Ktm 640

Detta kanske står någon annan stans men jag har inte hittat det..

Hur kollar man om termostaten till fläkten funkar eller inte? Min värmelampa tänds då och då, innan fläkten har startat. Men fläkten ska ju alltid starta först så därför misstänker jag att något är trasigt. Fläkten har jag kollat, den funkar.

om fläkten funkar kan det väl inte vara så mycket annat som är fel? Jag har samma problem och fläkten funkar, köpte ny termostat till den..
 
om fläkten funkar kan det väl inte vara så mycket annat som är fel? Jag har samma problem och fläkten funkar, köpte ny termostat till den..

Jo men grejen är ju den att jag inte vet om fläkten ska ha startat eller inte. Iom att lampan har tänts vid lite konstiga tillfällen misstänker jag att det kan vara något med den som är fel.
 
Det beror på förhållande men det trista svaret är att de überdyra originalbeläggen är fruktansvärt bra, håller länge och ger bra bromsverkan. När jag sen plockar ut cykeln på bana så har Brembo racepads som tål värme bättre...

Jo, original är väll brembo så det ska ju vara bra men så kostar de ju där efter också. Men hellre köper jag dyra belägg som fungerar än denna skit jag har på nu :)

Biltemas belägg? Är inte det goldfren?
Jag monterade sådana belägg på min hoj förra veckan.
Samtidigt så böt jag bromsvätskan i hojen. Är super nöjd med dessa bromsbelägg. Bromsarna har aldrig tagit så bra förut, och känslan vart som en helt ny hoj (i alla fall när man skulle bromsa).

Jag kör biltemas på min FZR och jag tycker att det blir ojämn bromsverkan när dom blir riktigt varma. Så jag tänkte att de kommer bli katastrof på 640n som har så små bromsar.

Sen så råkade jag hälla i DOT4 vätska istället för 5.1 eftersom det står så på locket till behållaren. Kan det påverka så pass mycket? :va
 
Last edited:
Last edited:
Hej, kör en duke 2, när jag kommer upp i över 120 känns det som om den ska börja wobbla...nån som haft liknande problem o hittat en lösning?? Framdäcket är slitet men lagligt..inte platt utan mer "toppigt"...tacksam för hjälp.

Jag har en fin 640...letar sporthoj (igen)..
 
Last edited:
fan nu har det börja läcka ner kylarvatten i oljan.. tror att det är från vattenpumpen och inte topplockspackningen som är dålig. Därför planerar jag att antingen köpa helt ny eller renorvera den gamla vattenpumpen men jag har aldrig haft av ventilkåpan förut vilket gör att man är lite nervös för att göra detta själv. Vill inte förstöra kammens inställningar eller något :död

Behöver man hålla på med kamkedjespännaren eller kamkedjan något för att få av vattenpumpen eller räcker det med att ställa kolven i Ö.D/TDC och sedan lirka av den? Såg ut som den satt fast i en skåra på kamdrevet typ.

Något jag ska akta mig för, vara nog med och borde kolla slitage på när jag har bort ventilkåpan?
 
fan nu har det börja läcka ner kylarvatten i oljan.. tror att det är från vattenpumpen och inte topplockspackningen som är dålig. Därför planerar jag att antingen köpa helt ny eller renorvera den gamla vattenpumpen men jag har aldrig haft av ventilkåpan förut vilket gör att man är lite nervös för att göra detta själv. Vill inte förstöra kammens inställningar eller något :död

Behöver man hålla på med kamkedjespännaren eller kamkedjan något för att få av vattenpumpen eller räcker det med att ställa kolven i Ö.D/TDC och sedan lirka av den? Såg ut som den satt fast i en skåra på kamdrevet typ.

Något jag ska akta mig för, vara nog med och borde kolla slitage på när jag har bort ventilkåpan?

Den går att lirka ur.
 
Japp. Samt att jag även köpte bak samtidigt.

Jag slängde i dom idag samt drog igenom ny b-tema 5.1 vätska både fram o bak. Biltema beläggen hade mindre yta samt att dom inte var lika tjocka så jag tvivlar på att dom är bättre, men dom är säkert värda sina 99kr :).

Goldfren beläggen var lila aktiga istället för kopparfärgade som innan. Kan det tyda på överhettning eller är det normalt tro?

Edit: B-temabeläggen tar sämre än goldfren och låter som en trumpet...
 
Last edited:
Jag får inte min auto decomp att funka. Har testat med 2 olika orginal och 1 trimkam. Men motorn går inte runt utan manuel decomp inte ens med starthjälp. Några bra tips?
 
Den går att lirka ur.

Arå vattenpumpen såg förjävlig ut innuti och utanpå, det trängde också igenom vatten från den. Får vänta på att renorveringsdelarna kommer på posten till den nu så tänkte småfixa med andra saker man kan göra medan ventilkåpan är av.

Läste på advrider att man borde kolla spelet på ventilarmarna också. I mina går tydligen 0,50mm bladmåttet in så får peta i lite fler kopparringar antagligen.. men hur får man ur axeln som håller i armarna? Antar att den ska pressas ut men hur?
 
Tips tack!

Har någon ett bra tips på hur man smidigt plockar bort förgasaren (BST40) på en Duke 2:a? Jag har haft bort gasaren en gång tidigare men fick ta i rätt ordentligt för att få loss den. Då pressade jag förgasaren så långt bak jag kunde och krängde sedan bort insugningsgummit. Detta var garanterat inte det smidigaste sättet. Jag ska byta lågfartsmunstycke till 47.5...
 
Har någon ett bra tips på hur man smidigt plockar bort förgasaren (BST40) på en Duke 2:a? Jag har haft bort gasaren en gång tidigare men fick ta i rätt ordentligt för att få loss den. Då pressade jag förgasaren så långt bak jag kunde och krängde sedan bort insugningsgummit. Detta var garanterat inte det smidigaste sättet. Jag ska byta lågfartsmunstycke till 47.5...

lossa på koppen i botten bara. så slipper du ha loss förgasaren. kan tyckas smidigare i vissa lägen

på hsr´ en så kan jag byta munstycken genom att skruva bort dräneringspluggen . går det på bst40:an. ?

annars så är det som sagt smidigt att ta bort hela flotörkoppen
 
Finns det någon "komfortsadel" att köpa till 640n?
Efter ca 20mil så vill man inte ens titta på hojen. Och stå är inget alternativ ibland.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top