Ktm 640

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Först å främst är de frågan vilken års modell de är på motorn... Svart motor den äldre fram t.o.m -02. Grå motor -03 å nyare... Om de är den äldre svarta motorn delar många delar även med 400 som typ växellådan...
 

KarlIi

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Lund
Hoj
KTM 640
Först å främst är de frågan vilken års modell de är på motorn... Svart motor den äldre fram t.o.m -02. Grå motor -03 å nyare... Om de är den äldre svarta motorn delar många delar även med 400 som typ växellådan...

Min cykel är en 06:a , och 625 är av samma årsmodell.
Så det är bara förgasaren som skiljer, möjligen elen också?
Men motorfästena ska vara samma?
Skulle man kunna annvända växellådan från 625:an i 640:in?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min cykel är en 06:a , och 625 är av samma årsmodell.
Så det är bara förgasaren som skiljer, möjligen elen också?
Men motorfästena ska vara samma?
Skulle man kunna annvända växellådan från 625:an i 640:in?

Motorn ska vara lika elen till motorn oxå... Gör en säkerhets koll på ktmshop.se Jämför 625 å 640...
 

KarlIi

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Lund
Hoj
KTM 640
Motorn ska vara lika elen till motorn oxå... Gör en säkerhets koll på ktmshop.se Jämför 625 å 640...

Nu sitter jag här och går igenom artikelnummer i långa listor. Det verkar stämma som du säger.
Vad jag har hittat så är det ända som skiljer förgasaren och att 640 har något som heter electronic powe control, som uppenbarligen inte ska vara en vital del...

Någon som vet något annat? Stämmer det att 625:an har tätare service intervaller, och i sådana fall varför?
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Är Brembo Toshiba TT2701 fortfarande bäst bromsbelägg? Har ni någon rekommendation för var man kan beställa det smidigast?

Jag har problem med min KTM 640 där frambromshandtaget inte klickar alltid rätt så att bromsljuset back syns. "Klicket" som man hör när man trycker på bromshandtaget som aktiverar bromsljuset funkar inte alltid som det ska. Vad brukar detta bero på och hur löser man detta? :)
 
Last edited:

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Norra Sandby
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Är Brembo Toshiba TT2701 fortfarande bäst bromsbelägg? Har ni någon rekommendation för var man kan beställa det smidigast?

Jag har problem med min KTM 640 där frambromshandtaget inte klickar alltid rätt så att bromsljuset back syns. "Klicket" som man hör när man trycker på bromshandtaget som aktiverar bromsljuset funkar inte alltid som det ska. Vad brukar detta bero på och hur löser man detta? :)

Har haft liknande problem mitt bromsljus hängde sej. Tar du bort handtaget sitter de ett litet plaststift som trycker på kontakten. Den gick trögt. Rengör och smörj. Den är försvinnande liten tappar du den hittar du den nog inte igen. Lycka till!:tummenupp
 
Last edited:

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Någon i Skåne som kan tänka sig felsöka min ktm 640 lc4 -06 för en slant? Det kommer missljud från motorn och vi misstänker att det är hjullagren som är sönder eller att motoroljan var så pass gammal/tunn från förra ägaren då den servades senast vid 750 mil (nu 1100 mil) och det var från något år sen.

Jag var hos en mekaniker som lyssnade med instrument och sa att missljudet kommer från hjullagren men att det mycket väl kan fixa sig om man byter motorolja vilket jag gjorde igårkväll. Ska ta en runda idag och se om missljudet försvinner efter att oljan smörjt som den ska. Annars är jag intresserad av att hitta någon kunnig i Skåne området som kan tänka sig felsöka/fixa min hoj.

Edit: vill bara tillägga att mekanikern jag var hos innan ej har tid inom närmsta tiden för att kolla närmare på hojen så han är inget alternativ just nu.
 
Last edited:

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
EDIT2: Vevlagret är det vi misstänker håller på att gå sönder och inte hjullagret. Någon som vet vad en verkstad brukar ta i kostnad för detta?

Och tror ni det finns chans att vevlagret blir bra när man byter till en tjockare olja om man har haft dålig olja innan?
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nej. Du får bita i det sura äpplet och renovera. Min gissning är att det landar på 10-15k om du lämnar bort det.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Nej. Du får bita i det sura äpplet och renovera. Min gissning är att det landar på 10-15k om du lämnar bort det.

Så du menar att det princip kan inte vara något lättare fel utan enda åtgärden är att renovera skitet? Jag slänger hellre skitet. Köpte den för en månad sen från en sporthoj-medlem och då hade den inga missljud. Efter 10h körning kom missljudet, även att oljan läcker någonstans, så förmodligen har säljaren rensat motorn helt för att försöka dölja läckage när vi kollade på hojen.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Den underbara hatkärleken som uppstår av o äga lc4. Läcka olja kan dock vara något annat. Tvätta o kolla varifrån det läcker. De mesta kan vibrera loss på dem.
 

Snowman89

Guest
Man ska nog inte ha en gammal LC4a om man inte kan skruva :D

Det hjälper tyvärr inte.
Att skruva LC4 är som att spika sig själv i foten, vad du än gör så kommer det sluta med smärta och att du undrar vad du egentligen håller på med..
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det hjälper tyvärr inte.
Att skruva LC4 är som att spika sig själv i foten, vad du än gör så kommer det sluta med smärta och att du undrar vad du egentligen håller på med..

Haha ja så är det nog :D Min förra hade ett 'Powered by infinite improbability drive' klistermärke, vilket var ganska nära sanningen. Rätt vad det är så disintegrerar maskinen :)

Hur som, man ska va beredd på haveri :D
 

Ph-92

Medlem
Gick med
4 Jun 2012
Ort
Malmö
Hoj
En Er6a
Hej, var och kolla på en KTM 660 2004 igår och såg att den läckte en del olja. Där var olja på höger sida vid kopplingskåpan, på vänster sida vid topplocket, framme vid avgasmynningen och även under motorn. Är det vanligt att lc4:an börjar läcka på dessa ställena? kan det vara svårt att fixa?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har flera å ingen hoj läcker olja där eller alls då... Om de är vanligt, typ ja...
Uppe vid toppen/ventilkåpan så tar man å lägger packnings tätning å troligen på sidan är det dåliga koppar brickor till oljeslangarna... Man har lossat å dragit åt utan att byta dom...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Kikade på kamkedjesträckaren idag igen och jag klarar mig på kamkedjan denna säsongen ut =)

Dock undrar jag: Jag fick tips om att trycka in det sista hacket på sträckaren med en mejsel innan jag satte på fjäder+skruv. Samt så hade jag ingen möjlighet att dra den skruven med momentnyckel.
1. Kan kamkedjan bli "för" spänd och vad kan hända?
2. Är det skadligt om man drar åt skruven till fjädern hårade än 20nm? Jag var nog närmare 30nm när jag drog åt..
 
Last edited:

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Ursäkta att jag BUMP:ar, men jag ville bara veta om jag ska skruva innan nästa körning eller om jag kan åka som det är idag..
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top