KTM 690 - ngn som provkört?

Någon som vet vad acradämparna går lös på? Bara sliponet då. Verkar som annan mapp ingår i det på Ktms hemsida allafall. Samt Vad kommer all plast att kosta? Det är ju intressant det med..samma nivå som till de gamla eller bra mycket dyrare? Jag är riktigt sugen på att fimpa min sp1 mot en 690 faktiskt.

acra slipon var inte så nice som helsysystemsburkarna i mitt tycke, såg lite oldfasion ut. Det ligger på runt 10 lock för båda dämparna + ett specialrör man måste ha innan blåsen.

Plasten kan väl inte kosta så satans, nog för att den är lite mer kvalitativ än ktms gammla plastkitt men det kommer säkerligen piratplast innom en snar framtid. Ska höra med race-styles.com ifall dom har tänkt sig att sälja någon cool plast till 690.

Fimpa sp1. NU
 
10 papp för ett slipon?? :jisses det var det jävligaste......sen tillkommer ju lite mer kulor för drev osv, inga stora summor men ändå. Kollade på en i Lördags och den är riktigt frän tycker jag men vad fan ska man behöva ut med över 10.000 spänn för att få den som man vill då vete fan! Det här måste funderas över.
 
10 papp för ett slipon?? :jisses det var det jävligaste......sen tillkommer ju lite mer kulor för drev osv, inga stora summor men ändå. Kollade på en i Lördags och den är riktigt frän tycker jag men vad fan ska man behöva ut med över 10.000 spänn för att få den som man vill då vete fan! Det här måste funderas över.

Inte för att vara tjatig men varför skickar du inte ett mail till http://www.wings.si och frågar vad deras pris är?
 
Det billigare slipon Acran kostar ca 6300:- inkl. mappning och det dyrare ca 9000:- inkl. mappning sen får man med andra fästen för att sliponen fästes lite annorlunda jämfört med original allt enligt Lelles MC.
 
Det billigare slipon Acran kostar ca 6300:- inkl. mappning och det dyrare ca 9000:- inkl. mappning sen får man med andra fästen för att sliponen fästes lite annorlunda jämfört med original allt enligt Lelles MC.

Mmm billigare och dyrare Akra slip-on????
 
9000:- för ett helsystem Akra låter billigt men kan någon bekräfta vad som är rätt?

Titanium Silencer Set 75005099100 "Only for Racing" 9194:-
75005099000_mr.jpg

Titanium complete exhaust system 75005099300 "Titanium Silencer Set only for Racing" 11.615:-
Dessa går även att beställa som slipon
75005099200_mr_2.jpg
 
Ktm:s svar på Fiat Multipla tycker jag iaf...men vissa gillar lite vulgo design :arsele
 
Rören är inte dragna lika dant ifall man ska ha hexa-slipon.
Så man behöver allt utom det första röret och det skulle skilja ca 2800 mot helsystem enligt ktm-sommer.
 
Jag kan inte låta bli att tycka, gammalmodig som jag är, att KTM borde ha anlitat en nykter designer. BMW:n är lika nytänkande men faktiskt lite snygg i mitt tycke. Men det är väl som med de utsvängda jeansen - man vänjer sig med tiden och undrar vad man egentligen tycker.

Själv hade jag i alla fall gjort den lite mindre lik ugglan i fablernas värld:
 

Bifogat

  • KTMmod.jpg
    KTMmod.jpg
    130.6 KB · Visningar: 183
Har nu provkört 690:an inför ett ev köp. Utseendet tyckte jag var bättre i verkligheten än på bild och faktum är att jag tyckte 660:n såg ut som en moppe bredvid 690:an. 660 har mer klipp i sig, inte beroende på mer pulver i motorn men dock en annan motorkaraktär samt lägre vikt. Samtidigt är det två olika cyklar, 660 kräver mer underhåll och är ju mer rejs än 690 som mer ät tänkt för oss som inte orkar annat än att köra till verkstaden. Mycket smidigt chassi, bra mellanregister och varvar mycket men kanske lite sen momentökning. Frambroms ok, sämre bakbroms men kan ha varit måndagsex. 61 hk på bakhjulet original är inte så pjåkigt, men kan alltså ändå pga av sin vikt inte riktigt jämföras med Husa och 660 i avstrypt utförande.

Med Acra helsystem, bättre luft och ommappning borde det gå att klämma ut lite mer effekt och få annat ljud även om jag gillade originalljudet, lät mer formel3 än borttagen insats i moppen. Har liksom växt ifrån det där med att skrämma gamla tanter (är ju gammal gubbe själv nu).

Ska testa 950 sm om ett par veckor innan jag slår till på någon av 690, 660 950.
 
Tyckte också den var snyggare i verkligheten men herregud va slö den var. Iofs standardavgas men jag tvivlar på att det gör så stor skillnad. Skönt chassie och fin frambroms, lättare att slanga med än 660:n och va skönt att slippa vibrationerna i motorn (tyckte inte det var nåt problem med vibrationerna förra året men nu har jag visst gått och blivit gammal! :yoparty )
 
Var och kollade på 690:n idag. Tyckte den svarta varianten var riktigt läcker. Ska provköra den på måndag och om jag trivs med den så beställer jag hem en från österrike. Gissar att jag kommer tycka den är pigg ändå eftersom jag inte har så mycket att jämföra med :)
 
Last edited:
Lite nyfiken på vad ni som köpt era 690 för lyckades pruta ner dom till och hur mycket man kan få i rabatt på utrustningen i samband med köp? Har fått ner min till 80.000:- och 20% på utrustningen men det känns som det går att få ner mer?

Tacksam för svar // Mattias
 
Utav ren nyfikenhet,dom 61 hk på bakhjulet som det talas om finns det något "vettigt" underlag eller är det fabriks-siffror ?
 
När jag var på MC mässan i februari så sa KTM snubben att den hade 61 hk på slangen enligt KTM fabriken.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top