Ktm 640

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Jag körde 17-45 på min 640. Tyckte det var en rätt bra drevning.

Jag är mest besviken på att 640'n är trött. Min referens är ju en Husaberg 650-motard, men jag trodde inte att 640'n skulle vara för trött för att få upp på bakhjulet i trean.. Har vassare fugge i den, men vill ändå ha mer kräm i sakerna.

Ska kolla vad jag har för drevning idag, behöver ändå byta drev bak och har ju ett nytt 45-taggars liggandes. Då blir det 17/45. Går det att byta rätt av eller behöver jag krångla mycket med kedja?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Jag är mest besviken på att 640'n är trött. Min referens är ju en Husaberg 650-motard, men jag trodde inte att 640'n skulle vara för trött för att få upp på bakhjulet i trean.. Har vassare fugge i den, men vill ändå ha mer kräm i sakerna.

Ska kolla vad jag har för drevning idag, behöver ändå byta drev bak och har ju ett nytt 45-taggars liggandes. Då blir det 17/45. Går det att byta rätt av eller behöver jag krångla mycket med kedja?

beror helt på hur mycket spänt det var när kedjan kapades och nitades. med lite tur så är kedjan tillräckligt lång,

dock har jag aldrig förstått detta med att folk skall hålla på och dreva och härja för att kunna få upp 640'in på slangen. hade en polare som höll på att dreva sin ninja 600 för att kunna få upp den på slangen.

i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna, jag kan inte slanga , men man ser hela tiden klipp på tuben på folk som slangar me bra mycket slöare saker än vad en 640 är.

i 9 fall av 10 så är det inte hojen eller drevning det beror på att det inte går att slanga


missade att du ville ha upp den på trean . men jag vidhåller ändå i övrigt.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna
Jag lyckades aldrig få upp min gamla 640 på 3an heller utan att fuska med koppling eller att stå upp.

625an är betydligt rappare och kommer med lite ryck på 3an.

En husaberg är ju betydligt mer effektfull så det går ju inte att jämnföra :)

Som Markus säger så äre oftast sbs!
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
beror helt på hur mycket spänt det var när kedjan kapades och nitades. med lite tur så är kedjan tillräckligt lång,

dock har jag aldrig förstått detta med att folk skall hålla på och dreva och härja för att kunna få upp 640'in på slangen. hade en polare som höll på att dreva sin ninja 600 för att kunna få upp den på slangen.

i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna, jag kan inte slanga , men man ser hela tiden klipp på tuben på folk som slangar me bra mycket slöare saker än vad en 640 är.

i 9 fall av 10 så är det inte hojen eller drevning det beror på att det inte går att slanga


missade att du ville ha upp den på trean . men jag vidhåller ändå i övrigt.

Klart den går att få upp om man vill, men det är drygt att behöva rycka eller fula med kopplingen för att få upp den. Att ta upp den i tvåan är inga som helst problem, sen går det att kryssa trean, fyran, femman hur långt som helst. Hade du själv kört bakhjul så hade du vetat vad jag menar.

Vill helt enkelt att hojen ska vilja resa sig i trean utan tvång. Mest för att inte behöva sakta ner så väldigt mycket när man ska upp i tvåan eller att ligga på så höga varv när man flänger upp den.

Därför undrar jag om det blir någon väsentlig skillnad på 17/45 så att man kanske slipper tvinga upp den i trean? Det ska vara lätt och roligt att köra bakhjul! :banana
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Därför undrar jag om det blir någon väsentlig skillnad på 17/45 så att man kanske slipper tvinga upp den i trean? Det ska vara lätt och roligt att köra bakhjul! :banana

Jag kör med 16/42, och jag antar att det är ungefär som 17/45.
Jag vill ner till 16/45.
Det går att få upp hojen på 3:an, men då får man rycka som en idiot och sitta låååångt bak.

Tvåan är det bara att gasa upp hojen.

Nää, får bli ny förgasare om jag inte byter bort hojen vill säga...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Vad tror ni att man kan få för ett par motardhjul som passar till bla 640?
det Står Behr KTM på både fram och bakhjulet.
Bakhjulet är 4.25" bred.

Framdäcket är så gott som nytt. Bakdäcket är det sämre med.
Det sitter bromsskivor på båda fälgarna (enduroskivan fram).
Distanser sitter det också. Medföljer även ett oanvänt framdäck.

Det enda som inte medföljer är drevhubben.

Så vad ska jag begära för dessa hjul?
Har kommit på att det hojen är roligast med 21"/18" hjul.


Jag lyckades aldrig få upp min gamla 640 på 3an heller utan att fuska med koppling eller att stå upp.

Jag ryckte som en jävla gris igår (fredags).
Fick faktiskt upp min 640 på bakhjulet.
Men när jag slog ner hjulet så fick jag wobbel så det skrek om det. Var nära att ramla.
 
Last edited:

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Jag ryckte som en jävla gris igår (fredags).
Fick faktiskt upp min 640 på bakhjulet.
Men när jag slog ner hjulet så fick jag wobbel så det skrek om det. Var nära att ramla.

Javisst går det om man vill, men det är inget roligt att behöva slita upp den i trean. Ditt wobbel beror på att du antagligen satte ner framhjulet vinklat och inte rakt, då kan det gärna börja wobbla lite, men motarderna är så förlåtande så det brukar inte vara några problem :)
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
börja wobbla lite, men motarderna är så förlåtande så det brukar inte vara några problem :)

Jag hade enduro hjulen på:D. Tror att "nabbarna" vek sig.

Ang min tidigare fråga om motardhjulen så slänger jag ut en annons nu på blocket för 5500:-. Måste ju vara rätt pris. inte för högt, lite lägre än dom andra:tummenupp.
 

A.G

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 640 -05
Jag har följande backspegel på min:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Backspegel-aluminium/

Fast lackat i svart. Kolla länken i min signatur så får du se hur det ser ut på hojen.
Ok, såg rätt bra ut. Men eftersom jag bara ska ha dom till regbesiktningen så tänkte jag bara köpa dom billigaste som finns/passar.

Jag har originalspeglar till -02 om du är intresserad.

Låter intressant, slänger iväg ett pm till dig.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag hade enduro hjulen på:D. Tror att "nabbarna" vek sig.

Ang min tidigare fråga om motardhjulen så slänger jag ut en annons nu på blocket för 5500:-. Måste ju vara rätt pris. inte för högt, lite lägre än dom andra:tummenupp.

Har du tänkt på att hojen minskar ganska så kraftigt i värde vid försäljning om du inte har kvar motardkitet?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hojen har förut gått ganska så varm enkelt tycker jag men i den här värmen går det inte att köra. På hemvägen igår så började varningslampan blinka efter ett eller två rödljus så jag stannade lät den kalna, fick göra så en gång till innan jag kom hem.

Termostaten fungerar som den ska och fläkten, kylarlocket är bytt nyss för den gamla packningen där hade gett upp.

Märkte idag när jag öppnade kylarlocket att det fattades typ 3-4dl kylarvatten också. Vilket det inte gjorde för någon vecka sedan. Ser inte ut som det hade läckt någonstans eller sprutat ur den genomskinliga slangen uppe vid locket.

Kan det vara vattenpumpen som börjar ge upp? Vad brukar symptomen på det vara förutom att den går varm(duh!)?

Och var kan mitt kylarvatten ha tatt vägen?

Några andra tips på saker man kan kolla?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har du glykol i vattnet? Det höjer kokpunkten och mindre vatten dunstar bort.

Är kylarna rena invändigt eller igensatta ?
Läcker någon packning ? ryker den ? Kan det vara topplocks packningen ?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har du glykol i vattnet? Det höjer kokpunkten och mindre vatten dunstar bort.

Är kylarna rena invändigt eller igensatta ?
Läcker någon packning ? ryker den ? Kan det vara topplocks packningen ?

Rena invändigt vet jag inte.. hur rengör man där? Utvändigt är det rent i alla fall.

Ja det är färdigblandad kvalitets-vatten så glykol finns.

Har lite oljeläckage men jag är 99,9% säker på att det är ventilkåpan som läcker, kommer frammifrån ovanför vänster avgasutblås. Det ska fixas snarast, vänstar på packningstuben ska komma med posten..

Vitrök ur avgasröret får jag inte vilket skulle tyda på kylarvätska i motorn va? tyckte jag såg det någonstans. Men jag tycker faan att oljan har en nyans av brun i inspektionsglaset, kan det tyda på glykol där?

Föresten hur tömmer man kylsystemet helt enklast?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det vatten i oljan brukar det synas, oljan blir skum och konstig.

Ta bort lämplig slang och systemet töms.
Är kylarna igensatta så är det bara demontera och skölja ur . Häll i lite lämpliga rengörings kemikalier innan som får verka en stund.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top