KTM 690 - ngn som provkört?

Gissar...?
Jag har fakta då jag provat 690 och 660 och jag valde 660 även fast jag var väldigt sugen på en 690. Men efter provkörningen stod det helt klart att 660 går mkt bättre.
Det gör ju inte saken bättre att man ska behöva lägga ner nästan 20k extra för att få 690:n att gå bra.
Men återkom gärna när du fått din 690 med Acra på, med fakta:tummenupp

Jag har beställt en 690, det låter som man ska slå till på acrat ändå.
Det ska ge mer bottenvrid och 8 hk mer dvs. 72 BHP.
Denna setup borde ju krossa dom flesta stånkorna enligt siffrorna.
Det ända negativa med acrat var priset, det kostar med rabbat runt 16 lock för helsystemet plus 3000 för mappning :näsblod .
Dessutom kommer inte acrat förens i maj och jag ska hämta cycklen i helgen..

Tradigt att läsa alla skeptiska inlägg från folk på sh som sitter och gissar och dissar angående utsende och prestanda.
Kom med fakta....

http://www.wings.si/podstrani/str1_690_sm.html :rolleyes:

Det får man se till sommaren i de kurviga partierna, läste i BIKE att den vanliga 690 inte hade fullt justerbar fjädring vilket jag tycker är snålt!!!

Jag har beställt en 690, det låter som man ska slå till på acrat ändå.
Det ska ge mer bottenvrid och 8 hk mer dvs. 72 BHP.
Denna setup borde ju krossa dom flesta stånkorna enligt siffrorna.
Det ända negativa med acrat var priset, det kostar med rabbat runt 16 lock för helsystemet plus 3000 för mappning :näsblod .
Dessutom kommer inte acrat förens i maj och jag ska hämta cycklen i helgen..
.
.
.
Grattis till ett coolt köp :tummenupp

Vill egentligen inte vara hk-petimeter men några 72 är jag helt övertygad om att du inte kommer få. Och jäklar så dyrt systemet var :näsblod Tråkigt om det ska börja bli sporthojspriser på våra grejer...

http://www.wings.si/podstrani/str1_690_sm.html :rolleyes:

Det får man se till sommaren i de kurviga partierna, läste i BIKE att den vanliga 690 inte hade fullt justerbar fjädring vilket jag tycker är snålt!!!

Håller verkligen med. Men nåt ska man väl få för de extra lusentapparna man lägger om man köper en prestige (förutsatt att Bike har rätt)....

Dock är ju slikoppling standard och det är 690n ensam om, inte illa :tummenupp

EDIT: Men hur i hela världen har Wings gjort dragningen på sitt system :skrämd
Ser ju nästan sämre ut än original :(

Last edited:

Håller verkligen med. Men nåt ska man väl få för de extra lusentapparna man lägger om man köper en prestige (förutsatt att Bike har rätt)....

Dock är ju slikoppling standard och det är 690n ensam om, inte illa :tummenupp

Jo det ska bli intressant att prova 690 när deras Road Tour drar igång!

Gissar...?
Jag har fakta då jag provat 690 och 660 och jag valde 660 även fast jag var väldigt sugen på en 690. Men efter provkörningen stod det helt klart att 660 går mkt bättre.
Det gör ju inte saken bättre att man ska behöva lägga ner nästan 20k extra för att få 690:n att gå bra.
Men återkom gärna när du fått din 690 med Acra på, med fakta:tummenupp

Det var inte meningen att du skulle känna dig träffad. Du är nog en av dom få som man kan använda som referens här, vad jag menade var att det sitter mycket småkillar och gissar och tycker den är ful som igentligen bara sett den på datorn, jag tyckte också att den va ful från början, men den designen växer lite liksom, varje gång man kollar på den så vänjer man sig och den blir snyggare.
Jag tyckte det var ganska stor skillnad rent komfortmässigt mellan 690 och 660 till 690's fördel, dock känns det som det kan vara mer ax i 660 från start, men när det gäller ax, låt säg 60-120 då tycker jag 690:n drar mycket bättre. Detta kan ju bero på drevningen som jag nämnde innan.

Det var inte meningen att du skulle känna dig träffad. Du är nog en av dom få som man kan använda som referens här, vad jag menade var att det sitter mycket småkillar och gissar och tycker den är ful som igentligen bara sett den på datorn, jag tyckte också att den va ful från början, men den designen växer lite liksom, varje gång man kollar på den så vänjer man sig och den blir snyggare.

:rolleyes:
Nu är det nog du som sitter och gissar en hel del.
Jag tycker den är precis lika ful om inte fulare i verkligheten som på bild.
Eller för att vara mer specifik så är det fronten och de där konstiga avgasrören som jag tycker är fult. Den har en snygg sadel/bakdel. Och jag tvivlar inte på att det går att göra hela hojen snygg om man lägger ner lite energi och någon tusing(ar) på att fixa till det.

Smaken är som baken, men KTM's nya design filosofi tilltalar inte mig. Får inga som helst "vill ha känslor" av att se dem.
Vilket är synd, för de gör ju bra hojar i övrigt.

Grattis till ny hoj i vilketfall som.
Skulle vara kul med en kurva på hur mkt ni lyckas krama ur den där motorn med de nya systemet + justeringen.

:hej

:rolleyes:
Nu är det nog du som sitter och gissar en hel del.
Jag tycker den är precis lika ful om inte fulare i verkligheten som på bild.
Eller för att vara mer specifik så är det fronten och de där konstiga avgasrören som jag tycker är fult. Den har en snygg sadel/bakdel. Och jag tvivlar inte på att det går att göra hela hojen snygg om man lägger ner lite energi och någon tusing(ar) på att fixa till det.

