Ktm 640

Kanske fel att skriva här, kanske inte.... I vilket fall, min 640 har skurit i växellådan, så jag är nu på jakt efter en ny motor.

Har letat och ringt runt en hel del men inte hittat något... Någon som har tips på var man ska vända sig, mc skrot eller liknade? Är det möjligt att sätta i en 625 motor eller annan ktm motor, eller det är för mycket klydd?
 
Kanske fel att skriva här, kanske inte.... I vilket fall, min 640 har skurit i växellådan, så jag är nu på jakt efter en ny motor.

Har letat och ringt runt en hel del men inte hittat något... Någon som har tips på var man ska vända sig, mc skrot eller liknade? Är det möjligt att sätta i en 625 motor eller annan ktm motor, eller det är för mycket klydd?

Vad är det som hänt med lådan mer exakt?
Hur långt har den gått?
Vill minnas att en 625 och 660 ska passa i ramen.
Men det ska skilja något på elsidan, osäker vad dock.
 
Vad är det som hänt med lådan mer exakt?
Hur långt har den gått?
Vill minnas att en 625 och 660 ska passa i ramen.
Men det ska skilja något på elsidan, osäker vad dock.

Det har jag inte fått veta riktigt... Skulle kosta ca 25 lök att få fixat.
Pratade med meknikern på min arbetstid så var inte riktigt läge att stå och småprata. Han sa bara att den skurit.

Har hittat en 625 motor med all el och skulle vara startklar. Om nu det skulle funka...
 
Det har jag inte fått veta riktigt... Skulle kosta ca 25 lök att få fixat.
Pratade med meknikern på min arbetstid så var inte riktigt läge att stå och småprata. Han sa bara att den skurit.

Har hittat en 625 motor med all el och skulle vara startklar. Om nu det skulle funka...

Vilken årsmodell är det på 625 motorn och din hoj?
Jag är i princip säker att det ska passa, vore dock bra om någon mer här kunde bekräfta det?
Har skickat ett PM till dig också.
 
Det har jag inte fått veta riktigt... Skulle kosta ca 25 lök att få fixat.
Pratade med meknikern på min arbetstid så var inte riktigt läge att stå och småprata. Han sa bara att den skurit.

Har hittat en 625 motor med all el och skulle vara startklar. Om nu det skulle funka...

Vilken årsmodell är det på 625 motorn och din hoj?
Jag är i princip säker att det ska passa, vore dock bra om någon mer här kunde bekräfta det?
Har skickat ett PM till dig också.
 
Tippar på att maskin passar rakt av. 625an har precis som 640n startmotor så det borde va skapigt lika. Det är typish samma maskin , block o innanmäte, på 640/625 så det är väl att det skiljer förgasare typ.
 
Först å främst är de frågan vilken års modell de är på motorn... Svart motor den äldre fram t.o.m -02. Grå motor -03 å nyare... Om de är den äldre svarta motorn delar många delar även med 400 som typ växellådan...
 
Först å främst är de frågan vilken års modell de är på motorn... Svart motor den äldre fram t.o.m -02. Grå motor -03 å nyare... Om de är den äldre svarta motorn delar många delar även med 400 som typ växellådan...

Min cykel är en 06:a , och 625 är av samma årsmodell.
Så det är bara förgasaren som skiljer, möjligen elen också?
Men motorfästena ska vara samma?
Skulle man kunna annvända växellådan från 625:an i 640:in?
 
Min cykel är en 06:a , och 625 är av samma årsmodell.
Så det är bara förgasaren som skiljer, möjligen elen också?
Men motorfästena ska vara samma?
Skulle man kunna annvända växellådan från 625:an i 640:in?

Motorn ska vara lika elen till motorn oxå... Gör en säkerhets koll på ktmshop.se Jämför 625 å 640...
 
Motorn ska vara lika elen till motorn oxå... Gör en säkerhets koll på ktmshop.se Jämför 625 å 640...

Nu sitter jag här och går igenom artikelnummer i långa listor. Det verkar stämma som du säger.
Vad jag har hittat så är det ända som skiljer förgasaren och att 640 har något som heter electronic powe control, som uppenbarligen inte ska vara en vital del...

Någon som vet något annat? Stämmer det att 625:an har tätare service intervaller, och i sådana fall varför?
 
Är Brembo Toshiba TT2701 fortfarande bäst bromsbelägg? Har ni någon rekommendation för var man kan beställa det smidigast?

Jag har problem med min KTM 640 där frambromshandtaget inte klickar alltid rätt så att bromsljuset back syns. "Klicket" som man hör när man trycker på bromshandtaget som aktiverar bromsljuset funkar inte alltid som det ska. Vad brukar detta bero på och hur löser man detta? :)
 
Last edited:
Är Brembo Toshiba TT2701 fortfarande bäst bromsbelägg? Har ni någon rekommendation för var man kan beställa det smidigast?

Jag har problem med min KTM 640 där frambromshandtaget inte klickar alltid rätt så att bromsljuset back syns. "Klicket" som man hör när man trycker på bromshandtaget som aktiverar bromsljuset funkar inte alltid som det ska. Vad brukar detta bero på och hur löser man detta? :)

Har haft liknande problem mitt bromsljus hängde sej. Tar du bort handtaget sitter de ett litet plaststift som trycker på kontakten. Den gick trögt. Rengör och smörj. Den är försvinnande liten tappar du den hittar du den nog inte igen. Lycka till!:tummenupp
 
Last edited:
Någon i Skåne som kan tänka sig felsöka min ktm 640 lc4 -06 för en slant? Det kommer missljud från motorn och vi misstänker att det är hjullagren som är sönder eller att motoroljan var så pass gammal/tunn från förra ägaren då den servades senast vid 750 mil (nu 1100 mil) och det var från något år sen.

Jag var hos en mekaniker som lyssnade med instrument och sa att missljudet kommer från hjullagren men att det mycket väl kan fixa sig om man byter motorolja vilket jag gjorde igårkväll. Ska ta en runda idag och se om missljudet försvinner efter att oljan smörjt som den ska. Annars är jag intresserad av att hitta någon kunnig i Skåne området som kan tänka sig felsöka/fixa min hoj.

Edit: vill bara tillägga att mekanikern jag var hos innan ej har tid inom närmsta tiden för att kolla närmare på hojen så han är inget alternativ just nu.
 
Last edited:
EDIT2: Vevlagret är det vi misstänker håller på att gå sönder och inte hjullagret. Någon som vet vad en verkstad brukar ta i kostnad för detta?

Och tror ni det finns chans att vevlagret blir bra när man byter till en tjockare olja om man har haft dålig olja innan?
 
Last edited:
Nej. Du får bita i det sura äpplet och renovera. Min gissning är att det landar på 10-15k om du lämnar bort det.
 
Nej. Du får bita i det sura äpplet och renovera. Min gissning är att det landar på 10-15k om du lämnar bort det.

Så du menar att det princip kan inte vara något lättare fel utan enda åtgärden är att renovera skitet? Jag slänger hellre skitet. Köpte den för en månad sen från en sporthoj-medlem och då hade den inga missljud. Efter 10h körning kom missljudet, även att oljan läcker någonstans, så förmodligen har säljaren rensat motorn helt för att försöka dölja läckage när vi kollade på hojen.
 
Den underbara hatkärleken som uppstår av o äga lc4. Läcka olja kan dock vara något annat. Tvätta o kolla varifrån det läcker. De mesta kan vibrera loss på dem.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top