KTM 690 - ngn som provkört?

Har du piskat skiten ur hojen än?

jepp!!

Dax att rapportera!!:D
(Bör tänkas på att vi tog den direkt från kartong, så inget är gjort med den)

Nästan lika smidig som en 525:a
Bra bromsar
Kräver mkt varv, inget bottenvrid. Men ett grymt chassi.

Man bör sätta på ett helsystem och mappa om. Då blir den grym:tummenupp

Och om det nu kommer en bantad version nästa år så blir den riktigt fin:tummenupp :tummenupp

Last edited:
Tjo hej!
Det du säger bekräftar vad jag tyckte/kände när jag provkörde!
Tyckte att den behövde lite mera varv för att gå upp på slangen men håller verkligen med om att chassiet var smidigt, kändes som det var en halv storlek mindre än 660:n.
Jag var lite osäker eftersom jag kom direkt från min Superduke till 690:n.
Alltså gjorde jag helt rätt när jag beställde en 660-06 istället som jag för övrigt hämtar idag:D

Jag provkörde också nya 690 idag. Har aldrig tidigare kört ktm öht men efter allt som stått var förväntningarna skyhöga. Säljaren som tidigare på förmiddagen kört in motorn understrykte alla förväntningar.
Med reservation för att den var splajs ny och helt original måste jag säja att jag inte blev imponerad. Trevligt chassi och visst var den vass -vassare än alla stånkor jag kört hittills- men den var inte på något sätt grym. Dåligt bottenvrid och bra med effekt på topp, men jag trodde den skulle vara ännu vassare efter allt som sagts. Inga vibrationer att tala om dock. innan körningen hade jag funderingar på att köpa, men inte då jag kom tillbaka. Den hjälpsamme säljaren plockade då ut en lika splajs ny 950 sm (detta var nu fem minuter innan affären stängde för dagen - snyggt gjort) och tyckte att jag skulle prova den i stället, och då föll allt på plats. Vilken hoj, jag tror jag är kär! :)

Sampee - ORD!

Provkörde 950 och 690 på Lelles i helgen.. Iofs i fel ordning, men jag ytckte att 690n kändes rätt mkt symaskin på 12-Volt. Inte alls imponerad. Har heller aldrig kört KTM förut och förväntningarna var höga. Siktet från början var inställt på 05-06 660, efter att kört 950n så är det klart. En orange -06 är snart på plats under min feta röv..

Ktm690

I jämförelse med min 640-05:a(med rätt mycket mod på) så vann den endast i kategori komfort! Kändes inte mycket bättre i chassit, hade inte "punchen" jag är van vid och upplevde att körställningen kändes lite "scooter".
Dock var kopplingen fjäderlätt att hantera och kanske skulle den göra ett helt annat intryck med lite "avstrypning"!! Nää, ska jag byta så blir det en 950SM/SMR!!

Prövade en i lördags, sämsta hojen jag har prövat antagligen.

Man hörde inte ens om motorn var igång på den, dålig botten, klen topp (den wheelade knappt på ettan tyckte jag) kassa bromsar men rätt hyfsat chassie tyckte jag.

Superduken var däremot rolig, 950 SM prövade jag aldrig. :(

jag tyckte den var kass. bromsarna tog dåligt o nada känsla. motorn som ska vara vibrationsfri var inte alls vibrationsfri. tog inte många sekunder innan backspeglarna lät som dom skulle trilla av. hela hojen vibrerade med små irriterande vibrationer...
moptorn var inte mycket o hänga i granen. tyckte den kändes trött över hela registret. trode först det berode på drevningen men effter en längre tids fullgaskörning så kom den bara upp i lite över 160 :3freak

hojen funkar nog utmärkt om man bara ska ha den till o köra till jobbet o sådär. kändes rätt smidig trots allt.

950 smr eller vad den heter e däremot en fin hoj enligt mej. hade jag haft 100lök över så hade jag köpt en sån oxå :D

Den kan väl inte vara så dålig som folk säger? Är det kanske mycket strypningar som behöver tas bort?
Så mkt pulver mot 660 och den tar tid på sig till 160?

Prövade en i lördags, sämsta hojen jag har prövat antagligen.

