KTM 690 - ngn som provkört?

När jag var på MC mässan i februari så sa KTM snubben att den hade 61 hk på slangen enligt KTM fabriken.

Tills någon oberoende har visat på bänkade siffror så får man nog anse KTM's uppgifter som önsketänkande.
 
Precis, man vet inte hur KTM har mätt effekten. När det gäller bilar är det stor skillnad om man mäter DIN hästar eller SAE hästar.
 
Eftersom KTM är europeiskt så lär de nog använda DIN-standarden ...

Däremot är det ju så att hästkrafter = vridmoment x Pi x 2x rpm. Alltså kan en motor med ett lågt moment på låga varv men högt maxvarvtal uppvisa hög redovisad effekt (på maxvarv) men ändå verka slöare än en motor med relativt sett högt vridmoment på låga varv och kanske inte lika hög toppeffekt. Därav förstår man ju också att utväxlingen på varje växel blir rätt viktig.

Vad gäller de 61 hk på bakhjulet så är det enligt uppgift bromsat av en återförsäljare av KTM. Alltså är de partiska men de gjorde det för att de var intresserade av att se kurvan. Jag har ingen anledning att betvivla uppgiftens riktighet men tycker själv att det vore intressant att se kurvorna i verkligheten. toppeffekten vid 8000 rpm är ju egentligen inte så intressant om man är intresserad av bra respons vid låga varv t.ex. Kurvans utseende är vidare viktig vid mappning och särskilt drevning.

Mer vridmoment kan man få på ett sätt (i princip). Men hjälp av mer kubik:-)
 
Är lite ny i gemet men eftersom flera verkar tro att KTM överdriver så gissar jag att på 660, 640 och 625 så har dom överdrivit effekten? Har det visat sig så i tester utförda av andra än tillverkaren?
 
Normalt brukar tillverkare ange effekten på veven.

61 hk - ca 13% dvs ca 53 hk på bakhjulet.

Jag har bänkat Duken (640) till 50 hk på bakhjulet.
 
Last edited:
Normalt brukar tillverkare ange effekten på veven.

61 hk - ca 13% dvs ca 53 hk på bakhjulet.

Jag har bänkat Duken (640) till 50 hk på bakhjulet.

Var det en orginal Duke? Vet inte vad KTM uppget för siffror i motorn på den? Då verkar det ju vara ganska litet bortfall på 690:n eftersom dom hävdar att man bara ska tappa 3hk från motor till däcket.
 
Var det en orginal Duke? Vet inte vad KTM uppget för siffror i motorn på den? Då verkar det ju vara ganska litet bortfall på 690:n eftersom dom hävdar att man bara ska tappa 3hk från motor till däcket.

KTM uppger 40 Kw (54,38 hk) orginal på en ny Duke (med higflow topp)

54hk -ca 13% 46,98 hk, högt räknat så skiljer det då ca 6 hk imellan dom.

På min har jag bytt förgasare och helsystem men med den gammla toppen,i bästa fall har det gett 3-4 hk extra mot orginal.

Bara tappa 3hk,hur löser dom det ?



Jag väntar iaf spänt på en riktig bänkning.
 
Precis, man vet inte hur KTM har mätt effekten. När det gäller bilar är det stor skillnad om man mäter DIN hästar eller SAE hästar.

Enligt KTM så är alla uppgifter om hk från bakhjulet
Kan undersöka närmare då de kommer till oss med hela sitt modellproram nästa vecka.
 
Har man bänkat den i tex Dynojet hos en återförsäljare är en sak och bänkat den i en testbänk på fabriken som sen omvandlar det till bakhjulshästar är en annan.

Det låter bra Rasorblade.
 
KTM uppger 40 Kw (54,38 hk) orginal på en ny Duke (med higflow topp)

54hk -ca 13% 46,98 hk, högt räknat så skiljer det då ca 6 hk imellan dom.

På min har jag bytt förgasare och helsystem men med den gammla toppen,i bästa fall har det gett 3-4 hk extra mot orginal.

Bara tappa 3hk,hur löser dom det ?



Jag väntar iaf spänt på en riktig bänkning.

Nej är också lite skeptisk till att man bara ska tappa tre hästar. Ser fram emot en riktig bänkning sen.
 
Tack, du läste mina tankar. Tänkte ta upp detta innan med 5 och 3 serien, ptcruisern och vissa volvo modeller... ju mer man tittar på dom desdå snyggare blir dom.



