PutteLiten
Twins have more fun
När jag var på MC mässan i februari så sa KTM snubben att den hade 61 hk på slangen enligt KTM fabriken.
Tills någon oberoende har visat på bänkade siffror så får man nog anse KTM's uppgifter som önsketänkande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När jag var på MC mässan i februari så sa KTM snubben att den hade 61 hk på slangen enligt KTM fabriken.
Normalt brukar tillverkare ange effekten på veven.
61 hk - ca 13% dvs ca 53 hk på bakhjulet.
Jag har bänkat Duken (640) till 50 hk på bakhjulet.
Var det en orginal Duke? Vet inte vad KTM uppget för siffror i motorn på den? Då verkar det ju vara ganska litet bortfall på 690:n eftersom dom hävdar att man bara ska tappa 3hk från motor till däcket.
Precis, man vet inte hur KTM har mätt effekten. När det gäller bilar är det stor skillnad om man mäter DIN hästar eller SAE hästar.
KTM uppger 40 Kw (54,38 hk) orginal på en ny Duke (med higflow topp)
54hk -ca 13% 46,98 hk, högt räknat så skiljer det då ca 6 hk imellan dom.
På min har jag bytt förgasare och helsystem men med den gammla toppen,i bästa fall har det gett 3-4 hk extra mot orginal.
Bara tappa 3hk,hur löser dom det ?
Jag väntar iaf spänt på en riktig bänkning.
Tack, du läste mina tankar. Tänkte ta upp detta innan med 5 och 3 serien, ptcruisern och vissa volvo modeller... ju mer man tittar på dom desdå snyggare blir dom.
Ja vi ska nog testa gärnet sen, har några polare med diverse motarder.
Ska testa mot aprilia sxv 550, ktm 525, 660, 625, husaberg fs650e.
Kanske redan denna helgen... sen ska vi se ifall jag gråter blod och bönar acra att skicka det första helsystemet till mig eller man kan krönas som snabbast. Tror inte ens själv på det sistnämnda men hoppas kan man ju alltid.![]()
Om jag hängt med så har du nyss köpt en 690? Ska och provköra imorgon och eventuellt beställa hem en. Är du nöjd med cykeln? Och har du haft chansen att testa den mot några andra hojar?
Mvh // Mattias
Kolla om försäljaren har bytt framrev.
KTM skickade ut ett framdrev med en kugg mindre som skall vara monterad på demohojarna.
Rent spekulativt för att ett mindre framdrev ger högre varvtal i samma hastighet och växel jämfört med ett större drev. Detta vill du uppnå när du regbesiktigar en ny hoj och ena ljudkravet ett en förbikörning i typ 50 på 2:an där det max får låta si eller så mycket dB(88dB eller nåt sånt). Alltså det mindre drevet passar motorkaraktären och effektkurvan men det låter för mycket för att vara helt lagligt = större drev orginal.Varför bytte dom drev på demohojarna? En kugg mindre fram borde betyda bättre acceleration och lägre toppfart va? Har dom gjort det även på hojarna dom säljer?
I de tester man läst står det hela tiden att det är skillnad på bromsarna mellan vanliga och prestige...
Igår fick jag fatt på en MC-nytt eller vad det var med ett test i. Han sa inget om att den var seg utan hade bara bra saker att säga. Dessutom att det var TVÅkolvsok på den vanliga och ett fyrkolvs radial på prestige. Tittar man på bilder är det nog fan ett radialok även på den vanliga och inte fanken slår de på ett tvåkolvs radialok ???![]()
Nån som verkligen kan redovisa skillnaderna mellan prestige och den vanliga??
Ja det kanske förklarar "de kunniga motorjournalisternas" misstag då. Klantarslen!Det är radialmonterade 4 kolvare på båda modellerna, dock har den vanliga en enklare modell med 2 belägg (som vilket 4 kolvsok som helst) medan prestigen har en lite värre modell med separata belägg för varje kolv (4 st totalt). Verkar vara där de blandar ihop det hela ... antal belägg vs. antal kolvar.
Vidare skall prestigen ha radialpump och fullt ställbar fjädring medan den vanliga har enklare pump och enklare fjädring.
Sen hjulen då rå![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT