Ktm 640

Om jag överväger o byta kam i en 640, vilken är kul, prisvärd och har en fungerande autodecomp ?

Någon snygg steg för steg guide med mängder av bilder på hur jag gör jobbet skulle också uppskattas.
 
Om jag överväger o byta kam i en 640, vilken är kul, prisvärd och har en fungerande autodecomp ?

Någon snygg steg för steg guide med mängder av bilder på hur jag gör jobbet skulle också uppskattas.
Rally(msp3) eller 660 är drop in. Factory supermoto( MSP1 ) är hetast med autodekomp.

Byter gör du genom att låsa motorn i TDC. Plocka av kopplingskåpan. Plocka av ventilkåpan. Slacka kamkedjan. Plocka av vattenpumpen. Skruva av drevet.

Ploppa ur kammen från splinesen och stoppa i den nya. Märkningen på kammen och drevet skall matcha.

Sen skall du plocka på kamkedjan så att drevets ytterprick är horisontal med toppen när kamkedjan är spänd.
Återmontera och drick en Tequila.
 
Last edited:
Går Rally att få tag i fortfarande?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
För att kolla nivån på kylarvätskan, ska man skaka cykeln sidledes för att få rätt nivå upp i behållaren eller ska man bara hålla cykeln upprätt?
 
Tjena! :hej
Jag är helt ny på mc-sidan och min första hoj blev en ktm 640 -04. Är nu på jakt efter lås till denna och har kommit fram till att ett skivbromslås verkar bra, hade tänkt köpa ett abus granit victory x-plus 68 och undrar om jag ska köpa med hel eller halv bult samt vad som är skillnaden?

Verkar detta som ett bra lås eller är jag helt borta? vad kör ni med för lås? Har hört att kedja ska vara bra men det verkar tungt omständigt om man ska göra runt med den hela tiden.

Tackar för alla svar!:tungan
 
Tjena! :hej
Jag är helt ny på mc-sidan och min första hoj blev en ktm 640 -04. Är nu på jakt efter lås till denna och har kommit fram till att ett skivbromslås verkar bra, hade tänkt köpa ett abus granit victory x-plus 68 och undrar om jag ska köpa med hel eller halv bult samt vad som är skillnaden?

Verkar detta som ett bra lås eller är jag helt borta? vad kör ni med för lås? Har hört att kedja ska vara bra men det verkar tungt omständigt om man ska göra runt med den hela tiden.

Tackar för alla svar!:tungan

Hur kommer du använda hojen?

Pendla med hojen till jobb och låta den stå ute med bara skivbromslås, är inte mycket till hinder för 2 personer med en skåpbil. Bara lyfta in den i bilen..

Jag har aldrig med lås när jag är ute och kör, för när jag kör så kör jag. Äter något lätt på sin höjd. Hemma låses hojen med skivbromslås och kätting genom en ögla som sitter i betongplattan.

Köp lås som ditt försäkringsbolag godkänner bara om du har halv eller hel-försäkring.
 
Hej!

Köpte en ktm 640 -06 förra året och ska fixa den inför besiktningen nu. Den är a2 reggad och känns verkligen som att den är strypt.. så efter besiktningen tänkte jag ta bort detta, då till min fråga

Vart är den strypt?
Har läst på många ställen att det borde vara någon slide sak i förgasare som ska bort?
Tänkte också fråga om man på något sätt kan få tag på en workshop manual så man kan se hur hårt man ska dra bultar etc :va:yoparty
 
Det är säkert BST 40 förgasaren dvs vakuum varianten. Titta när du har skruvat av toppen på den om det sitter något som begränsar lyftningen av trotteln. Ibland sitter det utanpå en gasbegränsande metallbit. Borde stå i regbeviset hur den är strypt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Bäst är att ta förgasaren och kasta åt helvete och skruva dit en Keihin FCR istället. De bäst investerade 2700kr man kan göra på en 640.
 
Instämmer som Boris sade, som natt och dag!!!!

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Keihin FCR för 2700:- var ett bra pris, annars får man nöja sig med en Mikuni HSR 42.
Även den betydligt bättre än original :tummenupp
 
Jag kränger beggade förgasare som jag renoverat för 2700. Till det kommer 250kr för en gaswire.
 
2700kr för en beg kehin fcr är dyrt. Jag ger max 1000-1500kr för en på blocket de passar från alla märken 450-650cc cross och endurohojar från ca 03-tills nu. De mäter allt från minsta 39mm till 41mm och bestyckningen är inga problem de behövs för de mesta endast byta munstycken på hög o lågfart.
Just nu (på blocket) fanns bara en från crf 250 men den är bara 37mm .
Sök även på ebay men där har de fattat at de ska vara dyra.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top