Ja vi ska nog testa gärnet sen, har några polare med diverse motarder.
Ska testa mot aprilia sxv 550, ktm 525, 660, 625, husaberg fs650e.
Kanske redan denna helgen... sen ska vi se ifall jag gråter blod och bönar acra att skicka det första helsystemet till mig eller man kan krönas som snabbast. Tror inte ens själv på det sistnämnda men hoppas kan man ju alltid. :)

Om jag hängt med så har du nyss köpt en 690? Ska och provköra imorgon och eventuellt beställa hem en. Är du nöjd med cykeln? Och har du haft chansen att testa den mot några andra hojar?

Mvh // Mattias
 
Om jag hängt med så har du nyss köpt en 690? Ska och provköra imorgon och eventuellt beställa hem en. Är du nöjd med cykeln? Och har du haft chansen att testa den mot några andra hojar?

Mvh // Mattias

Kolla om försäljaren har bytt framrev.
KTM skickade ut ett framdrev med en kugg mindre som skall vara monterad på demohojarna.
 
Kolla om försäljaren har bytt framrev.
KTM skickade ut ett framdrev med en kugg mindre som skall vara monterad på demohojarna.

Varför bytte dom drev på demohojarna? En kugg mindre fram borde betyda bättre acceleration och lägre toppfart va? Har dom gjort det även på hojarna dom säljer?
 
Varför bytte dom drev på demohojarna? En kugg mindre fram borde betyda bättre acceleration och lägre toppfart va? Har dom gjort det även på hojarna dom säljer?
Rent spekulativt för att ett mindre framdrev ger högre varvtal i samma hastighet och växel jämfört med ett större drev. Detta vill du uppnå när du regbesiktigar en ny hoj och ena ljudkravet ett en förbikörning i typ 50 på 2:an där det max får låta si eller så mycket dB(88dB eller nåt sånt). Alltså det mindre drevet passar motorkaraktären och effektkurvan men det låter för mycket för att vara helt lagligt = större drev orginal.
 
Provkörde 690 igår och en 640 idag. Tyckte att 640:n med accra dämpare och bestyckad förgasare gick bättre och var lika skön att köra så nu har jag bestämt mig. Det blir en 640 istället vilket gör att jag sparar en hyffsad slant :)
 
Dom funkade fint på Gelleråsen tyckte jag. Fotoade denna kille för någon vecka sen.

PICT2869.JPG


PICT3211.JPG
 
I de tester man läst står det hela tiden att det är skillnad på bromsarna mellan vanliga och prestige...
Igår fick jag fatt på en MC-nytt eller vad det var med ett test i. Han sa inget om att den var seg utan hade bara bra saker att säga. Dessutom att det var TVÅkolvsok på den vanliga och ett fyrkolvs radial på prestige. Tittar man på bilder är det nog fan ett radialok även på den vanliga och inte fanken slår de på ett tvåkolvs radialok ???:confused:

Nån som verkligen kan redovisa skillnaderna mellan prestige och den vanliga??
 
I de tester man läst står det hela tiden att det är skillnad på bromsarna mellan vanliga och prestige...
Igår fick jag fatt på en MC-nytt eller vad det var med ett test i. Han sa inget om att den var seg utan hade bara bra saker att säga. Dessutom att det var TVÅkolvsok på den vanliga och ett fyrkolvs radial på prestige. Tittar man på bilder är det nog fan ett radialok även på den vanliga och inte fanken slår de på ett tvåkolvs radialok ???:confused:

Nån som verkligen kan redovisa skillnaderna mellan prestige och den vanliga??

Det är radialmonterade 4 kolvare på båda modellerna, dock har den vanliga en enklare modell med 2 belägg (som vilket 4 kolvsok som helst :)) medan prestigen har en lite värre modell med separata belägg för varje kolv (4 st totalt). Verkar vara där de blandar ihop det hela ... antal belägg vs. antal kolvar.

Vidare skall prestigen ha radialpump och fullt ställbar fjädring medan den vanliga har enklare pump och enklare fjädring.

Sen hjulen då rå :)
 
Det är radialmonterade 4 kolvare på båda modellerna, dock har den vanliga en enklare modell med 2 belägg (som vilket 4 kolvsok som helst :)) medan prestigen har en lite värre modell med separata belägg för varje kolv (4 st totalt). Verkar vara där de blandar ihop det hela ... antal belägg vs. antal kolvar.

Vidare skall prestigen ha radialpump och fullt ställbar fjädring medan den vanliga har enklare pump och enklare fjädring.

Sen hjulen då rå :)
Ja det kanske förklarar "de kunniga motorjournalisternas" misstag då. Klantarslen!
Vad jag kan se skiljer det inte på pumparna heller :tummenupp

Min slutsats har varit att prestige har lite annan fjädring och andra hjul (+ såklart färgen), inget mer. Stämmer detta?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top