklar.

Tackar om än att det var lite sent, jag var idag iväg och kikade på hojen ifråga, dock utan nån direkt oro :) men slutade med att jag handlade en annan cykel.. En ktm sm-r 990 -11 med acra, crash kit & tailtidy! Bara några mil körda idag men oj, busfaktorn är ju löjligt hög samt den är faktiskt snäll om man bara tillåter den ;)

//Wicknertz
 
Man blir ju lite nojjig när man skummar lite i denna tråden. De som skriver att det kanske börjar gå åt helvete och frågar om råd får inga svar.. :va

Ska man ha en eller inte?

Klart du ska ha en löjligt kul hoj! :) känns som att den kan vara en riktigt komplett hoj..!

//wicknertz
 
W

Tackar om än att det var lite sent, jag var idag iväg och kikade på hojen ifråga, dock utan nån direkt oro :) men slutade med att jag handlade en annan cykel.. En ktm sm-r 990 -11 med acra, crash kit & tailtidy! Bara några mil körda idag men oj, busfaktorn är ju löjligt hög samt den är faktiskt snäll om man bara tillåter
//Wicknertz

Grattis!!!

Men tänk på att man inte åker 990SMR MAN KÖR:)
 
Är det några av de tidigaste årsmodellerna på 950in man ska undvika? Några barnsjukdomar som är vanliga på 06-07:orna?

Hade tänkt skaffa en 950 och ekonomin tillåter någon endast 06/07, är de något att ha?

Skummade igenom tråden lite snabbt och läste något om problem med förgasarna på vissa. Hur vet man om det är åtgärdat?

I övrigt hur är hållbarheten på en LC8:a? En av anledningarna till att jag vill gå upp från LC4:an är ju att den är så jävla känslig, redan fått renovera min totalt en gång och det får räcka....
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top