Smaken är som baken, men KTM's nya design filosofi tilltalar inte mig. Får inga som helst "vill ha känslor" av att se dem.
Vilket är synd, för de gör ju bra hojar i övrigt.

Grattis till ny hoj i vilketfall som.
Skulle vara kul med en kurva på hur mkt ni lyckas krama ur den där motorn med de nya systemet + justeringen.

hehe okej, tack.:hej

Jag tyckte det var ganska stor skillnad rent komfortmässigt mellan 690 och 660 till 690's fördel, dock känns det som det kan vara mer ax i 660 från start, men när det gäller ax, låt säg 60-120 då tycker jag 690:n drar mycket bättre. Detta kan ju bero på drevningen som jag nämnde innan.

Vaddå småkillar, ta och kamma dig! :tungan

Tycker fortfarande att den är apful även om jag sett den IRL men ej provkört den. Men grattis till hojen och hoppas du inte bli avhängd av någon gammal 640 bara i sommar! :)

Vaddå småkillar, ta och kamma dig! :tungan

Tycker fortfarande att den är apful även om jag sett den IRL men ej provkört den. Men grattis till hojen och hoppas du inte bli avhängd av någon gammal 640 bara i sommar! :)

Hehe, har kammat mig nu :D
640 har jag redan en, då byter jag fan märke om jag blir avhängd...
Okej den är väl apful och jag har apful smak.... blähä. Skulle köpt en 85sx motard istället jag visste det. Smaken är som baken, förlåt om det var någon småkille som tog illa vid sig när jag skrev som jag skrev innan. :pannkyss

Om jag räknas som småkille så tog jag inte illa upp iaf ;)

Jag tyckte den var apful när man såg bilderna
Nu ser den okej eller ful ut beroende på vad man ser den som.
Som motard ser den helt fel ut. Jag menar tänk dej den med 21/18-hjul och crossdäck, det stämmer ju inte, för i mina ögon är motard nåt en cross eller nåt i med cross-stuk som man har smackat på 17tums hjul och kanske en mindre stänka.
Men som "gathoj" (i klass med Duke) ser den okej ut.

Men smaken är som baken...

Det är väl kul med lite nytänk också,och byter man ut dom hemska originaldämparna mot Akrapovic ser den ju riktigt bra ut.625 och 660 är ju verkligen inga skönheter de heller:näsblod

Fan va alla snackar om att den e ful och så vidare.
Hur många tyckte att BMW:s nya bilar va snygga när dom kom (nya 5:an tex) men nu tycker dom flesta att den ser skit bra ut. Jag tycker den ser grym ut kul med lite nytt. Folk verkar ha fallit för grupp trycket. Jag tror och tycker
det var ett grymt köp hakis

Jag går oxå mot strömmen...jag tycker 690 är snygg utseendet har växt för mig oxå. Grattis Hakis till ett coolt köp.
Men denna tråden var ju egentligen frågan om hur den går inte hur den ser ut så vi kan väl försöka hålla oss till det.

Hur många tyckte att BMW:s nya bilar va snygga när dom kom (nya 5:an tex) men nu tycker dom flesta att den ser skit bra ut. Jag tycker den ser grym ut kul med lite nytt. Folk verkar ha fallit för grupp trycket. Jag tror och tycker

Va bra köp en själv då! :tungan

5 serien är fortfarande lika ful. 3 Serien är mindre extrem, men inte speciellt snygg, inte jämfört med den förra modellen som är en av de snyggaste "vanliga" bilarna som gjorts.
Jag köpte en Audi Quattro istället...

Men, visst är det kul med ny design. Men nytt är inte lika med snyggt, annorlunda är inte lika med snyggt. Men ibland får designerna till det och både nytt och annorlunda till en fantastiskt snygg design. KTM och BMW är inte ens i närheten förtillfället.

Men, visst är det kul med ny design. Men nytt är inte lika med snyggt, annorlunda är inte lika med snyggt. Men ibland får designerna till det och både nytt och annorlunda till en fantastiskt snygg design. KTM och BMW är inte ens i närheten förtillfället.

Nej lika bra att designa offroadhojjarna lika som på 80-talet.Synd att luftkylningen försvann bara.....;)

Tack, du läste mina tankar. Tänkte ta upp detta innan med 5 och 3 serien, ptcruisern och vissa volvo modeller... ju mer man tittar på dom desdå snyggare blir dom.

Jag går oxå mot strömmen...jag tycker 690 är snygg utseendet har växt för mig oxå. Grattis Hakis till ett coolt köp.
Men denna tråden var ju egentligen frågan om hur den går inte hur den ser ut så vi kan väl försöka hålla oss till det.

Ja vi ska nog testa gärnet sen, har några polare med diverse motarder.
Ska testa mot aprilia sxv 550, ktm 525, 660, 625, husaberg fs650e.
Kanske redan denna helgen... sen ska vi se ifall jag gråter blod och bönar acra att skicka det första helsystemet till mig eller man kan krönas som snabbast. Tror inte ens själv på det sistnämnda men hoppas kan man ju alltid. :)

Last edited:
Nej lika bra att designa offroadhojjarna lika som på 80-talet.Synd att luftkylningen försvann bara.....;)

Absolut!! :nicka
Vattenkylning är djävulens påfund :mattias

:tungan
PS. Jag tycker faktiskt att Aprilias SVX550/450 är super snygg, jag är inte helt framstegs fientlig...

Last edited:
Någon som vet vad acradämparna går lös på? Bara sliponet då. Verkar som annan mapp ingår i det på Ktms hemsida allafall. Samt Vad kommer all plast att kosta? Det är ju intressant det med..samma nivå som till de gamla eller bra mycket dyrare? Jag är riktigt sugen på att fimpa min sp1 mot en 690 faktiskt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT