KTM 690 - ngn som provkört?

Ja det kanske förklarar "de kunniga motorjournalisternas" misstag då. Klantarslen!
Vad jag kan se skiljer det inte på pumparna heller :tummenupp

Min slutsats har varit att prestige har lite annan fjädring och andra hjul (+ såklart färgen), inget mer. Stämmer detta?
Men visst är det väl så att du har Supermoto Magazine ? Läs testen i senaste nummret så får du svart på vitt (i färgtryck).

Men visst är det väl så att du har Supermoto Magazine ? Läs testen i senaste nummret så får du svart på vitt (i färgtryck).

Har inte fått iväg prenumerationen ännu :huvet :rodnar
Köper lösnummer ibland bara...

9/11 har du beställt eller köpt 640?

Jag e lite sugen på 690 men när jag kollade så kostade sliponen från Acra 6300:- eller 9200:- beroende på modell av slipon.

Rent spekulativt för att ett mindre framdrev ger högre varvtal i samma hastighet och växel jämfört med ett större drev. Detta vill du uppnå när du regbesiktigar en ny hoj och ena ljudkravet ett en förbikörning i typ 50 på 2:an där det max får låta si eller så mycket dB(88dB eller nåt sånt). Alltså det mindre drevet passar motorkaraktären och effektkurvan men det låter för mycket för att vara helt lagligt = större drev orginal.

Stämmer bra!!:tummenupp

Jag e lite sugen på 690 men när jag kollade så kostade sliponen från Acra 6300:- eller 9200:- beroende på modell av slipon.

Nån som sett rören i verkligheten? Att döma av bilderna på KTMs sida så ser helsystemet avsevärt mycket bättre ut än slipovern. Kan nån bekräfta (bilderna är ju tagna i rena skitvinkeln)

J

E dragningen av avgasningsrören samma på akra-helsystem som orginal? Tycker att på orginalsystemet så ser kedjan ut att gå ootääckt nära blåset. Handlar väl inte om ner än max 1cm?! :confused: Lite slack på kejdan där och man kör på för hög växel så kedjan hoppar lite - sen så har man snart ett hål i heathersen...usch usch! :gnissla

Jag köpte 640:n igår och avverkade ganska många mil. Är riktigt nöjd :)
Jag frågade hos handlarn hur mycket acra sliponen kostade till 690:n. Vi kollade i datorn och där stod det 11.000:- för gatversionen. Tror det fanns för race också och dom kanske var billigare.

Saliga äro dom träskalliga för dom kan inte drunkna...

Har provat en 690 med ett drev upp fram och två upp bak, den hojen axar det ska jag lova. Men jag är nu mer inne på en 950 för den är helt underbar.
Vet inte riktigt hur jag ska göra då min 690 skulle varit hämtad för några veckor sen. undra ifall dom blir arga på mig, den som lever får se...

Jag köpte 640:n igår och avverkade ganska många mil. Är riktigt nöjd :)
Jag frågade hos handlarn hur mycket acra sliponen kostade till 690:n. Vi kollade i datorn och där stod det 11.000:- för gatversionen. Tror det fanns för race också och dom kanske var billigare.

jepp MEN de passar endast med titanröret och då blir det dyrt. Närmare 20k för ett helsystem

Har nu beställt en svart 690 med Akra slipon :Rockbanan, var först inne på 690 Prestige men leveranstiden var alldelles för lång för mig:mad:

Har nu beställt en svart 690 med Akra slipon :Rockbanan, var först inne på 690 Prestige men leveranstiden var alldelles för lång för mig:mad:

Tycker det är ett jävla skit av KTM att inte ha fullt justerbar fjädring på den vanliga 690 utan enbart på prestigen!

Hämtade min 690 på claessons i bromölla igår.
Bytte in den gammla trotjänaren, en 640sm från 03.
Den gammla var drevad så att den hängde med 660 ganska bra vid rödljusrace men toppade därför bara ca 160km/h.

DÄREMOT så på tre-kvartsgas med 690 så axxar den redan där grymmt mycket bättre än den gammla 640'n... Fan jag måste köra ifrån lite 660's i sommar bara för att få min tes bekräfftad.

Jag fick framdrev till, 15kugg istället för 16orginalkugg. Detta bör öka på axxet en aning till haha....wiie.
Fan jag är nöjd, den låter dock som en symaskin orginal!
ACRAPOVIC är ett stort MÅSTE, annars får man ju för fan skämmas.
Får väl bita i det sura äpplet nästa månad och köpa ett rabbaterat helsystem för 16500... ha vilket skämt, för lite rör.

NÅgon mer som köppt och har någon lösning på hur man får bort eller byter ut bögläppen där bak lite snyggt. Även detta ett måste.:tuttar

halvslött skrot.

haha:näsblod

Last edited:
Är det stor skillnad i accet på att ha 15 drev fram i stället för 16?

Jag vet inte, provad precis att mecka på skiten men jag fick inte av dett gammla, återkommer med det. Den ska axa mer med 15 rent teoretiskt.
Det sitter ett 40 drev bak som jag tänker byta mot 42 eller 44, man får testa sig fram lite, jag tror att 42 blir optimalt om man tänker köra mest i stan och inte bryr sig om toppfart speciellt mycket. Den kommer även bli lättare att dra på bakhjulet med större drev bak, mycket positivt:tummenupp

Någon som vet en bra guide för underhåll på 690, sökt på lite forum angående mecktips hur man får av drevet, det går inte riktigt lika smidigt som på dom gammla lc4. Det sitter en gummi-ring utanpå drevet och jag är inte så sugen på att vålda på nya grejer. Det finns säkert något bra knep, någon som vet kanske???? Hade varit yttrst tacksam för svar.

// Hakis

.....Det sitter en gummi-ring utanpå drevet och jag är inte så sugen på att vålda på nya grejer. Det finns säkert något bra knep, någon som vet kanske???? Hade varit yttrst tacksam för svar. // Hakis
Jag gissar att gummiringen sitter på båda sidorna av drevet ? Inget att bry sig om och är inget man behöver. Det går heller inte att få bort utan den tillhör drevet. Sätt bara dit det nya och kör.

Det sitter ett lika dant drev på andra katommer, t.ex. Duke och 950 SMR (som jag drevade ner i förrgår).

.

Jag gissar att gummiringen sitter på båda sidorna av drevet ? Inget att bry sig om och är inget man behöver. Det går heller inte att få bort utan den tillhör drevet. Sätt bara dit det nya och kör.

Det sitter ett lika dant drev på andra katommer, t.ex. Duke och 950 SMR (som jag drevade ner i förrgår).

.

Tackar för det :)
:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...