Man hörde inte ens om motorn var igång på den, dålig botten, klen topp (den wheelade knappt på ettan tyckte jag) kassa bromsar men rätt hyfsat chassie tyckte jag.

Superduken var däremot rolig, 950 SM prövade jag aldrig. :(

jag fick upp den på tvåan:D

Den kan väl inte vara så dålig som folk säger? Är det kanske mycket strypningar som behöver tas bort?

Den är inte strypt

Last edited:
2857938 Den kan väl inte vara så dålig som folk säger? Är det kanske mycket strypningar som behöver tas bort?
Nä den är om möjligt ännu sämre, seriöst det är en riktig skithoj om man vill ha roligt med den.

Dessutom så var inte motorbromsen något att hurra för, det hände inget när man växlade ner, den höll sig bara på högre varv i princip, tog bra stund att få ner hastigheten med motorbroms iaf.

Motorn lär vara balanserad som fan för att få bort alla vibbar därav sämre motorbroms, min teori iaf.

jag fick upp den på tvåan:D

Jaså, hehe, jag drog bara fullt på ettan och trodde hjulet skulle skickas upp så jag kunde växla till 2an, men icke.

Lyfte max 3dm sen var det slut på registret och dags att växla till 2an.

Last edited:
Avgassystemet stryper rejält på den hojen så jag tror man kan plocka närmare 10 hästar med "luft och buller"

Nä den är om möjligt ännu sämre, seriöst det är en riktig skithoj om man vill ha roligt med den.

Dessutom så var inte motorbromsen något att hurra för, det hände inget när man växlade ner, den höll sig bara på högre varv i princip, tog bra stund att få ner hastigheten med motorbroms iaf.
Motorn lär vara balanserad som fan för att få bort alla vibbar därav sämre motorbroms, min teori iaf.

Jaså, hehe, jag drog bara fullt på ettan och trodde hjulet skulle skickas upp så jag kunde växla till 2an, men icke.

Lyfte max 3dm sen var det slut på registret och dags att växla till 2an.
Du har ingen aning om vad du talar om va :)

Läs på lite här om slirkopplingar: http://www.sigmaperformance.com/slipperclutch.html :tummenupp
och här (lite mindre text) http://en.wikipedia.org/wiki/Slipper_clutch

Fast, mer intressant hade väll varit och jämföra en "luft och buller" öppnad 690 och jämfört med en dito 660/625.

690 har mkt hårdare avgaskrav att gå igenom än 660ian hade när den kom.

Enligt senaste Bike är den på tok för högt växlad med. Allt för att klara ljud/avgaskrav. Jag tror att det blir en riktigt grym hoj med annan drevning och öppnad andning. Borde inte tex Lelles ha den i det skicket för provkörning föressten? Jag menar dom vet ju att det är så den kommer köras sen allafall..

Enligt uppgift så ska Lelles snart göra iordning en 690 med annat system, drevning och mappning.

Jag har beställt en 690

Jag har beställt en 690, det låter som man ska slå till på acrat ändå.
Det ska ge mer bottenvrid och 8 hk mer dvs. 72 BHP.
Denna setup borde ju krossa dom flesta stånkorna enligt siffrorna.
Det ända negativa med acrat var priset, det kostar med rabbat runt 16 lock för helsystemet plus 3000 för mappning :näsblod .
Dessutom kommer inte acrat förens i maj och jag ska hämta cycklen i helgen..
Ktms generalagent lovordade hojen som fan när jag snackade med honnom på en mässa för någon månad sen, han rekomenderade att man skulle dreva om, absolut en kugg fram, och kanske 2 bak. Detta pga. den som orginal var optimerad för att klara EU's decibel och avgaskrav.

Läste i bike att 690'n trivdes mycket bra på dom smala slingriga vägarna och det passar mig aldeles utmärkt! Jag tycker att hojen verkar ganska smidig och ktm verkar ha lagt ner mycket krut på chassit. Tradigt att läsa alla skeptiska inlägg från folk på sh som sitter och gissar och dissar angående utsende och prestanda.
Kom med fakta....

Måste vara fler som köppt 690, vad fick ni i försäkring?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT